når man bruker begrepet "amerikanerne" i hverdagstale, så sikter man til de som bor i usa.;DNei, men USAerne er!
Viktig å skille mellom USA og Amerika :
Vh
S
PS: Har ikke lest linken så kan hende jeg BOMMER med komentaren slik USA BOMMER i sin utenriks politiske agenda....
De er ikke nødvendingvis dumme i form av lav iq.Ærlig talt, ingen her tror seriøst at ammerikanere er dumme. Denne tråden kan derfor avsluttes.
sikkert ulike måter å bruke det på i hverdagstale, men "dum" forbinder jeg med dårlige evner til å skjønne logiske og sosiale sammenhenger.Kva meinast eigentleg med "dum"?
Eg er tilhengjar av å bruke omgrepet om ein som ikkje brukar noko vidare av det vedkomande no eingong er utstyrt med...
mange suverene mennesker i usa, ja.Ole Moen skrev en bok:
"USA - annerledeslandet i vest" om kulturforskjeller mellom oss og dem.
Husk at de forsyner seg ganske grovt av Nobelprisene, og dominerer kulturbildet. Dessuten lages gansk mye av verdens gadgets og standarder på amerikansk jord.
Jeg tror at historieundervisningen er veldig forskjellig fra vår. Hele skolegangen egentlig. Veldig mye handler om å kunne stå opp for sin sak, væære frampå og "aggressiv". Nordmenn er litt trause og sjenert.
-k
Det interessante er i kva grad dei vel argaste heimfødingen sin som president....
Har du problemer med folk med talefeil og? Og bønder?Det er morsomt å sammenligne Bush og Blair for eksempel. De har på endel områder sammenfallende politikk og har tilsvarende stillinger i sitt hjemland, men her slutter all likhet.
Blair er kunnskapsrik, veltalende, opplyst, diplomatisk og har stil og klasse, mens Bush knapt nok har lært seg å snakke reint og er og blir en bondeknøl med mektige venner. Klarer riktignok å huske noen setninger utenat og kan lese et manuskript ... men det er tydligvis det hele som skal til. Ikke uten grunn at skuespillere og slikt gjør det så bra i dette embedet.
Det ville vært helt utenkelig at en figur som Bush skulle kunne bli statsoverhode i et oppegående Europeisk land. Skulle likt å sett Bush slippe til i det britiske parliamentet som en alminnelig MP
I det norske storting er det ikke like vanskelig å hevde seg, her holder det å kunne kle på seg selv og ikke drikke seg altfor full før man skjeller ut en same eller en hottentott fra talerstolen.
Sannsynligvis mye mye mer enn den gjennomsnitlige USA borger. Der vet de at kokain kommer fra columbia, at resten er suspekte spansktalende kommunister og at Bahamas er en fin plass å reise på ferie (ikke så stødig på geografien), og at det er opptil flere store trær i Brasil.Hva vet vi om hva som skjer f.eks i Sør-Amerika?
Jeg er ikke så sikker på at om du spør en gjennomsnits norsk gymnaselev at du ville få så mye lavere tall enn en gjennomnits amerikaner iallefall. 20-30 av 50 vil jeg tippe.Vi hadde stått der som dumme nek vi og om noen hadde spurt oss om det. Hvor mange stater i USA kan en gjennomsnitts nordmann navn på?
Enkelte ganger klarer man å karre seg ut av jantelov-tenkingen her i landet, og det er når man kan slenge dritt om amerikanerne. Så patetisk at det faktisk blir morsomt til tider, men stort sett bare dumt, sier i grunn mest om de som kommer med sånt vrøvl...
Neda men de egner seg bedre som jorbrukere enn topp politikere. Ikke noe ondt sagt om kvegdrivere og potetdyrkere som sådan.Har du problemer med folk med talefeil og? Og bønder?
Kva med å bruke omgrepet "åndsfattig" i staden? Det er bibelsk, og endå meir nedrakkande....sikkert ulike måter å bruke det på i hverdagstale, men "dum" forbinder jeg med dårlige evner til å skjønne logiske og sosiale sammenhenger.
ofte (men ikke alltid) henger "uvitende" og "dum" sammen, siden kunnskapsløhet fører til nedsatt evne til å forstå, og resonnere over, ulike problemstillinger.
1. Nei, her er du ganske historielaus, tykkjer eg.1. Dette er den dummeste tråden jeg har lest her på lenge..og det sier i grunn endel.
2. Utrolig hva enkelte får seg til å si ( skrive)
3. Hva vet vi om hva som skjer f.eks i Sør-Amerika? Vi hadde stått der som dumme nek vi og om noen hadde spurt oss om det.
4. Hvor mange stater i USA kan en gjennomsnitts nordmann navn på? Enkelte ganger klarer man å karre seg ut av jantelov-tenkingen her i landet, og det er når man kan slenge dritt om amerikanerne. Så patetisk at det faktisk blir morsomt til tider, men stort sett bare dumt, sier i grunn mest om de som kommer med sånt vrøvl...
Det er ikkje talefeil å bruke dialekt....Neda men de egner seg bedre som jorbrukere enn topp politikere. Ikke noe ondt sagt om kvegdrivere og potetdyrkere som sådan.
Det er akkurat denne holdningen som bevitner at det er noe steike gærnt med hodene til folk. Evt at det fortsatt er den mørke middelaleren vi forstatt lever i.Debatten er lavmål. USA er et fantastisk land av arbeidsomme og dyktige folk som som dominerer all form for kultur og vitenskap. Historisk verdens eldste demokrati og uten Europas trykkende monarker og adel. De gir med full rett blaffen i vår lille andedam her i utkanten av verden.
Jeg synes ikke at det er spesielt nyttig å karakterisere folkeslag eller nasjoner som "dumme", enten vi snakker om amerikanere eller muslimer.J Det interessante er at det er helt greit å si at man synes amerikanere er dumme, det ser vi stadig, eller som Gjestemedlem sa det: “gjennomsnittsamerikaneren er nok en smule tilbakestående” Samtidig presterer han i en annen tråd nærmest å kalle det rasisme å nekte cubanere å overnatte på et hotell. Kanskje de rett og slett bare syntes at cubanere er dumme eller en smule tilbakestående, er det noe galt i mene det da?
1. Aha! Du har vore utsatt for BIB-ped. (byar-i-Belgia-pedagogikk). Meiningslaust pugg utan annan nytteverdi enn stimulering av hjernen sin puggekapasitet (vel, vel, ein skal ikkje undervurdere denne). Sjølv kan eg ei setning på fransk som eg har pugga, utan at denne har fått utvida min horisont noko vidare.....1. Jeg har gått et år på high school i USA, der lærte jeg navnet på alle land i Afrika, Europa, Asia og Amerika, med hovedsteder, det var pensum, de måte vi pugge, men skal ikke påstå at jeg husker mye av det lenger nå.
2. Hvor mange nordmenn tror du det finnes som ikke har vært utenfor Europas grenser knutinh?
3. Klart vi vet mye om hva som foregår i Europa, samt midt-Østen og områdene der fordi vi får informasjon om dette omtrent hver dag gjennom nyhetene.
4. Men jammen er det mye vi aldri får informasjon om også, er du spesielt interessert kan du selvsagt selv innhente det, men hvor mange gjør det?
5. Du klarer helt sikkert å finne nordmenn som ikke vet navnet på hovedstaden i Norge om du leter,
6. dumme eller uvitende folk finnes overalt.
7. Det interessante er at det er helt greit å si at man synes amerikanere er dumme, det ser vi stadig, eller som Gjestemedlem sa det: gjennomsnittsamerikaneren er nok en smule tilbakestående
8. Samtidig presterer han i en annen tråd nærmest å kalle det rasisme å nekte cubanere å overnatte på et hotell. Kanskje de rett og slett bare syntes at cubanere er dumme eller en smule tilbakestående, er det noe galt i mene det da?
1. Einig! sånt gjer berre dumme debattantar!1. Jeg synes ikke at det er spesielt nyttig å karakterisere folkeslag eller nasjoner som "dumme", enten vi snakker om amerikanere eller muslimer.
2. Det må være lov til å tenke litt høyt om forskjeller mellom median-nordmannen sammenlignet med andre. For det ER forskjeller. Det finnes egne studier for de som ønsker å forstå f.eks kinesere, hvordan man skal forholde seg og hva som er uakseptabelt.
3. Helt objektive forskjeller mellom norge og USA er at sjansen for å bli myrdet er 2-4 ggr så stor der som her, at det er større økonomiske og sosiale forskjeller, vi har større sosial mobilitet, at de hevder seg mer enn oss i vitenskapen (også korrigert for folketall?). Disse forholdene har årsaker og konsekvenser, og så lenge man er saklig ser jeg ikke noe galt i å diskutere det.
-k
:-D:-D Selv-ironi er bra ;-)1. Einig! sånt gjer berre dumme debattantar!
Regner ikke alle land seg for å være verdens beste?3. Spesielt interessant er dette at det finnest så mange ekstremt fattige og rike i eit land som reknar seg sjølv for å vere "verdas beste"
Du spøker ikke sant?Er vi heldige, selv om dette er feil ord i sammmenhengen, så vil kanskje en ny el ninjo sesong trekke tilbake fokus til interne problemer.
Landet/kontinentet er forsåvidt blodferskt og ustabilt, så det vil gå generasjoner til før mer sivilisert tankegang får feste..
Evt kan en ny stor visjonær mann eller kvinne kunne lede landet inn på en hyggeligere vei en dagens. Noe som forsåvidt er en ytterst naiv tanke,da han vil bli fjernet lenge før dette vil skje.
Nope, dette mener jeg.Du spøker ikke sant?
Dette røret kan du da ikke mene?
Historisk sett er ikke USA noe annet enn en rebelsk koloni. Europas søppelbøtte dit alt rasket ble flyttet. Kriminelle, slaver, lykkejegere, fattigfolk og religiøse fantaster.
At det senere har utviklet seg til noe helt annet er jo hyggelig det. Men selv om vi har blitt påvirket mye av USAs kultur (om noe slikt eksisterer) er det vel i hovedsak dominert av lettere underholdning. Dette er et land uten historie og uten annen vesentlig kultur enn dem som inflytterene har tatt med seg og blandet sammen samt det som er økonomisk lønnsomt.
At det er mange inflytelsesrike tenkere, oppfinnere og utviklere i USA skyldes stort sett at de er kjøpt inn fra andre land. Kjøpt inn med en øknomi som ville vært konkurs pga. gjeld hvis det ikke var fordi de hadde infiltrert store deler av verdens økonominen som forsikring mot dette.
USA regner seg kanskje for verdens navle, og Bush som verdens navlelo, men de er ikke egentlig så viktige som de vil ha det til. De har et miltære som de kan bølle seg litt med og også økonomiske muskler, men her stopper det også.
Men det finnes jo håp. USA kan forandre seg med nye leder og eiere. Og hvis befolkningen får lov til å mene litt mere humane og liberale meninger kan det jo utvikle seg til noe brukbart etterhvert.
Det finnes jo også svært mange suverene mennesker i dette landet, la oss bare håpe de får mer innflytelse med tiden. USA er ikke fortapt. Det ligger bare til sengs med religiøs konservativisme og 40 i feber.