Amerikansk toll på HiFi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.329
    Torget vurderinger
    1
    Trump truer (i kjent stil) med å innføre 25% toll på import fra EU.
    Det kan få dramatiske konsekvenser for amerikanske merker.
    Feks Wilson Audio som kjøper alle elementene sine fra Europa. De vil nå bli 25% dyrere i innkjøp. Og så vet man at pris over disk gjerne er kostpris x5. I tillegg vil EU svare med en lignende tollsats for import fra USA. I sum vil dette bli nærmest ødeleggende for Wilson Audio sin eksport til Europa.

Dette kan bli dramatisk for flere amerikanske produsenter.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.117
    Sted
    Horten
    Bruk av toll for å beskytte egen industri er vel ikke ukjent.
    -Eks så blir 25% toll småtteri i forhold til Norges 277% toll på ost.
    Men det er nok mere skremmende for eks Wilson Audio som enten må finne seg leverandører i eget land, eller se toll spise av marginene på produktene de selger.

Men tiden vil jo vise hva det ender opp med. Business er nøkkelordet i det Trump pusler med, så dette kan fint være del av forhandling om noe annet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.356
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hos oss har vi Electrocompaniet, som har hatt et bra marked i USA, de vil nok merke det.
    Ellers lurer jeg på om jeg må bestille et par Magnepan før det hele bryter løs.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.994
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Trumps plan er følgende:
    -Toll på import - gjøre importerte varer dyrere slik at amerikansk produserte varer blir mer konkurransedyktige på hjemmemarkedet.
    - senke verdien på dollaren slik at amerikanske produkter blir billigere i utlandet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.262
    Dem kan vel enkelt flytte produksjon til Europa? Er vel også mange som nå velger å utsette handle varer fra US til trollet tRump er puttet i boksen igjen.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.537
    Torget vurderinger
    1
    Bruk av toll for å beskytte egen industri er vel ikke ukjent.
    -Eks så blir 25% toll småtteri i forhold til Norges 277% toll på ost.
    Men det er nok mere skremmende for eks Wilson Audio som enten må finne seg leverandører i eget land, eller se toll spise av marginene på produktene de selger.

Men tiden vil jo vise hva det ender opp med. Business er nøkkelordet i det Trump pusler med, så dette kan fint være del av forhandling om noe annet.
    Det er ikke 277 % toll på ost inn i Norge. Kommafeil?
    Dump raljer med 25 % toll på alt, og han forstår neppe hva han gjør, og ettersom han KUN vil ha lojale folk, også mot deres evt bedre viten, så tør ikke folkene hans å si ham imot. Blir spennende å se om diktaturet hans opphører etter 3 mnd(?) som han også raljet om før innsettelsen.

TOBRA

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    5
    Dump raljer med 25 % toll på alt, og han forstår neppe hva han gjør, og ettersom han KUN vil ha lojale folk, også mot deres evt bedre viten, så tør ikke folkene hans å si ham imot. Blir spennende å se om diktaturet hans opphører etter 3 mnd(?) som han også raljet om før innsettelsen.
    Jo, høyeste tollsats på ost inn til Norge er faktisk 277% (varenummer 0406.9098 i tolltariffen)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.612
    Torget vurderinger
    2
    Litt her om norsk tollmur, også ost.

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    312
    Uten å ha studert det veldig nøye så ser det ut for meg at importerte hardoster har en toll,på 277%. https://tolltariffen.toll.no/tolltariff/headings/04.06/section-notes/1/chapter-notes/4

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.102
    Trumps ønske om toll er av rent fiskale interesser. Toll på ost er for å beskytte norsk osteproduksjon.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.491
    Sted
    Holmestrand
    Feks Wilson Audio som kjøper alle elementene sine fra Europa. De vil nå bli 25% dyrere i innkjøp. Og så vet man at pris over disk gjerne er kostpris x5. I tillegg vil EU svare med en lignende tollsats for import fra USA. I sum vil dette bli nærmest ødeleggende for Wilson Audio sin eksport til Europa.

Med vennlig hilsen det stabile, orange geniet som skjønner alt bedre enn andre.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.356
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt OT, men jeg er glad i ost.
    Ostetollen er faktisk litt artig. 27 kr/kg for en liste av kjente oster, ellers 277%
    Screenshot 2025-02-26 at 22.29.11.png

Resultatet er at de navngitte ostene dominerer totalt salget i Norge. De andre utenlandske mangler stort sett i hyllene.
    (www.toll.no)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.177
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg kommer til å handle fra USA, og det har jeg gjort i mange år. Eu har handlet for lite fra USA, og er derfor denne straffetollen. Jeg liker heller ikke disse EU restriksjonene som mot gammelbil interessen og kulturen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.643
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så da er det ikke toll som gjør Manchego, Comte, Peccorino, Parmesan etc sånn passelig grisedyre pr kilo... Da må det være en annen avgift, regnefeil eller noe, for butikkene tjener jo såvidt til salt i grøten, skal man tro enkelte debattanter...:cool:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.067
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Uansett, nå er vel tiden inne for å boikotte amerikanske varer, hifi inkludert. For egen del ser jeg mer problemer når det kommer til musikkinstrumenter,
    men heldigvis har jeg det jeg trenger. Famous last words, jeg skal i det minste holde ut en stund. :)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    11.999
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    McIntosh, Mark Levinsson, Magnepan, Klipsch, JBL, Krell, Rockport, Matin Logan, Wilson m.fl......... det er mange "vanlige" merker i fra USA som kan bli berørt ovenfor oss og europa........ men det spørs om vi ikke klarer oss lell ;)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.491
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kommer til å handle fra USA, og det har jeg gjort i mange år. Eu har handlet for lite fra USA, og er derfor denne straffetollen. Jeg liker heller ikke disse EU restriksjonene som mot gammelbil interessen og kulturen.
    «EU har handlet for lite…»
    Så at amerikanere er mer interessert i f eks franske viner, enn europeere er interessert i kleint amerikansk øl skal straffes?
    Trodde USA var tuftet på det frie marked og tilbud/etterspørsel?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.491
    Sted
    Holmestrand
    Det sies så, uten at jeg helt skjønner at for eksempel vellagrede franske oster konkurrerer med generisk Norvegia.
    Min ellers utmerkede kone kjøper ikke en gang norvegia, som i vellagret utgave begynner å ligne noe.
    Hun går for synnøve finden-varianten, og sørger derved for at jeg spiser minimalt med ost.
    😂

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.329
    Torget vurderinger
    1
    McIntosh, Mark Levinsson, Magnepan, Klipsch, JBL, Krell, Rockport, Matin Logan, Wilson m.fl......... det er mange "vanlige" merker i fra USA som kan bli berørt ovenfor oss og europa........ men det spørs om vi ikke klarer oss lell ;)
    Nja, det varierer. JBL er f.eks. eid av Harman International som er eid av Sør-Koreanske Samsung. Produktene produseres i dag i Mexico, Kina, Ungarn og India.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.672
    Sted
    Bergstaden
    Er mer bekymret for hva dette vil ha å si for tilgang og pris på gitarstrenger fra US of A framover. Og hva med musikk på CD og vinyl?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.491
    Sted
    Holmestrand
    Nja, det varierer. JBL er f.eks. eid av Harman International som er eid av Sør-Koreanske Samsung. Produktene produseres i dag i Mexico, Kina, Ungarn og India.
    Jeg har klart meg gjennom 50 år med hifi uten noen av disse.
    Det vil nok fortsatt gå bra for meg.

Hmmm!
    Glemte at jeg har en slik …
    IMG_9552.jpeg

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.177
    Sted
    Sunndalsøra
    Når det gjelder JBL, så er jeg kun interessert for det som var produsert frem til 80 tallet. Det har jeg nok av. Vil fortsatt handle gammelt fra USA. Når det gjelder amerikanske gitarstrenger, så er det ikke noe problem da jeg kjøper privat. Men synes de som blir produsert i østerrike er best for jazz gitar. (Thomastik-Infeld)

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.717
    Torget vurderinger
    2

Det kan bli dramatisk for flere europeiske produsenter også, det amerikanske markedet er stort og viktig for endel.

hifiEivind

Medlem
    Ble medlem
    19.01.2025
    Antall liker
    31
    Sted
    tønsberg
    jeg tipper norsk hifi blir også dyrere, vi kan ikke være for billig i sammenligning vettu.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.177
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er kanskje forståelig at Trump har satt ned foten for enkelte EU produkter. Egeninteresser har vi også hær i landet :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.643
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er faktisk fullt mulig å lagre feks Norvegia i uåpnet pakning... jeg har i flere år hatt 3-4 edamer til lagring i ett år eller mer...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.643
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Privat kjøleskap" er løsningen på det... :cool: Forøvrig er fruen fullt underforstått med mine små eskapader i matveien...

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    13.707
    Sted
    London
    Hvis vi ser bort fra lagring/gjemming ost, og tenker jeg dette fra BBC summerer problemet opp. Trump liker ikke EU, da den er en handelsblokk som gjør det vanskelig for han å gjøre en «divide and conquer» mot individuelle europeiske nasjoner. I og med at jeg bor i et land som var medlem av EU, ser jeg alle fordelene medlemskapet ga for næringslivet og industrien her. Og Trump er ikke dummere enn at han ser det også. Mitt standpunkt er at det er veldig viktig at ikke USA ikke kan valse over andre deler av verden, men at andre deler samler seg og danner en motpol slik at ting jevner seg ut.
    Og jeg har ingen tro på at hverken UK eller Norge kommer utenom mye av dette - det kan derimot bli verre for oss hvis begge blokkene setter opp tollmurer som treffer oss begge veier
    IMG_0831.jpeg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.600
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    🤗
    Kan jeg legge osten min hos deg?
    Hun finner nemlig det meste…
    Tror du er på sikker avstand?
    Holmestrand - ?
    😂
    Mot eit pent stykke kan du få lagre i kjellaren min. Det burde gå greitt i vestlandsklimaet. Eg er oppvoksen på utgått dato, og ervde tre boksar Joika av Mor frå tida før datostempling var oppfunne...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.643
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Apropos, Arve... her på tirsdags ettermiddag satt fruen å trykte rundt på TV-kanaler.. hun kom tifeldigvis inn på programmet "How do they do it" på Discovery... hvor det i en sekvens ble vist fra produksjonen av MBL høyttalere.... aner ikke om den kan streames på nytt, men interessant var det..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn