Forsterkere Anbefaling av Integrert Forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Mcintosh ma8000 må da vel snart komme på brukten til rundt 40k? Ble solgt en del av dem ny til 50k fra soundgarden og har vært på markedet mange år nå. Låter det lyst og fælt med den er det noe galt med høyttalerne ;)
    Når fikk man kjøpt MA8000 til femti lapper? Aldri sett den koste så lite, men ser Stereofil har den på tilbud til 84.995,- nå. Kostet den ikke ca. 90.000,- i 2014?

Uansett hadde jeg nok personlig heller kjøpt en rørforsterker hvis jeg ville hatt trafoer på utangene, og sannsynligvis fått anslagsvis minst like god lyd (men dårligere funksjonalitet) til en brøkdel av prisen. :)
    Prisene har lagt ofisielt på lavest på 79995 kr. Men tviler ikke noen kan ha gått for ca 50k på stuntsalg ;)
    Selv fikk jeg tilbud om en helt ny MA8000 da Soundgarden var 20 år på ca 60k. De hadde 20% rabatt på alle lagerfører varer i butikk. Så da var det like før jeg dro kortet selv :)

IMG_0321.jpg

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Til trådstarter, i beste mening så forstår jeg ikke hvor du har det fra at du trenger en integrert forsterker når tanken er ett flerkanalsoppsett. At løsning med en ordentlig prosessor +en dedikerte effektforsterkere ikke funker godt nok i stereo samsvarer ikke med min(e) erfaring(er). Bruker nå en Yamaha cx-a5000 som pre. I stereo leverer den signal til to stk brokoblede primare A34.2. Tror ikke noen kjente integrerte "overgår" denne komboen til musikk i stereo :)

Pug309gti

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Antall liker
    903
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    9
    asr ermitte er knall bra og seriøst bygget, men du skal ha plass hvis du går for batteripakken og god rygg, valget sto i sin tid mellom Asr og MBL 7008, ble sistnevnte da jeg fikk demo på tannoy Kingdom og mbl 7008 og det rocket noe som bare det hos Stereofil:)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Til trådstarter, i beste mening så forstår jeg ikke hvor du har det fra at du trenger en integrert forsterker når tanken er ett flerkanalsoppsett. At løsning med en ordentlig prosessor +en dedikerte effektforsterkere ikke funker godt nok i stereo samsvarer ikke med min(e) erfaring(er). Bruker nå en Yamaha cx-a5000 som pre. I stereo leverer den signal til to stk brokoblede primare A34.2. Tror ikke noen kjente integrerte "overgår" denne komboen til musikk i stereo :)
    Å jo det er forskjell på prossesor og ren integrert i stereo , vist man begynner og nærme seg marantz av 8802 til 40000 kr så kanskje , men etter min lytting er det ingenting som slår en god integret i ren stereo spilling.

Imagine

Sist redigert:

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    njaaaa.. En god prosessor og effekt kan fort måle seg ellerspille bedre i stereo en integrert! . Har hatt både Chapter AUdio Precis 250s og Hegel H360 for kort tid siden da jeg (igjen) skulle ha en slik løsning og heller en skikkelig god reciever. Da brukte jeg AV8801 og effekt fra ATI(AT6003 som ble byttet ut med AT5452nc) Ingen av de integrerte forsterkerne gjorde ett løft på stereo delen. Tvert imot faktisk noe som overasket meg litt..

Fins garantert bedre integrerte som matcher bedre mitt oppsett men dagens pre/pro skal man ikke kimse av:) Jeg havnet på dedikert forforsterker med digitale innganger siden jeg er så fornøyd med ATI 542NC;)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Mcintosh ma8000 må da vel snart komme på brukten til rundt 40k? Ble solgt en del av dem ny til 50k fra soundgarden og har vært på markedet mange år nå. Låter det lyst og fælt med den er det noe galt med høyttalerne ;)
    Når fikk man kjøpt MA8000 til femti lapper? Aldri sett den koste så lite, men ser Stereofil har den på tilbud til 84.995,- nå. Kostet den ikke ca. 90.000,- i 2014?

Uansett hadde jeg nok personlig heller kjøpt en rørforsterker hvis jeg ville hatt trafoer på utangene, og sannsynligvis fått anslagsvis minst like god lyd (men dårligere funksjonalitet) til en brøkdel av prisen. :)
    Si at jeg skulle hadd rør da, så må den være kraftig nok til og dra Martin Logan motion 60 xt, men er ikke bare det denne av by pass må jeg nødt til og ha + det må være en forsterker som passer til så si alle høyttaler merker, for jeg gidder ikke dette bytte greiene for det koster også penger, vist ikke man skal lytte i 30 dager så bytte igjen.
    Og kjøpe 1 integrert forsterker uten rør er jo billigere, for med rør må man også bytte rør osv osv.

Imagine
    Mulig jeg kommer til å ende med rør selv, men vil da ha det som alternativ forsterker da jeg ikke vil ha den påslått ved film, serier og spill på anlegget. Da får transistor avlaste og rør kun til musikk.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Endte på en slik todelt løsning selv da jeg ikke vil ha for mye kompromiss ved avspilling av musikk, samt slippe de aller mest kostbare løsningene vedr prosessor. God lyd i 7 kanaler koster langt mer enn god lyd i to. Har nå integrert forsterker med klasse A forforsterker. Ingen surroundprosessor som har dette. Ikke at det er et must, men forforsterkern er minst like viktig som effekt. Fordelen med surroundpre er jo korreksjonen om denne er god og at det kan oppveie for en bedre ren tokanalspre. Men må da opp på ganske kostbart utstyr. Lyngdorf har jo en god en, men koster over 100 laken.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg hadde ein del kvaler då eg valde integrert transistorkonstruksjon etter å ha vore rørentusiast i det meste av "hifikarrieren". Men eg måtte ha ein forsterkar med nok saft til å drive dei svært utfordrande høgtalarane mine. Så anten måtte det skaffast fleire hundre rørwatt - som kostar i seg sjølv, og eit rørskift på 12 - 24 rør er heller ikkje gratis. Så vert det svært varmt med så mykje rør.
    ASR har imponert meg heilt sidan Friderich Schäfer demonstrerte produkta sine på Hortenmessa for mange år sidan. Det er med ganske klar margin ein av dei aller beste forsterkarane eg har hatt med å gjere. Så å seie utan "sonisk fingeravtrykk", utan den aller minste støy, og med basskontroll og homogenitet av ei anna verd. Det finnest konkurrentar, men alle eg kjenner, er anten langt meir farga, mykje svakare, eller vesentleg dyrare. Ulempa med ASR Emitter er at det kan vere mange kolli for full pakke - 4 boksar som veg 150 kg til saman. Desse tek også plass i rommet. Så kanskje ein Emitter 1 er betre - den burde strengt tatt greie å drive kva som helst av Martin Logan, og let ganskje likt Emitter 2. Har du behov for mykje effekt, er 2-aren ein sak som greier det meste. (Eg har fått skikringskrinslaupet til å tilte, men det var med MBL 101 og volumet på ca 70...

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Skal få testet ut noen integrerte nå først , og kanskje jeg tar noen hjemmekino prossesorer også og tester ut det , skal jo som sagt opp til dts x så skader ikke og prøve prossesor på stereo biten , vet noen har yamaha cxa 5100 her inne så det blir i hvertfall en kandidat , marantz av 7704 mk II , osv osv.
    Skal bli en artig reise dette når jeg får begynt skikkelig med dette , men hastverk skal jeg ikke ha da ender det fort opp med feil lydmessig. Grunnen til jeg vil ha en forsterker som spiller litt allaround er vist ikke martin logan motion 60 passer inn i romet her , men du dæven kor disse høyttalerne spiller er helt råe på alt og di glipper ikke heller. Rart di ikke har fått mer oppmerksomhet i norske magasiner men i utlandske står det mye om dem.

Imagine

Sist redigert:

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Endte på en slik todelt løsning selv da jeg ikke vil ha for mye kompromiss ved avspilling av musikk, samt slippe de aller mest kostbare løsningene vedr prosessor. God lyd i 7 kanaler koster langt mer enn god lyd i to. Har nå integrert forsterker med klasse A forforsterker. Ingen surroundprosessor som har dette. Ikke at det er et must, men forforsterkern er minst like viktig som effekt. Fordelen med surroundpre er jo korreksjonen om denne er god og at det kan oppveie for en bedre ren tokanalspre. Men må da opp på ganske kostbart utstyr. Lyngdorf har jo en god en, men koster over 100 laken.
    Ser hva du skriver, men er ikke enig. En cx-a5000 henger såpass bra med at om noen idag kom og ville gi meg en integrert si den du har så hadde jeg takket pent nei. (medmindre tilbudet også omfattet å videreselge den) På meg virker det som du overselger den Cary integrerte som jo er rimelig dyr! (bør være god da)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.638
    Sted
    Smurfeland

Si at jeg skulle hadd rør da, så må den være kraftig nok til og dra Martin Logan motion 60 xt, men er ikke bare det denne av by pass må jeg nødt til og ha + det må være en forsterker som passer til så si alle høyttaler merker, for jeg gidder ikke dette bytte greiene for det koster også penger, vist ikke man skal lytte i 30 dager så bytte igjen.
    Og kjøpe 1 integrert forsterker uten rør er jo billigere, for med rør må man også bytte rør osv osv.

Imagine
    Bypass er ikke noe problem, er flere forsterkere med rør som har den muligheten. Kjenner ikke Motion 60 XT, men min egen rørforsterker på ca. 50 watt klasse A oppleves som minst like kraftig som alt annet jeg har hatt, og spiller med en dynamikk, et driv, og en fylde ingen transistorforsterkere jeg har eid kunne matche på høyttalerne jeg har nå.

Men rør er ikke for alle, jeg sier bare hva jeg personlig ville gjort akkurat nå på bakgrunn av egne, nylig opplevde erfaringer.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.638
    Sted
    Smurfeland

Imagine
    Mulig jeg kommer til å ende med rør selv, men vil da ha det som alternativ forsterker da jeg ikke vil ha den påslått ved film, serier og spill på anlegget. Da får transistor avlaste og rør kun til musikk.
    Skjønner på en måte hvorfor du sier det du sier, men syns det høres mer stress ut å skulle bytte forsterker til musikk og film enn å bare bruke den forsterkeren man liker best hele tiden. Livet er for kort til å sitte og være gnien på rørforbruk. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom rør er veldig tiltalande (funkar godt saman med Martin Logan og dei fleste andre elektrostatar), er rørskift ikkje så dramatisk som ein kanskje skulle tru. Skifte røra er enklare enn å skifte lyspære - du slepp å skru, men det kan vere ei utfordring å justere bias. Mange forsterkarar har innebygd måleinstrument og eit potmeter der du justerar bias. Og andre apparat har automatisk bias, med varslingssystem for rørskift.

Grunnen til at eg ikkje valde rør, var at eg treng minst 2 - 300 watt for å ha det gøy. Det vert svært mange rør, mykje lys og mykje varme...
    Eit sett ML kan drivast med 70 - 100 rørwatt (alt etter modell), men om du skal ha ein forsterkar som kan vere med uansett kva høgtalarar du har i framtida, ville eg nok gått for noko a la min eigen, transistorbaserte sak. Men det er uhyre vanskeleg å finne ein transistorbasert integrert forsterkar som let like godt på lite output som full guffe (når vi også skal ha nok effekt til alle eventualitetar)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Dersom rør er veldig tiltalande (funkar godt saman med Martin Logan og dei fleste andre elektrostatar), er rørskift ikkje så dramatisk som ein kanskje skulle tru. Skifte røra er enklare enn å skifte lyspære - du slepp å skru, men det kan vere ei utfordring å justere bias. Mange forsterkarar har innebygd måleinstrument og eit potmeter der du justerar bias. Og andre apparat har automatisk bias, med varslingssystem for rørskift.

Grunnen til at eg ikkje valde rør, var at eg treng minst 2 - 300 watt for å ha det gøy. Det vert svært mange rør, mykje lys og mykje varme...
    Eit sett ML kan drivast med 70 - 100 rørwatt (alt etter modell), men om du skal ha ein forsterkar som kan vere med uansett kva høgtalarar du har i framtida, ville eg nok gått for noko a la min eigen, transistorbaserte sak. Men det er uhyre vanskeleg å finne ein transistorbasert integrert forsterkar som let like godt på lite output som full guffe (når vi også skal ha nok effekt til alle eventualitetar)
    Single-ended triode holder i massevis for meg :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Imagine
    Blir ikke rør det har jeg bestemt meg for, men at den integrerte skal bli sterk nok er jeg heller ikke redd for, hadde jo Exposure 3010s2 dac på psb og der spilte jeg glatt over 90 db spl uten at jeg mistet noe, exposure hadde 2x110 watt i 8 ohm, men til Mere krefter man får til høyttalere jo bedre, du får liksom det lille extra pushet i alt. Så dette skal jeg klare om jeg så må på hiv på en heftig effekt forsterker, eller det må jeg uansett med tanke på dts x, men vil ikke spise suppe for resten av livet eller.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Ser hva du skriver, men er ikke enig. En cx-a5000 henger såpass bra med at om noen idag kom og ville gi meg en integrert si den du har så hadde jeg takket pent nei. (medmindre tilbudet også omfattet å videreselge den) På meg virker det som du overselger den Cary integrerte som jo er rimelig dyr! (bør være god da)
    Cary sin integrerte er naturligvis også et kompromiss i forhold til separat løsning, enten fra samme produsent eller andre, men litt mindre kompromiss lydmessig enn surround pre og effekt. Har jo hatt dette også, samt ren tokanals pre som selvfølgelig ofte er bedre. Det er en nedskalert tokanals pre i en integrert i forhold til f.eks. Cary sin separate pre. Fordelen med surroundpre og effekt er jo mer krefter, men litt dårligere lyd i forforsterkerdelen. For min egen del hvor jeg kun trengte effekt til diskant og mellomtone med følsomhet på 96db, så lot jeg DPen gå da jeg ikke trengte disse kreftene samt ville ha bedre preamp enn hva som er i surroundforsterker. Cary har også mindre støy enn DP og den har lydsignaturen jeg også ville ha. Fikk da alt i et, samt en god dac og masse tilkoblingsmuligheter så jeg slapp å kjøpe separat. Det er en enkel løsning selv om det sikkert vil bli oppgradering ettehvert. Er helt klart bedre ting der ute og har jo hatt det tidligere også, men det koster.
    Vurderer også surroundprosessor om jeg finner noe som er bra nok til betalbar pris og egen transistor effekt og evt røreffekt for musikklytting.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har fått hørt musical fidelity m6si i dag og for en rå forsterker og krefter den har , fikk høre den på sonus faber signature og det var en killer kombo , musical fidelity er en nøytral forsterker som heller bittelitt mot det varme mye lik lydsignturen som m6 500 i , men for en utrolig forsterker alt låt bra fra gammel country musikk og opp til hard rock hadde ingen problemer med og spille dette , trudde nå at jeg skulle få noe og klage på mot forsterkeren men nei , alt fra mellom bass , dyp bass låt tight og fint diskant og mellomtoner var så klart og detalijert at jeg er i litt paffhet enda , nå forstår jeg hvorfor man ikke ser disse så ofte på brukt markedet. på finn finner man primare integrert , hegel integret , parasound , mcintosh osv osv men musical fidelity nei. Nå frister det jævlig mye bare og kjøpe en slik , men jeg skal avente og få hørt andre , men av det jeg har hørt i dag og med tanke på prisen bør jaggu andre merker , som er listet opp her og i den pris klassen jeg har satt gi enda mer lyd messig og ikke minst power.

Imagine
    Screenshot_20171004-220029.jpg
    Screenshot_20171004-220046.jpg

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Da har jeg fått hørt parasound hint på bw 703 s2 og parasound skuffet ikke den , men bassen ble litt for pågående for min del og den manglet noe i mellom tonen rette attacket på en måte , og power slik m6si hadde den ikke altså den draget du kjenner når du vil ha det lille exstra , her kommer hint litt under , men gud for en morro forsterker. Så denne blir det ikke , samme med primare det kan jeg si med en gang. Håper og få dratt til byen og høre på hegel sin nye h 190 men har på følelsen at den blir for liten også når man trenger disse exstra wattene , men nå skal det være nye komponenter i h 190 så det blir spennende og høre. Ja og mcintosh ma 6900 skal jeg også få hørt mens jeg er der, marantz pm 11 s3 og ikke minst marantz pm 10 , nå er marantz pm 10 og ma 6900 30000 kr over mitt budsjett , men skal virkelig lytte og lytte på vor mye mer lyd av det jeg har opplevd i m6si man kan få for 30 k mer

Imagine

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Marantz PM11S3 fås for ca. 20 brukt. Jeg begynner å kjenne på byttesyka :p

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Er det krefter nok i Marantz da?
    Marantz pm 10 ja , pm 11 s3 ikke helt sikker deri følge tester er ikke marantz pm 11 s3 ment for og spille så høyt med , men jeg spiller høyt av og til når anledningen tilbyr seg , nå mener jeg ikke slik at man blir tung hørt , men at forsterkeren klarer og levere sitt. Og di skal få bryne seg med høyttalere når jeg tar turen , eneste er ikke beste rommet di har nede i bergen , men det er nok for og teste ut forsterkere.

Imagine

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Ligger en slik Musical Fidelity på finn nå

abbath

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Antall liker
    480
    Sted
    Fredrikstad
    Har du planer om og teste alle forsterkere på samme høyttalere eller blir de testet på forskjellige høyttalere og vurdert opp mot hverandre på helt forskjellige vilkår?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har du planer om og teste alle forsterkere på samme høyttalere eller blir de testet på forskjellige høyttalere og vurdert opp mot hverandre på helt forskjellige vilkår?
    Ta musical fidelity m6si som jeg fikk hørt på sonus faber signature, nå er m6si en ganske nøytral forsterker som heller litt I mot det varme, og passer så si alle høyttalere, parasound hint fikk jeg hørt på bw 703 s3 og det rocket det altså, men jeg hørte med en gang musical fidelity m6si har mer power, den spiller renere i bass registrere og har mer attack i mellom tonen, andre forsterker nevnt opp her vil jeg få hørt på forskjellige høyttalere di har på soundgarden for di har mye forskjellig utvalg i høyttalere merker, men som sagt av det jeg hørte av m6si bør mye overaske meg power messig og ikke minst lyd messig av hva m6si klarte, en helt utrolig forsterker. Har jo selv hadd Marantz, onkyo, primare, sony og exposure, exposure 3010s2 dac som jeg hadde på slutten i oppsettet har vert den beste og ligger i samme prisklasse som m6si, men m6si vil jeg si parkerte Exposure.

Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hei jeg har fått hørt marantz av 7702 og ati 6000 signature på sonus faber signature i dag , samme som han jeg var og lyttet m6si hos på samme høyttalere , og jeg må si meg temmelig imponert over marantz av 7702 forforsterkeren i denne er av ganske høy kvalitet , rom eq i av 7702 likte jeg utrolig godt gjorde en fabelaktig jobb uten og farge lyden så mye , lydmessig sett fra m6si vil jeg ikke si at jeg savnet så mye. Kanskje Jeg kommer bedre ut med en av prossesor og effektforsterker ikke minst billigere også , dacen i marantz av 7702 imponerte meg også.

Imagine

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn