Mat, drikke og røyk Anbefalt automatisk kaffemaskin

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
70.988
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Begynner å bli på overtid for å skaffe meg en ny automatisk kaffemaskin.

Må ha vanntank (trenger ikke størst mulig), bør være lett å rengjøre/vedlikeholde og jeg har egentlig ikke behov for melkeskummer…….og selvfølgelig lage mye bedre kaffe enn prisen tilsier 😊

Hører gjerne på anbefalinger, fortrinnsvis under 10K, men over kan også være interessant hvis grunnen er så god at jeg lar meg friste……..

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.373
Sted
VestBredden
Sage - så dyr du har råd til. og den ser flott ut på kjøkkenet deres T
Den har alt du trenger, og lager veldig bra kaffe.
Innebygget kvern som er til og rengjøre på greit vis. (OM du legger i nok kr) ;)
Renhold og vedlikehold er viktige parametre.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.854
Sted
Horten
Automatisk kaffemaskin, da tenker jeg på sånne bean-to-cup hvor man setter koppen under og velger kaffe på knapp/meny, og venter på at maskinen kverner bønner og brygger kaffe.

Halvautomatisk da tenker jeg på eks espresso-maskin, hvor man enten kverner kaffe separat eller at maskinen har innebygget kvern, men man flytter håndtaket mellom kvern og brygger for å lage en espresso-shot.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.131
Sted
Holmestrand
Vi kjøpte en Delonghi på Elkjøp.
Sikkert ikke best, men vi er veldig fornøyde.
Ca 7000kr.
Vi hadde egentlig tenkt å handle dyrere, men en ungdom uten skjegg anbefalte denne til halve prisen med løfte om bytte om vi ikke ble fornøyd.
Han mente at den passet best til vårt bruk.
3 og et halvt år, like god.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
70.988
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Sage - så dyr du har råd til. og den ser flott ut på kjøkkenet deres T
Den har alt du trenger, og lager veldig bra kaffe.
Innebygget kvern som er til og rengjøre på greit vis. (OM du legger i nok kr) ;)
Renhold og vedlikehold er viktige parametre.
Sage notert! Vet du har peil 😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
70.988
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Automatisk kaffemaskin, da tenker jeg på sånne bean-to-cup hvor man setter koppen under og velger kaffe på knapp/meny, og venter på at maskinen kverner bønner og brygger kaffe.

Halvautomatisk da tenker jeg på eks espresso-maskin, hvor man enten kverner kaffe separat eller at maskinen har innebygget kvern, men man flytter håndtaket mellom kvern og brygger for å lage en espresso-shot.
Første avsnitt er hva jeg skal ha 😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
70.988
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Vi kjøpte en Delonghi på Elkjøp.
Sikkert ikke best, men vi er veldig fornøyde.
Ca 7000kr.
Vi hadde egentlig tenkt å handle dyrere, men en ungdom uten skjegg anbefalte denne til halve prisen med løfte om bytte om vi ikke ble fornøyd.
Han mente at den passet best til vårt bruk.
3 og et halvt år, like god.
Hvilken modell?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.373
Sted
VestBredden
Sage notert! Vet du har peil 😊
Når en av dem dyktigste baristaene, og en ekstremt kaffenerdete fyrene sier at SAGE er BRA!! Så må man og ta hans erfaring med som et pluss, om ikke avgjørende. Lance Hedrik

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.854
Sted
Horten
Sage er suveren ja. (y)
Har er Sage Barista Touch på 5 året her nå.

Men trådstarter sier han vil ha en automatisk maskin. Har Sage det tro?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.373
Sted
VestBredden
Mr T tror han er på kafe hjemme 🤭 og at han slipper rengjøringen av maskinen.. mulig han får lurt kona, men jeg er i sterk tvil, noe av avtalen er nok at T vil måtte ta rengjøringen for og få denne maskinen i hus !!!! :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
DA er spørsmålet om hel automatisk eller halvautomatisk er best!!.
Jeg har rengjort en hel-auto phillips sak, og den var et møkkete helvete og få rengjort.. aldri mer sa jeg.

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
101
Torget vurderinger
1
Jura bør være med på listen. Enkelt design og i min erfaring holdbare og leverer jevnt.
Kan ikke fordra variasjoner når man først har funnet en setting.

De fleste brygger nok OK kaffe, selvfølgelig alt etter hvilke bønner man velger.

Har selv en Victoria Arduino Eagle One og synes det er en befrielse å vite at temperatur og mengde er helt likt hver gang, eneste variabelen er bønner og maling.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
70.988
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hehe, jeg er en lat jævel, jaffal på morgenen når jeg drikker mine to kopper kaffe. Jeg går nok for helautomatisk……og da utgår vel Sage.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.131
Sted
Holmestrand
Mr T tror han er på kafe hjemme 🤭 og at han slipper rengjøringen av maskinen.. mulig han får lurt kona, men jeg er i sterk tvil, noe av avtalen er nok at T vil måtte ta rengjøringen for og få denne maskinen i hus !!!! :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
DA er spørsmålet om hel automatisk eller halvautomatisk er best!!.
Jeg har rengjort en hel-auto phillips sak, og den var et møkkete helvete og få rengjort.. aldri mer sa jeg.
Mulig jeg ikke gjør dette på riktig vis, men jeg synes vedlikeholdet er absolutt å leve med. 🙂

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.131
Sted
Holmestrand
Jura bør være med på listen. Enkelt design og i min erfaring holdbare og leverer jevnt.
Kan ikke fordra variasjoner når man først har funnet en setting.

De fleste brygger nok OK kaffe, selvfølgelig alt etter hvilke bønner man velger.

Har selv en Victoria Arduino Eagle One og synes det er en befrielse å vite at temperatur og mengde er helt likt hver gang, eneste variabelen er bønner og maling.
Jeg vurderte også Jura, men de er dyre. For meg så leverer vår maskin stabil kvalitet, men tror nok at Jura er en mer påkostet konstruksjon.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.373
Sted
VestBredden
Mulig jeg ikke gjør dette på riktig vis, men jeg synes vedlikeholdet er absolutt å leve med. 🙂
Svaret er: Hvor enkelt er det og få gjort rent kverna? Jeg gjør rent kverna for minst hver annen Kg
Kaffeoljer/fett er alt annet enn positivt når det får stått en stund.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.131
Sted
Holmestrand
Svaret er: Hvor enkelt er det og få gjort rent kverna? Jeg gjør rent kverna for minst hver annen Kg
Kaffeoljer/fett er alt annet enn positivt når det får stått en stund.
Ja, kjent problemstilling.
Jeg har fast vaskedag den 25. hver måned (ligger i kalenderen). Men har et øye på «produksjonen». Vasker lett i mellom hvis det har vært stor etterspørsel.
Synes som sagt ikke at det er noe jobb, men som du (antagelig?) påpeker, renhold er IKKE automatisk. 🤗

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.373
Sted
VestBredden
Men altså.... den sterkt undervurderte ;) Moccamaster !!
Nye versjoner er mer beregnet på og lage en halv kanne, ergo dine to kopper..
Og med en meget bra kvern i så måte er dette en NOBRAINER, om kaffemelkedrekke ikke er greia

Sett i samme design

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.131
Sted
Holmestrand
Men altså.... den sterkt undervurderte ;) Moccamaster !!
Nye versjoner er mer beregnet på og lage en halv kanne, ergo dine to kopper..
Og med en meget bra kvern i så måte er dette en NOBRAINER, om kaffemelkedrekke ikke er greia

Sett i samme design

Enig her.
Problemet med moccamaster (og andre traktere) er at det så godt som alltid brukes hva som helst av kaffe, og at renhold ikke er prioritert.
Og nesten aldri god kaffe.
Onsdag var vi på Peer Gynt på Gålå sammen med et vennepar som hadde kjøpt kaffe til Airbnb-overnattingen.
Torsdag morgen hadde vi verdens fineste frokost med den beste traktekaffe jeg har fått i det 22. århundre.
Trakter? Ett eller annet fra Power på Vinstra?
Super filtermalt kaffe fra en spesialbutikk tror jeg, og kaffetrakteren leverte til overmål.
… mulig vi var de første som brukte den.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.373
Sted
VestBredden
Enig her.
Problemet med moccamaster (og andre traktere) er at det så godt som alltid brukes hva som helst av kaffe, og at renhold ikke er prioritert.
Og nesten aldri god kaffe.
Onsdag var vi på Peer Gynt på Gålå sammen med et vennepar som hadde kjøpt kaffe til Airbnb-overnattingen.
Torsdag morgen hadde vi verdens fineste frokost med den beste traktekaffe jeg har fått i det 22. århundre.
Trakter? Ett eller annet fra Power på Vinstra?
Super filtermalt kaffe fra en spesialbutikk tror jeg, og kaffetrakteren leverte til overmål.
… mulig vi var de første som brukte den.
Om man ikke bruker skikkelig kaffe, så er navnet på maskinen uinteressant uansett.
Moccamaster er fremdeles en bra maskin, og kverna anbefaler jeg sterkt til en slik kaffetrakter.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
70.988
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Noen som har erfaring med SMEG. De har jo til og med en uten melkeskummer 😊

Dalemark

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Antall liker
268
Sted
Søgne
Torget vurderinger
3
Hadde en Jura kaffemaskin for en del år siden. Var storfornøyd med denne 👍, helt til en dag jeg presterte å putte rense tablett i kaffebønne påfyllingen. Kaffen ble aldri bra etter dette.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.762
Torget vurderinger
1
Noen som har erfaring med SMEG. De har jo til og med en uten melkeskummer 😊
Min jura tok kvelden for 6 mnd siden og ble erstattet med smeg. Godt fornøyd og fin maskin uten noe bling.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
70.988
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Min jura tok kvelden for 6 mnd siden og ble erstattet med smeg. Godt fornøyd og fin maskin uten noe bling.
Takker. God bekreftelse. Velfungerende uten bling er en god kombinasjon 😊

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.494
Sted
Ytterst i havgapet...
Her i huset fikk vi til forrige jul en Philips i gave fra avkommene ... dekker alle normale behov uten ekstra bling som aldri blir brukt.. mener den kosta rundt 6000 eller noe over...

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.880
Jeg skal i alle fall ikke ha fullautomatisk for innbygging igjen.

Fikk et godt avslag på Bosch sin 8-serie da vi kjøpte ovn, mikro, oppvask og tallerkenvarmer fra samme serie da vi bygde nytt kjøkken for noen år siden. Madammen ville ha enhetlig design og så lite som mulig på kjøkkenbenkene, så da ble det sånn.

I tillegg til å følge alle rense og avkalkingsprosesser så rengjør jeg stort sett minst en gang i måneden men finner det plundrete å komme til over alt og få gjort skikkelig rent.

Det siste halvannet året har vi også måttet sende den til service to ganger, dekket av utvidet forsikring men likefullt irriterende.

Viktigst er dog at kvaliteten på kaffen oppleves som jevnt dalende over de fire årene vi har hatt den, og det fra et utgangspunkt som egentlig aldri var svært imponerende.

Ikke i tvil om at den eldre og langt billigere deLonghien vi har på kontoret brygger bedre espressoer.

Så snart vi finner ut av hvordan vi skal fylle hullet den etterlater seg i kjøkkenskapet så går nok den Bosch’en ut døren.

I mellomtiden skal jeg titte på anbefalingene som kommer i denne tråden for neste maskin, og denne gang nok med mer av et øye for produsenter som først og fremst har bygget seg opp på kaffe og ikke lyspærer eller elektriske driller.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Jeg har erfaring med enkleste Jura og egen Saeco, begge er gode maskiner som er i bruk på 6. og 8. året men det å få rengjort alle deler er en umulighet på begge maskiner. Kaffen smaker godt for det altså men jeg sitter med en følelse av at designen fort blir mindre optimal på mange automatiske maskiner.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.373
Sted
VestBredden
I nær fremtid...😇 Dog uvisst når, så kommer alle de gromme merkene med automatiske maskiner, som vil bli ganske så avanserte.
Da snakker jeg om de som er i spesialmarkedet for espresso, på høyeste nivå, de samarbeider mye med de som kan noe om disse automatiske maskinene vi har idag. de resultatene der vil nok endre markedet betraktelig.
Da blir vi som ønsker et godt og skikkelig håndverk utfordret på kvalitet....
Men det er bare og kjøpe det enn vil ha idag... de nye maskinene som kommer, vil neppe havne på den rette siden av prislappen vi vil ha... 😫

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.250
Torget vurderinger
23
Jeg skal i alle fall ikke ha fullautomatisk for innbygging igjen.

Fikk et godt avslag på Bosch sin 8-serie da vi kjøpte ovn, mikro, oppvask og tallerkenvarmer fra samme serie da vi bygde nytt kjøkken for noen år siden. Madammen ville ha enhetlig design og så lite som mulig på kjøkkenbenkene, så da ble det sånn.

I tillegg til å følge alle rense og avkalkingsprosesser så rengjør jeg stort sett minst en gang i måneden men finner det plundrete å komme til over alt og få gjort skikkelig rent.

Det siste halvannet året har vi også måttet sende den til service to ganger, dekket av utvidet forsikring men likefullt irriterende.

Viktigst er dog at kvaliteten på kaffen oppleves som jevnt dalende over de fire årene vi har hatt den, og det fra et utgangspunkt som egentlig aldri var svært imponerende.

Ikke i tvil om at den eldre og langt billigere deLonghien vi har på kontoret brygger bedre espressoer.

Så snart vi finner ut av hvordan vi skal fylle hullet den etterlater seg i kjøkkenskapet så går nok den Bosch’en ut døren.

I mellomtiden skal jeg titte på anbefalingene som kommer i denne tråden for neste maskin, og denne gang nok med mer av et øye for produsenter som først og fremst har bygget seg opp på kaffe og ikke lyspærer eller elektriske driller.
Samme skjedde hos en god venn... nytt kjøkken, svindyr Miele innbyggingskaffebryggekvernemelkemaskin med doble brøyteskjær 6 8 gir... to år med reparasjoner og dårlig funksjonalitet. Og ikke bare å ta den under armen og levere til rep. heller, tung sak med permanent tilkobling osv.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.351
Samme skjedde hos en god venn... nytt kjøkken, svindyr Miele innbyggingskaffebryggekvernemelkemaskin med doble brøyteskjær 6 8 gir... to år med reparasjoner og dårlig funksjonalitet. Og ikke bare å ta den under armen og levere til rep. heller, tung sak med permanent tilkobling osv.
Ikke 5G?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.250
Torget vurderinger
23
Noen år siden nå.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.780
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har erfaring med Jura maskiner og godt fornøyd med dem, men de trenger en del service. Jeg tror jeg har åpnet og fikset den vi har på jobben sikkert 50 ganger på 6-7år (38000 kopper). Jeg ville sett etter en maskin hvor det er mulig å ta ut og skylle/rengjøre bryggerenheten. Det er ikke mulig på Jura maskiner uten spesial verktøy.
1000006927.jpg

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.880
Jeg har erfaring med enkleste Jura og egen Saeco, begge er gode maskiner som er i bruk på 6. og 8. året men det å få rengjort alle deler er en umulighet på begge maskiner. Kaffen smaker godt for det altså men jeg sitter med en følelse av at designen fort blir mindre optimal på mange automatiske maskiner.
Har vel også kommet dit at jeg ved neste skifte dropper helautomatisk og heller går for en separat kvern.

Begge gangene jeg måtte sende Bosch’en på service hadde det med kvernen å gjøre.

Har forøvrig bare hørt gode skussmål fra de av mine venner med Jura hjemme.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.880
Mistenker også at det er økonomer og ikke ingeniører som har hatt siste ord med i laget i konstruksjonen av denne Bosch’en.

Ikke veldig imponert over materialkvaliteten når jeg så den demontert på service, verken rundt de bevegelige deler som kvern og stamper, eller de deler utsatt for høy temperatur.

Her snakker vi definitivt ikke moderens kjære toppmatede vaskemaskin fra tidlig 70-tall som bokstavelig talt holdt koken frem til århundreskiftet.

Topp Bunn