OMF
Æresmedlem
OK - så vi er på samtale nummer 2.Lyngen skrev:Du synes ingen puls, kollaps, ingen pust ikke er god nok grunn? Javel ....OMF skrev:Det er ikke nevnt noe om puls i første samtale. Så det vet man faktisk ikke slik du påstår.Lyngen skrev:En dame har ikke puls og de har adressen. Det vet de etter 2 min. Da sender man amulansen dit og sier klart i fra at ambulansen er på vei. Man lar da ikke ambulansen stå i en annen gate bare på grunn av stygt språkbruk.OMF skrev:Lyngen - du stiller jamme store krav til dine medmenensker. Helt spesifikt - hvor er det du mener AMK operatøren gjør feil, og hva mener du han skulle gjort istedet...?
Ja, det forventer jeg av godt trente folk i nødsitúasjoner.
Jeg har ingen tro på at ambulansen ble holdt tilbake pga stygt ordbruk, Men jeg vil anta at man ikke sender noen ambulanse fordi man ikke har fastslått om det er behov for en.
Mvh
OMF
Det ble sagt i andre samtale etter 2 min.
Da sender man en ambulanse og sier klart i fra at den er på vei selv om det oppstår grovt språk. Jeg kan ikke begripe at du synes de hånterte saken godt. 23 minutter er veldig, veldig lang tid når noen holder på å dø. De bodde jo veldig sentralt i Oslo.
Kan vi være enig om at den nye AMK operatøren ikke har kjenskap til samtale 1 som ble avsluttet 1 minutt tidligere med en annen operatør...?
Så denne samtalen må anses som en helt ny samtale:
2. samtale: Kl 11.31.57 - 11.33.29
I: Hallo?
M: Medisinsk nødtelefon.
I: Ja hei, har dere sendt ambulanse til Jens Bjelkesgate 43?
M: Om jeg har sendt ambulanse?
I: Vi har ringt akkurat for å be dere sende. Har dere gjort det?
M: Et øyeblikk, skal vi se.
I: Ja kjapt. Det ligger en eldre kvinne å dø - dø
M: Ja, det var, er det i 1. etasje?
I: Ja, i første etasje.
M: Og hva skjer?
I: Hun har hjerte- og karsyksom. Hun har kollapset. Ingen puls, ingenting.
M: Hun puster ikke?
I: Ingenting. Jeg er ikke der, jeg er på Bjerke. Jeg kjører dit nå.
M: Så du er ikke der, men hvem er der?
I: Hele familien er der, og de har ikke mobil. Slutt å spør, bare send en forpult ambulanse.
M: Du, hallo. Nå må du prøve å roe deg ned.
I: Ikke prøv å ro meg ned!
M: Ikke rop til meg.
I: Hold kjeft!
Lydbåndet gir et bedre bilde av situasjonen med svært dårlig linjke og roping fra innringer.
Så synes du det er greit å beskylde AMK opartørene for å muligens foråsake noen andres død pga stolthet/være kranglefant basert på denne ene samtalen...?
Det er :
- usikkerhet om hvor det har skjedd noe
- usikkerhet om hva som har skjedd (Innringer er ikke på stedet, og han vet lite om hva som har skjedd)
- Man har ingen informasjon om hvem som ringer
- og ikke minst innringer legger på med en gang!
Det er sagt til det kjedsomlige i denne tråden..., men hvor mange samtaler får man på AMK hvor man har gitt feil adresse til å begynne med, det er gitt feil informasjon, at man ikke trenger ambulase osv. HVa er det i denne samtalen som gjør at det er så åpenbart at det skal sendes en ambulanse...?
Mvh
OMF