Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Kvällens spellista. Hann inom The Garden innan Bare Jazz på torsdagen och fick med mig en spännande kompott. Dave Holland Promo på ECM till exempel. Ska få kört mer tape också och testa om felet är borta.

658C1FB8-0C2E-40D2-BC88-0ECAC10CFD90.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Lite som slår det att ta en tidigare buss hemifrån och så sticka inom The Garden på vägen till flytoget innan en arbestdag. Köper allt jag kommer över av Pablo-utgivningar och ett par i brukthyllan blev med ut dörrarna. Brasilianskt i Tudo Bem, Ella och Mr. Basie (begge Pablo), G.D på vit vinyl och Dexter Gordon från sin tid i Köpenhamn med NHØP och 19(!) andra musiker.

En liten bokstapel från bruktbutiken i Kristiansand gör att jag nu sitter och undrar hur jag ska få plats med det i crewkofferten. Som tur är gäller inte handbagage-reglerna mig, :cool: men jag bör ju i alla fall få runt glidelåsen.

Kaffemaskinen på hotellet var bortplockad idag, tydligen har inte Choice-kedjan råd att ha en kaffemaskin stående i lobbyn. Men å andra sidan, vem är jag att klaga på det all tid vi tar betalt för kaffen ombord.. Hur som helst, klockan är 13.30 och den här karlen har inte fått kaffe idag. Det må det göras något med.

29C29F4A-C3C7-4A1E-BF5A-D6F07D7EFE00.jpg

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Kaffefadesen förlåten. Allt ok igen med vinylrelaterade motiv i korridoren till träningsrummet.

AD6485B0-D6B7-4F96-946A-8EC240AE2997.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Vem hade trott det skulle strömma sambatakter ur Fosses gamla Harbeth. Gör inget när det låter fett och lekent. Med sedvanlig godljud från Pablo. Dansade mig bort till kaffemaskinen. Skoj!

IMG_1859.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.602
    Sted
    Sørlandet
    Vem hade trott det skulle strömma sambatakter ur Fosses gamla Harbeth. Gör inget när det låter fett och lekent. Med sedvanlig godljud från Pablo. Dansade mig bort till kaffemaskinen. Skoj!
    Inspirerende! Kjenner det frister å hente mine Harbeths i boden og koble dem opp på rørforsterkeren. Dessverre er dem altfor store for vår lille leilighet...

-BB-

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Inspirerende! Kjenner det frister å hente mine Harbeths i boden og koble dem opp på rørforsterkeren. Dessverre er dem altfor store for vår lille leilighet...

-BB-
    Harbeth är förtrollande! Vilka är det du har BB?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.602
    Sted
    Sørlandet

-BB-
    SHL5. Her ser du dem spille på hytta vår:

-BB-

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

-BB-
    SHL5. Her ser du dem spille på hytta vår:

-BB-
    Härlig. Harbeth fångar stämningen!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Støy och brum. Värsta jag vet. Driver mig till vanvett! Igår kväll efter avslutad lyssningstid bytte jag ut tre strömkablat och ändrade på vlken kabel som gick i villet stick. Slog så på anlegget i dag och har støy/brum på alla tre skivspelaringångar. Trodde med en gång att jag lyckats komma bort i en kabel igår, men allt satt som det skulle och allt var jordat som förr. Prövde mig fram utan hell. Gick så till skrittet att reversera hela gårdagens bytte.

Lika illa. Helt märklig. Det har blivit en jordloop ett sted jag bara inte finner. Allt är nu tillbaka som för jag bytte igår och fortfarande brummar det. Note to self. Aldrig någonsin ändra på ett system som är tyst. Aldrig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En god regel. Når jeg kommer hjem igjen fra jobbreise til Bergen skal brummen tas på alvor i krypten, jordstøy er fandens verk. Merkelig nok kan jeg ikke minnes noen jordstøy da jeg sist drev med vinyl. :rolleyes:

• Liker
    Reaksjoner: oct

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Det må bort baluba, tröstlöst när man inte finner problemet, men bort ska det. Får fortsätta letingen i morgon.

Som om inte brumleting håller, fick pakke i posten, men av det hyggliga slaget. Ett par lager och en ny pinch roller till Studeren. Sånt liker vi! Blir litt stell med den mellan støyslagen i morgon.

AEEFB679-7FF5-4C42-9A80-3834BD8FF9F7.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja de er bra.......B67 er en fin "opptaksprøve" til en A80 jobb :D

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    När man har fått god support bak kulisserna så går det som en dans. Tack LMC!

W

WayAhead

Gjest
    Støy och brum. Värsta jag vet. Driver mig till vanvett! Igår kväll efter avslutad lyssningstid bytte jag ut tre strömkablat och ändrade på vlken kabel som gick i villet stick. Slog så på anlegget i dag och har støy/brum på alla tre skivspelaringångar. Trodde med en gång att jag lyckats komma bort i en kabel igår, men allt satt som det skulle och allt var jordat som förr. Prövde mig fram utan hell. Gick så till skrittet att reversera hela gårdagens bytte.

Lika illa. Helt märklig. Det har blivit en jordloop ett sted jag bara inte finner. Allt är nu tillbaka som för jag bytte igår och fortfarande brummar det. Note to self. Aldrig någonsin ändra på ett system som är tyst. Aldrig.
    Hva slags nettsyste er det hos deg? "Norsk" 230v 3-fase eller EU/NyNorsk 400/230v med N leder? Merk alle støpsler ved den ene pinne slik at det er lettere å holde orden på evt rotering av pluggen. Det kan hende pluggene må være i "fase" om kjerneproblemet ligger her.

Hvis det er platespillerinngangene du sliter med kan du vurdere følgende:
    På min gamle Sansui 9500 var det to innganger for platespillere. Det fulgte med "blindplugger" som kortsluttet den inngangen en ikke benyttet for å hindre brum.
    Forsterkeren hadde og eget jordingspunkt for separat jordforbindelse mellom platespiller og forsterker. Denne eliminerte og brum.

Håper du finner ut av dette.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Faen også... her jobber og slites det :mad: Håper det dukker opp en hai el.l. og nafser deg litt på bjellene så du kommer på bedre tanker enn å ligge der og drive dank!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ferie gör gott för kropp och själ, men det är också fint att komma hem och fyra upp i peisen med ett glas vin när termometern kryper mot noll. Och extra trevligt är det att komma hem till hämtlappar i posten.

Ny armkabel mellan Dynavectoren och trafo.

63016E00-3F3D-47B3-B915-6E581A460448.jpg

Tog mig tid att gå genom esken med rör jag fick upp från Sverige. God blandning, många rör jag inte har behov av i dagsläget, men vem vet vad framtiden bringer. En del ser helt nytt ut, annat gott brukt. En del jag inte klarat å identifiera, men de är av den välanvända högen som förmodligen har gjort sitt.

C0848992-8E39-485B-BEEA-87253822B19C.jpg
    600E478F-F1D1-472F-AC0D-9B39BE7491D1.jpg
    21EDB986-18D5-40F8-883E-A6011C32D143.jpg
    110AD308-C6FB-47D5-AF52-B22EB4110152.jpg
    8539E67D-9B0A-4056-87EE-0D119A873C1D.jpg
    A64F5307-D914-4CB4-89E7-D657D4DCFB37.jpg
    ECA8EB9B-1FE1-4470-83A4-128BD68C9E2C.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synd det bare er tre stk Telefunken EL84, burde absolutt vært fire.
    Har ingen komponent med EL84-rör i så för tillfället gör det lite, men det hade absolut varit en fördel med en kvartett ja.
    Da hadde jeg kanskje sendt deg et tilbud. Sysler med å koble opp mitt nydelige smykke med slike rør igjen, kanskje til og med bruke den som vikar mens jeg lar monoblokkene få seg en omgang TLC og nye rør. Men såvidt jeg husker står det gode Golden Dragon i den som ikke er utslitt, men det hadde vært gøy å putte noen gode NOS-rør i den. Tross alt endel nobelt under panseret, det er en Nordic-utgave av Ming Da.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Har ingen komponent med EL84-rör i så för tillfället gör det lite, men det hade absolut varit en fördel med en kvartett ja.
    Da hadde jeg kanskje sendt deg et tilbud. Sysler med å koble opp mitt nydelige smykke med slike rør igjen, kanskje til og med bruke den som vikar mens jeg lar monoblokkene få seg en omgang TLC og nye rør. Men såvidt jeg husker står det gode Golden Dragon i den som ikke er utslitt, men det hadde vært gøy å putte noen gode NOS-rør i den. Tross alt endel nobelt under panseret, det er en Nordic-utgave av Ming Da.
    Härlig sysselsättning nu när vintern står för dörren baluba. Synd jag inte kunde locka med fyra stycken, men nästa stora dilemma hade uansett varit att finna ut i vilken status rören befinner sig. En test må till ska de användas eventuellt säljas. Morro med rör, bara synd det var så få i esken som jag använder. En kvartett TFK 12ax7 med diamant låg där med väldigt osäker på status.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.343
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser du fikk handlet Little Feat WFC:) Er det 2010 utgaven eller kom du över en brukt 1979? hursom helst grym live platta:cool:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.343
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Kom ut en nypress Mofi 2010 den första kom -79 från Mofi pressad i Japan. Såg en -79 i Göteborg i sommar ångrar som en hund att jag inte köpte:p Ser att Garden har inne så får sticka ner i veckan och plocka ett ex:)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Det känns som om jag läser om tape och ser tape "överallt" på sentralen om dagen. Självklart överdrivet och inte det minsta riktigt, men när källan man skal och vill spela på inte är friskförklarad har det en tendens att göra något med tålamod och upplevd perception om temat.

Status är att vi inte kommit så väldigt mycket längre med støyen i Studeren, annat än att det börjar bli på det rena att det inte är audiokorten som är felkällan. Har bytt alla kort utan att det gjort varken till eller från. Hagt den ute av trälådan och haft den ståendes för att testa om det har med temperaturen i maskinen att göra. Så audiofixern är i tänkeboxen, ett ställe jag hoppas han inte blir för länge. Det positiva med detta är att jag blir gott känt med maskinen. Vet inte hur många gånger jag öppnat den, bytt kort och testat både det ena och det andra med Olav i andra änden av telefonen och det är faktiskt ganska skoj, trots frustrationen.

Hade förresten en flott dag på jobb i går och i morgon bitti går jag på en ny friperiod. Det firas med en tur inom platebutiken på väg hem. Det är ju trots allt helg och lön för utfört arbete skal spenderas. Primärkällan lever i bästa välgående och det får vara gott nog fram till Studeren är frisk.

En plats över alperna i går eftermiddag.

IMG_2060.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Härlig sysselsättning nu när vintern står för dörren baluba. Synd jag inte kunde locka med fyra stycken, men nästa stora dilemma hade uansett varit att finna ut i vilken status rören befinner sig. En test må till ska de användas eventuellt säljas. Morro med rör, bara synd det var så få i esken som jag använder. En kvartett TFK 12ax7 med diamant låg där med väldigt osäker på status.
    Kan det være en ide å sende de til Audiomix for testing og rapport om tilstanden?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Kan det være en ide å sende de til Audiomix for testing og rapport om tilstanden?
    Har tänkt tanken och det är väl ingen väg utom. Liten kostnad för statussjekk och tillståndsrapport. Tror jag sänder han en PM. Egentligen borde alla rör varit genom en sjekk, men i första omgång håller det kanske med kontroll av de jag har möjlighet att använda i eget uppsätt.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ett höstlöfte till mig själv var att ordna upp i kabeltrotet bak hyllan och få bort för långa kablar. Ingen vits med kabelhärvor, så har precis gått till inköp av fem set med signalkablar av Hb 52. Nu skal det bli ordning och reda och kablar som räcker lagom precis fram.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Av-jord kabelhelvetet så skal du se at det blir bra! :D

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ojordad padda skal letas fram i boden. Blir behörigt testat på lördag kväll.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn