Alternativer til kondensatorer

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hei dere,

noen som vet om noe som kan erstatte denne med noe av såkalt audiophile gradeog som gjør samme eller bedre jobb? Uansett pris?

 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Snakker vi signal overføring så hadde jeg paralell koblet den wima til en super kondensator" ,,, slik med feks en 10 nF polystyrene for bedre høyfrekvens gjengivelse
Jeg har gått helt vekk fra spinn dyre audio condensatorer teflon silver gold mm og heller lagd mine egne super caps av industrielle caps "

Der jeg må ha en cap i signal veien har jeg gått mye for lcr / scr polypropylene , der jeg trenger fysisk små er stacked foil BC formely phillips veldig bra gjerne igjen av koblet med en liten andel nF polystyrene

Disse er jo ikke så dyre å teste og selv har jeg iett tilfelle skippet ett kondensator sett til 2,5 k mot noen indistrielle made super caps " for under 500 lappen
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her kan du lese litt om Wima MKP og FKP, og riktig som @Aurora sier, de er laget av polypropylen.
Tviler på at det er veldig mye på å bytte disse, jeg tror andre «ledd» heller bør skiftes, før disse.


WIMA Audio kondensatorer
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Styrer unna disse "røde" WIMA kondensatorene i signalveien da jeg syns de har en høyfrekvens betoning som jeg ikke liker lyden av.
Som avkoblingskondensatorer i power supply er de helt OK.
Lydmessig syns jeg polystyren kommer ut best, men de er vanskelig å få tak i høye nok verdier. Deretter kommer teflon, men de har en pris.....
Teflon og polystyren er de materialene som har lavest dielektrisk absorpsjon (DA)

1696018674934.png
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Hva skal kondensatorene brukes til ?

Polypropylenkondensatoerer (samt teflon og polystyren) er stort set lytefrie, og er som regel uten forvrenging (feil og skavanker forekommer selvfølgelig). For egen del har jeg ingen negative erfaringer med Wima MKP.

mvh
KJ
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg spør egentlig for å finne ut om det er noe å hente på å bytte fra Wima til noe annet - de skal forøvrig stå i signalveien i en ProtoDAC.
Trøblet litt med å få tak i Wima 6.8uF her i distriktet/EU, men fant på Ebay...

Er det noen gode alternativer til disse? Leste litt om polypropylen vs polycarbonat uten at jeg helt fikk tak i forskjellen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Manley benytter røde Wima i enkelte posisjoner i noen av sine produkter. Det er kommet EveANna for øret at enkelte velger bort disse etter å ha lest FUD på nettet. Hun har derfor gått ut og gjort et poeng at de nøye utvalgte kondesatorer pga. av deres speseilt gode egenskap til å blokkere DC, — underforstått er de da plassert i signalveien.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Jeg spør egentlig for å finne ut om det er noe å hente på å bytte fra Wima til noe annet - de skal forøvrig stå i signalveien i en ProtoDAC.
Trøblet litt med å få tak i Wima 6.8uF her i distriktet/EU, men fant på Ebay...

Er det noen gode alternativer til disse? Leste litt om polypropylen vs polycarbonat uten at jeg helt fikk tak i forskjellen.
Jeg er etterhvert ganske likegyldig til hvilket merke det står på tingene. Bevares WIMA er bra saker, men det er også EPCOS, Kemet (tidl. bl.a. RIFA), Panasonic, Vishay (tidl. bl.a. Roederstein), etc. Jeg ville ikke ha blunket med å bytte fra WIMA til en ekvivalent fra disse som passer inn fysisk.

Jeg har ikke studert polycarbonatkondesatorer men det ser ut til at de utmerker seg med temperaturstabilitet og at de tåler ganske høye temperaturer. Det ser dog ut til at de har gått ut av masseproduksjon, og de er vel stort sett erstatte av polyphenylene sulphide. Polykarbonat som dielektrikum har et par ulemper sammenliknet med polypropylen - høyere tapsfaktor (dielectric dissipation) og dielektrikumet er polar (mrk har ikke direkte å gjøre med polariteten i spenningen men med molekylstruktur i plastikken). Et polar dilektrikum har en tilbøyelighet til å forvrenge.

Dersom du ønsker å dykke dypere i kondensatorer vil jeg anbefale å les artiklene av Cyril Bateman:
https://linearaudio.nl/cyril-batemans-capacitor-sound-articles

mvh
KJ
 
Sist redigert:

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Manley benytter røde Wima i enkelte posisjoner i noen av sine produkter. Det er kommet EveANna for øret at enkelte velger bort disse etter å ha lest FUD på nettet. Hun har derfor gått ut og gjort et poeng at de nøye utvalgte kondesatorer pga. av deres speseilt gode egenskap til å blokkere DC, — underforstått er de da plassert i signalveien.
Manley benytter hovedsaklig Multicap polypropylene signalkondensatorer i sine rørforsterkere
som EveAnna viser i videoen. Ville valgt de istedet for WIMA

 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.963
Antall liker
13.314
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
utrolig mye fake Kina WIMA på nettet så watch out
ville gjerne sett skjemaet før jeg sa noe, men cost no object er IMNSHO Duelund CU
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tusen takk for alle tilbakemeldinger - dette er virkelig god hjelp! Spent på hva som kommer fra Ebay etterhvert, håper på det beste da. Er det noen måte å gjennomskue fake products uten å dele de i to? :unsure:

Og hva slags voltage-rating trenger man i signalveien? Ser det er alt fra 50-1kv hos Mouser...
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Sjekk hva som sitter der fra før ,,, Det skader ofte ikke om det er plass til det å gå opp en volt rating om det er plass til det .

Typisk bra condensator volt range for dac / inverter er ofte 160-250 v .
Sitter de i rør bestykkning er de ofte 400 v eller mer .

Viktigheten av toleranse er ofte mer viktig om de sitter i filter applikasjoner
Toleranse speccen sier noe om kvaliteten , og den kan måles med en lcr meter
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
utrolig mye fake Kina WIMA på nettet så watch out
ville gjerne sett skjemaet før jeg sa noe, men cost no object er IMNSHO Duelund CU
Her er skjemaet, vi snakker om de to på hver side av DAC-chippen:

1696096107144.png
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
I/V motstandene er 430R Charcroft Z-Foil - de skulle visstnok holde mål....
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Manley benytter hovedsaklig Multicap polypropylene signalkondensatorer i sine rørforsterkere
som EveAnna viser i videoen. Ville valgt de istedet for WIMA

Jeg har noen Hovland Musicap liggende, men de er brukt i et linjetrinn med rør og verdiene passer ikke helt.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
I/V motstandene er 430R Charcroft Z-Foil - de skulle visstnok holde mål....
Ja de er bra for targeted positions , Selv brukt og bruker mye samme( z201 naked vishay ),

Jeg bruker ofte kombinasjoner av disse , også tantalum og caddock mk132 og tf020
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har noen Hovland Musicap liggende, men de er brukt i et linjetrinn med rør og verdiene passer ikke helt.
I rør verden er det litt andre kriterier som gjelder ,,,, en slags tillpassning / tuning om du vil
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tusen takk for at dere deler - jeg lærer mye nå 😊
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.963
Antall liker
13.314
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
10µF er tricky verdi størrelsesmessig.....har noen Mundorf Silver in Oil, men de er svære
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Her er Farnell siden med verdier runt 8,2 til 10 uF


jeg har selv brukt kemet sin stacked foil lengre ned på side 1 ,,, 8,2 uF riktig nok og smd " , den kan moddes lett med tråd ender ,,,, avkoblet med 10 nF
Jeg tror ikke du vil får problemer med en litt lavere kapasitans , med mindre du kjører ut og inn i en super lav impedans ,,,

Sist i min j fet preamp out "og også i input filter til mine siste tripath D amper , super nøytral , ingen betoninger " what so ever I M O
 
Sist redigert:

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Snakker vi signal overføring så hadde jeg paralell koblet den wima til en super kondensator" ,,, slik med feks en 10 nF polystyrene for bedre høyfrekvens gjengivelse
Jeg har gått helt vekk fra spinn dyre audio condensatorer teflon silver gold mm og heller lagd mine egne super caps av industrielle caps "

Der jeg må ha en cap i signal veien har jeg gått mye for lcr / scr polypropylene , der jeg trenger fysisk små er stacked foil BC formely phillips veldig bra gjerne igjen av koblet med en liten andel nF polystyrene

Disse er jo ikke så dyre å teste og selv har jeg iett tilfelle skippet ett kondensator sett til 2,5 k mot noen indistrielle made super caps " for under 500 lappen
Spennende - har du noen eksempler på hva som kan brukes i parallell med Wima MKP4 6.8 uF ?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Spennende - har du noen eksempler på hva som kan brukes i parallell med Wima MKP4 6.8 uF ?
Selv bruker jeg feks 10 nF (160/250 v )på 2,2 uf og opp over , Det er en liten avkobling som ikke på virker filter karakteristikk
En super billig super cap"

Hvis du bruker lodde øye " i C posisjonen kan du lett rolle " sine egne varianter

Mitt desidert beste bud " på super cap er en mkt " stacked foil / film paralell koblet med en polystyrene
Selv brukt disse i mine tidligere power amps input filters og sist i min j-fet SE preamp , tråd63


Før lagde phillips / BC den , nå finnes den vel hos kemet og wurth . Kansje du paralell koble den med annen verdi for
å komme oppe i
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Kan denne være et alternativ som en bypass kondensator til nevnte Wima? Fant ut at jeg har noen liggende...
24-02-20 18-49-34 9387.jpg
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.963
Antall liker
13.314
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de har jeg og....brukte de helt til jeg oppdaget at de låt kornete....i serie ut fra dac
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Min best buy " og når du MÅ ha den ,,,over førings cap "
For en nøytralt gjengivelse er en stacked foil ala formerly phillips ,Brukt i preamp out , mellom riia stages og d amper med hell
Siste prosj har brukt kemet enten med tråd ender eller smd ,,de lar seg lett lodde slik du vil ha den
En bypas 10nF polystyrene toppe det heile : )
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ert annet alternativ til inverter motstanden er tantal og caddock mk132
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
de har jeg og....brukte de helt til jeg oppdaget at de låt kornete....i serie ut fra dac
Du har helt rett - jeg er enig! Koblet inn 0.47uF i bypass og det kom et tynt ullpledd over lyden. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.
De jeg har liggende har vært urørt siden 2008 - kan alder ha noe å si her? Evt om de trenger 'innspilling' som er så populært?
 
Topp Bunn