Har hatt to versjoner av Xenon. Den siste med nytt delefilter og ny mellomtone enhet.
Mine kommentarer refererer seg til denne, sammen med DP 6.4 og Sonic Frontier Line 1 Preamp, samt Sony XA7 CD spiller.
Høyttaleren imponerer umiddelbart med godt trøkk i bassen og mye detaljer oppover.
Etterhvert merker man imidlertid at medaljen har en mindre tiltrekkende bakside:
I mitt rom var bassen svært ujevn. Målinger viste store pukler fra 30Hz og opp. Dette gjør at selvom man kan si att de spiller dypt, så er kvaliteten på dypbassen dårlig. Litt slik som en lavpris subwoofer oppleves. Mellomtonen virket rel. dynamisk og kjapp, men ved litt større lydstyrker er det tydelig hardheter å spore.
Spill f.eks. Eva Cassidy FEVER på realistisk lydnivå. Det låter slitsomt når hun trår til for fullt.
Litt tendenser, utover det jeg antar ligger i "rillene" til skarpe sser dukker opp også. Dette kan kanskje dempes noe med litt andre kabler. Tror jeg brukte 20 mm2 sølvkabler til ht på dette tidspunkt. På den positive side, virker de ganske åpne og livlige og de gir et stort og fint lydbilde. Den tonale balansen synes jeg også var bra, selvom alså bassen er litt "berg og dalbane". Man kan sikkert si at dette problem har mer med rommet å gjøre, enn selve høyttaleren, men jeg tør i allefall påstå at de sidestilte bassene får ta sin del av skylda.
Etter Xenon hadde jeg Forsman VSSS III på omtrent samme anlegg og disses definisjon i bassen var i en helt annen klasse.
Samme med mine nåværende høyttalere.
Kjøperen av mine Xenon benyttet forøvrig EC forsterkeri og rapporterte om meget godt samarbeid.
Prisen tatt i betraktning, vil jeg si man får mye godlyd for pengene. Kabinettet og designet er jo nydelig.
Morty