Analog eller digital radio?

Hva mener dere? Vil dere ha DAB?

• JA!!! Digital teknologi er framtiden!

Stemmer: 0 0.0%
  • NEI!!! Måtte Øyvind Vasaasen i NRK brenne!

• Ja takk, begge deler!

• Totalt antall stemmer
    0

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.591
Mere DAB.
Nå har Hans Petter Danielsen kommet på banen. Hans Petter er teknisk sjef for P4 og leder for digitalradioutvalget.
Fra forskning.no :

"Før MP2 ble valgt som lydkoding i DAB ble det gjort svært omfattende tester av kvaliteten. Det er riktig at MP2 krever mer data enn nyere kodinger for å levere samme kvalitet der det ikke kreves best kvalitet.

MP2 kan levere topp kvalitet eller såkalt transparent gjengivelse, dvs. at trenede ører ikke skiller den fra originalen selv under kontrollerte lytteforhold. Da er forskjellen i bitrate til nyere kodinger ikke spesielt stor.

...sukk, nå har det kommet på skikkelig lavnivå. Det er ikke lengre et spørsmål om at trenede ører ikke kan høre forskjell mellom Mp3 og ukomprimert, nei nå kan vi sannelig ikke skille Mp2 fra originalen!

Kan man også ta det for gitt at den tekniske direktøren i P4 mener at lydkvaliteten generelt som sendes ut fra denne bedritne dårlige radiokanalen er transparent, og minst like god som den P1 leverer ? ::) Bare lurer..

http://www.forskning.no/Artikler/2006/februar/1138920126.63

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.080
Torget vurderinger
9
Mere DAB.
Nå har Hans Petter Danielsen kommet på banen. Hans Petter er teknisk sjef for P4 og leder for digitalradioutvalget.
Fra forskning.no :

"Før MP2 ble valgt som lydkoding i DAB ble det gjort svært omfattende tester av kvaliteten. Det er riktig at MP2 krever mer data enn nyere kodinger for å levere samme kvalitet der det ikke kreves best kvalitet.

MP2 kan levere topp kvalitet eller såkalt transparent gjengivelse, dvs. at trenede ører ikke skiller den fra originalen selv under kontrollerte lytteforhold. Da er forskjellen i bitrate til nyere kodinger ikke spesielt stor.

...sukk, nå har det kommet på skikkelig lavnivå. Det er ikke lengre et spørsmål om at trenede ører ikke kan høre forskjell mellom Mp3 og ukomprimert, nei nå kan vi sannelig ikke skille Mp2 fra originalen!

Kan man også ta det for gitt at den tekniske direktøren i P4 mener at lydkvaliteten generelt som sendes ut fra denne bedritne dårlige radiokanalen er transparent, og minst like god som den P1 leverer ?  ::) Bare lurer..

Jeg begynner å lure på om kriteriene for å få slike jobber som lydteknikkere/lydfolk/teknisk ansvarlige er at en er hørselskadd, udugelig og har evnen til å bløffe folk rett i ansiktet! Det er fa... trakke meg utrolig hva disse rakkerene klarer å lire av seg!

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
44
Da er det vel lov å spørre om hvilken FM-tuner du har? Man er jo prisgitt styrken på det analoge signalet der man bor. For mitt vedkommende gjelder følgende: med de gode signalene min Tandberg 3001A mottar og påfølgende godlyd ut vil jeg aldri ha noen annen type signal så lenge det er mulig. Jeg har bare ei vanlig
T-antenne og får full signalstyrke på de kanalene som er interessante for meg. Ellers synes du har noen bastante konklusjoner.

Hei!

Slutt med snobberiet, kjøp en DAB tuner til 1000,- spenn på Lefdal heng den på en forforsterker og sammenlign selv.

I forhold til min kvalitets FM tuner er DAB klokkeklar og med et utrolig lavt støynivå.

Hvorvidt tingen var realisert med den ene eller andre teknologien er for meg uinteressant, det er kun et spørsmål for produktutviklerne på Matsui.

DAB vinner suverent over konvensjonelle analoge FM tunere med klokkeklar lyd, stor båndbredde og som sagt et støygulv som antagelig ligger 30 - 40 db under en konvensjonell tuner. Det gir god lyd!

mvh
Bjørn

K

knutinh

Gjest
Mere DAB.
Fra forskning.no :

Kan man også ta det for gitt at den tekniske direktøren i P4 mener at lydkvaliteten generelt som sendes ut fra denne bedritne dårlige radiokanalen er transparent, og minst like god som den P1 leverer ?  ::) Bare lurer..

Kan du garantere at du skiller ut mp3 fra original i blindtest da?

-k

Topp Bunn