Anbefalt høyttalerplassering i rom på 4.2 x 4.2 meter.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Jeg lurer på anbefalt høyttalerplassering i et rom på 4.2 x 4.2 meter.

Legger ved bilde nederst. Har sett på kalkulatorer, men de anbefaler
plassering som ikke er optimalt mtp på at dette er en stue og brukes
av flere en meg selv :) Så ingen alternativ at høyttalerne står 1 meter
utfra bakvegg. Selv sitter jeg i sofa inntil vegg, så blir ikke mulig å
flytte lytteposisjon ut på gulv heller. Så da er spm hvor vil det mest
optimale men samtidig premiss messig best plassering bli?

Mitt bidrag til tegning av rom.... He he ;)

Rom høyttalerplassering.jpg
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Et nesten umulig utgangspunkt dersom du ikke har muligheten til å flytte rundt på deg. Har du mulighet for tiltak?
Om du har mulighet, prøv å spille diagonalt i rommet.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Dessverre er ikke mulighet for de store tiltakene tilstede da det er en stue også.
Vil være ytterst lite optimalt for det meste å sette dette opp diagonalt.
Møblering, tv etc vil ikke komme bra ut da ;)
Man får vel gjerne leve med at man ikke får optimal plassering.
Men hadde kanskje et håp at best mulig løsning slik det står nå.
Med tanke på avstand mellom høyttalere og bakvegg i forhold til
lytteposisjon. Men vet at dette aldri blir perfekt. Men bedre???
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Dette synes jeg er en høyst aktuell og relevant problemstilling, tror veldig mange kjenner seg igjen her.

Skjerm og høyttalere inntil frontvegg, eller veldig nær.
Og lytteposisjon tvers over rommet, inntil bakveggen.

Absolutt ikke ideelt lydmessig, men rommet må jo fungere, og da blir det slik.

Høyttalere inntil frontvegg er ikke nødvendigvis noen katastrofe, dette ødelegger egentlig ingenting, og kort avstand ht->vegg gjør det enklere å fixe akustisk hvis en ønsker å gå mer drastisk til verks.

Lyttepos inntil bakvegg er verre.
Demping av refleksjoner rett bak er nødvendig for å få noe som ligner skapelig lyd her.
Men det behøver ikke være uoverkommelig.

Største problemet er at avstand til høyttalere blir stor i forhold til bredde og størrelse på rommet, og dermed begrenset mulighet for justering av avstand i bredderetning mellom høyttalerene.
Avstanden til ht i forhold til romdimensjoner betyr også at det blir krevende å få tilstrekkelig nivåforskjell mellom direktelyden og refleksjoner.

Men kanskje det finnes løsninger for dette, for eksempel måter å få flyttet lytteposisjonen litt fremover mot frontveggen (der skjerm og høyttalere står)?
Slipp til interiørarkitekten, og la oss se hva som går an.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Sliter i grunn ikke med akustikk sånn rent lydmessig føler jeg. At noe stikker seg negativ ut i frekvensene.
Men heller det at ikke plassering er optimalt mtp på lydbildet (3D, plassering av instrumenter etc)
Men finnes det en utregnong som sier hva som vil fungere best på papiret?
Her tenekr jeg avtand fra vegg og lengde mellom høyttalerne. Der har jeg "mest" spillerom plasseringsmessig.
Der jeg sitter blir dessverre der jeg sitter. Ikke så mange muligheter da rommets størrelse og begrenser litt.
Det er et eldre hus med 2 like stuer. Der et er lekerom for guttungen og dette blir stuen/hverdagsrom.

Takker for innspill til alle :) Hadde og håpet på en kalkulering på mer optimalt plassering. Men dette må nok
testet ut fysisk i rommet regner jeg med. Har absolutt ikke dårlig lyd :) Men man ønsekr beste mulig ;)
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Slik jeg tolker dette har du mulighet for å flytte ht sideveis - dvs endre avstanden i bredderetning.
Samt muligens flytte ht i størrelsesorden 10cm fram mot veggen eller tilbake inn i rommet.

Det finnes ingen formel som gir et svar på riktig plassering her, det er jo også de praktiske forutsetningene med hensyn til møblering som setter klare grenser for hvor ting kan plasseres.

Men det er jo enkelt å prøve, med forskjellig avstand - tettere sammen, eller lenger ut mot hjørnene.
Det er som regel best å ha forskjellig avstand fra ht til sideveggen og mot frontveggen, plassering helt inn i hjørnet gir ofte dårligst resultat.
Lydbildet vil også endre seg med forskjellig vinkling av høyttalerene.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Har du en god stol du kan dra ut på gulvet når du skal finlytte?
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Kvålsvoll og Class

Kan flytte dem som jeg ønsker sideveis ja. Fra bakvegg inntil 50 cm tipper jeg.
Akkurat nå står de litt tettere med litt vinkling inn. Har prøvd med ca 30 cm
lenger fra hverandre pr.høyttaler også med litt mer toe-in. Men er litt usikker hva
som fungerer best her faktisk. På noe låter den ene plasseringen best på annet
den andre. Men jeg har testet mye frem og tilbake. Så derfor jeg kunne tenkt meg
denne kalkulerte plasseringen utfra rommets dimensjoner. Men skjønner at det
er vanskelig mtp lyttepsisjon som er "fast". Har stuebord foran sofa og. Så kan ikke
sette en stol på gulvet. Da kommer jeg for langt frem igjen. Men som sagt det er
langt fra dårlig lyd her. Det er bare det at man ønsker det beste som sagt :)

Takker igjen til forslag :) Skal utforske mer mtp på ulike plasseringer.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bak høyttalerne finner man frontveggen. Bak lytteposisjon er bakveggen. :)

Ang. kalkulerte høyttalerplasseringer og lytteposisjon finnes det ikke én fasit. Det finnes mange innfallsvinkler, dog, og mange hensyn å ta/prioritere. Ofte er det som hos deg, at rommets andre bruksområder gjør at høyttalerplasseringer må gjøres med mange kompromisser. De færreste har et perfekt utformet rom som utelukkende brukes til lytting.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jo takk Dazed :) Kan nok stemme ;)

Jeg har nok kommet til det samme og. At det ikke kan måles ut i dette rommet.
Men jeg finner nok en gylden middelvei :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har nok kommet til det samme og. At det ikke kan måles ut i dette rommet.
Men jeg finner nok en gylden middelvei :)
Det kan ikke beregnes definitivt, punktum! ;)

Du kan finne den teoretiske høyttalerplasseringen som gir deg det beste kompromisset mtp. kanselleringer/forsterkninger fra refleksjoner, du kan finne det beste kompromisset for lytteposisjon/høyttalerplassering ift. romnoder, etc, men dette blir også bare tilnærminger, siden myke/harde vegger, møbler, vinduer, dører, osv. vil gi avvik fra den teoretiske forenklingen. ...Og sånn kan du finne et godt kompromiss som utgangspukt for der du kan begynne å prøve deg frem med småjusteringer og lytting.

...Men det er uansett ingen som kan bruke en enkel formel og gi deg et raskt og "korrekt" svar på hvor høyttalere og lyttestol bør stå.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Du kan laste ned måleprogrammet REW, som har innebygget et enkelt rom-simuleringsverktøy. Riktignok er dette programmet kun tatt frem for bass og ift. frekvensresponsen er det også bassområdet som er mest interessant. Nøyaktigheten er så som så, men det er allikevel greit å flytte på høyttalere og lyttepos og legge til / trekke fra demping for å se hvilke effekter det kan gi. Du vil fort finne ut at din begrensende mulighet for ommøblering kun gir mindre endringer i frekvensresponsen.

Du kan eksperimentere med absorbenter i førstefleksjonspunktene (unntagen for fremfor TV-en ;D). Spesielt, som kvålsvoll sier, er bakveggen utsatt. Slike tiltak hjelper ift. å linjarisere frekvensresponsen noe, samt rydde opp i et utflytende perspektiv. Størst og tykkest mulig absorbenter ift. hva du kan tillate deg anbefales.

Edit: BalleClorin kom meg i forkjøpet
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Takk igjen for fine innspill til dere alle :)

REW er vel avhengig av målemikrofon? Men det er i grunn i første omgang ikke noe som stikker seg
negativt ut. Men selve plasseringen av dem kunne gjerne vært mer optimalt. Så kanskje et slikt
måleprogram hvertfall gir en pekepinn på hva som kan optimaliseres mer. Det jeg vet er at gulvstående
høyttalere ofte blir for mye her. Så mulig bassen blir forsterket litt grunnet lav takhøyde etc.

Det finnes ingen enkelt vei til best lyd. Så her er det bare å prøve og feile :)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Måling anbefales og det kan hjelpe deg til bedre å oppnå resultat. Problemet ditt er at den selvpålagte bevegelsesfriheten er begrenset, hvilket fører til mindre endringer i respons ved forskjellig plassering. Gode akustiske tiltak vil virke vel så effektivt.
REW har i tillegg til måleverktøy også romsimulator som fungerer uten mic.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.704
Antall liker
3.401
Hei
Ville bare tipse om at i slike helt kvadratiske rom vil det ikke bli mye sideveis partikkelhastighet mixet med trykk for noen frekvenser langs rommets senterlinje. Det vil hjelpe å bygge opp høyttaler/lytteraksen litt off-center i rommet. Jeg leste ett eksempel fra Lexicon sitt demorom #2 som har neste samme mål som her. Best sonisk plassering var å dra den ene høyttaleren nesten inn mot senter av frontveggen (man bruker bare halve rommet!!). Men slike rom blir aldri helt bra tror jeg.
Bare et tips som jeg også har hatt god nytte av.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Greit tips det :) Jeg har vel høyttaleren mer over mot 2/3 av rommet. Står ikke helt i senter slik som bildet.
Slik det står nå er de litt tettere og med litt toe in. Virker som fokus blir litt tammere ved større avstand
mellom høyttalerne her i rommet. Men driver og flytter litt på dem for å se hva som kan bli "best" eller i det
minste en gylden middelvei ;)
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
1. Velg høyttalere som skal vinkles, ikke feks Dali som skal spille rett fram. For å unngå siderefleksjoner.
2. Trykk-kammerhøyttalere, evt stativ/hylle/vegghengte høyttalere med bassport framover. For å redusere bakveggproblematikk.
3. Teppe på golvet. Reduserer refleksjoner derfra.
4. Let etter amp og høyttalere som spiller godt på lavt nivå.
5. Presisjon ved plassering av høyttalere, vatring begge veier feks.
6. Bruk en pute eller noe bak hodet, mot bakvegg, når du skal kose deg virkelig.
7. Gode komponenter som snakker sammen - alltid viktig.

Enkle knep.
Så får anlegget ihvertfall rimelig gode vilkår. Du trenger ikke dødt rom, hjernen oppfatter ikke det som naturlig anyway.
Lykke til :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Alle høyttalere har stor spredning likevel, og bassen går alle veier, så refleksjoner får du uansett. Dali har med sin bånddiskant mer spredning enn de fleste.

Frontveggproblematikk, som du kaller det, får du nok uansett hvilken vei porten peker, men med en bassrefleksport på et annet sted enn gaffelen får du kanskje spredd problemet noe, som sikkert kan være nyttig?
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Oppnår mye endring ved å flytte på høyttalerne. Så den er grei :) Ved anledninger så blir det lytting og
flytting, diverse vinkling etc. Så man danner seg et perspektiv over hvor høyttalerne låter bra og mindre
bra selvsagt. Nå er lyden generellt bra, men er jo selve 3D lydbildet som er litt moro å få tak i skikkelig.
Dette blir ikke helt enkelt uten å evt flytte høyttalere langt ut på gulv eller meg selv mot midten av gulvet
Men siden dette er en stue så må ting være litt "moderat" og en gylden middelvei finnes :)
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
Han beskriver et oppsett hvor man sørger for at større andel av refleksjonene i rommet kommer mer fra siden, dette bidrar til bredere lydbilde selv om høyttalerne er plassert nokså nærmere hverandre.

Avstand mellom høyttaler og sidevegg bør være minst 1 meter imo, gjerne 1.5 meter, og off axis responsen bør være god slik at refleksjonene fra siden ikke kun blir mellomtone/bass, lysere frekvenser er viktig for at lydbildet skal "strekke seg ut".

Utfordrene å få til perfekt i et rom på 4.2*4.2, men absolutt hvert et forsøk å endre høyttaler-plassering.


Litt uenig i fremstillingen på noen områder i videoen, men det blir fort litt pedantisk å starte en diskusjon rundt dette :)
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.809
Antall liker
1.650
Sted
Sjælland. Danmark.
Med sådan et dårligt rum, vil den bedste mulighed for at få god lyd være, at spille på diagonalen. Det kan ikke lykkedes i det rum ellers, mener jeg. Det vil i hvert fald være et stort spring fremad i forhold til den nuværende placering.


Placering af højttalere i et kvadratisk rum..png
 
Topp Bunn