Anbefaling til strømkabel og eventuell strømrens og/eller dc-blocker ønskes

nilshermann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2019
Antall liker
38
Hei!
Har en Hegel H390 stående i et rom med strømkurs uten jording. Det er et hus fra 50-tallet. Jeg har nå bare standard-kabelen fra veggen til forsterkeren. Testa en noe bedre strømkabel jeg hadde på lån. Dette ble såpass mye bedre at jeg har lyst til å bytte ut lakrissnora. Ligger masse kabler ute på finn og her på sentralen, men er litt i beit på hva jeg bør se etter (tverrsnitt, skjerming, ledere, tvunnet, "aktiv støydemping"..). Det må være noe som har mening, og ikke bare ser bra ut.

I tillegg bromer forsterkeren noe. Leste at en del bruker såkalte DC-blockere for å kvitte seg med dette. Jeg har også kikke såvidt på strømrensere, uten at jeg enda forstår så mye av hva de faktisk gjør. Har lest om en del og ser at det kreves jord i veggstikket/kursen.

Anlegget er bare noen meter fra sikringsboksen, så det hadde ikke vært mye jobb å legge en ny kurs inn hit (tror jeg). Med en egen kurs, er det da like mye nytte i en strømrenser?

Noen som har tips til hvordan jeg kunne grepet dette med å få optimalisert strømmen inn til Hegelen (uten at det koster mer enn Hegelen selv)?

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.941
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Nå kommer du til å få mye rar input - ikke minst fra de som elsker å hate kabler 🤣
Jeg ville anbefale i prioritert rekkefølge:
Egen, jordet kurs. Mest effekt og billigst. 5000,- kanskje for en sånn jobb.
God, skjermet nettkabel. Mange dyre og gode, men f. Eks. Supra Lorad er billig og god.
God strømrens som siste tiltak, men MANGE av dem stjeler dynamikk og særlid ved bruk foran effekttrinn. Jeg bruker Puritan 156 og det er ett av flere alternativ som ikke dreper noe.
Jeg vil si at det er mye i et anlegg som kan gi bedre effekt enn strømrens, hbis alt ellers er OK i nettet hjemme.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.351
Torget vurderinger
0
Det må være noe som har mening, og ikke bare ser bra ut.
Det er akkurat det som er poenget til produsenten av utstyret - kabelen som leveres med produktet passer perfekt for 100% funksjonalitet (y)
Pynt og bling er trivelige tilleggs-faktorer som funker for noen audiofile........

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.935
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
I tillegg bromer forsterkeren noe
Som i fysisk vibrasjon og at det er hørbart fra forsterkeren eller er det også hørbart fra høyttalerene?
Mener å huske at å legge egen jordet kurs til anlegget så må hele rommet ha jordet. Dvs. du skal ikke ha både jordet og ujordet i samme rom? Er på tynn is her og ikke elektriker selv.
Jeg ville i første omgang testet med skjøteledning fra en annen (jordet) kurs fra huset og sett om det hadde noen effekt.

Sist redigert:

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.941
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Så lenge den jorda kursen er utenfor rekkevidde ift. ujordet, så er det OK. Verifisert hos meg av både elektriker og senere el-tilsyn.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.935
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Iflg https://www.norgeseliten.no/aktuelt...lig.,mellom jordede og ujordede stikkontakter.
For mange boligeiere i Norge kommer utfordringer med jording til syne i form av at en blanding av jordede og ujordede stikkontakter. Blandingen oppstår gjerne som en følge av at man har et eldre elektrisk anlegg som har blitt delvis modernisert eller man oppgraderer rom for rom. Det trenger ikke være farlig, men du bør være klar over at det ikke er anbefalt å ha jordede og ujordede stikkontakter i samme rom. Det er ulovlig. Problemet med en blanding i samme rom er at du kan risikere strømgjennomgang i kroppen dersom du berører to apparater der den ene er tilkoblet jord og den andre ikke er det. Det er altså særlig problematisk der det er liten avstand mellom jordede og ujordede stikkontakter.
Norgeseliten er en landsdekkende elektrikerkjede med elektroentreprenører. Kjeden består av rundt 200 virksomheter med over 2.500 fagutdannede elektrikere.

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.941
Sted
1346
Torget vurderinger
8

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten
Det er vel så enkelt at det bare er å ta kontakt med/ringe Hegel (de er jo norske) og spørre om hva som ev gjør at det brummer fra enheten?
Er det krav/anbefalt fra de om enheten må/bør være tilkoblet jordet stikkontakt?

Også samtidig sjekke med de om de mener at lyden blir bedre av å bruke "haifai-kabler" fremfor den kabelen de leveret med enheten.

nilshermann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2019
Antall liker
38
Takk for respons!
Som i fysisk vibrasjon og at det er hørbart fra forsterkeren eller er det også hørbart fra høyttalerene?
Mener å huske at å legge egen jordet kurs til anlegget så må hele rommet ha jordet. Dvs. du skal ikke ha både jordet og ujordet i samme rom? Er på tynn is her og ikke elektriker selv.
Jeg ville i første omgang testet med skjøteledning fra en annen (jordet) kurs fra huset og sett om det hadde noen effekt.
Saksa fra Hegels FAQ:
Screenshot_20240905_183707_Opera.jpg
Dette er på en loftetasje der hele etasjen er på samme ujorda kurs. Om jeg tar ut alt fra stikkene og slår av alt av lys er det fremdeles akkurat like mye brum. Det er ingen hvitevarer i etasjen, mest lys, et motorisert lerret, en tv, en wifi mesh-boks, en skjøteledning med pc og pc-skjerm tilkobla.

Om jeg skal ha en helt egen jorda kurs til anlegget, og skal følge reglene, må jeg legge om til jord på eksisterende kurs i dette rommet og i tillegg legge en ekstra jorda kurs kun til stereoen. Kan/bør kablene ligge sammen i felles kabelkanaler?

Koster jo litt å få dette gjort, men kanskje ikke all verden om man sammenligner med prisen på diverse strømrens (som jeg uansett kunne hatt nytte av i tillegg 🫣 blant annet for denne brumminga)

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
204
Torget vurderinger
2
Kanskje det er noe galt med Hegelen - prøv den ett helt annet sted…….

Stero

Fersking
Ble medlem
26.03.2022
Antall liker
1
Sted
Sandnes
Hadde brumming i min forsterker som kom fra altibox'en. Satt på en IFI DC blokker. Som moetaudio.com har. Ble slutt på brummingen.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.971
Sted
Ytterst i havgapet...
Forsterkerbrum kommer i alle fall ikke av "dårlig" nettkabel, untatt i de tilfeller hvor nettjord er med å lage jordsløyfe...

nilshermann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2019
Antall liker
38
Forsterkerbrum kommer i alle fall ikke av "dårlig" nettkabel, untatt i de tilfeller hvor nettjord er med å lage jordsløyfe...
Neida, dette er jeg klar over. Det var samme brummet med en dyr sladd jeg lånte også. Skal prøve med en lang ledning fra en annen kurs, med jord.

nilshermann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2019
Antall liker
38
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
739
Jeg har haft en Rogue Audio Riaa og en Maridian Subwoofer som brummede, når jeg brugte det medfølgende netkabel. Så det kan forekomme. Jeg har dog ikke oplevet lydforskelle i netkabler.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.501
Hadde brumming i min forsterker som kom fra altibox'en. Satt på en IFI DC blokker. Som moetaudio.com har. Ble slutt på brummingen.
Mens slike DC blokkeren klart løser et problem kan man gjerne gå løs på problematikken ved å ta bort støykilden om den finnes lokalt i eget strømnett.

Typisk for de fleste slike mediebokser er at dem benytter strømvorter som ikke har PFC (Power Factor Correction). Dette gjør at dem potensielt kan fungere som støysendere på strømnettet. Plassere slike enheter på annen sikringskurs eller erstatte strømvorten med linjær strømforsyning har potensiale til å redusere støy på andre komponenter i stereoanlegget. Men før man går løs på oppgaven er det jo enklest å koble dem bort en om gangn for å høre om det gjør forskjell.

Jeg hadde mange år tilbake to mono effektrinn med hver sin 800VA trafo som på enkelte tider av døgnet brummet. En 2000VA skilletrafo reduserte dette betydelig, men ikke helt.

Topp Bunn