Amarra - brukererfaringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det avhenger av dine behov.

    Full-versjonen kan avspille high-rez opp til og med 192Khz.

    Mini-utgaven kan avspille high-rez opp til og med 96Khz.

    tand skrev:
    Uten behov for EQ og med samme lydkvalitet så er det vel Amarra Mini som bør være mest attraktiv eller hva?


    Amarra Computer Music Player $1,495.00


    Amarra Mini $395.00
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Å høre LP avspilt via en god vinylrigg gir en analog og frisk(sprudlene) fremførelse av musikken.

    Å høre samme låt avspilt via Amarra gav tilnærmet den samme analoge og friske fremførelsen av musikken.

    Med andre ord så kan du si at musikk avspilt via Amarra ble gjengitt tilnærmet identisk som fremførelsen fra LP.

    I mine ører så kan det ikke bli så mye bedre enn dette :D

    Å høre den samme musikken avspilt via Itunes uten at Amarra var aktivert medførte at man fikk en grå/matt klangbalanse. Det virket også som det kom ett slør i lydbildet når Amarra ikke var aktivert.

    orso skrev:
    Jeg er med.

    Hvis da ikke ligger noe skjult Eq, så er det vanskelig å forstå hvorfor det skal låte annerledes enn noe som allerede avspiller 100% korrekt. Det må i så fall innebære at programvaren forandrer lyden. Så spørs det vel om man foretrekker det eller ikke. Hva synes dere blir bedre med Amarra vs. standard Itunes?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ivarlo skrev:
    Såvidt jeg har forstått er jo du en Mac-mann; skaff deg en demoversjon av Amarra og test ut med en ekstern dac. (I følge Sonic Studio virker Amarra sammen med alle dac-er som kan ta imot toslink fra Mac).
    Hvem vet, kanskje fører det til at du får en egen mening, basert på egne erfaringer...
    Betyr det at Amarra ikke funker med dacer som bruker Firewire?

    mvh
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Core Audio er et low-level API som tar seg av lyden i Apple's Mac OS X.
    Tror alle Apogee lydkort er avhengig av Core Audio.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Core Audio er et low-level API som tar seg av lyden i Apple's Mac OS X.
    Tror alle Apogee lydkort e r avhengig av Core Audio.
    Takker for svar....
    Burde kanskje spørre hva et API er, men mistenker at svaret ikke vil gjøre meg særlig klokere. :p

    Litt rart, dette her. Jeg har vært inne på den siden du linker til, og mener at et par Apogee- produkter sto på startlinjen til å bli godkjente. Dette var noen måneder siden, og hvis den siden du linker til er oppdatert, har det ikke skjedd noe mer.

    mvh
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Klart det vil gjøre deg klokere. Et API (application programming interface) er ein sammensetning med rutiner, data, objekter, protokoller, biblotek (u name it, heilt grunnleggende byggeklosser) - Eit API gjer det mulig å bygge programmer. Altså er Core Audio grunnmuren for lyd i Apple's operativsystem.

    Apogee Duet (som eg har) benytter Core Audio. Amarra bruker et annet API, uten at eg veit noko om det. Solide saker om det er bedre enn Core Audio, ivertfall :)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    tkr skrev:
    ivarlo skrev:
    Såvidt jeg har forstått er jo du en Mac-mann; skaff deg en demoversjon av Amarra og test ut med en ekstern dac. (I følge Sonic Studio virker Amarra sammen med alle dac-er som kan ta imot toslink fra Mac).
    Hvem vet, kanskje fører det til at du får en egen mening, basert på egne erfaringer...
    Betyr det at Amarra ikke funker med dacer som bruker Firewire?

    mvh
    Nei, det betyr at Amarra funker også med optisk signal ut fra mac, dessuten med visse dac-er som bruker firewire eller usb. Liste over hardware er å finne på www.amarraaudio.com
    Mener å huske at Apogee var inne på listen, men ser at den ikke er der nå. Kan sjekke med Sonic Studio om Rosettaen din funker med Amarra.
    Har testet Amarra med stor suksess sammen med Weiss og Benchmark ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Brasse skrev:
    Solide saker om det er bedre enn Core Audio, ivertfall :)
    Soundblade - etablert DAW program. Hvorvidt det ikke benytter Core Audio er "up in the air" - folkene bak er meget mystiske når det gjelder detaljer.
    Essensen i Amarra er et avspillingsvennlig Soundblade.

    Men en indikasjon på at det er to ulike strømmer, er at det brukes mer CPU-kapasitet når Soundblade/Amarra kjører.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Alright, takk for den oppklaringa. Har ikkje lest anna enn at den bypasser og at det ikkje er skikkelig støtte for Apogee Duet.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Jammen er internet en fin ting. Jeg sendte ut dette:
    I have a friend who has heard Amarra at my place. He is very eager try
    it in his own system; iMac -> Apogee Rosetta with firewire-card. Is
    his hardware supported by Amarra? I noticed that Apogee Duet was on
    the list previously, but not any more...

    ..og fikk dette igjen 5 minutter etterpå :) :)
    "The Apogee should work fine.
    I have concerns with how it operates when sample rates changes (some devices make a popping sound).
    I would encourage your friend to download the demo so ensure correct operation."
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ivarlo skrev:
    Jammen er internet en fin ting. Jeg sendte ut dette:
    I have a friend who has heard Amarra at my place. He is very eager try
    it in his own system; iMac -> Apogee Rosetta with firewire-card. Is
    his hardware supported by Amarra? I noticed that Apogee Duet was on
    the list previously, but not any more...

    ..og fikk dette igjen 5 minutter etterpå :) :)
    "The Apogee should work fine.
    I have concerns with how it operates when sample rates changes (some devices make a popping sound).
    I would encourage your friend to download the demo so ensure correct operation."
    Se der du!
    Hva skulle man gjort uten internett og greie venner? :D

    mvh
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    David Weiss skulle vel også være én med litt brukererfaring, på tross av at han snublet litt med visse innstillinger (jf. tidligere innlegg)

    Fra et intervju i POSITIVE FEEDBACK ONLINE - ISSUE 41

    Spørsmål:

    2. With regards to software there are also strong opinions as to some being vastly superior (or for that matter, inferior) to others; people clearly hear differences in how files are being played back and therefore prefer one over the others. There is also a growing opinion that Pro software is the only way to go and that using iTunes, WMP, MAX, or other free software playback programs (FooBar, JRiver, MAX, etc.) is not the way to go. That is, these are sonically and musically inferior to the Pro software because the Pro software (say for example Amarra, Izotpe, etc.) is simply "better" at playing back music files. What is your opinion on what is going on here? That is, why would any of these programs be superior—or for that matter, inferior—to another with respect to say a .wav file in any resolution: 16/44.1, 24/96, or 24/192? Is it a matter of timing and jitter? Issues with the operating software and processing? The fact that some software runs "cleaner" than others—that there is nothing running in the background to muck things up? Or as some suggest that the "math" is simply better in some software than in others?


    Svar (Weiss):

    If the player application is capable of playing back the files as "bit transparent", i.e. no bits are changed between file and DAC, then it does not matter which player is used. With some care regarding drivers, DSP plug-ins, volume controls, and sampling rate settings, a bit transparent playback can be achieved with most players. There is unfortunately, still some know-how involved. But that will change as players for highend Hi-Fi purposes emerge. If a bit transparent player seems to sound different to another bit transparent player, then it is time to check that with a blind test and/or check the DAC for jitter sensitivity. I.e. if a DAC is sensitive to jitter and/or EMI (Electro Magnetic Interference) from the computer, then it may well be that different players sound different. But if that is the case then any other applications running concurrently on the computer can make a difference. Moving target.
    Snodig, men ærlig utsagn sett i lys av at det er Weiss som selger Amarra. Amarras største 'seeling-point' slik jeg ser det er da denne automatisk switchingen mellom ulike sample rates, som man må gjøre manuelt i itunes (iTunes må restartes hver gang man avspiller filer med ulike sample rates)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Amarras største selling point er, og bør være lydkvalitet. Har en mistanke om at intervjuet det er sakset fra her er gjort før Amarra var tilgjengelig eller ihvertfall særlig godt kjent for Daniel Weiss.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Apple bør kunne komme med en fix som lar iTunes switche samplingrate on-the-fly... Vil helst ikke betale 1500usd for denne muligheten :/
    Til daglig syns jeg det er greit å bare sette den til 96khz og slippe å tenke mer på det, men det hadde vært jysla gildt med auto-samplingrate ja..
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    OM det er eit alternativ så endrer PLEX samplerate automatisk. Spiller også Flac. Finnes fjernkontroller til Plex for iPhone.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Noen flere som bruker Amarra/har erfaringer siden sist denne tråden var aktiv?

    Er selv i ferd med å gå over til mac+dac og vurderer å teste Amarra Mini, prisen er nå redusert til 199€...
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Denne såkalte lydmotoren som bypasser Coreaudio, er det noe annet enn en egen lyddriver?

    Massevis av lydkort, også for Mac, som kommer med egne drivere (noen bruker coreaudio, noen ikke) som optimaliserer I/O og latency.


    Amarra ser ut som en helt vanlig driver med DSP innebygd, skal man dømme etter utseende............



    Noen som vet?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt at denne programvaren koster mer enn den mange høyt skattede plater er produsert med...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    På direkte spørsmål om hvorvidt Amarra er "bit-perfect," var utvikler uvillig til å svare ja eller nei.
    Denne diskusjonen er oppklarende i så måte.
    http://www.computeraudiophile.com/content/Amarra-bit-perfect

    Jeg kan selv lage EQ som gjør at jeg liker det jeg hører, og behøver ikke Amarras EQ for å klare det. Men bit-perfect vil jeg gjerne ha det.
    Og jeg har testet Amarra.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    Har testet nye Amarra og den er helt klart bedre enn Pure Music. Mer luft i lydbildet samt at artister har mer "alburom" å boltre seg på. Instrumenter står bedre fram og er mer definert, virker som ett slør som er borte..-

    Holder meg helt klart til denne en stund. Ikke buggfri men likevel ikke like buggete som PM.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    Amarra for fremdeles spilletid her i gården - syntes den låter behagelig og detaljert og nydelig oppløst !
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Gikk over til Audirvana Plus, mye kjappere og mindre bugs hos meg..
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hører egentlig ikke forskjell på dem heller :) akkurat som kabler, nå begynner det!
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Siggerud
    Amarra Hifi, Amarra eller Amarra Symphony?
    I mitt tilfelle, mellomversjonen, den som bare heter Amarra. Jeg TROR forskjellen bare er funksjoner. Eneste bug ´en jeg opplever er selvforskyldt; en tendens til klikkelyder og hakking i starten av hver låt hvis jeg laster inn for store spillelister, og treg loading av disse. Selvforskyldt fordi jeg foreløpig har en gammel MiniMac med for lite minne.
    Edit: En mulig bug til. Etter forrige update ble equalizeren så stor at bare halvparten får plass på skjermen. En setting, kanskje?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn