Ønsker anbefaling Anbefal meg en god dac.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nå må du ikke forveksle mye energi i toppen med luftighet. Det siste kommer fra oppløsning, og kan frambringes både i silkeglatte og litt mer energiske forsterkere. Ved A/B-testing kan en som er litt ivrig i toppen virke mer luftig, men gi det noen timer med akklimatisering av hørselen i den andre kombinasjonen så vil du høre at samme luftighet også finnes der, den er bare ikke forsterket av litt for mye energi i toppen.

Det er årsaken til at A/B-testing og blindtester har lite for seg. Ørene må tilpasse seg forskjellige karakterer.

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Lyden i hegelen er hvertfall litt skarp og tynn. Så jeg savner noe med litt mer fylde og varme, men vil beholde luftigheten og klarheten. Har hørt en del produkter som kan bikke litt over til litt for varm og dus lyd. Da forsvinner også klarheten og luftigheten i diskanten.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Kan jeg spørre trådstarter om han har lys i lytterommet med dimmere i kretsen i sikringsskapet til anlegget sitt?

Mvh

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Jeg har lys med dimmer i rommet ja.
Men annlegget har en egen kurs, uten noen som helst innblanding av andre komponenter. En ren kurs som kun går til stikk hvor annlegg og ikke noe annet er tilkoblet. Så det skal være minst mulig forstyrrelser på den kursen.

Har som sagt prøvd med andre cd spillere og andre forsterke for å eliminere problemet med feil lydsignatur ifht høytalerene, og det fungerer.
Det gjelder bare å finne en cd spiller\dac som har både klarheten og luftigheten jeg ønsker, samt litt mer fylde og pondus enn hegel. Så det burde ikke være en alt for vanskelig jobb.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Antall liker
228
Sted
Bergen
Har erfaring med at dimmere, selv om de er på egne kurser, kan skape støy annetsteds. Har du testet med alle dimmere slått av?

Bølle

Medlem
Ble medlem
04.11.2014
Antall liker
67
Sted
Asker
Hei,
Bor du i nærheten av Oslo, kan du gjerne prøve en Rega dac, denne spiller analogt og flott. Er dog neppe så detaljert som de beste...
Send PM mvh Bølle

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Skal prøve å skru av dimmer. Men føler jo ikke at jeg opplever støy i annlegget.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
474
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Er vinylmann på min hals, men gikk til innkjøp av en Hegel DAC 12. Jeg må si at jeg er svært positivt overrasket. Har nå hørt dacer til flere ganger prisen av denne, men Hegel'n står ikke tilbake for noen. MEGET positivt overrasket, koster tross alt ikke mere enn 7000. Har ennå ikke fått testet DSD-signal ennå, må få oppgradert PC-styret mitt først. Har til nå kun hatt den koblet til en Node streamer. Luftig, detaljert og svært lydbilde. Går kjellerdypt i bassen med masse detaljer. Varm og organisk lyd. Jeg er storfornøyd, og forbauset, særskilt når man ser på hva den koster.

Mvh
Jarl

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Da har jeg fått testet ut skikkelig med om dimmere hadde innvirking. Kan ikke si at jeg kunne høre noen forskjell med dimmmere av og påskrudd, så det har minimalt med innvirking, troligvis fordi de er på en annen kurs.

Har handlet en rørdac på bruktmarked, så få se om det hjelper når den ankommer .

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Hva legger du egentlig i uttrykket "silkeglatt" Håkon? Leser flere som bruker frasen men jeg forstår ikke meningen.
Er toppen dempet som i myk?
Jeg mener ikke at toppen er dempet. Dette med "silkemyk topp", må i grunn oppleves, da det ikke er lett å gi en eksakt beskrivelse av fenomenet. Nå har etterhvert de fleste high end komponenter oppnådd nettopp en silkemyk topp, så jeg antar at de fleste her har hørt det, men kanskje ikke tenkt så nøye over det. Det jeg antar er at det dreier sg om fravær av forvrengning, ganske enkelt. Diskanten i eksempelvis rimelige CD-spillere og DAC'er er ofte veldig tydelig tilstede, noen av dem oppleves friske og levende, til og med dynamiske og lekne i uttrykket. Overgang til en spiller med mer elegant topp, ja vi kan gjerne benytte eksempelet ved å gå fra Rega Apollo (første modell) over til Marantz SA11S3, vil være opplysende. Det er da ikke slik at SA11 ruller av eller demper toppen, den er bare så..., ja nettopp, silkeglatt, at den oppleves bare å være vektløs og tilstede, uten å be om oppmerksomheten. Apollo på sin side var en leken friskus, men toppen stakk seg mer fram, ikke stygg, men liksom påslått, som om den ba om å bli lagt merke til. Ofte, ved en slik overgang, vil førsteinntrykket være av en spiller med mindre dynamisk uttrykk. Men man vil snart oppdage at det er noe helt annet som skjer. Dynamikken blir ofte tydeligere og betydelig mer nyansert, mens totalinntrykket er av en gjengivelse med større ro og kontroll.

Mvh
Håkon Rognlien
På generelt grunnlag vil jeg fraråde journalister og egentlig andre også å bruke adjektiver som de ikke kan defineres hva faktisk betyr, når etterspurt. Da er det i grunn mest fjas. Men ikke bli sur a Håkon, bare bruk litt mer nøkterne ord som har en betydning. Ellers er det bare å liksom finne på tomme ord og uttrykk. Forøvrig mener jeg også at når det følges opp med beskrivelsen fravær av negative innslag, blir det helt mørkt, altså hvis silkemyk innebærer fravær av forvrengning så betyr ikke det at den tilfører noe ekstra andre bokser ikke evner, den har bare ikke åpenbare feil i lyden. De fleste dac'er i denne klassen burde i hvertfall ikke ha merkbar forvrenging i diskant eller andre steder, ergo blir de fleste dacer da silkemyke. For meg betyr det bare rett og slett ikke noe.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.745
Torget vurderinger
2
Hva legger du egentlig i uttrykket "silkeglatt" Håkon? Leser flere som bruker frasen men jeg forstår ikke meningen.
Jeg mener ikke at toppen er dempet. Dette med "silkemyk topp", må i grunn oppleves, da det ikke er lett å gi en eksakt beskrivelse av fenomenet. Nå har etterhvert de fleste high end komponenter oppnådd nettopp en silkemyk topp, så jeg antar at de fleste her har hørt det, men kanskje ikke tenkt så nøye over det. Det jeg antar er at det dreier sg om fravær av forvrengning, ganske enkelt. Diskanten i eksempelvis rimelige CD-spillere og DAC'er er ofte veldig tydelig tilstede, noen av dem oppleves friske og levende, til og med dynamiske og lekne i uttrykket. Overgang til en spiller med mer elegant topp, ja vi kan gjerne benytte eksempelet ved å gå fra Rega Apollo (første modell) over til Marantz SA11S3, vil være opplysende. Det er da ikke slik at SA11 ruller av eller demper toppen, den er bare så..., ja nettopp, silkeglatt, at den oppleves bare å være vektløs og tilstede, uten å be om oppmerksomheten. Apollo på sin side var en leken friskus, men toppen stakk seg mer fram, ikke stygg, men liksom påslått, som om den ba om å bli lagt merke til. Ofte, ved en slik overgang, vil førsteinntrykket være av en spiller med mindre dynamisk uttrykk. Men man vil snart oppdage at det er noe helt annet som skjer. Dynamikken blir ofte tydeligere og betydelig mer nyansert, mens totalinntrykket er av en gjengivelse med større ro og kontroll.

Mvh
Håkon Rognlien
På generelt grunnlag vil jeg fraråde journalister og egentlig andre også å bruke adjektiver som de ikke kan defineres hva faktisk betyr, når etterspurt. Da er det i grunn mest fjas. Men ikke bli sur a Håkon, bare bruk litt mer nøkterne ord som har en betydning. Ellers er det bare å liksom finne på tomme ord og uttrykk. Forøvrig mener jeg også at når det følges opp med beskrivelsen fravær av negative innslag, blir det helt mørkt, altså hvis silkemyk innebærer fravær av forvrengning så betyr ikke det at den tilfører noe ekstra andre bokser ikke evner, den har bare ikke åpenbare feil i lyden. De fleste dac'er i denne klassen burde i hvertfall ikke ha merkbar forvrenging i diskant eller andre steder, ergo blir de fleste dacer da silkemyke. For meg betyr det bare rett og slett ikke noe.
Nei, sur skal jeg ikke bli.
Men jeg må dessverre, med godt over 30 års fartstid som freelancer si at språket ikke er spesielt godt egnet til rene, presise beskrivelser. Da er tall mer passende. Men for meg som er glad i å bruke språket for å forklare opplevelser, blir det veldig uinteressant å bare presentere det presise og eksakte. For opplevelsene med hifi dreier seg for meg om så mye mer enn de rene data, jeg vil fortelle noe mer. Jeg aksepterer lett at folk ikke liker den innstillingen til livet og musikken, men jeg har ikke tenkt til å ta særlig hensyn til det! :)

Til selve saken: Jeg har etterhvert hørt så mye god hifi at jeg mener å dekning for min beskrivelse av "silkemyk diskant". Det gjelder ikke bare DAC'er, men elektronikk generelt. Det betyr fravær at et slags "rufs" oppover i frekvensene, som noen apparater ikke har. De som ikke har det, låter mykere, mer elegante, sobre og mer likt lyden av virkeligheten.

Mvh
Håkon Rognlien

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Jeg har lys med dimmer i rommet ja.
Men annlegget har en egen kurs, uten noen som helst innblanding av andre komponenter. En ren kurs som kun går til stikk hvor annlegg og ikke noe annet er tilkoblet. Så det skal være minst mulig forstyrrelser på den kursen.

Har som sagt prøvd med andre cd spillere og andre forsterke for å eliminere problemet med feil lydsignatur ifht høytalerene, og det fungerer.
Det gjelder bare å finne en cd spiller\dac som har både klarheten og luftigheten jeg ønsker, samt litt mer fylde og pondus enn hegel. Så det burde ikke være en alt for vanskelig jobb.
Har du noen switchmode strømforsyninger koblet til kursen?

Jeg har en slik: 12v/12.5A 150W AC-DC Power Adapter til min HTPC i stua, og den produserer skummelt mye støy i form av forskjellige lyder og frekvenser. Denne støyen høres veldig, veldig godt i høyttalerene.

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Har bare annlegget koblet til kursen. Ingenting annet.
Om evt noen komponenter i annlegget (xbox, ps4, tv dekoder osv) har en ac\dc konvertering er jeg usikker på. Mulig xboxen har det.
Men føler ikke jeg er plaget med støy. Bare litt skarp lyd fra cd spilleren.
Vet ikke hvorfor forstyrrelser ble et såpass stort tema, da jeg som nevnt i første innlegget er veldig fornøyd med lyden i annlegget fra platespilleren. Er kun litt for lys og skarp lyd fra cd spiller jeg er plaget med. Som nevnt skyldes nok dette en litt dårlig kombinasjon av lydsignaturen til forsterkeren og høytalerene. Men vil prøve å korrigere dette med en dac før jeg evt bytter forsterker.

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Da fikk jeg testet med en rørdac som jeg kjøpte brukt. (music hall 25.3)
Kan desverre ikke påstå at det ble noen forbedring. Det ble litt anderledes, men ingen forbedring. Mistet litt oppløsning, så lyden ble litt mindre klar. Og det ble litt mer fylde i mellomtone og bassområde, men det var bare marignalt.
Testet med både balanserte og ubalanserte utganger på dacen. Må nok bare konkludere med at hegel forsterkeren er den som gir litt skarp og lys klang, og hvis jeg vil bli kvitt dette må jeg se på andre forsterkere.
Da er det bare å spare seg opp en del penger, og se på hva som vil være en god match av forsterkere.

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/77382-inngangsfa-lsomhet-pa-xlr-hegel-h200.html

Har du sjekket denne tråden?
Slet med overnevnte problem da jeg hadde H200 + CDP2 + AV S3 Super.
H200 er slank på lavt volum, og ble betraktelig bedre hos med demping på inngangstrinnet.

Evt. kan du bruke motstand mellom bass/mellomtone og diskant.
Det brukte jeg på et par B&W 805D i et dårlig rom, gå mørkere lyd uten nevneverdig å miste detaljer.

https://www.ljudia.no/produkter/tilbehor/delefilter/motstand/metalloxid-10w/motstand-mox-6-8-ohm-10w

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Ikke sett den tråden før nå.
Men bruker hegel sin egen cd spiller, samt at jeg prøvde dac både balansert ubalansert uten de helt store resultatene lydmeesig.
Kunne vært morro å få prøvd en marantz dac også, etter omtalene tidlligere i tråden. Men tror nok det trengs større forandringer enn en dac.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg gjentar mitt råd om å kjøpe en bluesound node, og bruke den som dac. Den har altså innebygget en equalizer. Hvis du bruker den til å skru diskanten litt ned og bassen litt opp, tror jeg du kommer til å bli fornøyd. Det du prøver på nå er egentlig det samme - å bruke en slags "equalizer" på lyden - bare at du gjør det på en mye mer tungvint måte.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8

Mvh
Håkon Rognlien
Men jeg må dessverre, med godt over 30 års fartstid som freelancer si at språket ikke er spesielt godt egnet til rene, presise beskrivelser. Da er tall mer passende. Men for meg som er glad i å bruke språket for å forklare opplevelser, blir det veldig uinteressant å bare presentere det presise og eksakte. For opplevelsene med hifi dreier seg for meg om så mye mer enn de rene data, jeg vil fortelle noe mer. Jeg aksepterer lett at folk ikke liker den innstillingen til livet og musikken, men jeg har ikke tenkt til å ta særlig hensyn til det! :)

Til selve saken: Jeg har etterhvert hørt så mye god hifi at jeg mener å dekning for min beskrivelse av "silkemyk diskant". Det gjelder ikke bare DAC'er, men elektronikk generelt. Det betyr fravær at et slags "rufs" oppover i frekvensene, som noen apparater ikke har. De som ikke har det, låter mykere, mer elegante, sobre og mer likt lyden av virkeligheten.

Mvh
Håkon Rognlien
Litt som da jeg fikk Heed dac i hus. :)
Nå skal den oppgraderes med to nye kort. Et for blant annet w10
og et kort som er viktigs, lyden.

Heed er en fin anbefaling til dac.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.745
Torget vurderinger
2

Mvh
Håkon Rognlien

Bruker Heed DAC selv, i hodetelefonoppsettet. En nydelig DAC. Den låter vel egentlig litt "lett", men så definitivt silkemykt. Og levende. Og dynamisk. Og den gjør meg glad. Hva mer kan be om fra en DAC?

Mvh
Håkon Rognlien

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8

Mvh
Håkon Rognlien

Bruker Heed DAC selv, i hodetelefonoppsettet. En nydelig DAC. Den låter vel egentlig litt "lett", men så definitivt silkemykt. Og levende. Og dynamisk. Og den gjør meg glad. Hva mer kan be om fra en DAC?

Mvh
Håkon Rognlien
Såpass? :)
Skjønner deg. Den er nydelig. :)

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er det en dac du trenger? Det finnes en god del forskjellige steamers som er bra, som i mange tillfelder Gjøre en bedre jobb en separat dac+cd spillere for samme pris

Mye før pengene vil jeg si, viss du finner en brukt
Linn Majik DSM, viss du vill ha både streamer og dac, fortrinnsvis
Riktigt bra streamer for prisen er brukt Linn AkurateDS velg en med dynamik strømforsyning om du kan.
Linn er et ikke så stort i Norge så man kan ofte få deres rimigrere ting til riktigt gode priser.
Før pengene liker jeg og Naim sin dac, som pleier ligge rundt 10k brukt, selv om den begynner bli litt gammel, lages nok ikke lenger, men du må sjekke att den ISF har di inganger utganger du trenger da naim e litt spesielle. Det finnes mange andre gode merker, men spesielt Linn synes jeg er meget rimligt før vad man får spesielt brukt.
Selv e jeg jeg vel ikke sånn at jeg synes noe direkt er silke mykt som er rekommendera her, men det spørs vad man er vandt ved. Det finnes uansett mye i den prisklassen så min rekommendasjon er, ta en dag og gå rundt til litt forskjellige butikker og lytt på det i den prisklassen di har, prøv gjerne med en eller 2 forskjellige højtalerne til sånn at du vet viss eventuelle ting som skarp diskant eller før mørkt mellomrigister, bløt bas osv osv beror på dac eller bara højtalere.

Tenk ikke så mye om vad som står på papiret, vem dacchips som er brukt eller vad selgere sier, velg noe som du fremst synes er gøy at lytte på! og som du ikke blir slitt av viss du sitter en stund. Musikk ska vare engagerande, jeg har hørt mange bedre dacer som har fint lyd, silkediskant og what not, men som er kjedeligere en andre som kanske ikke er like forfinet, min erfaring er dog at desto bedre dac desto mere får man av allt, ikke bare fint lyd men og engagerade, morsomt og allt men da begynner di og koste bruk og nybil penger etterhvert.

Topp Bunn