Anbefalinger til ScanSpeak-prosjekt

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Jeg har lyst til å bytte ut mine Thiel CS 1.6 i stua og trenger anbefalinger. Jeg er ikke veldig erfaren med å designe høyttalere og vil derfor bygge et ferdig design. Designene jeg har sett meg ut er John Krutkes Zaph ZRT, Gravesens Jazzman og muligens sistnevntes Jensen 1071. Den siste er nok i største laget :(
Høyttalerne skal ikke bruke ekstra subwoofer og stå i en stue på ca 40 kvm. Stueløsningen er en halv, åpen etasje over kjøkken og spisestue. Det betyr at samlet areal blir rundt 60 kvm.

Mine nåværende Thiel-høyttalerne klarer ikke fylle dette rommet uten subwoofer og derfor har byggelysten kommet krypende.

Jeg kommer til å bruke høyttalerne på mange typer musikk fra jazz til rock og vil gjerne ha en voksenfest i ny og ne ;).

Forsterkeren som skal drive høyttalerne er en Bryston 14B og jeg har brukbare komponenter lenger oppe i kjeden (Lyngdorf DPA-1 og Ayre QB-9).

Hva tror dere om lydkvaliteten til Jazzman vs ZRT? Og ikke minst evnen til å fylle rommet med tilstrekkelig bass av høy kvalitet?

På forhånd takk
Veleik
 
A

audiosan

Gjest
ville nok svat jensen 1071. den møter mest av det du søker. den tar ikke for mye plass. og kan samtidig friste deg til å bygge en firstwatt klasse A forsterker. som iallefall ikke blir feil:p:D
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Takk for det. Gravesen selv anbefalte jensen, men den er som sagt litt stor. Tror ikke kona liker 80 liter like godt som meg ;D
Andre innspill?

Veleik
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Jeg har sett mye på sidene hans, men du har ikke noen tanker om zaphs ZRT i forhold til Gravesens design?

Veleik
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Unngå sub og fylle 60kvm med lyd, også til festlige lag er ikke forenlig med små høyttalere.
Av liten kasse, spille dypt og spille høyt får du kun valgt 2 av 3. Sånn er fysikkens lover desverre.

Enkelt og greit den første av flere kompromisser man må ta når man skal bygge høyttalere.

Først må man definere for seg selv hva som er liten nok, dypt nok og høyt nok.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Med den diskanten og den suverene bass/mellomtonen så er et enkelt seriefilter å foretrekke framfor Gravesen sin versjon (og krutke). Har testet nøyaktig samme konfig selv.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
hei

Med såpass mye forsterkerkraft og stort rom , stemmer jeg helt klart for jensen1071, du får la kona være med på farge / finish valg . Det 10" scanspeak elementet virker virkelig seriøst.

lykke til !

mvh
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hvis du er i behov av diskanter har jeg helt nye R2904/700000 i skuffen, som kan selges for en rimelig penge. De stammer fra et prosjekt som aldri ble noe av.
Roger
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
roger skrev:
Hvis du er i behov av diskanter har jeg helt nye R2904/700000 i skuffen, som kan selges for en rimelig penge. De stammer fra et prosjekt som aldri ble noe av.
Roger
Synd det ikke er riktig diskant til noen av kitene jeg vurderer. Har ikke lyst på Ekta grande pga baffelutseendet og høyde. Om du vet om et design med disse diskantene, revelator mellomtone og en 8" eller 10" bass så er jeg lutter øre:)

Veleik
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.439
Antall liker
1.508
Torget vurderinger
29
Har selv bygd ZRT 2.5 i lukket kasse. De var perfekte i mellomstort rom. Bygger du derimot disse i portet kasse, tror jeg du vil bli meeeeeget godt fornøyd!
 
Topp Bunn