Anbefaling av nyere innspillinger

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.221
Sted
Oslo
Jeg hørte mye på klassisk tidligere og nesten alle mine CD´er er fra 90-tallet. Nå har jeg begynt å gå relativt ofte på klassiske konserter og dermed øker lysten til å spille mer klassisk hjemme. Det var også en liten plan med å gå over til Sonus Faber fra mer nådeløse high-end høyttalere. Nå streamer jeg nesten alltid, men jeg har sluttet å bruke Roon da det ble lite brukt(angret bittert at jeg ikke kjøpte livstid på 5 år). Å lete etter klassiske album på Tidal synes jeg er litt vrient? Synes som utvalget er lite. Uansett synes jeg det er best å sette på noe fysisk med klassisk.

Jeg antar også at nyere innspillinger generelt har bedre lyd?

Derfor ønsker jeg anbefalinger(CD) som utmerket seg mest musikalsk, mens god lyd er et mer et pluss. Jeg er først og fremst interessert i mine gamle favoritter som Prokofievs fiolinkonserter, Rachmaninovis klaverkonserter og Sjostakovitsj beste symfonier. I tillegg er det Mahler´s symfonier. Bruckner´s symfonier og Brahms 4. symfoni. Berlioz, Bartok, Messiaen, Szymanowski, Schoenberg.

Beethoven, Mozart, Haydn osv er ikke min kopp av te.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.926
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Mahler: Sjekk ut Minnesota Orchestra under Osmo Vänskä. Ellers syns jeg Benjamin Zander har gjort flere gode. (Sibelius og Beethoven har de også gjort godt, selv om LvB ikke er din kopp te)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.346
Å lete etter klassiske album på Tidal synes jeg er litt vrient?
Uten at jeg kan verifisere det bruker Qobus ha et bedre rykte på seg når det gjelder klassisk enn hva Tidal gjør.

Søk i nettbutikken deres viser at dem har katagorisert dem litt mer detaljert enn hva flere nettjenester tilbyr.
1717858336601.png

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.221
Sted
Oslo
Jeg har foreløpig lagt disse i handlekurven uten å betale enda. Noen tanker?

Janine Jansen hørte jeg i fjor. Dvorak. Neste år har jeg bilett til Hilary Hahn i Oslo.

1717884855000.png
orchestre-philharmonique-de-radio-france-mikko-franck-hilary-hahn-paris-Cover-Art.jpg
kbu939-eclipse-master.jpg
7318599924762.jpg
0028948547487.jpg

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.334
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ser ingenting der du kommer til å angre på - uten selv å ha hørt dem- gode artister og god musikk.
For strømming av klassisk synes jeg Prestos tjeneste er kjempeflott; enkelt å søke, og all pertinent info kommer tydelig fram.
De er også utmerket på Jazz!

Sist redigert:

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
6.486
Sted
Eidskog
Torget vurderinger
16
Jeg har begge de 2 Hilary Hahn på vinyl fra DG som du har bestilt. Fremragende spilt av Hilary og lyden er utmerket. Har begge 2 på CD også, men liker vinylen bedre.
De andre innspillingene kjenner jeg ikke, men har div Mahler på både vinyl og CD. Meget god komponist.
Tror ikke du vil angre på den bestillingen.

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
6.486
Sted
Eidskog
Torget vurderinger
16
Forresten: Når skal Hilary Hahn spille i Oslo? Må på den konserten.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.221
Sted
Oslo
Forresten: Når skal Hilary Hahn spille i Oslo? Må på den konserten.

24/4 2025, men bare dårlige plasser igjen. Jeg kjøpte med en gang de ble lagt ut, men det meste var allerede tatt av de som har abonnement. Jeg la merke til at det var lite aktivitet etter ordinært salg så de beste plassene blir vel alltid tatt før på populære konserter. Abonnement er ikke noen god deal om man er ute etter enkeltkonserter, men ofte nødvendig for å få de beste plassene. Jeg sitter langt fremme på venstre side, så det blir vel litt mye ryggen til Hahn for jeg antar hun blir vendt en god del mot dirigenten.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.221
Sted
Oslo
Edit, det er to plasser på rad 12 og 15 som er ganske bra. Kanskje bedre enn min? Usikker.

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
6.486
Sted
Eidskog
Torget vurderinger
16
Edit, det er to plasser på rad 12 og 15 som er ganske bra. Kanskje bedre enn min? Usikker.
Plassen på rad 15 er bra. Men jeg er dessverre opptatt den dagen slik at jeg får kose meg med vinylen en annen dag. Men det er mye bra på programmet til Oslo Filharmonien sesong 24/25.

Topp Bunn