Amerikanere med vann

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ikke vet jeg hva det var.... men det var ikke godt å se på.

Honkey :'(

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nei, men hva er problemet? Er det fordi det er amerikanske soldater du hisser deg opp? Det må være slitsomt å hate så intenst.
Ta deg et glass vann. ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nei, men hva er problemet? Er det fordi det er amerikanske soldater du hisser deg opp? Det må være slitsomt å hate så intenst.
Ta deg et glass vann. ;D
Plager det deg ikke at voksne mennesker tillater seg å benytte slik arrogant hersketeknikk over tørste barn? Er det virkelig sant? Det spiller da OVERHODET INGEN ROLLE hvilket land de impliserte er fra!! Ser du ikke hva som skjer??
Dersom dette ikke er sludder og en skapt film, så er det intet annet enn trist.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Plager det deg ikke at voksne mennesker tillater seg å benytte slik arrogant hersketeknikk over tørste barn? Er det virkelig sant? Det spiller da OVERHODET INGEN ROLLE hvilket land de impliserte er fra!! Ser du ikke hva som skjer??
Dersom dette ikke er sludder og en skapt film, så er det intet annet enn trist.

Honkey
Vi vet ikke hva som skjer på denne snutten.
For alt vi vet kan dette være alt fra en dårlig spøk til et forsøk på å samle barna utenfor sentrum for å dele ut brus/snop/mat.
Det er velkjent at de amerikanske soldatene gir gaver til barna. Desverre har det ettehvert også blitt et ettertraktet mål for snikskyttere.

A

Akle

Gjest
Ta deg et glass vann. ;D
Unødvendig lidelse påført av sadistiske mennesker i maktposisjon provoserer meg, så også idioti. Propaganda?, var ett spørsmål da jeg ikke tar youtube for å være en sikker kilde.

Ta deg en tur på bunn av badebassenget ditt ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Unødvendig lidelse påført av sadistiske mennesker i maktposisjon provoserer meg, så også idioti. Propaganda?, var ett spørsmål da jeg ikke tar youtube for å være en sikker kilde.

Ta deg en tur på bunn av badebassenget ditt ;)
Gir du beskjed når jeg kan komme opp? ;D

A

Akle

Gjest
Lettere for meg om du heller tar med laptoppen i badekaret ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vi vet ikke hva som skjer på denne snutten.
For alt vi vet kan dette være alt fra en dårlig spøk til et forsøk på å samle barna utenfor sentrum for å dele ut brus/snop/mat.
Det er velkjent at de amerikanske soldatene gir gaver til barna. Desverre har det ettehvert også blitt et ettertraktet mål for snikskyttere.
Helt korrekt, vi vet ikke utgangspunktet for dette. Det kan i prinsipp være hva som helst, til og med Iraks egne folk som har laget filmen, og lagt på amerikanske stemmer i etterkant.
Men DERSOM dette er en ekte film, er det TRIST, TRIST, TRIST. Og da er det er nesten like trist at du ikke klarer å ta det inn over deg.

Honkey

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
enkelte av disse soldatene skulle hatt pryl.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Og da er det er nesten like trist at du ikke klarer å ta det inn over deg.

Honkey
Jeg har vanligvis lite empati så tidlig på dag.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
enkelte av disse soldatene skulle hatt pryl.
Man må huske på at disse soldatene i utgangspunktet er tapere som elsker å utøve makt. Disse unge mennene hører ikke til den amerikanske intelektuelle elite.

K

knutinh

Gjest
Man må huske på at disse soldatene i utgangspunktet er tapere som elsker å utøve makt. Disse unge mennene hører ikke til den amerikanske intelektuelle elite.
Jeg tror kanskje den beskrivelsen var litt tendensiøs?

Men det er helt klart et problem hvis stereotypen fra media stemmer, hvor amerikanske soldater for en stor del kommer fra lavere sosiale lag, fra konservative, fattige og har familier uten politisk påvirkningskraft.

Dette kan tenkes å påvirke både de beslutninger politikerne tar (militæret er en "underkaste" som man ikke har personlige bånd til) og tankemåten til soldatene.

I land med militære fra brede lag av folket er det sannsynlig at Stoltenberg & Co har barn, nære slektninger og bekjente som vil bli sendt ut i en evt krig. Det er nærliggende å tro at dette gir et nærmere forhold til konsekvensene av egne handligner.

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det spiller da OVERHODET INGEN ROLLE hvilket land de impliserte er fra!!
Nå tuller du. Hvis de ikke var amerikanske så ville det aldri blitt slått opp her. Det hadde sannsynligvis aldri sett dagens lyd, men i hvertfall ikke blitt en sak på HFS eller for den del i norske media.

Det er merksnodig at slike hendelser kun vekker oppsikt når man har et bakenforliggende politisk motiv. Se bare hva våre naboer slipper unna med uten at noen reagerer.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nå tuller du. Hvis de ikke var amerikanske så ville det aldri blitt slått opp her. Det hadde sannsynligvis aldri sett dagens lyd, men i hvertfall ikke blitt en sak på HFS eller for den del i norske media.

Det er merksnodig at slike hendelser kun vekker oppsikt når man har et bakenforliggende politisk motiv. Se bare hva våre naboer slipper unna med uten at noen reagerer.
Slutt å prate bøll. For meg har det ingen relevans om ungene eller soldatene er fra her eller der. Jeg blir uansett fryktelig lei meg av å se slike situasjoner .
At du så i din angstbiterske pro-USA-virkelighet forsøker å vise at krig er helvete endrer ikke dette faktum.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Tell hvor mange fordømmende innlegg du finner på HFS mot amerikanerne i Irak kontra hvor mange du finner mot russerne i Tsjetsjenia. Gjør det samme for hvilket som helst norsk forum. Det er et uomtvistelig faktum at graden av fordømmelse overhodet ikke står i forhold til begåtte forbrytelser, men er et utslag av opportunisme ift bakenforliggende politiske motiver.

P

Parelius

Gjest
Tell hvor mange fordømmende innlegg du finner på HFS mot amerikanerne i Irak kontra hvor mange du finner mot russerne i Tsjetsjenia. Gjør det samme for hvilket som helst norsk forum. Det er et uomtvistelig faktum at graden av fordømmelse overhodet ikke står i forhold til begåtte forbrytelser, men er et utslag av opportunisme ift bakenforliggende politiske motiver.
Riktig det første du sier, men ikke nødvendigvis begrunnelsen din i avslutningen. Kan være så enkelt at vi føler visse ting "angår" mer enn andre fordi vi i større grad føler oss "involvert". Amerikanerne er liksom "en av oss", mens russerne og ennå lenger vekk begge er "noen andre". Det er ikke nødvendigvis et utslag av opportunisme og fordekte politiske motiver.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Akkurat det er vi 100% enige om, og det er interessante mekanismer som ligger bak. Vil bare poengtere og understreke at min fortvilelse i denne siutasjonen som her vises er fullstendig nasjonsuavhengig.
Jeg antar at årsaken til at vi går så hardt på USA's tross alt "små" overgrep er mangefasettert. Hele den vestlige presse er noe nær ekstremt USA-fokusert, de er verdens ubestridte supermakt og de markerer seg som sprederne av rettferdighet, og utroper seg selv til de svakes beskytteog venn, smat verdenspoliti. I skyggen av dette får Kina, Russland og mange andre betydelig mer brutale land ture frem som de vil. Det er dessuten ingen kontrovers rundt vårt syn på disse nasjoners skalting og valting med menneskerettighetene, vi er jo alle enige! Det lett absurde som skjer da, er at ingen sier noe, fordi vi er enige i at det de bedriver er feil! Et underlig paradoks.
Så har vi nok også det fenomenet at vi så sterkt misliker at "vi" som demokratiforkjempere, skal benytte de samme virkemidler som "dem" vi forsøker å bekjempe. Det er ikke underlig at dette skaper sterkere reaksjoner. Det bunner i at vi forventer bedre fra "de gode"

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er ikke nødvendigvis et utslag av opportunisme og fordekte politiske motiver.
Sant nok, de er i ganske liten grad fordekt...

Det bunner i at vi forventer bedre fra "de gode".
Leser vi overhodet samme forum? Jeg får inntrykket av at mange herværende mener at dagens verdensorden er djevelens verk og at USA eksisterer kun for å ødelegge menneskeheten.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Leser vi overhodet samme forum? Jeg får inntrykket av at mange herværende mener at dagens verdensorden er djevelens verk og at USA eksisterer kun for å ødelegge menneskeheten.
Jo'a. Men sånn er'e å ha noia, veit du Ivar! ;)

Honkey

K

knutinh

Gjest

Jeg regner med at USA og USA-venner tåler kritikk.

Jeg tåler fint kritikk for at jeg kritiserer USA.

Tåler du kritikk for at du kritiserer at jeg kritiserer USA? :cool:

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis jeg ikke tålte kritikk, ville jeg ikke deltatt på et diskusjonsforum.

K

knutinh

Gjest
Hvis jeg ikke tålte kritikk, ville jeg ikke deltatt på et diskusjonsforum.
Poenget mitt var at løpet med å kritisere andre for å kritisere noe ofte ikke fører fram fordi det biter seg selv i halen.

Ikke dermed sagt at jeg vil kritisere deg for noe som helst ;-)

-k

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Oj, den videoen på youtube tålte ikke jeg. Dæven å sensitiv en blir av å få egne barn - slikt var aldri noe problem før...

For noe jævlige greier.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er det ikke nettopp slik systematisk tortur som gjør at mennesker (vennene og familien deres) blir terrorrister?
Media forsøker å fortelle oss at årsaken til at Tsjetsjenerne er terrorister er fordi de er Muslimer.
Overgrep og diktaturisk politikk skaper terrorister, tror paranoide meg :D

O

OivindJ

Gjest
Er det ikke dumt å løpe så mye da, når de allerede var tørste? ;D

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Oj, den videoen på youtube tålte ikke jeg. Dæven å sensitiv en blir av å få egne barn - slikt var aldri noe problem før...

For noe jævlige greier.
Selv uten barn var det en jævlig video å se :'(

Det er helt forkastelig av voksne mennesker å la barn nedverdige seg på denne måten. Uavhengig av hvor de måtte befinne seg geografisk eller sosialt, fysj og fej :mad:

Lin

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Nå er det meg bekjent ikke akutt vannmangel i Irak, selv om vannforsyningen er dårlig mange steder.

Barna løper nok etter lastebil i håp om å få sjokolade eller snop. Hvis dette er vanlig, bør Irak kunne stille med et godt langdistanselag til OL i 2020.

kanskje dette var fra et av områdene hvor folk lider under vannmangel?

nei, forresten, du har sikkert rett.
ungene løp nok bare etter de artige amerikanske onklene for å mase til seg litt snop. like etter at kameraet ble slått av, ble de sikkert ropt hjem av mødrene sine, hvor det ventet en bedre biff-middag, en tur i boblebadet for å skrubbe av seg skit, og en runde med playstation etterpå.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Overgrep og diktaturisk politikk skaper terrorister, tror paranoide meg :D
Da burde paranoide deg rette mer fokus mot land som faktisk har diktatur, det er nok å ta av.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Da burde paranoide deg rette mer fokus mot land som faktisk har diktatur, det er nok å ta av.
I og for seg ingen dum rettesnor.
likevel, om "jeg" skulle lykkes i å endre på et land som Burma, ville ikke det forandre noe på grådighetskulturen i rike land, spesielt ikke land som USA, som jo vitterlig forsøker å gjøre seg til verdens hjerne (den som styrer alt gjennom gjeldssystemer).
Gang på gang er deres "fingre" avslørt på begge sider av konflikter i sør-amerika, og likevel godtar vi at landene fortsatt holdes nede via nettopp gjeld til USA. Hvorfor? Sannsynligvis fordi vi er redde for å få økonomiske sanksjoner rettet mot oss selv.

Dessuten, i en mer rettferdig verden, vil styresett som i Burma ikke godtas. Dermed løser problemet seg selv, forutsatt at man tar "det onde ved roten".

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Nå er det meg bekjent ikke akutt vannmangel i Irak, selv om vannforsyningen er dårlig mange steder.

Barna løper nok etter lastebil i håp om å få sjokolade eller snop. Hvis dette er vanlig, bør Irak kunne stille med et godt langdistanselag til OL i 2020.
Jeg tror nok CBA er inne på noe her. Det foregår mye forkastelig i denne delen av verden, i høyeste grad også utført av amerikanere, men at barn løper uten at det er i ren desperasjon eller nød er ikke noe nytt fenomen. Det er faktisk ingen grunn til å føle seg så sikker på at barna på noen som helst måte følte seg forulempet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tenker det samme. Det ser ikke ut som om de løper i desperasjon over tørste. Da jeg var i Libanon var det mange unger som ba om flaskevann hos oss. Det var ikke fordi de var tørste, men mer en lek og suvenirsamling. Mye mas om kulepenner var det og. "Yes Bic" var noe av de første de lærte å si på engelsk.

Nedlatende holdninger fra soldatenes side? Mulig. Men hvis jeg tolker filmen rett er det peanuts i forhold til hva ungene her hjemme gjør for russekort hver vår.

P.S. Jeg har ikke lyd på PC'en her jeg sitter nå.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Jeg tror nok CBA er inne på noe her. Det foregår mye forkastelig i denne delen av verden, i høyeste grad også utført av amerikanere, men at barn løper uten at det er i ren desperasjon eller nød er ikke noe nytt fenomen. Det er faktisk ingen grunn til å føle seg så sikker på at barna på noen som helst måte følte seg forulempet.
Jeg kan være enig med deg i at barna muligens ikke følte seg forulempet, og kanskje er det også en lek, hvor gevinsten er vann. Det jeg synes er forferdelig er at voksne mennesker kan bruke barn på en slik måte, de ser på det som ren forlystelse at noen gidder å løpe så langt og lenge kun for 1 flaske vann. Det er forkastelig!!!

Klarer virkelig ikke å forstå hva drivkraften bak noe så nedverdigende kan være, er det følelsen av makt eller bare trangen til infantil underholdning?

Lin

T

timc

Gjest
Jeg tipper det er følelsen av makt. Utøve makt kan være underholdning for mange.

Er forøvrig enig i det med russerkort, men det blir likevel ikke samme sak.

Mvh

Edit: Jeg forutsetter her så klart at det er slik det er. Det kan man jo ikke vite.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Ubetenksomhet og nedverdigende oppførsel fra amerikanske soldater er nok noe av årsaken til problemene i Irak, i tillegg til mer utstudert grusomhet og tortur i forbindelse med behandlingen av fanger. Man får ikke venner av demokrati "the american way" på den måten. Men det så jo ikke ut som om barna led noen voldsom overlast i denne filmsnutten.

Det er naturlig at barn løper, noe mange norske barn har glemt. På fotballlaget til sønnen min var det i begynnelsen skremmende mange av barna som faktisk ikke kunne løpe i det hele tatt. For øvrig er det ikke mer enn snaut 60 år siden norske barn (dvs våre foreldre og besteforeldre) løp etter amerikanske og engelske militærkjøretøy for å tigge tyggegummi og sjokolade. Noen barn løp vel til og med etter tyske biler i samme ærend noen år tidligere.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvis man først først skal "leke" litt med ungene, så bør man faen meg passe på å ha litt mer å gi enn å kaste EN flaske vann på bakken (etter å ha lokket kidsa til å beinfly i 5 minutter), slik at ungeflokken kan slåss om den.

slik det så ut der, ble ungene behandlet som bikkjer.

A

Affa

Gjest
Hvis denne snutten er riktig er det ikke noe stort tap hvis snikskytterne gjør jobben sin. Stakkars barn. De småguttene på 6-8 år har ikke gjort noe galt.

Topp Bunn