Bil, båt og motorsykkel Anbefalinger mht profil på dekk

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.070
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Skal ha meg nye sommerdekk til en Hyundai ix35
Står på 225-55-18 nå.
Blir det "feil" å gå ned til f x 40-, 45- eller 50-profil på dekkene?
Hvordan vil det evt kunne påvirke kjøreopplevelsen?

mvh
Proffen

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.945
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Skal ha meg nye sommerdekk til en Hyundai ix35
Står på 225-55-18 nå.
Blir det "feil" å gå ned til f x 40-, 45- eller 50-profil på dekkene?
Hvordan vil det evt kunne påvirke kjøreopplevelsen?

mvh
Proffen
Spørs på hva du liker, går du ned i profil så får du mer sportsbil, dvs. mindre komfort, men bedre kjøreegenskaper. Jeg kjenner stor forskjell fra 45 til 55 profil på min bil. Og jeg foretrekker 55 profil. Neste bil skal ikke ha lavere profil enn 55. Komfort er viktigere enn racerbilegenskaper. Og jeg kan legge til at hvis du går ned på profilen så må du opp i felgstørrelse. Finnes tabeller på nett for å sjekke dette.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.866
Lavere profil/bredere dekk fører ofte til mer sporing. Det er ikke uten grunn at biler kommer med en bestemt dimensjon på dekkene. Jeg har selv erfart dette med noen biler jeg har kjøpt brukt. Hvis du går for samme bredde, men lavere profil så må du ha større felger. Hvis du ønsker å beholde felgene så må du øke bredden for å opprettholde samme rullediameter.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
913
Går du under 50, må du øke bredden til 235 eller 245. Dvs tyngre på rattet, stivere med mere slag som kommer igjennom, mer slitasje på bil.

40 kan du nok bare glemme om du ønsker å beholde felgene.

Gikk selv lei av 225/45/17 og endret til 205/50/17

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.070
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sporing er normalt ikke et problem, all den tid jeg regner meg for å være våken i trafikken.
Bilen ble vel strengt tatt levert originalt med 17"felger, men der står altså 18" på nå.
Ser at flere skriver "må" opp i felgstørrelse, dersom jeg går ned i profil. Er det absolutt og påbudt, eller er det fordi det påvirker andre ting?
Tror jo selv at 40&45-profil kan bli vel "sporty" på en såpass stor og ikke minst høy bil, men 50 burde kanskje være innafor?

mvh
Proffen

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil

Du kan forandre rulleomkretsen med inntil 5%. Som nevnt kan du få sporing med bredere dekk. Felg og dekk skal også passe sammen, så hvis bredden forandres mye, må kanskje felgene også byttes.

Frode

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.866
Sporing er normalt ikke et problem, all den tid jeg regner meg for å være våken i trafikken.
Bilen ble vel strengt tatt levert originalt med 17"felger, men der står altså 18" på nå.
Ser at flere skriver "må" opp i felgstørrelse, dersom jeg går ned i profil. Er det absolutt og påbudt, eller er det fordi det påvirker andre ting?
Tror jo selv at 40&45-profil kan bli vel "sporty" på en såpass stor og ikke minst høy bil, men 50 burde kanskje være innafor?

mvh
Proffen
Den forrige arbeidsbilen min var en -98 BMW 316. Da jeg kjøpte den sto det 225/50-16 på den. En skikkelig vriompeis å kjøre, ville helst følge sporene i veien, og sporete veier har vi nok av. Skiftet til 205/55-16 og bilen ble snill som et lam. Jeg regner meg selv for å være en habil sjåfør (43 år på veien uten uhell, untatt en elgpåkjørsel) men sporskifte på motorvei var vel spennende med den bilen og de dekkene.

Årsaken til felgbytte/breddeøkning er at hjulene på bilen skal ha en gitt omkrets.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
913
Sporty blir vel ix35 aldri uansett.

Du må følge reglene dersom du endrer dekkene; google it! Og sjekk hva som er originaldimensjon så du starter med riktig utgangspunkt når du finner ut hva du lovlig kan endre til

C

Cyber

Gjest
Går du under 50, må du øke bredden til 235 eller 245. Dvs tyngre på rattet, stivere med mere slag som kommer igjennom, mer slitasje på bil.

Jeg er enig 205-215 er passe. 16 tommers fungerer også bra, spesielt med sjåfører som ikke unngår fortauskanter like effektivt.

TS: Det er regler for hvor mye du kan avvike standardimensjoner mener jeg å huske. Se i vognkortet.

C

Cyber

Gjest

mvh
Proffen
Den forrige arbeidsbilen min var en -98 BMW 316. Da jeg kjøpte den sto det 225/50-16 på den. En skikkelig vriompeis å kjøre, ville helst følge sporene i veien, og sporete veier har vi nok av. Skiftet til 205/55-16 og bilen ble snill som et lam. Jeg regner meg selv for å være en habil sjåfør (43 år på veien uten uhell, untatt en elgpåkjørsel) men sporskifte på motorvei var vel spennende med den bilen og de dekkene.

Årsaken til felgbytte/breddeøkning er at hjulene på bilen skal ha en gitt omkrets.
:) Minner meg om en Audi en kamerat hadde med 235 dekk. Det føltes som å spille et av de gamle dataspillene der du kom en fil til siden på å trykke en knapp bak rattet på den. Med en gang du fikk to hjul over den gule stripen så sporet bilen over på egenhånd. Lumsk sak.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
225/50 og 245/45 vil være lovlig basert på den dimensjonen du har oppgitt. Men de er mindre en de du har i dag, så det kan kanskje se litt rart ut. Uansett må du ta utgangspunkt i dimensjonen i vognkortet når du regner på dette.

Frode

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
913

Jeg er enig 205-215 er passe. 16 tommers fungerer også bra, spesielt med sjåfører som ikke unngår fortauskanter like effektivt.

TS: Det er regler for hvor mye du kan avvike standardimensjoner mener jeg å huske. Se i vognkortet.
Selvfølgelig; 225/45 og 205/50 er lovlig.

Kan også legge til at jeg finsjekket NAF score, og kom frem til Landsail fra Kina er det beste sommerdekket. Så nå står Landsail på to av bilene. 4 år siden bytta jeg til koreanske Hankook pigg; de er helt fine og mangler fremdeles bare 1 pigg som forsvant første sesong.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.070
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for innspill.
Får lese meg opp på vognkortinfo først, ser det ut til, så får man vurdere om 50-profil kan bli aktuelt.
Har ikke opplevd noen som helst problemer med sporing med 55-profil, og tenker jo at den kanskje kom med 60 eller 65 på 17" originalt.....
Hvis ikke, får man gjerne holde seg til 55 videre og....

mvh
Proffen

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Gjorde en liten newbie research for noen måneder siden. Taster man inn registreringsnummeret på dekk1, dekkmann eller andre online dekkselgere så får man dimensjoner som bilen er godkjent for i henhold til vognkortet. Skal man beholde sine gamle felger så har de også begrensninger på dekkets dimensjoner. Hvor de er oppgitt vet jeg ikke. Når det kommer til bredde på dekkene, så var mitt inntrykk at man ikke skulle gå for de bredeste.

Jeg har bare ett råd. Spar miljøet for støy. Velg et støysvakt dekk. F.eks. goodyear.

T

TT.

Gjest
Skal du endre profilen, må du også endre bredden for å beholde samme rulleomkrets

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Det er slett ikke sikkert at sporing blir et problem. Jeg har en bil som går med 245/45 foran og 275/40 bak. Den har aldri hatt tendenser til sporing. Men jeg har hatt noen med smalere og høyere dekk som har sporet.

Frode

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.866
Det er slett ikke sikkert at sporing blir et problem. Jeg har en bil som går med 245/45 foran og 275/40 bak. Den har aldri hatt tendenser til sporing. Men jeg har hatt noen med smalere og høyere dekk som har sporet.

Frode
Er det orginaldimensjon eller jåledimensjon?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Original, og det har nok noe å si for sporingen.

Frode

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.287
Torget vurderinger
0
Min kom med 225/45-17 på sommer og 205/55-16 på vinterdekkene. Nå kjører jeg på 205/55-16 både om sommer og vinter. Ser litt "snodig" ut med så små felger, men du verden så behagelig det er og den sporer mye mindre. Billigere dekk blir det også. Men jeg ser på Skodaforum at folk jazzer opp Superber med 19 tommere og tre lag isolasjonstape. Men det er de som får ta nedsiden av den "sportslige" looken.

Ser for øvrig at Rolls Royce på 80 tallet kom med enten 235/70R15 eller 235/65/16. Det har garantert med komfort å gjøre. Jo høyere dekkside jo mykere går bilen. Innenfor fornuftens rammer selvsagt.

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Antall liker
396
De viktigste parametrene er omkrets og offset. Det er feks ikke lov å endre sporvidde med med enn 15 mm totalt, altså 7,5 mm pr side. Dette er angitt som ET i spec for felgene. Dette kan også ha betydning for sporing på dårlig vei.

Du vil få omtrent den samme omkretsen på hjulene med disse dekkene: 205/55x16, 225/45x17, 255/35x18. Tallet for profil er en prosentandel av bredden, altså vil høyden på dekket følge bredden.

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.147
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
Har kjørt med både breie og med lav profil uten sporing. Det som er viktig er og kjøpe dekk med avrundet kant. Da får man mindre klatring/sporing. En annen ting som har stor påvirkning er ET på felg ( hvor mye felg står ut i hulbue). Flytter man senter av felg ut eller inn fra originalt vil man påvirke kamber på bil. Noe som fører til mer slitasje og sporing.

Topp Bunn