Anbefaling av projector og lerret. Det

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
730
Antall liker
489
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Hei, jeg vurdere å kjøpe en brukt projektor til kjellerstue, har ikke så mye kunnskap om dette så setter pris på tips og innspilling.

Stue er ca 20m2, jeg tenke noe ok som funke til film. Er ikke så viktig med det siste nytt, kan leve godt med noe gammelt som har god kvalitet. Har sett på Sony SONY VPL-HW55ES, den kan kjøpes brukt til ca 5-6k. Noe annet i samme pris kategori jeg bør se etter?

Takk, mvh
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Om sony sin 55 har like dårlig paneler som hw50, så ville jeg kanskje styrt unna. De har i tilfelle da tapt seg mye.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.337
Antall liker
2.573
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Ta en titt på Epson TW 7000 til 14k, en slik en brukt. Har hatt Epson selv, de er gode.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Tenk på kasteavstand og størrelse på lerretet først og fremst, noen trenger lengre kasteavstand enn andre for å fylle opp lerretet.
Noen trenger 8-12 meter og andre 4 eller 0,5 meter for å fylle opp et 120" lerret.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
730
Antall liker
489
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Kasteavstand vil være en plass mellom 2 og 5 meter. Lerret 100 tenker jeg
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Kasteavstand vil være en plass mellom 2 og 5 meter. Lerret 100 tenker jeg
2 og 5 meter er utrolig forskjell, kan utgjøre alt fra 20 tommer til 100 tommer. Finn først ut hvilken kasteavstand du blir å ha, deretter størrelse på lerretet. Da kan man finne ut hvilken projektor man bør ha.
Der står oppgitt gjerne hvilken ratio linsen har, bruk en slik kalkulator for å finne ut hvordan det blir:

De fleste projectorer i dag har zoom, så om man har den for langt unna så kan man alltid zoome litt inn.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
730
Antall liker
489
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Ok, distanse skal være 4 meter. Lerret må være 90 tommer. Fast rammet lerret er ikke en alternativet. Er det sånn at det blir bølger på lerret etterhvert?
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ok, distanse skal være 4 meter. Lerret må være 90 tommer. Fast rammet lerret er ikke en alternativet. Er det sånn at det blir bølger på lerret etterhvert?
90 tommer på 4 meter blir lite,har du ikke mulighet til større bilde.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Jeg handlet en brukt Epson EH-TW9300W til 10k med 3000 timer på pæra, handlet ny pære (ikke installert enda) og bruker den på 130" med kasteavstand på cirka 4,5m, får til cirka 140" også på denne avstanden, men det er tett på maks. En kompis har TW7000, de virker ganske like i mine øyne selv om jeg har vesentlig bedre lerret enn han (jeg har nok bedre bilde også), bruker et dreamscreen v4 nå, hadde v3 før, nokså like, men v4 er hvitere. Jeg likte nok v3 hakket bedre, men da hadde jeg også en Optoma prosjektor (mye mer oversaturert).
Jeg har litt lite lys på min, men pæra har gått langt også .... det er imidlertid en viktig forskjell på disse to prosjektorene, TW7000 har bedre innstillinger for HDR (det er viktigere hvis du har planer om å se mye i 4k med HDR), min har ikke disse innstillingene og det gjør det et mareritt å justere for HDR (MÅ ha to ulike presets for bilde), til gjengjeld har min noe sånn E-Shift greier som han ikke har .... happy jeg altså, meget bra bilde i mine øyne. :)
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
730
Antall liker
489
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Takk for tips. Jeg har kjøpt en brukt Sony vpl hw 30 med original pære, 1400 timer mest brukt i Eco. Tenke å kjøpe en ny lampe etterhvert. Hvilken motorisert 120 lerret anbefales? Må nok være i budget nivå. Elite er ok?
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.983
Sted
Tårnåsen
Takk for tips. Jeg har kjøpt en brukt Sony vpl hw 30 med original pære, 1400 timer mest brukt i Eco. Tenke å kjøpe en ny lampe etterhvert. Hvilken motorisert 120 lerret anbefales? Må nok være i budget nivå. Elite er ok?
Det er en fin gammel prosjektor. Har hatt samme i mange år. Veldig bra med fleksibel linseshift i begge retninger og godt objektiv.
Ikke veldig lyssterk men fin kontrast i et godt dempet rom, og fungerer kjempefint vil jeg si på det meste hvis 4K osv ikke er viktig. Byttet ut nå med laser så min står i skammekroken. Men den har vært bra.

For lerrett hadde jeg et greit et fra Elite tidligere men byttet til et tab-tension kjøpt fra AVSHOP.no. Ville i hvert fall kjøpt tab-tension uansett hvor du kjøper fra...
 
Sist redigert:
Topp Bunn