Anbefalinger til nybegynner på vin...

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Hvordan går det med vinsmakingen, Thomas_K?
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Venter enda på telefon fra polet...
Var innom på fredag, men de hadde enda ikke fått inn det jeg har bestillt.
Armagnacen jeg kjøpte spares til jul og Ken Creek rødvinen var bare grei.
Litt for beisk syns jeg. Men lite garvestoffer og god fruktsmak. Helt OK, men ikke noe mer.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Hvitvin fra Tyskland laget av riesling-druen er vanligvis bra. De heter ofte noe med riesling i navnet. Du slipper den svovelaktige ettersmaken som f.eks Liebfraumilch gir.

Rødvin er så mangt, her ser jeg ofte etter chilensk rødvin. Den er snill, med lite garvesyre og gir ikke så lett hodepine. Har ellers god erfaring med spanske og portugisiske viner.

Jeg spør ekspeditøren på polet om anbefaling, og de har gode råd.
 

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
51
Antall liker
0
Den spanske Campo Viejo Reserva 2001, er utmerket til biff/storfe. Den går igjen på mitt middagsbord i helgene.

Rundt 130.

Generelt:
Husk å velge reserva der det er tilgjengelig. Merk også den lille anelsen av vanilje i smaken, som avslører at vinen er lagret på eik. Det er et must.
Må si meg enig i Campoen, den er meget god til prisen. Men vil ikke karakterisere den som en nybegynnervin. Kanskje litt for kraftig til det.

En del venner av meg er ganske fersk innen rødvin, og de fleste av dem liker godt Valpolicella Classico Superiore. Den ligger vel på 110,-.

Ellers har jeg an anbefaling til dem som spiser pinnekjøtt på julaften. Bertani Amarone della Valpolicella Classico 1999. En kraftig vin med god fylde. Hint av vanilje og lakris. Ligger vel litt under 500,- Men det er jo kun jul en gang i året.

Ang. Cognac, en rimelige favoritt er Camus Grand VSOP, er i bestillingsutvalget til polet.

Til de som bor i Bergen, sjekk ut baren på Strand hotell. Den heter Femte i andre. Tror nok de er blant landets beste på cognac.

Mvh.
Ove Thorvaldsen
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det er kanskje like greit å skille mellom matvin og drikkevin med en gang?
Selvfølgelig så finnes det noen masocister som drikker Aglianico for gledens skyld, men de er i fåtall...
Langt fra all vin er ment for direkte konsum, vin med mye frukt og syre er jo nesten udrikkelig uten mat ved siden av.
Unge viner med minimalt med eikefat lagring er best til å drikkes bart.
Australienerene og New Sealanderene er flinke til å lage viner som kan drikkes kun for kosen sin skyld.
Som jeg har sagt før; jo før du begynner å gå vitenskapelig tilverks jo før blir det lettere å plukke ut vin til anledningen.
Det er mange flinke mennesker som jobber på polet, men deres anbefalinger er ofte lite spennende - de vil jo ikke ha sinte kunder tilbake.
Nå når vi nærmer oss høytiden slår jeg et slag for kraftig hvitvin og Champagne.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvitvin fra Tyskland laget av riesling-druen er vanligvis bra. De heter ofte noe med riesling i navnet. Du slipper den svovelaktige ettersmaken som f.eks Liebfraumilch gir.
Liebfraumilch er laget på 100% riesling-druer.

Mvh Vidar P
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Fikk alt utenom Moillard Chènas 2005 i dag. Så da blir det nok en god jul likevel.
Halfdan cognac'en var en hyggelig overaskelse. Denne var virkelig god. Takk til tweakMan.
Vinen får vi prøve til helgen. Piedirosso dei Campi Flegrei skulle funke bra til pinnekjøtt.
Og Merlot'en til hvitt kjøtt, så da sparer vi den til nyttårsaften.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Fikk alt utenom  Moillard Chènas 2005 i dag. Så da blir det nok en god jul likevel.
Halfdan cognac'en var en hyggelig overaskelse. Denne var virkelig god. Takk til tweakMan.
Vinen får vi prøve til helgen. Piedirosso dei Campi Flegrei skulle funke bra til pinnekjøtt.
Og Merlot'en til hvitt kjøtt, så da sparer vi den til nyttårsaften.
Noe annet enn Gammel Opland og øl til pinnekjøtt er tvilsomt. Jeg har eksperimentert litt med diverse viner nå i førjulstiden, men det blir øl og akke til mitt pinnekjøtt. Det blir ikke bedre enn det.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Øl drikker jeg ikke, så det utgår. Men akevitten hører med.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Jeg slenger meg på de flere her som ikke selv vil påstå å være vinkjennere av format. Men jeg liker vin, drikker mye vin og finner stor glede i det. Så litt vin og dertil litteratur om det har jeg jo konsumert. Min erfaring er at "nybegynnere" gjerne deler seg i to grupper: De som liker det som smaker mest mulig som hjemmelaget saft fra bestemor, og de som liker vin med en del vanilje (les; eik). Jeg var i den siste gruppen, og etter å ha drukket en del vin, er jeg der fremdeles!

Hva med å prøve viner fra Riojaområdet til rundt og i overkant av hundrelappen? En Campo Viejo Crianza? Mye god 2003 der ute nå, selv om mitt inntrykk er at de leverer veldig stabilt gode viner. Vil du legge på noen tiere, får du en veldig god reserva (og grand reserva til enda mer), men i det prisleiet er det vel mange andre vel så gode viner fra andre distrikter, land og druer.

Nei, jeg anbefaler deg kort og godt Campo Viejo Crianza :)

edit: Glemte å si at det er rødvin jeg snakker om her. Glemte visst det, da jeg selv satt og drakk rødvin og var veldig inne i den verdnen...
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ser Campo Viejo Reserva er nevnt. Kan også anbefale Campo Viejo Gran Reserva. Drakk en flaske av den i helgen, og den er meget god. Dog noe dyrere...

Ellers er en Chablis en sikker vinner hos meg på den hvite siden. Også Petit Chabils funker bra. En annen god hvit er Saint Veran.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En annen god hvit er Saint Veran.
Saint-Veran er en AOC appellasjon i Burgund, ikke en spesiell vin. Det er mange produsenter i Saint-Veran, og de lager både røde og hvite viner, gjerne av hhv Pinot Noir og Chardonnay.

Når det så er sagt; jeg tipper du snakker om den som er mest solgt på polet; Rives de Longsaults standard chardonnay? Iallefall er det en god vin, ikke for eikelagret slik at den passer til sarte retter så som f.eks kokt eller ovnsbakt laks; billig er den også (rundt 150,-) men dessverre er den i ferd med å utgå fra sortimentet... antakelig pga en ikke helt optimal innhøsting i 2004.

Mvh Vidar P
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Liebfraumilch er laget på 100% riesling-druer.

Mvh Vidar P
Trodde Liebfraumilch i all hovedsak var høytproduserende Muller-Thurau? Muligens med noe innslag av Sylvaner? Sikker på dette Vidar P?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Trodde Liebfraumilch i all hovedsak var høytproduserende Muller-Thurau?  Muligens med noe innslag av Sylvaner? Sikker på dette Vidar P?
Opprinnelig var det riesling så vidt jeg vet. Jeg burde vel ha sagt "kan være". Muller Thurgau er det mye av nå ja.. det er jo en konstruert relativt ung druetype som har vokst i dyrket areal de siste tiårene... men forhåpentligvis avtar den nå; druene blir store og modner alltid 100%. Dårlig kvalitet, men store avkastninger; og følgelig relativt lave men sikre inntekter for bonden.
I Liebfraumilch (som er en "dårlige-druer-til-overs" type blandingsvin) kaster man inn det man måtte ha igjen av riesling, mt og silvaner (sistnevnte gir veldig høy kvalitet i Franken!!) som ikke holder tilstrekkelig kvalitet for å utgjøre enkeltdrueviner. Men den kan også inneholde Kerner, som er en annen lavkvalitets konstruert nyere drue som har hatt en viss blomstring på 90-tallet. Fordelingen er helt vilkårlig.

Jeg protesterer bare egentlig litt på den negative omtalen av riesling; som kan utgjøre basis for noen av verdens største hvitviner når alt stemmer.

Tyskerne selv drikker ikke "liebfraumilch", de eksporterer skiten til de som vil ha den :)
"..The generic label Liebfraumilch is used to market vintages from anywhere in the Rheinhessen/Nahe area. It is unknown in Germany and exclusively used for exports..."

Jeg har tilbrakt lang tid blant vinprodusenter i Rhin og Mosel; og er det en ting jeg har sett, så er det at de i deres billigviner (kooperativ-viner særlig) hiver i hva enn det skal være... bare det er dårlige druer som produsenten ikke vil sette sitt navn på :)
En annen ting jeg har sett, er at få (om noen!) legger så mye bestrevelser inn i sine toppviner som disse tyskerne... og virkelig bra blir det, men til en pris.

Mvh Vidar P
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Det viktigste en nybegynner på vin må sette seg inn i er å finne en vin du får minst skallebank og fyllesjuke av.
 
Topp Bunn