Anbefalinger LP-spiller?

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Hei. Jeg skal kjøpe en ny LP-spiller siden den gamle tar inn for mye radiosignaler. Jeg vurderer en Argon TT-1 v2 som koster 2300kr ny. Er dette et godt kjøp, eller har andre noen bedre forslag?

Av anlegg har jeg PSB Imagine B høyttalere og Denon AVR-3312 reciver. Jeg hører på mye forskjellig, særlig rock og roligere skandianavisk melankolsk musikk ala Madrugada, Anna Ternheim etc. Hvis det allerede finnes en god tråd på dette, ønsker jeg gjerne å få linken.

Kjør debatt!
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Jeg leser forresten i anmeldelser hos Lyd&Bilde kommer Rega RP1 svært bra ut, og den noe dyrere Project Debut Carbon Esprit. Det er forresten verdt å nevne at jeg ønsker å kjøpe en LP-spiller som står i stil med anlegget. Dvs. at jeg ikke får en mye bedre (og dyrere!) LP-spiller enn det anlegget klarer å utnytte, men heller ikke en LP-spiller som ødelegger lydbildet. Jeg veit ikke hva som er normal pris på LP-spillere, men ønsker helst ikke en som er mye dyrere enn 3000kr, men igjen, det kommer an på hva jeg får for pengene, ala pris-kvalitet ligningen.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det er en jungel, og vil tippe at "gjennomsnitts-nyprisen" her på forumet på spillere hos brukerne her er 10k for bare spiller, uten PU, etc. Men mange har i klassen 3-7k, og mange har 10k til 30k-spillere, og noen har til langt opp mot 2-300k. RP1 går vel for å være den billigste brukendes spiller'n i Hi-Fi-sammenheng :)

Selv startet jeg for ikke så lenge siden, og etter å ha vurdert Pro Ject Carbon Espirit lenge gikk jeg for Pro-Ject RPM 5.1. Likte bedre lyden, og designet på denne. Prisen er 6k, så litt over ditt budsjett dog.
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte meg ny spiller etter å ha hatt en Dual i nesten 25 år. Jeg ville opp i kvalitet, og for meg var det naturlig å kjøpe brukt, da resten av utstyret også med tiden måtte oppgraderes grunnet alder. Jeg hadde ikke ubegrenset med penger, og oppdaget fort at det var mye å hente på å kjøpe brukt, om jeg også fikk med en en god PU med ikke alt for mange spilletimer. Det hele dreier seg om ikke å ha det for travelt, og å søke hjelp enten her på HFS eller hos noen du kjenner som har kunnskaper.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.023
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei. Jeg skal kjøpe en ny LP-spiller siden den gamle tar inn for mye radiosignaler. Jeg vurderer en Argon TT-1 v2 som koster 2300kr ny. Er dette et godt kjøp, eller har andre noen bedre forslag?

Av anlegg har jeg PSB Imagine B høyttalere og Denon AVR-3312 reciver.
Kjør debatt!
Hvis det er problemet med at du får inn uønskede radiosignaler, er det mest sannsynlig at problemet ligger i RIAA, forforsterker eller kabler. Nær sagt alt annet enn selve spilleren.
Hvis det er debatt du ønsker, var dette kanskje en avsporing?
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.382
Antall liker
6.101
Sted
Holmestrand
Jeg har en helt enkel Pro-Ject Debut. Flere spillere i denne klassen som ligner mye på denne, og Argonspilleren du nevner er nok en av dem. Vet ikke hvordan det er med Argonspilleren, men både for Pro-Ject og Rega finns det mye "oppgraderinger" å få kjøpt hvis du har moro av å jobbe litt med saken.
De fleste slike spillere leveres med en rimelig pickup som gjerne fortjener oppgradering. Jeg spiller for eksempel på en gammel Ortofon fra skuffen, husker ikke modell (VME-20?...). For min del var det en markert oppgradering.
Når den skal byttes kjøper jeg antagelig en Audio Technica AT-95 som er et rimelig og godt alternativ.

Spilleren min gjør jobben, men den er svært enkel og MÅ ha et stabilt underlag som ikke opptar vibrasjoner eller annen mekanisk støy fra omgivelsene.

Hadde nok ønsket meg en noe mer påkostet gramofon, men jeg spiller ikke mer vinyl enn at det får klare seg.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.202
Antall liker
2.794
Sted
Kongsberg
Hei.

Det er også interessant å høre hvilken spiller du har fra før av?
Mang en gammel spiller kan være bedre enn disse nye billigspillerne.

Benytter du jordkablen på platespilleren? Prøv med og uten...

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
M

mfufu

Gjest
Tror nok som nevnt over at ikke spilleren din er problemet, du burde gjøre som nevnt over, prøve med og uten jordkabel, eventuellt prøv en annen riaa hvis du har mulighet? Kjøper du en ny spiller får du ny pu, arm og drivverk og det er lite der som tar opp radio signaler tror jeg. En annen ting, kan det være at kablene dine tar opp radiosignaler tro? Hvilke kabler bruker du, har du godt skjermede kabler?
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
For all del ikke kjøp Argon TT-1 v2
Hadde den for 3-4 år siden, tallerken gav slag (i høyttalerene) på hver runde, Hi-Fi Klubben klarte ikke å fikse, fikk ny, samme historie der, ble sendt til rep i Danmark, og jeg fikk deretter ny platespiller av et annet merke (NAD), mye bedre men ikke helt bra den heller. Han på Hi-Fi Klubben Sandnes* sa han aldri ville anbefale Argon TT-1 v2 til kjøpere....

* han jobber ikke der lenger
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.270
Antall liker
40.127
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ta deg en runde på Finn.no eller brukten her på sentralen og finn deg en god brukt spiller.
Alt vil nesten være bedre en Argon spilleren :)

mvh
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Hei.

Det er også interessant å høre hvilken spiller du har fra før av?
Mang en gammel spiller kan være bedre enn disse nye billigspillerne.

Benytter du jordkablen på platespilleren? Prøv med og uten...

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Hei. Det er et godt spørsmål. Jeg har akkurat kjøpt nytt anlegg, så har ikke koblet til den gamle LP-spilleren enda. Kan tenkes at radiosignalene går vekk på den også. Hele hodet behøver å skiftes ut snart.

LP-spilleren er en gammel Onkyo CP-700m. Se bildene. Det var (angivelig) LP-spilleren de brukte på studentuteplassen Hulen i Bergen i sin tid. Da de gikk over til CDer, fikk onkelen til en kompis av meg den (siden han jobbet der). Er det en god spiller?


P1120839.jpg
P1120835.jpg
P1120836.jpg
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Verdt å nevne at dette er i hvert fall en spiller som ligger solid. Den er BLYtung, og må veie minimum ti kilo.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ville ikke ha byttet bort den spilleren der mot noen av de ovennevnte. Ta en sjekk for eventuell justering og bytte av pick-up om det behøves.
Vips så har du en bra spiller. :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
De radiosignalene har neppe noe med spilleren direkte og gjøre. Test det som Audiomix foreslår.
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Trolig behøver nok pick-upen å skiftes ut ja. Den fikk dessverre et kakk under en flytteprosess, så nå står nålen i feil skråvinkel. I tillegg er kablene på pickupen svært sensitive, så hvis jeg kommer borti kan lyden forsvinne på ene av sidene eller på begge høyttalerne. Har du forslag til hvor jeg kan finne en ny pickup, og ev. til type?

Jeg skal etterspor om jeg blir kvitt radiosignalene. Den nye reciveren har bl.a. direkte phono-inngang, så jeg slipper å bruke egen amplifier til signalene, kan være det i seg selv løser problemet.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hva sitter på nå? Er det en MM eller MC? Om det er MM så kan du kjøpe ny stift til den.
Bilder er alltid fint.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.270
Antall liker
40.127
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Enig med Arve her og den Onkyo spilleren går nok dem fleste billig spillerne en høy gang.
Sett den i stand og få den en god pu og en grei riaa så har du et bra oppsett :)

mvh
 

richbecke

Medlem
Ble medlem
25.08.2010
Innlegg
8
Antall liker
6
Onkyo CP-700M ble produsert fra 1975 til 1979, og kostet uten pickup i 1979 i Tyskland 898 tyske mark, dvs. ca. 2800 norske kroner. Den var angivelig Onkyo's toppmodell. I følge flere innlegg på audiokarma.org er den sammenliknbar med, og lydmessig minst på høyde med, Technics SL-1200/1300/1400. Den har mulighet for høydejustering av tonearmen, essensielt for tilpasning til pickup'er.

Du er her innehaver av et klenodium, endatil et sannsynligvis meget vellydende et, som kan holde i 30 år til. Bruk de pengene du hadde tenkt å kjøpe Argon-spilleren for på pickup i stedet, få hjelp av en kyndig person med montering og justering, og jeg tror du vil bli overrasket :)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.202
Antall liker
2.794
Sted
Kongsberg
Gratulerer med en flott gammel spiller Tokolosh.

Du må nok vesentlig opp i pris for å overgå denne som var Onkyos toppmodell på 70-tallet.
Onkyo var aldri et merke som gjorde seg spesielt bemerket som platespillerprodusent, men
dette er en topp spiller fra den japanske "gullalderen". Ny ville en slik spiller fort kostet på
den gale siden av 10 (og kanskje 20) lapper, om den skulle produseres i dag.

Derfor er bytte med spillere i den prisklassen du antyder helt meningsløst. Legg tilsvarende
beløp i en god pickup og du vil sitte med en flott musikkformidler. Mulige kandidater kan være
Ortofon 2M Black (Kr. 4.798,-) eller Sound Smith Carmen (Kr. 3.800,-) om du går litt opp i pris,
Ortofon 2M Bronce (Kr. 2.798,-) eller Sound Smith Othello (Kr. 2.200,-) rundt budgett eller
Ortofon 2M Blue (Kr. 1.598,-), Ortofon 2M Red (Kr. 798,-) eller Audio Technica AT-95 (Kr. 449,-)
om du vil spare penger. Særlig AT-95en er et fantastisk kjøp til prisen (og bør være en god match).

Et bedre headshell og platematte kan forbedre lyden ytterligere...

En annen ting det er verdt å merke seg er at denne Onkyospilleren har faste phonoplugger og
derfor bruker løse phonokabler - noe som kan være opphavet til ditt problem med "Radio Moskva".
Bruk noen gode skjermede kabler og jordledning for å bekjempe dette...

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hyggelig å se at det er et virkelig klenodium du har! Jeg melder meg på blant gratulantene , og anbefaler som mange før meg å få tak i en skikkelig pickup til denne. Om du tar med deg hele spilleren ned til en kompetent forhandler, får du kanskje også hjelp med kyndig montering, justering og optimalt oppsett også. Det burde jaggu være en del av handelen når man kjøper pickup, spør du meg. Da komer du nok ikke til å spille digitalt på en stund. En spiller som dette fortjener en skikkelig riaa (platespillerforsterker) også. Lykke til!
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Tusen takk for så mange gode svar! Virkelig nyttig, og ålreit med flere konkrete anbefalinger! Jeg skal ta med meg spilleren til en forhandler i Oslo og få oppgradert pickup, ev. riaa, og få sett over den samtidig. Er det noen som kan anbefale en forhandler/butikk i Oslo? Nettopp flyttet hit, så er ikke kjent i byen.
 
Topp Bunn