Var roligt att någon tidigare nämnde the Doors ( på 45 varv ) . Är ju rätt lite kända idag .
Men de var riktigt bra på sin tid ( om man inte lyssnade för mycket på vissa texter vill säga )
Och om man tittar på vad Hendrix/ Doors/ Cream/ Mountain och Led Zep gjorde och grundade i slutet 60 / början 70 - talet ;
vad är egentligen nytt och bättre därefter inom den tyngre rocken ?
( kanske jag är lite provocerande här men låt gå för det )
Tillåter mig gå lite off topic med några anekdoter som relaterar till lite av mina anbefallda skivor
1) The Doors
Var på Hard Rock Cafe i Peking 2010, där ett väldigt bra kinesiskt coverband spelade.
Bred repertoir , bl a kanonversion av Road house blues från Morrison Hotel.
Vi började skriva lappar med önskningar. Resten av publiken hängde på.
När spelingen var slut var hela scengolvet täckt av papperslappar
Och bandet kom till vårt bord och tackade
Roligt med ömsesidig uppskattning
2) Dylan
Sommaren -96 var vi en fantastiskt fin kväll på en fantastisk konsert i en park i Malmö
Först Nationalteatern med Dageby & Totta i högform
Sedan det återförenade Hoola Bandoola med Wiehe, Afzelius, Skytte och alla. Peps Persson inne som gästartist
Var speciellt för det var då 30 år sedan Hoola B spelat hemma i sin egen stad
Och i efterhand blir det ju extra känslosamt eftersom Afzelius gick bort ett par år senare, detta var avskedet i praktiken
Kvällen avslutades med en kanonspelning av Dylan. Bl a en sanslöst rockig version av Rainy day women.
Sa till den då 16 - åriga dottern : Du kommer aldrig höra bättre rock än detta
Hon begrep inget , men jag tror fortf det stämmer
Mer av allt så att säga
Några år sedan var Wiehe på soloturne i stan. Vid skivköp efteråt sa min fru lite i förbigående :
" Vi såg er i Malmö på utomhuskonserten för några år sedan "
Wiehe tittade upp , tänkte efter och sa :
"Ja då ja , Då var Dylan bra , han var riktigt bra då "
3 ) Povel Ramel
Såg honom och Wenche i Göteborg ca 2001 på vad som blev Povels sista turne. Han var drygt 80 år då.
Det var fantastiskt att se speciellt deras helknasiga rapp där de sprutar ur sig ord
Povel hade ju inte samma verbala ekvilibristik som förr , men Wenche med sin energi drog lasset
och drog med sig Povel och han hangde med så gott han kunde
Två stora artister
mvh
Men de var riktigt bra på sin tid ( om man inte lyssnade för mycket på vissa texter vill säga )
Och om man tittar på vad Hendrix/ Doors/ Cream/ Mountain och Led Zep gjorde och grundade i slutet 60 / början 70 - talet ;
vad är egentligen nytt och bättre därefter inom den tyngre rocken ?
( kanske jag är lite provocerande här men låt gå för det )
Tillåter mig gå lite off topic med några anekdoter som relaterar till lite av mina anbefallda skivor
1) The Doors
Var på Hard Rock Cafe i Peking 2010, där ett väldigt bra kinesiskt coverband spelade.
Bred repertoir , bl a kanonversion av Road house blues från Morrison Hotel.
Vi började skriva lappar med önskningar. Resten av publiken hängde på.
När spelingen var slut var hela scengolvet täckt av papperslappar
Och bandet kom till vårt bord och tackade
Roligt med ömsesidig uppskattning
2) Dylan
Sommaren -96 var vi en fantastiskt fin kväll på en fantastisk konsert i en park i Malmö
Först Nationalteatern med Dageby & Totta i högform
Sedan det återförenade Hoola Bandoola med Wiehe, Afzelius, Skytte och alla. Peps Persson inne som gästartist
Var speciellt för det var då 30 år sedan Hoola B spelat hemma i sin egen stad
Och i efterhand blir det ju extra känslosamt eftersom Afzelius gick bort ett par år senare, detta var avskedet i praktiken
Kvällen avslutades med en kanonspelning av Dylan. Bl a en sanslöst rockig version av Rainy day women.
Sa till den då 16 - åriga dottern : Du kommer aldrig höra bättre rock än detta
Hon begrep inget , men jag tror fortf det stämmer
Mer av allt så att säga
Några år sedan var Wiehe på soloturne i stan. Vid skivköp efteråt sa min fru lite i förbigående :
" Vi såg er i Malmö på utomhuskonserten för några år sedan "
Wiehe tittade upp , tänkte efter och sa :
"Ja då ja , Då var Dylan bra , han var riktigt bra då "
3 ) Povel Ramel
Såg honom och Wenche i Göteborg ca 2001 på vad som blev Povels sista turne. Han var drygt 80 år då.
Det var fantastiskt att se speciellt deras helknasiga rapp där de sprutar ur sig ord
Povel hade ju inte samma verbala ekvilibristik som förr , men Wenche med sin energi drog lasset
och drog med sig Povel och han hangde med så gott han kunde
Två stora artister
mvh