Ønsker anbefaling Anbefaling av rør til GRAAF GM-20

FredrikS

Medlem
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
8
Antall liker
6
Sted
Nøtterøy
Jeg trenger tips om gode rør til min GRAAF GM-20. Gjerne med beskrivelse om lydmessige forskjeller mellom de ulike produsentene. Planlegger å bytte hele rørsettet. Siden Herr Kvanlid koser seg i varmen trenger jeg også tips om hvor jeg kan kjøpe disse rørene. Regner med at det blir thetubestore eller ebay.

Fredrik
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sjekk Halfinn(?) mht 6C33.
Mulig "pm components" også.
Telefunken eller Siemens for EF184 og United / Tektronix for 6922.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Som Audiomix sier, så selger halfin.com matcha 6c33c-b. Det er viktig at utgangsrørene er matcha. Han har nok også Ef184.
Med E88CC/6922 er det mye å velge i. Smak og behag. Når jeg hadde GM-20 likte jeg best NOS Philips E88CC produsert i Holland. Hører rykte om at Tektronix rørene til Audiomix spiller veldig fint i GM-20.
På Ebay er det mye dyrt og dårlig, men også noe bra innimellom.
Jacmusic.com har også noe utvalg og er seriøs.

Jeg vet ikke hvor erfaren du er med GM-20, men du skal huske å stille bias og offset når du bytter rør.

Audiomix: De Tektronix rørene, hvem har laga de, vet du det? Regner med de er rebranda.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Som Audiomix sier, så selger halfin.com matcha 6c33c-b. Det er viktig at utgangsrørene er matcha. Han har nok også Ef184.
Med E88CC/6922 er det mye å velge i. Smak og behag. Når jeg hadde GM-20 likte jeg best NOS Philips E88CC produsert i Holland. Hører rykte om at Tektronix rørene til Audiomix spiller veldig fint i GM-20.
På Ebay er det mye dyrt og dårlig, men også noe bra innimellom.
Jacmusic.com har også noe utvalg og er seriøs.

Jeg vet ikke hvor erfaren du er med GM-20, men du skal huske å stille bias og offset når du bytter rør.

Audiomix: De Tektronix rørene, hvem har laga de, vet du det? Regner med de er rebranda.
Du ser på bildet -:)
Jeg overtok en eske med 50 x fra Motron som jeg har målt.
De er laget som reservedel til Tektronix. United og made in Holland.
Hvem som har laget de og hvor er ukjent. Brynjar klarte ikke å identifisere de heller. Noen sier Amperex og noen sier relativ gammel Sovjet produksjon.
Tilbake til 1970?
Tviler på at Tektronix kjøpte mye rør etter den tid.
Noen Gm20 eiere fra Telemark og sydover har hamstret. Gode tilbakemeldinger fra andre også.
 

FredrikS

Medlem
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
8
Antall liker
6
Sted
Nøtterøy
Ser at halfin har kun 3 6C33C-B på lager:(. De selger Ulyanov rør. Fornuftig priset. Finner flere av disse på ebay. Noen som har tips om hva jeg skal se etter? Produksjonsdato varierer fra 60- til 80-tallet. Testede og matchede er selvfølgelig et krav.
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Ser at halfin har kun 3 6C33C-B på lager:(. De selger Ulyanov rør. Fornuftig priset. Finner flere av disse på ebay. Noen som har tips om hva jeg skal se etter? Produksjonsdato varierer fra 60- til 80-tallet. Testede og matchede er selvfølgelig et krav.
Halfin skaffer flere rør om du ønsker det.

Send en forespørsel/e-post til: michael(a)halfin.com

/brian
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Det er 6922 rørene det er størst forskjell på lydmessig.

Philips (kan det stemme at de het buggle boy?), Amperex og Tesla Gold Pin (gul skrift) er de jeg har likt best.
Jan Philips og Telefunken kommer på bunnen av lista etter min smak.

Men nå har jeg alltid tunet Graafene for å få mest mulig kropp og varme ut av dem.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Bugle boy:)

Amperex Philips ECC88 6DJ8 1961 Halo Getter Bugle Boy - Heerlen Holland.jpg


En annen ting er at du kan bruke PCC88. Samme rør med 7V glød. De er rapportert å matche godt i GM-20
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Ser at halfin har kun 3 6C33C-B på lager:(. De selger Ulyanov rør. Fornuftig priset. Finner flere av disse på ebay. Noen som har tips om hva jeg skal se etter? Produksjonsdato varierer fra 60- til 80-tallet. Testede og matchede er selvfølgelig et krav.
Kjøper du 6C33C-B på Ebay er dette stort sett rør som ikke er sjekket og målt, men tatt rett fra et eller annet lager. Rørene må sjekkes og matches-
Når jeg har kjøpt slike rør er det ca. 30% av rørene som ikke er brukbare til audio da dei ikke er stabile, eller innenfor spec.

Har kjøpt rør fra Motron, Halfin og fra Partsconnexion som har fungert godt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ser at halfin har kun 3 6C33C-B på lager:(. De selger Ulyanov rør. Fornuftig priset. Finner flere av disse på ebay. Noen som har tips om hva jeg skal se etter? Produksjonsdato varierer fra 60- til 80-tallet. Testede og matchede er selvfølgelig et krav.
Kjøper du 6C33C-B på Ebay er dette stort sett rør som ikke er sjekket og målt, men tatt rett fra et eller annet lager. Rørene må sjekkes og matches-
Når jeg har kjøpt slike rør er det ca. 30% av rørene som ikke er brukbare til audio da dei ikke er stabile, eller innenfor spec.

Har kjøpt rør fra Motron, Halfin og fra Partsconnexion som har fungert godt.
Det kan godt tenkes de er testet og funnet ubrukelige. Så blir de solgt på ebay eller andre steder. Langt nok unna til at selgeren kan føle seg trygg.
 

FredrikS

Medlem
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
8
Antall liker
6
Sted
Nøtterøy
Da har det seg slik at halfin har kun 3 6C33CB, og ikke skaffer med det første. Han ante rett og slett ikke når. Resten hadde han seff inne. PM Components hadde heller ikke, og ante ikke når de fikk inn. Jeg skal høre med Partsconnexion også. Noen andre anbefalinger?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er nok årsaken til at Motron heller ikke har. I beste fall noen få.
Godt jeg har :)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Ser at halfin har kun 3 6C33C-B på lager:(. De selger Ulyanov rør. Fornuftig priset. Finner flere av disse på ebay. Noen som har tips om hva jeg skal se etter? Produksjonsdato varierer fra 60- til 80-tallet. Testede og matchede er selvfølgelig et krav.
Kjøper du 6C33C-B på Ebay er dette stort sett rør som ikke er sjekket og målt, men tatt rett fra et eller annet lager. Rørene må sjekkes og matches-
Når jeg har kjøpt slike rør er det ca. 30% av rørene som ikke er brukbare til audio da dei ikke er stabile, eller innenfor spec.

Har kjøpt rør fra Motron, Halfin og fra Partsconnexion som har fungert godt.
Det kan godt tenkes de er testet og funnet ubrukelige. Så blir de solgt på ebay eller andre steder. Langt nok unna til at selgeren kan føle seg trygg.

Ja det er mye rart på Ebay, men rørene jeg har kjøpt har jeg fått rett fra Russland kjøpt i kasser med papirene fra fabrikken vedlagt. Det er ikke så mange av selgerene av disse rørene som matcher, Motron inludert visstnok p.g.a mye svinn og at en trenger dedikerte testere. Er etter det jeg har funnet ut at det er helt vanlig å måtte kassere ca. 30% ved matching da disse rørene aldri var ment å brukes til audio....
Ser de fortsatt selges for ca.150kr stk på Ebay, men for å kunne bruke disse må en ha tester for å sjekke rørene....
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jacmusic.com
Seriøs rørhandler
Og chelmervalve i uk. Har kjøpt 6c33 derfra før
 
Topp Bunn