Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.053
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer Crosswind. Jeg ser du har «kopiert» både Polder og CH25, og det ser ut til å funke :):cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Många tack karler!

Och Sluket, dessa är faktiskt compacts, i ordets rätta betydning! :cool:
    Fosse, du och Opeth sitter ju på alla klassiker. :D Fruen har alltid drömt om en Polder så då blev det så. Har haft en firma inom på befaring och väntar på offert där bland annat stolpen bakom soffan tas bort. Då blir det bra. Som det är nu omöjliggör stolpen att vi kan möblera i bredden med det resultat att Poldern kommer för nära motsatt soffa. En bonus med stolpen nede är att Tannoyene kan stå aningens mer i från varandra. Niu-modulerna skall flyttas till en ny tv-krok i barnens gamla sovrum (som skall få två nya i underetagen) och en Tiki skall överta dens plats.

CFD2138F-857B-4937-87A5-27C4464EDABE.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Förutsättningen att få Arden på plats var att verktygen från Swissmobilia skulle komma. Det gjorde de och resultatet blev inte så dumt faktiskt. Én stor reol blev till en mindre och jag fick delar över till två små.

Nu när jag lärt mig logiken och funktionen bak USM, var i alla fall demonteringen enkel. Med riktigt verktyg.

C582FA0E-BE35-4A33-B270-0B4AFB6844D9.jpg
    F46D0B4D-FDAA-4CF2-BD47-00C147B0931C.jpg

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.821
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Förutsättningen att få Arden på plats var att verktygen från Swissmobilia skulle komma. Det gjorde de och resultatet blev inte så dumt faktiskt. Én stor reol blev till en mindre och jag fick delar över till två små.

Nu när jag lärt mig logiken och funktionen bak USM, var i alla fall demonteringen enkel. Med riktigt verktyg.
    Ja demontering går greit, men det gir en god følelse når den første lille USM er bygget. Er ganske greit det også når man skjønner logikken. Synes det nye oppsettet ble lekkert. Og Accuphasen sklir elegant inn

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.457
    Torget vurderinger
    5
    Ser (og høres nok også) veldig bra ut! Det er noe umiddelbart og ærlig over lyd som kommer fra ett punkt, uansett om det er 15 tommer eller 5.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Rickie Lee Jones, Under the Boardwalk på B-sidan på japanpressing. Smäck, tryck, tightare än jag någon gång haft i hus och med en innih$€%#s dynamik. Spelas högt. Tannoy alltså!

096A00B3-A1F8-48F5-8127-A13B6D2590B6.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fin uppvärmning till när huset fylls upp med tillresta familjemedlemmar om ett par timmar. :rolleyes:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fantastisk spor, god skive ellers også. Jeg leter fortsatt etter en pressing som kan satses på. Tips?

"Smäck, tryck, tightare än jag någon gång haft i hus och med en innih$€%#s dynamik". Hehehe, passe seg vel å ikke bli vant til dette nå, da. Kan være vanskelig å gå tilbake til korrekte og haifairiktige lyd, da ;)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.842
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig kult at Tannoy falt i smak. Ikke rart egentlig. Det er noe magisk med disse større membranene og den høye effektiviteten. Plutselig var 60W klasse A mer enn nok!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det stor forskjell på Girl at her The Volcano Japanpress og annen?
    Har selv en original tysk fra 83 som er ok, men liker 10" formatet dårlig. Er "halvstor" den fra Japan også ser jeg.
    Kom på 12" i argentina og Australia, men det er neppe grunn til å anstrenge seg av den grunn.

Fint oppsett med nye greier, som sikkert er morsomt å lytte til.:)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Moro å lese at du lar deg begeistre av Tannoy.
    Kunne godt tenke meg å teste ut slike en gang.

RLJ plata og nevnte spor er drivende dynamisk på digitalt via Tidal også..
    Ser at jeg kanskje må skaffe den på vinyl :cool:

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fantastisk spor, god skive ellers også. Jeg leter fortsatt etter en pressing som kan satses på. Tips?

"Smäck, tryck, tightare än jag någon gång haft i hus och med en innih$€%#s dynamik". Hehehe, passe seg vel å ikke bli vant til dette nå, da. Kan være vanskelig å gå tilbake til korrekte og haifairiktige lyd, da ;)
    Korrekt är överskattat!

Jag har en dublett av den RLJ gunner som du kan få. Riktig nog inte japansk och den har inte perfekt tillstånd, men tror den skall vara acceptabel. Kan sjekke när jag kommer hem från det stora utland.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Er det stor forskjell på Girl at her The Volcano Japanpress og annen?
    Har selv en original tysk fra 83 som er ok, men liker 10" formatet dårlig. Er "halvstor" den fra Japan også ser jeg.
    Kom på 12" i argentina og Australia, men det er neppe grunn til å anstrenge seg av den grunn.

Fint oppsett med nye greier, som sikkert er morsomt å lytte til.:)
    Vågar inte säga något bastant om det ur minnet och mitt andra exemplar är inte
    perfekt, men kan ta och jämföra när jag kommer hem igen. Hur som helst är det flott ljud på japanpressningen för den som letar. Enig med 10 tumsformatet som är hopplöst. Det värsta exemplaret jag har är 10 tums på 45 rpm. Vad är vitsen? :mad::cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Moro å lese at du lar deg begeistre av Tannoy.
    Kunne godt tenke meg å teste ut slike en gang.

RLJ plata og nevnte spor er drivende dynamisk på digitalt via Tidal også..
    Ser at jeg kanskje må skaffe den på vinyl :cool:
    Klart du måste ha den på vinyl BangBang! Något annat skulle ju tatt sig ut.. :cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gick precis genom vinylhyllorna på El Corte Ingles i Las Palmas. 90% DOL. Gick tomhänt ut igen. Faller andan på i morgon tar jag en taxi till bruktbutiken jag hittade RLJs Pop pop sist. Där var det många godbitar minns jag.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Korrekt är överskattat!

Jag har en dublett av den RLJ gunner som du kan få. Riktig nog inte japansk och den har inte perfekt tillstånd, men tror den skall vara acceptabel. Kan sjekke när jag kommer hem från det stora utland.
    Høres jo riktig så nais ut, Cross. Takker :)! Da har jeg en ekstra grunn til å komme for å høre på riggen din også.

Har vært nysgjerrige på Arden/Cheviot en stund nå, men tør ikke helt å gi slipp på det jeg har. Dessuten er det også viktig for meg at ht må kunne tåle å stå nær hjørner og frontvegg.

Bare for å trekke deg litt: blir det ikke litt lang avstand fra platespilleren til lyttestolen? At du rekker til den i tide før musikken kommer på, altså?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Korrekt är överskattat!

Høres jo riktig så nais ut, Cross. Takker :)! Da har jeg en ekstra grunn til å komme for å høre på riggen din også.

Har vært nysgjerrige på Arden/Cheviot en stund nå, men tør ikke helt å gi slipp på det jeg har. Dessuten er det også viktig for meg at ht må kunne tåle å stå nær hjørner og frontvegg.

Bare for å trekke deg litt: blir det ikke litt lang avstand fra platespilleren til lyttestolen? At du rekker til den i tide før musikken kommer på, altså?
    Stillasittande jobb OCH hobby, så det har jag nog bara gott av, men jo det är aningens långt. Hinner inte sätta mig ned för första spåret har startat :cool:

Nu skal jag inte säga så mycket om Arden. Inte ännu i alla fall. Jag har inte testat andra placeringar än tryckt upp mot väggen och den ene högtalaren har en allt för lång Clas Olson-kabel med billigkontaktrt medan den andra får sitt från en dyr Wireworld-kabel en tredjedel av längden.. Tannoy skriver väl att de bör stå 0,5 m från vägg bak och 1,5(?) m till sidvägg, men det fungerar brukbart som jag har det nu. Skall testa att dra de längre från väggen bak gör att se om basen blir bättre en dag.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gick precis genom vinylhyllorna på El Corte Ingles i Las Palmas. 90% DOL. Gick tomhänt ut igen. Faller andan på i morgon tar jag en taxi till bruktbutiken jag hittade RLJs Pop pop sist. Där var det många godbitar minns jag.
    Kjøp gjerne en POP POP til meg! ;)
    Flott plate. That There er favorittspor.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Blev ingen Pop pop tyvärr bb. Han hade en del RLJ, men stort sett de som finns att finna hemma. Det som däremot blev med hem igen var dessa;

B665147C-256B-4AC4-A247-01321624FC07.jpg

Sex stycken NHØP, en Scott Hamilton (stora förhoppningar på den), Pat Metheny och Peter Erskine (digital men dock), Ray Brown på Concord, Scofield och NHØP på samma album och en Monk som varit saknad i hyllan.

Nöjd med dagens fångst efter 45 minuters spasertur dit i flott väder.

1A28950C-A1B3-4DDD-8DF0-C88848E32E3F.jpg
    439BD1CF-6CFF-4393-BF0F-B2CF8D9FA09A.jpg
    F502C1A0-8700-43FB-925B-1234A37EE79D.jpg

Snart en dusch, så från det ena till det andra. Från 27 grader och sommar till minusgrader och kraftiga snöbyger i Tromsø om några timmar.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.473
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jo ikke regna med at du var så heldig å finne enn POP POP på vinyl igjen,-så raskt...:)
    Jeg har kjøpt noen Gary Burton LPer seneste året, og det er virkelig god musikk. Lyden av vibrafon er besnærende, og lydkvalitet på skivene er fin. Har ikke den du har kjøpt der. Bra?
    NHØP har jeg også fått inn noen titler av. Bl.a DUO på Steeplechase som du viser. Blir fint å spille på vinterkvelder med fyr på peisen og snøskavler langt oppover veggene.:)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hadde jo ikke regna med at du var så heldig å finne enn POP POP på vinyl igjen,-så raskt...:)
    Jeg har kjøpt noen Gary Burton LPer seneste året, og det er virkelig god musikk. Lyden av vibrafon er besnærende, og lydkvalitet på skivene er fin. Har ikke den du har kjøpt der. Bra?
    NHØP har jeg også fått inn noen titler av. Bl.a DUO på Steeplechase som du viser. Blir fint å spille på vinterkvelder med fyr på peisen og snøskavler langt oppover veggene.:)
    Satte på Burton nu. Väldigt god lyd på denna, får ge den en hel genomspelning för att få en uppfattning av musiken, men det hela låter väldigt detaljerat och stort. Cymbalerna till Erskine hänger i luften och klingar flott ut. Foten går. :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Efter vad som uppfattas som en lyrisk upplevelse av resultatet mellan power och pre från samma fabrikant, Accuphase i det här fallet, hos Opeth, går jag till det drastiska steget och ser om någon som sitter på en C-2120 eller liknande med justerbar gain är villig till ett byte mot min CAT SL1 Ultimate.

Så sitter du på en Accuphase förförstärkare som nämnt ovan och vill testa ut rörpre i toppklass, hör av dig! :cool:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.053
    Torget vurderinger
    27
    Sikkert ikke dumt, men husk at dette trolig har mer å gjøre med impedansetilpasning enn at det er samme fabrikant. Uten å ha sagt at det ikke blir annet enn glimrende med Accuphase hele veien.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jepp enig, se inlägget i tråden till Opeth från tidigare idag. Räknar med att optimal impedansmatch kommer på köpet när en går för pre-/poweramp från samma fabrikant.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    lydmessig tror jeg det er en tveksam swap...:rolleyes:
    ville nå prøvd først...imo

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.970
    Torget vurderinger
    2
    lydmessig tror jeg det er en tveksam swap...:rolleyes:
    ville nå prøvd først...imo
    Selvsagt enig i det, men Accuphase'n har ganske så lav inngangsimpedans, så det kan så absolutt være et godt poeng å prøve, i hvert fall.

Mvh
    Håkon Rognlien

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hva er den ? 10K?

fant det: 40K bal/20K ubal

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    CAT har 100R utg impedans...det er null problem selv med 20K

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.970
    Torget vurderinger
    2
    CAT har 100R utg impedans...det er null problem selv med 20K
    Burde gå fint. Men man vet aldri. Også avhengig av om lasten er rent resitiv (lett match), eller om det er kapasitive og induktive delbelastninger (dermed litt vanskeligere).

• Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn