AMK skandalen.. døm selv

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Lyngen skrev:
OMF skrev:
Lyngen skrev:
OMF skrev:
Lyngen - du stiller jamme store krav til dine medmenensker. Helt spesifikt - hvor er det du mener AMK operatøren gjør feil, og hva mener du han skulle gjort istedet...?
En dame har ikke puls og de har adressen. Det vet de etter 2 min. Da sender man amulansen dit og sier klart i fra at ambulansen er på vei. Man lar da ikke ambulansen stå i en annen gate bare på grunn av stygt språkbruk.

Ja, det forventer jeg av godt trente folk i nødsitúasjoner.
Det er ikke nevnt noe om puls i første samtale. Så det vet man faktisk ikke slik du påstår.

Jeg har ingen tro på at ambulansen ble holdt tilbake pga stygt ordbruk, Men jeg vil anta at man ikke sender noen ambulanse fordi man ikke har fastslått om det er behov for en.

Mvh
OMF
Du synes ingen puls, kollaps, ingen pust ikke er god nok grunn? Javel ....

Det ble sagt i andre samtale etter 2 min.

Da sender man en ambulanse og sier klart i fra at den er på vei selv om det oppstår grovt språk. Jeg kan ikke begripe at du synes de hånterte saken godt. 23 minutter er veldig, veldig lang tid når noen holder på å dø. De bodde jo veldig sentralt i Oslo.
OK - så vi er på samtale nummer 2.
Kan vi være enig om at den nye AMK operatøren ikke har kjenskap til samtale 1 som ble avsluttet 1 minutt tidligere med en annen operatør...?

Så denne samtalen må anses som en helt ny samtale:
2. samtale: Kl 11.31.57 - 11.33.29

I: Hallo?

M: Medisinsk nødtelefon.

I: Ja hei, har dere sendt ambulanse til Jens Bjelkesgate 43?

M: Om jeg har sendt ambulanse?

I: Vi har ringt akkurat for å be dere sende. Har dere gjort det?

M: Et øyeblikk, skal vi se.

I: Ja kjapt. Det ligger en eldre kvinne å dø - dø

M: Ja, det var, er det i 1. etasje?

I: Ja, i første etasje.

M: Og hva skjer?

I: Hun har hjerte- og karsyksom. Hun har kollapset. Ingen puls, ingenting.

M: Hun puster ikke?

I: Ingenting. Jeg er ikke der, jeg er på Bjerke. Jeg kjører dit nå.

M: Så du er ikke der, men hvem er der?

I: Hele familien er der, og de har ikke mobil. Slutt å spør, bare send en forpult ambulanse.

M: Du, hallo. Nå må du prøve å roe deg ned.

I: Ikke prøv å ro meg ned!

M: Ikke rop til meg.

I: Hold kjeft!

Lydbåndet gir et bedre bilde av situasjonen med svært dårlig linjke og roping fra innringer.

Så synes du det er greit å beskylde AMK opartørene for å muligens foråsake noen andres død pga stolthet/være kranglefant basert på denne ene samtalen...?

Det er :
- usikkerhet om hvor det har skjedd noe
- usikkerhet om hva som har skjedd (Innringer er ikke på stedet, og han vet lite om hva som har skjedd)
- Man har ingen informasjon om hvem som ringer
- og ikke minst innringer legger på med en gang!

Det er sagt til det kjedsomlige i denne tråden..., men hvor mange samtaler får man på AMK hvor man har gitt feil adresse til å begynne med, det er gitt feil informasjon, at man ikke trenger ambulase osv. HVa er det i denne samtalen som gjør at det er så åpenbart at det skal sendes en ambulanse...?

Mvh
OMF

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
på den ene siden har vi en gjøkskalle uten folkeskikk, på en andre siden en som er så dritt lei hele greia at ideen om å leke norsk muntlig eksamen synes tydligvis å være god. Trenger ikke være mye hobbypsykolog for å skjønne at dette bærer galt av sted,spesielt når en legger til en tydelig nedlatende stemme på toppen.

Kjenner det så godt igjen selv fra de årene jeg jobbet mer enn fulltid i butikk i Oslo sentrum, med en kundegruppe bestående av over 50% ikkevestlige innvandrere, "Slum City" kalte vi det. For å være dønn ærlig så var jeg dritt lei hele greia. Misforståelser pg.a språk og kulturforskjeller så det holder, toppet med etnisk hvite mannfolk i 40-50 årene med den største rasshølholdningen av alle.
Et snev av selvinnsikt sier meg at jeg på slutten var sånn ca. det vi hører fra AMK´erne, drittlei, med behov for å beskytte seg mot hverdagen og "ta igjen". Heldigvis satt jeg aldri med andres liv i hendene...........

Langt mindre mannevond og en personlig økende tro på menneskeheten igjen etter at jeg kuttet ut den jobben.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Spiralis skrev:
decibelius skrev:
Jeg syns det er rart att folk blir maktsjuke så fort de får seg en pult og egen telefon, jeg har sett det 1000 ganger ;)

Herrejesus !!!! ???

Håper det var ironisk ment. ::) :p
Det var ikke ironi - det gjelder seff ikke alle, men alt for mange.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.000
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Din kommunikasjon med innringerne

Statens helsetilsyn har vurdert om dine uttalelser/kommunikasjon med de pårørende var i strid med kravet til forsvarlig og omsorgsfull hjelp.

I din første samtale med innringerne synes det klart at du reagerte på innringers uttalelse om å sende en ” XXXX XXXX” med å forsøke å korrigere innringer.

I din neste dialog med pårørende, samtale nr 3, finner det sted en dialog mellom pårørende XXXX XXXX og deg som preges av at pårørende ved gjentatte anledninger kommer med skjellsord overfor deg, samt at pårørende kommer med uttalelser som av deg oppfattes som drapstrusler. Du reagerer med å forsøke å korrigere pårørende, samtidig som du stiller vilkår for å yte akuttmedisinsk bistand. Du uttaler også at du vil sende politiet og anmelde vedkommende. Du kommer med en karakteristikk av pårørende.

Som den profesjonelle part i dialogen med innringer hadde du hovedansvaret for å legge til rette en god dialog med innringer. Etter vår vurdering bidro du ikke til dette. Vi mener du i dialogen med innringerne ikke fokuserte på det som var sentralt for at pasienten skulle få akutt helsehjelp. Isteden bidro du til en dårlig kommunikasjon med innringerne ved å korrigere, sette vilkår, og gå inn i en diskusjon og særlig ved å fokusere på politi og anmeldelse.

Etter en samlet vurdering hvor vi også har tatt hensyn til innringers uttalelser og aggresjonsnivå, finner vi at din kommunikasjon med de pårørende utgjør et så stort avvik fra det man forventer av en AMK-operatør at det utgjør et brudd på kravet til faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp, jf helsepersonelloven § 4.
Mange andre elementer også.

hele saken her.
http://www.helsetilsynet.no/no/Tilsyn/Tilsynssaker/Vedtak-om-advarsel-AMK-operator/

Topp Bunn