Ønsker anbefaling Anbefaling forsterker til Dynaudio Heritage Special

pozze

Medlem
Ble medlem
02.03.2010
Antall liker
8
Sted
Ski
Hei Forumet.

Jeg lot meg friste til å kjøpe et par Dynaudio Heritage Special høyttalere brukt for en liten tid tilbake. Dette var en stor oppgradering, og jeg ser nå at forsterkeren jeg har ikke klarer å yte disse rettferdighet. Det er en NAD C 3050 LE som jeg nok falt litt for mye for utseende for når jeg kjøpte den.

Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i å teste, bytte og forske for mye og søker derfor råd fra forumet til "riktig" integrert forsterker til disse. Jeg har tidligere vært fornøyd med lyden fra en Hegel H100 sammen med et par eldre Dynaudio Audience 60, så en for eksempel en H390 kan være veien å gå , men mistenker at det kan være andre som er vel så gode alternativer. Jeg spiller alt mulig av musikk, men er nok glad i rock, alt fra Radiohead, Rammstein, Nick Cave, Led Zeppelin, Ulver+++.

Budsjettet tillater rundt 50k, og kjøper helst brukt for å få mest mulig for pengene.

Mvh

Mats_H

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
38
Torget vurderinger
0
Hegel er ofte anbefalt(spesielt da begge merker ble solgt av samme leverandør), men synes da det låter litt dølt. Spesielt til din musikksmak kanskje. Fare for at jeg drar på meg bråk her :p
Marantz PM-10 ligger på finn, samme med Musical Fidelity mx8i. Ligger også en Gold Note is-1000 ute, men den er priset for høyt dessverre. Naim får man tak i for dette prisleiet. Og masse annet :)

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Antall liker
430
Sted
Fitjar Hordaland
Har prøvd Naim (uniti star) på mine emit 50 var meget bra det👌har eldre Krell nå kan jo ta en tlf eller stikke innom Duet som selger Dynaudio å høre f.eks.

Mats_H

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
38
Torget vurderinger
0
Hei Forumet.

Jeg lot meg friste til å kjøpe et par Dynaudio Heritage Special høyttalere brukt for en liten tid tilbake. Dette var en stor oppgradering, og jeg ser nå at forsterkeren jeg har ikke klarer å yte disse rettferdighet. Det er en NAD C 3050 LE som jeg nok falt litt for mye for utseende for når jeg kjøpte den.

Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i å teste, bytte og forske for mye og søker derfor råd fra forumet til "riktig" integrert forsterker til disse. Jeg har tidligere vært fornøyd med lyden fra en Hegel H100 sammen med et par eldre Dynaudio Audience 60, så en for eksempel en H390 kan være veien å gå , men mistenker at det kan være andre som er vel så gode alternativer. Jeg spiller alt mulig av musikk, men er nok glad i rock, alt fra Radiohead, Rammstein, Nick Cave, Led Zeppelin, Ulver+++.

Budsjettet tillater rundt 50k, og kjøper helst brukt for å få mest mulig for pengene.

Mvh
Evt så kan du bytte dine Dynaudio mot mine PMC Twenty5 24i i valnøtt😜😜 De er lettdrevne og helt fantastisk bra☺ Lysten på å teste Heritage Special selv!

pozze

Medlem
Ble medlem
02.03.2010
Antall liker
8
Sted
Ski
Hegel er ofte anbefalt(spesielt da begge merker ble solgt av samme leverandør), men synes da det låter litt dølt. Spesielt til din musikksmak kanskje. Fare for at jeg drar på meg bråk her :p
Marantz PM-10 ligger på finn, samme med Musical Fidelity mx8i. Ligger også en Gold Note is-1000 ute, men den er priset for høyt dessverre. Naim får man tak i for dette prisleiet. Og masse annet :)
Takk for gode tips, jeg skal lese. MX8i virker skrekkelig kraftig, er det ikke «for mye» for mine? Lillebroren ligger også på Finn, vil ikke den være mer riktig, sånn watt-messig?

Ligger to gold note ute, den ene til 39k. Er det fornuftig?

Mats_H

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
38
Torget vurderinger
0
Takk for gode tips, jeg skal lese. MX8i virker skrekkelig kraftig, er det ikke «for mye» for mine? Lillebroren ligger også på Finn, vil ikke den være mer riktig, sånn watt-messig?

Ligger to gold note ute, den ene til 39k. Er det fornuftig?
Har vel lest at HS virkelig kom til livs med mye power?
Lillebroren hadde nok holdt av Musical fidelity.
Jeg fikk vel 33k for min Gold Note og han som kjøpte min fikk 28k igjen rett etterpå. Jeg tok den i innbytte så han solgte den videre kjapt av den grunn. Så da vet du ca markedet. Fantastisk god integrert med god riaa også om du hører på vinyl.

pozze

Medlem
Ble medlem
02.03.2010
Antall liker
8
Sted
Ski
Jeg har også lest de liker kraft. Både gold note, marantz pm-10 skal jeg undersøke nærmere. Ser ut til at jeg lokket opp igjen an gammel tråd med på samme tema. Der snakkes det om Accuphase og Luxman. Luxman er skikkelig flotte, men er nok litt over budsjettet…

pozze

Medlem
Ble medlem
02.03.2010
Antall liker
8
Sted
Ski
Noen som har erfaringer med Yamaha A-S3200? Er svak for designet. Kunne det vært noe?

Sist redigert:

Mats_H

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
38
Torget vurderinger
0
Bør passe bra det☺ Lett å selge igjen også om du ikke liker det👌

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.050
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg vet ikke hvor høyt du liker å spille, men min erfaring med Contour 20i (som har ca. samme spesifikasjoner) er at mer kraft er bedre. De er helt nede på 85 dB følsomhet, så skal du spille noenlunde høyt trengs det kraft. Jeg bruker Lyngdorfs 400-watts SDA-2400 og merker stor forskjell fra TDAI-2170 som er omtrent like kraftig som Yamahaen, skal vi tro Lyd og bilde.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Er du låst mtp at det skal være en integrert? Er det noe poeng med fremtidssikring med tanke på å tilrettelegge for god integrering med en sub eller to f.eks?

Bachs HiFi

Bransjeaktør
Ble medlem
20.10.2010
Antall liker
21
Sted
Larvik + Møre og Romsdal
Torget vurderinger
2
Bransjeaktør.

To spennende alternativer som snart kommer er disse:

Disse har også veldig mye kjekk funksjonalitet som integrert streamer, sub utganger med management, Dirac live romkorreksjon etc.

pozze

Medlem
Ble medlem
02.03.2010
Antall liker
8
Sted
Ski
Jeg vet ikke hvor høyt du liker å spille, men min erfaring med Contour 20i (som har ca. samme spesifikasjoner) er at mer kraft er bedre. De er helt nede på 85 dB følsomhet, så skal du spille noenlunde høyt trengs det kraft. Jeg bruker Lyngdorfs 400-watts SDA-2400 og merker stor forskjell fra TDAI-2170 som er omtrent like kraftig som Yamahaen, skal vi tro Lyd og bilde.
Jeg drar normalt ikke veldig på, men en gang innimellom når jeg har huset for meg selv. Mest viktig at det høres bra ut på normalt og lavt nivå. Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til klasse D til disse høyttalerene, men det er kanskje bare noe jeg skal legge fra meg først som sist? Hvilken pre bruker du til dine?

Sist redigert:

pozze

Medlem
Ble medlem
02.03.2010
Antall liker
8
Sted
Ski
Er du låst mtp at det skal være en integrert? Er det noe poeng med fremtidssikring med tanke på å tilrettelegge for god integrering med en sub eller to f.eks?
Ikke låst, men det er et poeng for meg at det også ser ganske OK ut. Jeg er ikke låst på integrert, men kan nok tenke meg at det er pre/effekt i samme serie som får plass på en IKEA stockholm benk sammen med platespilleren min. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å skaffe meg sub. Jeg levde i mange år med mine dynaudio audience og var superfornøyd. Fremtidssikring for meg er at forsterkeren har for mye fokus på streaming som blir utdatert i løpet av 5-10 år..

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.050
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg drar normalt ikke veldig på, men en gang. Mest viktig at det høres bra ut på normalt nivå. Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til klasse D til disse høyttalerene, men det er kanskje bare noe jeg skal legge fra meg først som sist? Hvilken pre bruker du til dine?
Ville ikke vært skeptisk til klasse D, nei! Jeg bruker en Lyngdorf TDAI-2170 som pre.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.849
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg drar normalt ikke veldig på, men en gang innimellom når jeg har huset for meg selv. Mest viktig at det høres bra ut på normalt og lavt nivå. Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til klasse D til disse høyttalerene, men det er kanskje bare noe jeg skal legge fra meg først som sist? Hvilken pre bruker du til dine?
Min IcePower leverer mye mer "fart og spenning" på lavt volum kontra alle andre a/b forsterkere jeg har prøvd i hus.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.021
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Helt greit å ikke ønske å ha streamingløsningen inni forsterkeren (altså at man ikke ønsker en receiver) vel? Jeg nominerer en WiiM Pro Plus.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.546
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Det er jo ingen problem med tanke på innebygget streamer. Hvis den skulle slutte å fungere så kjøper man bare en ekstern streamer den dagen det ev. skulle bli nødvendig.

Calmati

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Antall liker
672
Sted
Bærum
Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til klasse D til disse høyttalerene,
Jeg også. Har disse høyttalerne selv og klasse D på dem skjer ikke hos meg. Klasse D er rent og fint, men nesten alltid litt anemisk. Flott på en sub, men ikke optimalt på resten.
Tenk kilde og ikke bare forsterker. En skikkelig god kilde er minst like viktig som forsterker. IMO

Sist redigert:

pozze

Medlem
Ble medlem
02.03.2010
Antall liker
8
Sted
Ski
Nei, det er selvfølgelig ikke et problem med streaming integrert.

Tenker bare at en ren forsterker holder seg «relevant» lenger, så kan man oppgradere den digitale biten uten å drasse på utdatert teknologi.
Min gamle Holfi Audis S gikk aldri ut på dato.

pozze

Medlem
Ble medlem
02.03.2010
Antall liker
8
Sted
Ski
En mulig vei til Rom kan jo være f.eks å kjøpe en effektforsterker og bruke NAD C3050LE som jeg allerede har pre?

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
44.198
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg har også lest de liker kraft. Både gold note, marantz pm-10 skal jeg undersøke nærmere. Ser ut til at jeg lokket opp igjen an gammel tråd med på samme tema. Der snakkes det om Accuphase og Luxman. Luxman er skikkelig flotte, men er nok litt over budsjettet…
Glem Luxman! Det står mellom Accuphase og McIntosh. Har nå drevet mine flaggskip Dynaudio med sistnevnte i 6 år og kan bekrefte at disse danske kistene krever effekt. Spar penger ved å ikke gå en rekke småsteg, vær tålmodig å ligg på været til det rette dukker opp. Mange merker som ikke er verdt filla når du finner ut at de ikke holder mål, så ikke gå i den klassiske dyre fella som svært mange er fanget i.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.402
Torget vurderinger
1
En mulig vei til Rom kan jo være f.eks å kjøpe en effektforsterker og bruke NAD C3050LE som jeg allerede har pre?
Det er vel samme innmat som en C700 mer eller mindre, bare annet utseende..
Skal du ha Nad burde du ihvertfall opp på C399 eller M33.
Du får sikkert til fin lyd på C3050LE også? Kan flikke med Dirac og greier.
C3050LE er også en (veik) klasse D forsterker. Morsomt at du er skeptisk til noe du allerede bruker..
En bedre anbefaling er at du heller investerer i noen subber og bruker delingen på boksen du allerede har så man slipper å bruke krefter på høyttalere som ikke er laget for dyp bass, da får du renere lyd også.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
664
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hmmm - med eit budsjett på kr 50 k kan du få VELDIG mykje fint nytt - og ikkje minst brukt.

For det første - Eg ville tatt dei erfaringsbaserte råda til @MakkinTosken og @Harry Stoteles veldig seriøst!
Og dei som har funne "lyden sin" med Dynaudio, oppgraderer vel veldig ofte til andre og større Dynaudio seinare!
Så kjøp stor nok forsterker! :)

Men vil jo gjerne synse litt, sidan eg først skriv litt her.😇

Eg ville ikkje kasta klasse D heilt på båten! Spesielt sidan dine erfaringar med klasse D er med NAD C3050LE, som @na_X seier er ein veik klasse D.
Og på HFS-torget ligg det jo akkurat no ein Vera P150/600RS. Og den er jo alt anna enn veik!

Og så ligg der jo også ein Dynamic Precision A1B EBW (klasse AB - ikkje klasse D), som eg trur har krefter nok for å drive dine Dynaudio Heritage Spesial med full kontroll!
Men fordommane mine (ikkje erfaringar!) er at disse to kandidatane kanskje vil kunne bli FOR kontrollerte? :unsure:

Og då er det at eg meiner å registrere (fortsatt ikkje eigne erfaringar - men altfor mange timer på HFS!) at etter kvart mange uttrykker at dei har funne varm(are), rein godlyd i forsterkere med IcePower 1200 eller 2000 inni seg. Gjerne skrudd saman av PS Audio eller Knedahl. Ligg nokre kandidatar (IcePower/Knedahl) på Finn.no :)

Og då ein av disse kobla saman med Eversola A8 - som eg har erfaring med som ein særs dugande streamer/dac/pre! Pre-delen er analog, og har ein (1) analog inngang (RCA og XLR), som du kan koble Riaa'en din inn på!

Men uten erfaringar med Dynaudio, blir jo dette berre synsing frå mi side. Og gode erfaringsbaserte råd har du jo alt fått!

Mvh Arild :)

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.897
Sted
Holmestrand
Hmmm - med eit budsjett på kr 50 k kan du få VELDIG mykje fint nytt - og ikkje minst brukt.

For det første - Eg ville tatt dei erfaringsbaserte råda til @MakkinTosken og @Harry Stoteles veldig seriøst!
Og dei som har funne "lyden sin" med Dynaudio, oppgraderer vel veldig ofte til andre og større Dynaudio seinare!
Så kjøp stor nok forsterker! :)

Men vil jo gjerne synse litt, sidan eg først skriv litt her.😇

Eg ville ikkje kasta klasse D heilt på båten! Spesielt sidan dine erfaringar med klasse D er med NAD C3050LE, som @na_X seier er ein veik klasse D.
Og på HFS-torget ligg det jo akkurat no ein Vera P150/600RS. Og den er jo alt anna enn veik!

Og så ligg der jo også ein Dynamic Precision A1B EBW (klasse AB - ikkje klasse D), som eg trur har krefter nok for å drive dine Dynaudio Heritage Spesial med full kontroll!
Men fordommane mine (ikkje erfaringar!) er at disse to kandidatane kanskje vil kunne bli FOR kontrollerte? :unsure:

Og då er det at eg meiner å registrere (fortsatt ikkje eigne erfaringar - men altfor mange timer på HFS!) at etter kvart mange uttrykker at dei har funne varm(are), rein godlyd i forsterkere med IcePower 1200 eller 2000 inni seg. Gjerne skrudd saman av PS Audio eller Knedahl. Ligg nokre kandidatar (IcePower/Knedahl) på Finn.no :)

Og då ein av disse kobla saman med Eversola A8 - som eg har erfaring med som ein særs dugande streamer/dac/pre! Pre-delen er analog, og har ein (1) analog inngang (RCA og XLR), som du kan koble Riaa'en din inn på!

Men uten erfaringar med Dynaudio, blir jo dette berre synsing frå mi side. Og gode erfaringsbaserte råd har du jo alt fått!

Mvh Arild :)
Det er helt klart en flytende grense mellom synsing og gode råd.
Her synes jeg at du heller mest mot gode, erfaringsbaserte råd.
😎

Mats_H

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
38
Torget vurderinger
0
Husk hans musikksmak også :)

"Radiohead, Rammstein, Nick Cave, Led Zeppelin, Ulver+++." Ikke alle amper som har rockefoten.

Synes det er lite på Finn nå generelt. Musical Fidelity er jo kjent for å være veldig gode så jeg ville holdt en knapp på den nå personlig. Tror lyden i den matcher bra med HS også.

Prute litt på denne så har du plutselig rom for en Eversolo streamer i tillegg :D
Jeg hadde personlig bare kjørt coaxial fra en Bluesound node og inn i dacen i denne. Det låter nok kanon!

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.897
Sted
Holmestrand

"Radiohead, Rammstein, Nick Cave, Led Zeppelin, Ulver+++." Ikke alle amper som har rockefoten.

Synes det er lite på Finn nå generelt. Musical Fidelity er jo kjent for å være veldig gode så jeg ville holdt en knapp på den nå personlig. Tror lyden i den matcher bra med HS også.

Prute litt på denne så har du plutselig rom for en Eversolo streamer i tillegg :D
Kjenner denne og høytalere bare av omtale, men jeg hadde prøvd denne hvis jeg var klar for innkjøp i 50kkr-klassen.

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.230
Torget vurderinger
1
Heisann.

Her er en som liker Dynaudio sammen med Gato amp 150. Toppmodellen integrert, klasse ab 2x150 watt.
Eide en slik i flere år, den var meget god.

mvh Atle

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.402
Torget vurderinger
1

Jeg hadde personlig bare kjørt coaxial fra en Bluesound node og inn i dacen i denne. Det låter nok kanon!
Musical Fidelity er fett nok det, men kanskje ikke noe for Dynaudio.. MF trenger noe match. Skal man først gå for AB så gå for Accu eller McT som er mer nøytrale i lyden, som Tosken nevner.

Som nevnt før, som ikke gikk igjennom helt: Gå heller for noen subber og benytt en form for romkorreksjon, da trenger plutselig ikke høyttalerne så mye effekt lengre heller og alt spiller plutselig MYE renere. Å la en forsterker torturere noe som er 10" eller mindre og kalle det både dynamikk eller bass er bare tull, i beste fall bare midbass som burde komme ut der..

Mats_H

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
38
Torget vurderinger
0
Musical Fidelity er fett nok det, men kanskje ikke noe for Dynaudio.. MF trenger noe match. Skal man først gå for AB så gå for Accu eller McT som er mer nøytrale i lyden, som Tosken nevner.

Som nevnt før, som ikke gikk igjennom helt: Gå heller for noen subber og benytt en form for romkorreksjon, da trenger plutselig ikke høyttalerne så mye effekt lengre heller og alt spiller plutselig MYE renere. Å la en forsterker torturere noe som er 10" eller mindre og kalle det både dynamikk eller bass er bare tull, i beste fall bare midbass som burde komme ut der..
Jeg tror matchen er god. Veldig god!

Budsjettet er 50k så da ryker både Accuphase og Mcintosh.

Kjøpe subber i steden for en bedre integrert er nok ikke løsningen for den vanlige mannen i gata, men kanskje det er noe for Pozze? Det får han svare på.

Den Naden han har er en pynta på C700 som na_X sier så den har ikke nubbsjangs mot Dynaudio HS, dessverre.

Få på bra med power som gir den lydsignaturen du kan like. Les deg opp ! :)
Når man har bra med strømreserve og watt så opplever man en effortlessness fra høyttalere som er veldig digg!

Får du en god pris på Finn så kan man alltids få igjen pengene om du vil teste noe annet.

Du har ekstremt gode høyttalere så de fortjener god elektronikk.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.402
Torget vurderinger
1

Har du hørt Dynaudio på en varm amp, eller en MF på en varm høyttaler så har du nok endret mening. Spesielt ved en slik musikk smak som trådstarter har, så er det sikkert imponerende i 2 minutter før lyttetrettheten sniker seg innpå de neste 5 minuttene.
Accu og Mc er bare to eksempler, det finnes også flere på nøytrale og gode forsterkere. Yamaha, kanskje? Klasse diskusjonen er også litt tull når disse ikke har den verste impedanse kurven man har sett.
Poenget er, at man ikke trenger et sveiseapperat for å få god lyd så lenge man avlaster de med f.eks. subber som er konstruert til å låte bra på lave frekvenser med elementer som er beregnet til det. En stativ høyttaler (og mange gulvstående for den del) har ikke mye å komme med under 80-120Hz, om man da ikke vil torturere den OG forsterkeren med mer forvrengning enn man behøver. "Basselementene" i en stativhøyttaler har vel en FS på 40-80Hz, og man vil gjerne ligge noe over denne med delingen imot sub, husk at dette er elementer som er konstruert til å spille fint opp til 1KHz området. 100W holder ganske så lenge så fort man slipper å tvinge høyttalerne i nærheten eller i alt for mange tilfeller under FS frekvensen, dette forplanter seg med forvrengning oppover i frekvens også.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.897
Sted
Holmestrand

Kjøpe subber i steden for en bedre integrert er nok ikke løsningen for den vanlige mannen i gata, men kanskje det er noe for Pozze? Det får han svare på.

Den Naden han har er en pynta på C700 som na_X sier så den har ikke nubbsjangs mot Dynaudio HS, dessverre.

Få på bra med power som gir den lydsignaturen du kan like. Les deg opp ! :)
Når man har bra med strømreserve og watt så opplever man en effortlessness fra høyttalere som er veldig digg!

Får du en god pris på Finn så kan man alltids få igjen pengene om du vil teste noe annet.

Du har ekstremt gode høyttalere så de fortjener god elektronikk.
Med Mats her, selv om Accuphase/McIntosh helt sikkert er gode kandidater.
Dyre, men gode. 🤗

Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
594
Hei Forumet.

Mvh
Jeg har hørt mange forskjellige oppsett med Dynaudio høyttalere og Hegel og det funker godt. Så anbefalingen er å gå for det enkle feks H300/360. Mange andre merker som også er bra og spiller bra med Dynaudio feks Mcintosh, Bladelius og Bryston. Sist nevnte kan du teste ut hos meg hvis ønskelig.

Mats_H

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
38
Torget vurderinger
0
Lydsignatur på MF her peker ikke mot lyttetretthet vil jeg si. Smooth mellomtone og diskant på HS og samme på MF. Men den har stålkontroll, godt driv og god bass.

Jeg er enig i at en sub som er tunet inn godt gjør underverker. Har gjort det før og det var en stor oppgradering så du har helt rett!:)

Det ville jeg dog lagt til lengre ned i veien i dette tilfellet.

Topp Bunn