Amphion Xenon

Microfinne

Fersking
Ble medlem
10.03.2006
Antall liker
0
Hei!

Har noen disse høyttalerene og kan gi synspunkt om de er verdt å kjøpe?? Ilfg. en butikk som selger de skal disse være noe lyse i musikk formidlingen og til tider skarpe i diskanten. Hvilke komponenter passer evt. best sammen med de?

Takker for alle gode svar!

Tormod

Medlem
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Jeg har disse høyttalerne, og kombinerer dem med noe av det tyngre utstyret fra Holfi. Jeg har bare godord. Det er mulig at de er noe hevet i den lyse enden i forhold til enkelte andre høyttalere, men det er veldig langt fra plagsomt, og den spiller definitivt ikke lyst i betydningen tynt. Det du får er stor morofaktor på alle innspillinger (ja, da jeg hadde min første lange lyttesesjon etter innspillingen satt jeg med et stort glis). På sparsomt instrumenterte innspillinger får du denne luftigheten som mange av oss musikkelskere setter så stor pris på. Er det nøytralt? Who cares!
Den trenger 100 timer innspilling før bassen er helt med på notene, men etterpå kan du bare kose deg.

R

Rojoh

Gjest
Nå har jeg noen Triangle høyttalere, og har hatt noen meget hyggelige lytteøkter sammen med en Conrad Johnson effektforsterker. Triangle har også denne litt lyse klangen, men sammen med CJ effekttrinn, så ble det bare vellyd i lange baner. Hvis Amphion ikke har for vrien impedans/fasevinkel, så er en eller flere gode rørkomponenter en vei å gå.

Mvh. Johan, som lurer fælt på om han skal investere i en CJ effektforsterker...

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Hadde Xenon på hjemmelån et par ukers tid for noen år siden. Det er stor mulighet for at du får bassen til å fungere selv om du har et vanskelig rom. Xenon mangler den vanlige kulen i mellombassen og vil derfor lett virke litt lett/lys/tynn. Matcher helt klart best med rør. En meget bra ht etter min mening.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Hadde Xenon på hjemmelån et par ukers tid for noen år siden. Det er stor mulighet for at du får bassen til å fungere selv om du har et vanskelig rom. Xenon mangler den vanlige kulen i mellombassen og vil derfor lett virke litt lett/lys/tynn. Matcher helt klart best med rør. En meget bra ht etter min mening.
Enig i det meste av dette. Har hatt Xenon i to utgaver selv. ville kanskje beskrive det du kaller "uten den vanlige kulen i mellombassen" som manglende mellombass og at de føgelig har en smule imponator dypbass, men for all del vi må ta prisen i betraktning her. Sammenliknet med de 3X så dyre høytalerene som etterfulgte hos meg ble spesielt mellomtonen opplevd en smule "metallisk".
Enig i at rør (i den grad det sier noe) låt best hos meg (det gjør det forøvrig fortsatt ;))
Kjetil

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Du har kanskje rett i at det egentlig mangler mellombass. Jeg har som regel problemer med at jeg får for mye mellombass med mange høyttalere, noe som sikkert er et romproblem. Ettersom Xenon var så slank i dette området matchet det rommet mitt veldig bra, og det virket som tyngden i bunnen ble flyttet nedover.

Microfinne

Fersking
Ble medlem
10.03.2006
Antall liker
0
Takker for gode innlegg! Er forøvrig interessert i hva folk bruker av elektronikk til å få de til å spille optimalt. Låner et par Triangle celius esw som jeg liker godt men syntes kanskje de mangler "roen" i lydbildet som større høyttalere har. Har bl.a. sammenlignet med JM Lab kolossene Electra 926 & 936 og klipsch sp1 som har en mørkere fremtoning men mangler en åpenhet som jeg tror Xenon kan gi. Har en Roxan Caspian integrert forsterker som jeg håper har nok krutt til å få frem detaljene i lydbildet.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.370
Torget vurderinger
0
Hvis du ikke synes det er av nevneverdig betydning at høytaleren's lydkarakteristikk faktisk endrer klangbildet på musikken som man er vant til fra andre løsninger...................så er de jo veldig pene og se på, og pynter sikkert greit opp i lytterommet.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Har hatt to versjoner av Xenon. Den siste med nytt delefilter og ny mellomtone enhet.
Mine kommentarer refererer seg til denne, sammen med DP 6.4 og Sonic Frontier Line 1 Preamp, samt Sony XA7 CD spiller.

Høyttaleren imponerer umiddelbart med godt trøkk i bassen og mye detaljer oppover.
Etterhvert merker man imidlertid at medaljen har en mindre tiltrekkende bakside:
I mitt rom var bassen svært ujevn. Målinger viste store pukler fra 30Hz og opp. Dette gjør at selvom man kan si att de spiller dypt, så er kvaliteten på dypbassen dårlig. Litt slik som en lavpris subwoofer oppleves. Mellomtonen virket rel. dynamisk og kjapp, men ved litt større lydstyrker er det tydelig hardheter å spore.
Spill f.eks. Eva Cassidy FEVER på realistisk lydnivå. Det låter slitsomt når hun trår til for fullt.
Litt tendenser, utover det jeg antar ligger i "rillene" til skarpe sser dukker opp også. Dette kan kanskje dempes noe med litt andre kabler. Tror jeg brukte 20 mm2 sølvkabler til ht på dette tidspunkt. På den positive side, virker de ganske åpne og livlige og de gir et stort og fint lydbilde. Den tonale balansen synes jeg også var bra, selvom alså bassen er litt "berg og dalbane". Man kan sikkert si at dette problem har mer med rommet å gjøre, enn selve høyttaleren, men jeg tør i allefall påstå at de sidestilte bassene får ta sin del av skylda.
Etter Xenon hadde jeg Forsman VSSS III på omtrent samme anlegg og disses definisjon i bassen var i en helt annen klasse.
Samme med mine nåværende høyttalere.
Kjøperen av mine Xenon benyttet forøvrig EC forsterkeri og rapporterte om meget godt samarbeid.

Prisen tatt i betraktning, vil jeg si man får mye godlyd for pengene. Kabinettet og designet er jo nydelig.
Morty

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Låter disse finnene bra på alle typer musikk? Også Rock/Metal?
Kjempeflotte høyttalere er det i hvertfall!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Klart man finner svakheter sammenliknet med (som i mitt tilfelle) svindyre alternativ. Til prisen er de nok likevel meget gode men bør matches med rett utstyr for å unngå noen av ankepunktene som nevenes (les f.eks. Morty`s). Forøvrig når han nevner oppgraderingen med nye filter og mellomtoner så gjorde jeg også dette på mitt siste par men opplevdej den største forskjellen ved å sett inn klossen som skulle stå i press mellom bassenheten og motsatt side i kabinettet. Denne strammet opp basssen vesentlig etter min erindring, de andre oppgraderingene opplevde jeg som marginale.
Kjetil

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
...................Forøvrig når han nevner oppgraderingen med nye filter og mellomtoner så gjorde jeg også dette på mitt siste par men opplevdej den største forskjellen ved å sett inn klossen som skulle stå  i press mellom bassenheten og motsatt side i kabinettet. Denne strammet opp basssen vesentlig etter min erindring, de andre oppgraderingene opplevde jeg som marginale.
Kjetil
Helt enig.
(Og akkurat DEN oppgraderingen kan man vel faktisk få til gratis..)
Morty

Topp Bunn