Alternativer til Gyrodec SE?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Der har jeg ikke oversikt. En mail til WB, evt en telefon til Audioaktøren i Horten vil nok svare deg bedre enn jeg kan.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Enig med impulse (må snart slutte med dette her...), Circle er en meget habil platespiller som absolutt er lista verdig. Armen er også god og PUen "The Ply" er vel en Benz Glider under annet navn og dermed også ganske så habil. Absolutt verdt å vurdere seriøst om den fremdeles skulle være tilgjengelig nå tiden kommer.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
At et produkt har vært i lang produksjon må vel ansees for en fordel snarere enn en ulempe?

Ellers kommer Gyrodec og Orbe fortsatt med full plint og støvlokk Impulse, det er SE versjonene som er strippet.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det finnes vel to utgaver av gyro en, en med plexikasse/lokk og en uten ,med bare alu understell,,,,

Det har kommet meg for øre ved flere anledninger,at det kan være vrient å få til det fjærede opphenget på disse....Har vært nærme gyrokjøp før , men valget ble en vpi den gangen.....velger jeg igjen , blir det en dyrere vpi......det finnes spillere med emr imponatorfaktor enn vpi sine , men den spiller med autoritet til en hyggelig pris , nøye satt sammen fra fabrikk , gir spillern en gjennomtenkt sammensatthet av deler , som virkelig fungerer.....Min neste spiller blir trolig en vpi det også.....men scouten varer lenge den,,,du kan bruke veldig dyre pu er på denne før det ikke er mer å hente i allefall....valgets kval, en spiller til rundt 13k med arm som er bedre??

Roksan radius 5 i trefinish har vært testa før her og der...det jeg har lest er utelukkende positivt....bla a i ett år gammelt what hifi fikk denne gode kritikker.....spiller vel 78 rpm også så vidt jeg husker , men er sikkert for de aller fleste ikke trengende sikkert,.,,,, ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Ikke helt korrekt ixos_76, det sitter plexi på så vel Gyro SE som Orbe SE (dobbelt). Plexien er skåret i en slags Y-formasjon fremfor den rektangulære formen som holder lokket, derfor mindre visuellt fremtredende.

Litt jobb å sette opp, men man driver da ikke med vinyl for å spare tid og penger?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det noen som har noe vettig å komme med om Scoutmaster/JMW 9 Sign. vs. Gyro SE/SME IV?

VPI har fått mye overstrømmende skryt i det siste. Men, pene er de slett ikke. Agrar-militært utseende, eller Grosstraktorprosjektet, som Affa ville sagt, tiltaler meg ikke all verden.

Men så var det dette med lyden, da....

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Bare for å feie all tvil tilbake; Fosse har helt rett i sine beskreivelser...
Michell spilleren kommer i to versjoner, Gyrodec og Gyro SE. Se bilder

Gyrodec

Gyro SE

De viktigste oppgraderinger siden mk1 er ny DC motor (gamle var AC) og ny acryl tallerken (de eldre er av aluminium)

Ellers har jeg Gyrodec selv og er meget fornøyd. Må innrømme at jeg alltid har siklet på denne pga svært lekkert design, men det er definitivt en habil spiller. Lydmessig er den ganske nøytral, kanskje litt snill i bassen, så jeg er enig i vurderingene at jeg kanskje hadde sett andre steder dersom man spiller mye heavy....

WB circle er nevnt og denne jo også grise lekker :)

Vedlegg

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Takk for gode ord Impulse..! ::)

Jeg har en W.B The Circle som jeg er rimelig godt fornøyd med, veldig behagelig og lytte til, men samtidig engasjerende. Iallefall med Ortofon Kontrapunkt C, som jeg har på den.
Hvis jeg kritisere noe ved den, må det være at den kanskje kunne ha hatt en litt mer viril spillestil (PRaT), iallefall i mitt oppsett, og etter min smak.

Hadde tidligere problemer med at innersporene låt litt forvrengt, men det viste seg å bli kraftig redusert etter å ha flytta armen så nærme tallerkenen som mulig. En av internkablene i armen ble altså litt stramm, når armen beveget seg mot slutten av en side.

Har hatt Benz H2, som er storebroren til Glider, og syns den hadde en utrolig bra mellomtone, men det skorta litt i bassen. Iallefall hos meg som bare spiller metall. Kontrapunkt C gjør en bedre jobb i så måte, men så koster den jo også endel mer.
Om du går for denne sirkelen, ville jeg kanskje hørt om han ville solgt uten p.u., og holdt et øye med bruktmarkedet etter en annen p.u.
The Ply er vel en Glider med karbon i den delen av kroppen som festes i headshellet, og blir dermed også litt dyrere. Kan jo hende at den har endel bedre egenskaper enn Glider og H2 selvølgelig.

Ellers så må jeg jo si at VPI Scout har fått ord på seg som en spiller som kan rocke, men da var det vel det med formen på den da.. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Scoutmaster er ikkje vakker, men har den fordelen at du kan oppgradere til SSM, som er den definitivt beste spelaren eg har hatt i hus (brukar mellomhjul no) Det er ei god stund sidan eg høyrde Gyrodec i kontrollerte omgjevnadar. Eg var ikkje spesielt begeistra for anna enn designet den gongen (var ein litt tilårskomen SME-arm påmontert, som heilt klart hadde forbetringspotensiale). Eg held no Scoutmaster for å vere noko betre, og SSM for å vere langt betre. Om du ikkje likar designet, har Clearaudio spelarar som er ekstremt nøytrale (men litt dyrare), og Nottingham som er dei definitivt stillaste spelarane i kraft av "mørk bakgrunn" til musikken. Skal du ha det skikkeleg pent og har sansen for VPI, kan du kanskje sansen for denne? http://www.vpiindustries.com/products_aries3.htm
Om du vil spele rock, vil eg tilrå å vurdere om du har råd til den tyngste tallerkenen. Og om du vil gå for lang arm (12" arm har ein del teoretiske føremonar), må du ha den store utgåva (tek meir plass, og må spesialbestillast)
NB! Ver merksam på at VPIane har stor skilnad på spelemåte. Det varierer meir mellom Aries og Scoutmaster enn ein skulle tru, når så mange deler er like...

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.246
Torget vurderinger
11
Har hatt Orbe, og viss Gyrodeck ligner på den lydmessig, så er ikke det en spiller jeg ville anbefalt til noen som liker å spille Dimmo Borgir.Skal en spiller rocke i mine ører så bør den ha en solid og rask/responsiv bass-gjengivelse.
Det tøffeste jeg har hørt i så måte,og igrunnen den beste på alle andre parameter også for engasjerende og troverdig musikk gjengivelse,er Voyd drivverk,Helius Orion 4 arm og en billig Audio Note IQ2 pick-up.

Av de andre alternativ som er nevnt her så har jeg hatt en Nottingham A.S. Spacedeck med Space? arm og det er sannsynligvis den nest beste jeg har hørt med tanke på godt fundament,god pondus men samtidig med raskhet og dynamikk.En spiller jeg ville anbefallt til noen som spiller mye tyngre kompleks musikk.

Ellers må jeg bare si at jeg synest å sette sammen platekomboer er en svært vanskelig sport,for det er samspillet eller matchen som teller,og jeg tror man kan sette sammen det som separat blir regnet for "verdens beste" driverk,"verdens beste" arm og pick-up uten å klare å få det til å låte mer musikalsk engasjerende enn en Rega Planar 2 med Rega Bias pick-up.....

Mvh
Rune

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Noen som har erfaringer eller et inntrykk av JR Trans Rotor Cellino 25/40?
Denne kommer også på rundt 15.000,-

Cellino 25/40 blir demonstrert hos oss med Transrotor 2.6 arm og ZYX pickup R50 Bloom sammen med JD 9 RIAA.
Nydelig spiller i klar akryl. Separat motor m/separat strømforsyning. Kan fås med Trans Rotor 250 STR, 2.6 eller 9.1 arm. Flere PU muligheter.
25mm klar høypolert akryl plint.
40mm klar matt akryl tallerken.
Hydrodynamisk tallerken lager.
Hydraulisk vektavlastning.
Inkl. Platevekt i aluminium.
Mål: B: 44cm x D: 33cm x H: 17cm
Vekt ca 15kg.
Kan bygges ut med støvdeksel, platebørste med egen stand, annen strømforsyning, tallerken i aluminium osv.
Prisen gjelder kun driv verk ink platevekt i aluminium.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ingen med erfaring med akkurat den, men Transrotor lagde i alle fall svært gode drivverk før i tiden, da de stort sett var i helmetall. Etter at de hev seg på akrylbølgen for noen år siden og modellene formerte seg som kaniner har jeg ikke hørt noen av dem, men kan vel vanskelig se noen grunn til at de ikke fremdeles skulle være kompetente.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Filmklipp med Roksan Radius 5. Lekkert!

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Gyrodec SE som spiller Madonna. Folk er rare.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har en Michell Gyro SE med DC motor, Dynavector XX2 mkII, SME V arm og Michell Delphini mkII/PSU. Jeg har stålkontroll i bassen. Bassen kan sidestilles med min CD-rigg. CD-riggen er Audio Note CDP TWO MK II med en supermodda DAC 3,1x II /bal. Gyroen er totalt overlegen CD-riggen på enkelte innspillinger. Håper bare at AN-sakene kan dras enda lengre med bedre "tidsur" ;D

Jeg vil legge til at jeg ikke har hatt så veldig mange vinylsnurrer (5-6stk). Gleder meg til å høre toppsaker av denne sorten. Jeg hører potensialet i vinyl og håper nesten at jeg tar feil. Kan bli lite digitalvirksomhet av det...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Legger ved en "stygg" vpi .......det kan nevnes at du må spare litt til for å oppnå denne....ca 30k for en slik med jmw 9 arm,..,,,,,kan beskues hos Lyric i Oslo...vært innom å sett på den i dag der den sto...får holde meg i skinnet....bytter noengang i det heletatt blir det til denne her.

Har du sett spillerne i levende live zomby?.....ikke for at jeg har en selv...men syntes de ser betraktelig finere ut i virkeligheten enn på bildene på nett.....MEN joda det finnes nå spillere med mer imonatorfaktor enn vpi....

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har enda ikke hatt muligheten til å se en VPI 'live'. Anledningen byr seg kanskje en gang, ixos?

:)

Uansett: Selv om bildene ikke forteller hele sannheten, sier de nesten alltid mye. Jeg tror rett og slett ikke at noen av VPI'ene kan måle seg med Gyro SE eller f.eks. en Oracle's utsøkte eleganse.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Jeg har enda ikke hatt muligheten til å se en VPI 'live'. Anledningen byr seg kanskje en gang, ixos?

Uansett: Selv om bildene ikke forteller hele sannheten, sier de nesten alltid mye. Jeg tror rett og slett ikke at noen av VPI'ene kan måle seg med Gyro SE eller f.eks. en Oracle's utsøkte eleganse.
Hvis det nå er slik at utseendet er såpass viktig og referansene du prefererer er Gyro SE og Oracle Delphi V, da ville jeg i det minste ha tatt en titt på Transrotor Zet1 eller den noe dyrere Transrotor Zet 3, Amari Acoustics LP-600 (eventuelt LP-300), Acoustic Solid (nesten alle modellene i klasse med Gyro SE design), Revolver Replay og Schau Das Laufwerk No 2. Alle disse ligger i en prisklasse tilnærmet Gyro/Oracle. Andre har allerede nevnt WB Circle og Clearaudio.

Går man opp i pris er det jo et vell av andre spillere som må nevnes. Skal man ha best lyd innen prissegmentet til Oracle/Gyro med litt over snittet design (og ekstremt håndverksmessig klasse) er min subjektive vinner TW Acustic Raven One.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Personlig er jeg helt uenig terryboy. Raven One har en designmessig eleganse i form av sin enkelhet og renhet.
Av de øvrig nevngte merker er det etter mitt skjønn, og min begrensede kjennskap til dem, få, eller ingen som oppnår den lettheten, renheten og formmessige eleganse som en Gyro innehar.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
terryboy skrev:
...
Går man opp i pris er det jo et vell av andre spillere som må nevnes. Skal man ha best lyd innen prissegmentet til Oracle/Gyro med litt over snittet design (og ekstremt håndverksmessig klasse) er min subjektive vinner TW Acustic Raven One.
Nooooen kr dyrere ja... Hadde ikke hatt noe imot en slik i stua nei.. men det blir det nok aldri noe av for min del...

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
terryboy skrev:
...
Nooooen kr dyrere ja... Hadde ikke hatt noe imot en slik i stua nei.. men det blir det nok aldri noe av for min del...

Lillebror til Raven AC (som du har lagt med et flott bilde av) og som du vet går under navnet TW Raven One koster faktisk mindre enn Oracle spilleren! Med sin prislapp på rett i underkant av 30.000 NOK (-15% i mai hos den nordiske forhandleren ArtSound) koster den godt under halvparten av den som du har avbildet. Raven One er noe over Gyro SE i pris og kan vel ikke akkurat defineres som noen "billigspiller", men forhåpentligvis yter den noe over Gyro i lydgengivelse også (ikke sant Fosse??!!). Absolute Sound sa i det minste følgende om den billigste TW spilleren som de i siste nummer ga sin høyeste utmerkelse Golden Ear Award: "TW Acustic turntables are exceptionally musical, detailed, beautifully made, and of high value. The Raven One is the best high-end turntable value I know of"

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Personlig er jeg helt uenig terryboy. Raven One har en designmessig eleganse i form av sin enkelhet og renhet.
Av de øvrig nevngte merker er det etter mitt skjønn, og min begrensede kjennskap til dem, få, eller ingen som oppnår den lettheten, renheten og formmessige eleganse som en Gyro innehar.
Jeg tror vi er mer enige enn du aner, og du vet fra "UPS hos nabo" linken at jeg nettopp har valgt Raven One til innflytting i eget lytterom. Jeg valgte den først og fremst grunnet lyden, men den enkelhet og renhet som du beskriver gjorde at den tippet den langt mindre elegante VPI Super Scoutmaster Refrence av pinnen helt i innspurten i min vurdering av ny vinylrigg!!

Grunnen til at jeg nevnte de spillerne som jeg gjorde var at jeg synes de var de nærmeste rene design alternativene som jeg mente var aktuelle kandidater for Oracle/Gyro utgangspreferansen :D

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.478
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg holder en knapp på Transrotoren en siste gang ...også for å skape litt mangfold og motvekt til alle VPI-frelste, med vel viten om VPI's egenskaper ;D.

Heller ikke utenkelig at du kunne ha fått deg en ZET-1 til demopris hvis du gjorde en avtale på et tidspunkt frem i tid som gjør at du holder budsjettet.

Pondus og trykk i bunnoktavene i skjønn estetikk - that's what you get!

...nogenlunde samme spiller som ZET-3'en. Litt slankere plint, mens tallerkenen fremdeles holder sine 10 kg i tillegg til 4 kg lagerblokk:

P

Parelius

Gjest
Grumpy skrev:
Jeg holder en knapp på Transrotoren en siste gang ...også for å skape litt mangfold og motvekt til alle VPI-frelste, med vel viten om VPI's egenskaper ;D.
Man er ikke VPI-frelst, men VPI-opplyst!

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.478
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Grumpy skrev:
Man er ikke VPI-frelst, men VPI-opplyst!
Det er jeg ikke sikker på, men la oss diskutere religion i en annen tråd ;D

Dog kan jeg erkjenne at jeg var skrekkelig nær en VPI, hadde det ikke vært for at jeg opplevde å få et "bedre" tilbud/kjøp på TR'en jeg sitter med i dag. Og sånn er det vel enkelte ganger, at enten skal man ha noe som er bestemt på forhånd, mens i andre tilfeller kan bla. økonomiske motiver være bestemmende for hva man ender opp med - hva, og hvor-mye-kan-jeg-få-for-pengene?

Jeg synes oppriktig at det er litt spennende å følge tråden din Soedal, og ikke minst hva det blir til slutt :)

Mvh
Jan P.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:

He he...går vel litt på smak....er du basstørst kan jeg love deg at en kombo med dynavector/vpi , vil gjøre susen......Har sagt det før , døra står åpen for lytt og beskuelse...

Es

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Zomby_Woof skrev:

He he...går vel litt på smak....er du basstørst kan jeg love deg at en kombo med dynavector/vpi , vil gjøre susen......Har sagt det før , døra står åpen for lytt og beskuelse...

Es
Får vel bare innrømme det jeg og , at hadde Tømmervik`s disipler svinget seg litt raskere , hadde jeg snurra på gyro...hørte den med lyra Dorian flere ganger før vurdering....men det ble altså vpi....Elmer Midd her inne har jo en kliss ny gyro...en pm kan jo være på sin plass ,om han er fornøyd med varene...

Jeg er dypt enig i at denne er fortreffelig å se på , lydmessig kan jeg ikke dømme den , da den ikke har vært i eget oppsett over tid , det jeg husker , var at vpi i annet oppsett før kjøp imponerte med mer dybde , bass , og musikalitet egentlig , men ikke i samme oppsett desverre,ikke samme pu heller,men pu en som satt på vpi en var billigere enn den på gyro en...Loddene under er jo flotte , skyhøy WAF og imponatorfaktor....men husk på alle oppgraderingsmulighetene på vpi da folkens....masse snacks å brenne penger på , og bedre blir det også.......det kan være lurt å gå for sm eller over...om man tenker på å oppgradere sakene , bla a platekransen kan ikke brukes uten videre på scout , ikke tar den 10,5 armen heller......men her er det slett ingen krise...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Jeg kan røpe at det er noe på gang.
Kommer tilbake med info når alt er i havn. Kanskje en opppakkingstråd?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Er det da for mye forlangt at det blir en rask oppakkingstråd? Personlig kan jeg styre meg for fem bilder av en kartong med fraktselskapslogo, etterfulgt av tre til...og to dagers øredøvende stillhet. Det er jo ingen som pakker opp sine nyervervelser så gudsjammerlig treigt? Vi er nysgjerrige, mann! ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Naturligvis. Ingen grunn til å dvele med papp og teip. Det går nok noen dager, forhåpentligvis ikke uker, men jeg gleder meg veldig. Blir nok bra dette.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Kan du røpe om det blir nytt eller brukt?
Mvh Jan I

Topp Bunn