|
Helt enigBurde det ikke lyse ett par lamper når kabler til tusenvis av kroner trenger etterbehandling? Der har verdens fremste forskere på kabel forsket frem noe unikt og kabelen er støpt, tvinnet, isolert og terminert av høyt utdannede håndverkere og så skal selgeren slenge dem i en spesiallaget stekovn mot ytterlige noen tusenlapper?
De ble hentet direkte fra innbrenning, men jeg hadde jo fått en demo i butikken hvis jeg hadde bedt om det. Det hadde forsåvidt vært interessant å kunne gjøre A-B-testing for å høre forskjellen mellom "ferske" og innbrente, men nå var det jo ikke store summen det var snakk om. Jeg har før blitt overrasket over restultatene av innkjøring av elektronisk utstyr, da spesielt i forbindelse med tweaking av datakomponenter. Disse har jo også fordelen av at forbedringen er lett målbar på andre måter enn subjektiv oppfatning. Kort oppsummert har jeg generelt ganske stor tro på dette med innkjøring selv om jeg ikke kan begrunne det teknisk. Så syntes jeg det var greit å vite at kablene var helt "klare" da jeg hentet dem. Det å måtte la komponentene stå og surre i dagesvis mens man prøver å nullstille seg og ignorere eventuelle gradvise forbedringer, er egentlig ganske pes.Men fikk du testet kabelen før innbrenning overhodet? Ut i fra det jeg leser har du ikke lyttet på kablene før du fikk dette tilbudet om innbrenning..
For at skeptikerne da får anledning til å si "nei takk" til innbrenning, og får en tusing til overs som de kan kjøpe øl for ;DHelt enigBurde det ikke lyse ett par lamper når kabler til tusenvis av kroner trenger etterbehandling? Der har verdens fremste forskere på kabel forsket frem noe unikt og kabelen er støpt, tvinnet, isolert og terminert av høyt utdannede håndverkere og så skal selgeren slenge dem i en spesiallaget stekovn mot ytterlige noen tusenlapper?! Dersom selger overbeviser kjøper at kablene må brennes inn for å yte max , er jo ikke kablene "ferdige" fra produsent ! Hvorfor brenner ikke produsentene innn kablene før de sendes ut til forhandlere ???
![]()
Manden er ikke noget videre, bl.a. fordi hans måleudstyr/anlægget ikke har været godt nok til at vurdere hvad der er den rigtige vej og hvad der ikke er.Gratulerer, Asbjørn - dette er ditt innlegg nr. 100 med samme ordlydFor hva det er verdt: Mine gamle Nordost signalkabler ligger nå i en nedstøvet kasse i kjelleren, sammen med diverse ledninger fra både Transparent, Black Magic, Supra og hva de nå heter alle sammen, lett sammenfiltret med diverse noname- og DIY-greier. Jeg har gått lei av å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom kabling, for ikke å snakke om å hive penger ut av vinduet, så kravet til de kablene som til enhver tid står i anlegget er:
1. De skal ha riktige kontakter i hver ende til å kunne plugges inn i komponentene
2. De skal være lange nok
3. De skal ha noenlunde fornuftige elektriske egenskaper til sitt formål (f eks LRC, skjerming).
Verre er det ikke.![]()
(sånn ca. da.) Håper det snart siver inn rundt omkring.
Blir vel som marinert kjøtt.. det er jo og billigere enn ubehandlet kjøttNår det gjelder innbrenning forundrer det meg litt at ikke bruktprisene på kablene stiger. "Godt innbrente kabel selges"?
Vil gerne gøre det klart at der ikke er tale om et personligt angreb på Asbjørn, men et angreb på hans holdning og på hans arbejde, nøjagtig det samme praktiserer Asbjørn overfor mig og andre, med den forskel at Asbjørn og især I_L tit gå skridtet videre og gå hen og bliver temmelig personlige med beskrivelser af både min og andres psyke og religiøsitet osv.^^ nå fikk jeg lyst til å sitere Asbørns "standardinnlegg" om personangrep som falitterklæring for den som fremmer dem.
Ja - rett og slett. Ante ikke om dette "fabrikatet", men til den prisen fikk jeg lyst til å prøve de. Hadde også behov for et sett signalkabler, så tok med det i samme slengen.Av nysgjerrighet, kjøpte du disse nå etter jeg hintet om disse i begynnelsen av tråden??????
Kjekt du fulgte tipsetJa - rett og slett. Ante ikke om dette "fabrikatet", men til den prisen fikk jeg lyst til å prøve de. Hadde også behov for et sett signalkabler, så tok med det i samme slengen.Av nysgjerrighet, kjøpte du disse nå etter jeg hintet om disse i begynnelsen av tråden??????
Jeg har gjennom årene testet en del (også dyyyre) kabler (både signal og ht), og har gjort meg noen erfaringer - men "orker" ikke delta for mye i kabel-tråder, som sjelden er spes konstruktive.
Generelt er jeg nok ikke så alt for langt unna det @Asbjørn forsøker å formidle, men som få faktisk evner (virker det som) å lese og ta til seg.
Mao - ja det er forskjeller på kabler, men..... osv![]()
Nu er der tale om et AC signal så på den enkelte ledning vil det sikkert have begrænset betydning, til gengæld er det vigtigt at de to kanaler for tilført eksakt den samme konstante fejl , så her giver pilene mening.Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.
Samt litt orddeling her og der....
Tror jeg slår til med en kveil ht-kabler til rommet i kjelleren likevel.
RKUB har en isolasjon som det er litt lettere å jobbe med (avisolering og splitting av ledere):Mener det er denne. Det er tydelig merket på emballasjen, men ikke på web-siden:
Høyttalerkabel, OFC - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
Det ligger begrenset info mht spec på disse kablene, men det er ikke noe "hemmelig" HokusPokus ute og går. Multicore OFC-kobber i grupper tvunnet rundt hverandre m/et samlet tversnitt på 2,7kv. pr leder. Isolering i form av (ikke nærmere spesifisert) PVC.Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.
???Jeg hadde for mange herrens år siden valhalla rund baut. Ikke bare 1 sett valhalla høyttalerkabel, men 2 , til shotgun biwire(!). Testet mot clas ( tror det var 1.5mm2, shotgun biwire , dvs 2 par til hver høyttaler). Hva lærte jeg? At shotgun biwire er et must!
Mottok nevnte kabel i dag, ble litt curious jeg òg.Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
Du kjøpte for ordens skyld altså denne Fnky kabelen?Mottok nevnte kabel i dag, ble litt curious jeg òg.Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
Det lyder helt utmerket gitt, ut med kåre her hos meg.
HeiDet ligger begrenset info mht spec på disse kablene, men det er ikke noe "hemmelig" HokusPokus ute og går. Multicore OFC-kobber i grupper tvunnet rundt hverandre m/et samlet tversnitt på 2,7kv. pr leder. Isolering i form av (ikke nærmere spesifisert) PVC.Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
Har ikke noe bilde nei. Spec-info hentet fra FNKYHeiDet ligger begrenset info mht spec på disse kablene, men det er ikke noe "hemmelig" HokusPokus ute og går. Multicore OFC-kobber i grupper tvunnet rundt hverandre m/et samlet tversnitt på 2,7kv. pr leder. Isolering i form av (ikke nærmere spesifisert) PVC.Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
Du har ikke tilfeldigvis et bilde av kablelen med isoleringen trukket vekk?
Vært kjekt å se hvordan den var. Som sagt så hadde jeg bare en sniktitt på mine
Så fikk ikke sett selve lederen så godt.
Mvh Øyvind
Jepp.Du kjøpte for ordens skyld altså denne Fnky kabelen?Mottok nevnte kabel i dag, ble litt curious jeg òg.Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
Det lyder helt utmerket gitt, ut med kåre her hos meg.
Hva du hadde fra før?
Mvh Øyvind
Der er det veldig delte meninger. HT kabelen er tross alt den eneste kabelen høyttaleren ser og som går direkte til den. Høyttaleren er vel uten tvil den viktigste komponenten man har. Min mening ang. Kabling er at forskjellene er små men viktige i high end lyd verdenen. Du oppnår ikke total gjennomsiktighet med biltema kabling.Da jeg endelig kom til dette innlegget, hadde jeg for lengst glemt hvem trådstarter var. Etter å ha gått tilbake, fant jeg ut at han het Chianti, og at han hadde 25 innlegg. Stakkars fyr. Lurer på om han fortsatt er med oss. Så at Børre Knudsen ble nevnt. Han er ikke blant oss lenger.Igjen:I dette tilfellet fikk trådstarter oppriktig mente råd om eksakt hva han spurte om. At andre ikke likte innholdet av det tipset får vel stå for deres regning. Ønskereprise: http://www.hifisentralen.no/forumet...rnativ-til-nordost-ht-kabler.html#post1861556
Edit: De som er mottagelige for råd har vel fått det i denne tråden, og de andre er det ikke stort å gjøre med, men for de som er interessert i å finne ut mer vil jeg anbefale min favoritt-kabeltråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
http://www.hifisentralen.no/forumet...ativ-til-nordost-ht-kabler-3.html#post1866924
Dere alle: Uansett fasinerende at de som ikke hører forskjell skal inn i alle kabeltråder å hakke ned på kabler og de som hører forskjell.
Vi alle har jo sagt gang på gang at forskjellene er små mot å skifte ut komponenter, høytttalere og rommet de spiller i.
La nå denne tråden komme tilbake til det trådstarter etterspør. Og hold dere borte fra lignende tråder i fremtiden hvis dere ikke har tips til det trådstartere etterspør.
En kan jo ikke finne info i noen tråder, da dere holder på slik i alle kabeltråder.
Dere kan være glad ikke jeg er Adm.
Jeg liker å trekke konklusjoner etter en tid, og konklusjonen på denne tråden må vel være at Nordost er kraftig oppskrytt, og at man like godt kan kjøpe billigkabel som metervare uten å tape noe på det.
Jeg går imidlertid ut fra at diskusjonen primært gjelder høyttalerkabler. Min - og mange andres erfaring - er at det er på dette strekket man finner de minste forskjellene på kablingen. Hvis noen kommer til meg og forteller at det ikke er hørbare forskjeller på fonokabler, anklager jeg dem for enten å ha alt for dårlig anlegg eller for totalt å mangle normal hørsel.
Det har jeg ikke lyst til å legge ut "offentlig" , men at de tjener MYE på den kablen er sikkert !! Jeg har kjøpt den som metervare etter at jeg så hva det varHva sto det på den?
Har man sagt A, så må man si BDet har jeg ikke lyst til å legge ut "offentlig" , men at de tjener MYE på den kablen er sikkert !! Jeg har kjøpt den som metervare etter at jeg så hva det varHva sto det på den?....
BHar man sagt A, så må man si BDet har jeg ikke lyst til å legge ut "offentlig" , men at de tjener MYE på den kablen er sikkert !! Jeg har kjøpt den som metervare etter at jeg så hva det varHva sto det på den?....
![]()