Amerikanere med vann

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Jeg tenker det samme. Det ser ikke ut som om de løper i desperasjon over tørste. Da jeg var i Libanon var det mange unger som ba om flaskevann hos oss. Det var ikke fordi de var tørste, men mer en lek og suvenirsamling. Mye mas om kulepenner var det og. "Yes Bic" var noe av de første de lærte å si på engelsk.

Nedlatende holdninger fra soldatenes side? Mulig. Men hvis jeg tolker filmen rett er det peanuts i forhold til hva ungene her hjemme gjør for russekort hver vår.

P.S. Jeg har ikke lyd på PC'en her jeg sitter nå.
Dette med russekorten dukket opp i skallen min og.
Jeg tror heller ikke barna føler seg forulempet, men handlingen gjennspeiler vel noe av holdningen til endel Amerikanere.

A

Affa

Gjest
Dette med russekorten dukket opp i skallen min og.
Jeg tror heller ikke barna føler seg forulempet, men handlingen gjennspeiler vel noe av holdningen til endel Amerikanere.
Tror du ikke? Den lille tassen sprenger nesten seg selv. Han er liten. Hva vet du om det som foregår i hodet hans? Han tror noen skal være snille med han.

Soldaten smiler antageligvis også. Måtte hjernen hans bli spredd utover husveggen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
...sammen med noen SS folk fra Totenkopf. Men de er vel ekspedert av russerne for lenge siden...

A

Affa

Gjest
...sammen med noen SS folk fra Totenkopf. Men de er vel ekspedert av russerne for lenge siden...
Den krigen er over. Drikk det billige brennevinet ditt du trygdede reserveoffiser.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
At vann er en behøvd vare akkurat der dette opptaket er gjort virker sannnsynlig. Se på slutten av videoen. Hva skjer? Flere voksne springer ut i gaten for å få tak i flasken. Men kanskje også disse leter etter suvenirer? Gutten fikk i hvert fall null for løpeturen sin.

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Den krigen er over. Drikk det billige brennevinet ditt du trygdede reserveoffiser.
...og siden du sikkert er med å betaler på lønna mi så spanderer jeg likøren på deg, Affa, siden du ikke tåler sprit.

;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg tenker det samme. Det ser ikke ut som om de løper i desperasjon over tørste. Da jeg var i Libanon var det mange unger som ba om flaskevann hos oss. Det var ikke fordi de var tørste, men mer en lek og suvenirsamling. Mye mas om kulepenner var det og. "Yes Bic" var noe av de første de lærte å si på engelsk.

Nedlatende holdninger fra soldatenes side? Mulig. Men hvis jeg tolker filmen rett er det peanuts i forhold til hva ungene her hjemme gjør for russekort hver vår.

P.S. Jeg har ikke lyd på PC'en her jeg sitter nå.
Dette er det mest fornuftige som er skrevet i denne tråden.

Dere må slutte å skrike over dere om alskens overgrep, pusse brillene, og se snutten en gang til.
Hva skyldes dette behovet for å kaste seg opp på indignasjonens høyeste tinde, over en film dere ikke aner hva handler om.
Skal vi få se de samme krokodilletårene neste gang en 12-åring løper som gal bortover Stotgaten for å sikre seg et russekort?

A

Affa

Gjest
...og siden du sikkert er med å betaler på lønna mi så spanderer jeg likøren på deg, Affa, siden du ikke tåler sprit.

;D
Jeg drikker ikke fuselbefengt druebrennevin fra Frankriket. En halvflaske med akevitt i uka går det imidlertid. Det er et uhyre behagelig, balansert og ikke minst rent brennevin som går langt utenpå det bøsset de lager av det som ikke egner seg til vin. Jfr Grappa som smaker som gummimodifisert vinylester lukter. Ufyselig. Calvados er noe bedre, men det bærer preg av dårlig hygiene og lite reproduserbare rutiner. De dyre er gode, men sterkt hypet og overpriset. Likør er for piker. Smaker ufyselig.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Forskjellen er vel at vann er en livsnødvendighet, og russekort ikke. Den kvisebefengte, umodne, 18-årige mentaliteten er den samme.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Syns så tydelig De/Dem/Dere uttalte her om dagen at det kun ble drukket rødvin? (sikkert importert fra Frankriget i 35% av den totale konsummengden uansett).

Så da tenkte jeg at Affa, på nærmere 84 år måtte ha en likør til kaffen, da Cognac eller Brandy (eller andre Franske/Italienske) ikke var dugande. Så Affa drikker altså Aquavitae? Gammel Opland skal det være, da. Visste du forresten at det er akseptert å drikke Aqevitten fra Cognac-glass? -altså på den måten kjennere gjør det, og ikke den noe bonske (et NN-utrykk) nedfryste varianten på små schnappsglass.

A

Affa

Gjest
Dette er det mest fornuftige som er skrevet i denne tråden.

Dere må slutte å skrike over dere om alskens overgrep, pusse brillene, og se snutten en gang til.  
Hva skyldes dette behovet for å kaste seg opp på indignasjonens høyeste tinde,  over en film dere ikke aner hva handler om.
Skal vi få se de samme krokodilletårene neste gang en 12-åring løper som gal bortover Stotgaten for å sikre seg et russekort?
På tide med ny hjerneoperasjon igjen? For en sammenligning.

Disse barna bor i en by som stinker død. De lever i et helvete hvor selv de enkleste gaver kan fortone seg som et eventyr. Soldater fra en velldisiplinert hær kan ikke oppføre seg som en gjeng negere. Barna er i utgangspunktet redde for soldatene. De har sikkert (hvis de har foreldre) fått beskjed om å holde seg unna dem da død og fordervelse følger de som er i nærheten av dem. De blir imidlertid lokket med goder som de så utrolig gjerne vil ha av. Soldatene forakter dem sannsynligvis, driter i om de utsetter dem for fare.

Du sammenligner stapp mette unger med is i den ene hånden og flagg i den andre med lomma allerede full av russekort med møkkete, magre stakkarer rammet av krig.

A

Affa

Gjest
Syns så tydelig De/Dem/Dere uttalte her om dagen at det kun ble drukket rødvin? (sikkert importert fra Frankriget i 35% av den totale konsummengden uansett).

Så da tenkte jeg at Affa, på nærmere 84 år måtte ha en likør til kaffen, da Cognac eller Brandy (eller andre Franske/Italienske) ikke var dugande. Så Affa drikker altså Aquavitae? Gammel Opland skal det være, da. Visste du forresten at det er akseptert å drikke Aqevitten fra Cognac-glass? -altså på den måten kjennere gjør det, og ikke den noe bonske (et NN-utrykk) nedfryste varianten på små schnappsglass.
Jeg drikker 4-5 flasker rødvin i uka. Gammel Oppland er god. Men jeg drikker også gjerne Svenske og Danske uten fatlagring og eller sukkerkulør

Kaffe skal drikkes for seg selv etter min mening. Kaffe og Cognac smaker ufyselig sammen. Smakene adderes i munnen til et bittert helvete.

Akevitt kan godt drikke i Cognac glass, men denne litt bøgete måten er ikke overlegen mindre stetteglass etter min mening. Aromaen kommer også godt frem i disse så lenge varene holder 16-18 grader. Akevitten skal ikke være like varm som Cognac, dvs. man skal ikke lunke den i det store glasset med hånden slik mange idioter sitter i dag.

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
La oss komme oss ned på jorden , de løper nok etter bilen for å få snop etc, det hele blir trukket ut pågrunn av filmingen og dette er beklagelig.
Tror jeg kan huske værre oppførsel mot små locals fra min egen FN-tjeneste...
I det helvetet som Irak har blitt til så får vi bare håpe de får sjangs til å vokse opp...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Akevitt kan godt drikke i Cognac glass, men denne litt bøgete måten er ikke overlegen mindre stetteglass etter min mening. Aromaen kommer også godt frem i disse så lenge varene holder 16-18 grader. Akevitten skal ikke være like varm som Cognac, dvs. man skal ikke lunke den i det store glasset med hånden slik mange idioter sitter i dag.
Dette er korrekte glass for akevitt etter min mening.

Den skal holde 4-6 grader under vanlig romtemperatur, og nytes like godt alene som sammen med fet mat.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Tror du ikke? Den lille tassen sprenger nesten seg selv. Han er liten. Hva vet du om det som foregår i hodet hans? Han tror noen skal være snille med han.

Soldaten smiler antageligvis også. Måtte hjernen hans bli spredd utover husveggen.
Du har rett i at jeg ikke kan sette meg inn i hans lille hode, men det jeg vet er at andre barn gjør lignende ting uten at noen " lokker " med en vannflaske.
Jeg var selv i Kosovo for seks år siden.
Vi valgte å gi i organiserte former for å unngå tigging, men det var fremdeles barn som løp etter vognene våre. Hvorfor kan jeg ikke svare på.
Mulig de syns det var spennede.

Tilslutt: Jeg ønsker ikke forsvare hva disse Amerikanske "Guttene" gjorde i Irak, men syns det er andre og større problemer her i Verden enn dette.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Latterlig tråd. Rart det ikke dukker opp en eller annen som "vet" at barna ble tvunget til dette med maskingevær, og at vannet var forgiftet med smitte for å gjøre uskyldige sivile spedalske.

Men det er kanskje en del her som aldri har sett barna sine løpe et par hundre meter sånn helt uten videre bare fordi det føles godt å bruke kroppen? Om så er så er barna deres trolig utsatt for grov vannskjøtsel.

A

Akle

Gjest
Latterlig tråd. Rart det ikke dukker opp en eller annen som "vet" at barna ble tvunget til dette med maskingevær, og at vannet var forgiftet med smitte for å gjøre uskyldige sivile spedalske.

Men det er kanskje en del her som aldri har sett barna sine løpe et par hundre meter sånn helt uten videre bare fordi det føles godt å bruke kroppen? Om så er så er barna deres trolig utsatt for grov vannskjøtsel.
Den infame latteren tydliggjør hvor uprofesjonelt og hårreisende dette er. Slike hendelser er med på å øke avstanden mellom den menige iraker og den amerikanske hær, noe som igjen skaper blodelver.

Ydmykhet ovenfor en istykkerbombet befolkning bør være minstekrav når du er blandt dem som har stått for bombingen, uansett hva agendaen bak denne måtte være.

Mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Jeg opplevde også at noen lo på en sånn måte da jeg var liten at jeg oppfattet dem som onde om jeg la den dårlige viljen til. Var en fæl opplevelse det... :(

A

Akle

Gjest
Jeg opplevde også at noen lo på en sånn måte da jeg var liten at jeg oppfattet dem som onde om jeg la den dårlige viljen til. Var en fæl opplevelse det... :(
Fint at du makter å få perspektiv på ting.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Dette er korrekte glass for akevitt etter min mening.

Den skal holde 4-6 grader under vanlig romtemperatur, og nytes like godt alene som sammen med fet mat.
De er fine. Vi hadde i heimen da jeg var liten, noen som har lav stett, med tynt glass, og toppen av glasset vinklet ut litt.

Varme Cognac i hånden? høh! Hva er det neste? -dyppe sigar-enden i cognacen?? (for de som husker den trenden for en del år tilbake, og skikkelig blodharry)...

4-5 flasker i uka på et gammelt skinn...ja, det høres ut som du kunne gå godt overens med folket på utestedet Nøden her i byen... -hehe. Neida, det er litt mer kontinentale vaner det da.

Den Aquavitaen ja. Nå er det høysesong straks for den igjen. Drikkes hele året her i gården, og er et fremragende brennevin. Anbefales til Hifi-opplevelser.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Støttes fullt ut.
Akevitten kan serveres kjellerkald (16-18 grader) i slike glass.
Forøvrig synes jeg at god Maltwhisky også kan nytes best i andre glass enn de tradisjonelle whisky glassene

Egner seg veldig bra til single malt!

Og disse egner seg godt til god brandy eller Cognac!

Forøvrig så er jo topic om Amerikanere og vann. Og jeg blir ikke overasket over slike videoer, og bilder av amerikanere utplassert i utlandet.
Etter å ha tjenestegjort i forsvaret i 14 år, blir jeg ikke overrasket lenger.
Macho kulturen i de Amerikanske rekkene overgår det meste!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Etter å ha tjenestegjort i forsvaret i 14 år, blir jeg ikke overrasket lenger.
Macho kulturen i de Amerikanske rekkene overgår det meste!
Jeg har da hatt gleden av å være på øvelse sammen med amerikanske soldater, og jeg sitter igjen med bare gode minner. Hyggelige og reflekterte personer. Og billige sigaretter hadde de også. ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg har da hatt gleden av å være på øvelse sammen med amerikanske soldater, og jeg sitter igjen med bare gode minner. Hyggelige og reflekterte personer. Og billige sigaretter hadde de også. ;D
Mange hyggelige og reflekterte personer ute på øvelse!
Det er jeg helt enig i, men det er desverre mange ute i aktiv tjeneste (Jeg sier mange, og ikke ALLE ;-)) som ikke ter seg på samme måte.
Jeg har også flere venner som må avvennes macho kulturen etter flere turer i aktiv tjeneste.
Saken er at hva som skjer "der ute" endrer væremåten blandt mange mennesker. Disse er veldig hyggelige og reflekterte i "det sivile"!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det er jeg helt enig i, men det er desverre mange ute i aktiv tjeneste (Jeg sier mange, og ikke ALLE ;-)) som ikke ter seg på samme måte.
Jeg har også flere venner som må avvennes macho kulturen etter flere turer i aktiv tjeneste.
Saken er at hva som skjer "der ute" endrer væremåten blandt mange mennesker. Disse er veldig hyggelige og reflekterte i "det sivile"!
Yngre mennesker er jo ofte lettere å forme og påvirke også.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Tror du er inne på noe med tanke på hvordan en blir påvirket etter utenlands tjeneste.
Husker selv hvor rart det var da jeg kom hjem.
I tjeneste er det du som er loven, men sånn er det helt klart ikke hjemme.
Du tenker også på andre ting den første tia etter hjemreise. Men etter som tia går blir en endel av det samme gamle.
Tenker på de samme tinga. Klager over de samme tinga osv. osv...

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
De fleste amerikanske soldatene jeg har snakket med virker helt OK.
Men jeg husker i starten av 2000 hvor en amerikansk soldat voldtok og drepte en albansk jente på 12år.
Det er jo sånne hendelser som gjør at vi generaliserer. Jeg vet det blei dysset ned for å unngå politisk debatt, men det gikk selvfølgelig ikke i Kosovo.
Etter det så jeg aldri en amerikansk soldat uten skuddsikker og hjelm.

Topp Bunn