O
OivindJ
Gjest
Troen var vel at at "peakingen" på switchmode powersupplyet påvirket et analogt utsignal mer (negativt) enn et digitalt.Det store spørsmålet er om det bygde på tro eller fakta..
Troen var vel at at "peakingen" på switchmode powersupplyet påvirket et analogt utsignal mer (negativt) enn et digitalt.Det store spørsmålet er om det bygde på tro eller fakta..
Jeg er ikke enig!Ble ikke (nesten) alle enige om at bytte av powersupply ikke hadde noen særlig effekt dersom squeezeboksen var koblet til en ekstern dac?
Jeg har ikke prøvd selvJeg er ikke enig!
Bytte av power har stor betydning også om man kjører ekstern DAC, i hvertfall i mitt oppsett - og i mine ører. Mitt eksterne power kommer fra Bolder Cables og kostet ca 2.000,- inkl frakt.
Lyden av digital forvrengning er mer subtil enn lyden fra dårlige høyttalere, dårlig akustikk og dårlige effekttrinn. Men jeg vil heller ha litt kabinettresonnanser enn jitter i mine ører.Det store spørsmålet er om det bygde på tro eller fakta..
Er det ikke slik at Sonos har display med titler som spilles osv. på fjernkontrollen mens SqueezeBox viser dette på selve boksen hvor elektronikken er og ikke på fjernkontrollen?Jo, jeg er forsøyd med boksen så langt. Holder på å konvertere musikk til FLAC. Det blir en del CD'er for dagen, men likevel tar det sin tid.
Artig å finne tilbake til gamle CD'er som nesten var glemt i samlingen. Nå vil jeg bare hå mest mulig ut av spilleren så da er vel i alle fall en oppgradering av powersupplyen en selvfølgelig vei å gå.
Jeg liker prinsippet med ingen PC i nærheten, kun selve Skviser'n. Ingen støy, ingen stygge bokses. Damen også. Til og med hun har begynt å sette pris på boksen etterhvert.
Har ikke satt meg så mye inn i Hva Sonus kan gjøre i forhold til SqueezeBoks, da sistnevnte allerede er kjøpt inn. Skjønner at det er litt mer multirom muligheter med Sonus, men det har jeg ikke bruk for. Ennå i alle fall.
Skal ta en ekstra kikk etter de gamle trådene.
RF
Har meddelt dine målinger til produsenten av batteriforsyningen. De bekrefter at et 6V batteri faktisk kan komme helt opp i 7,4V som fulladet. Det er nok da ingen god løsning. De antar at problemet kan ligge i regulatorkretsen. Slike kretser pulserer av og på med høy frekvens for å regulere spenningen. De virker da egentlig på samme måte som en switch mode lader. De forslår at vi prøver med en stor kondensator i paralell. Den vil jevne ut det som er av støy.Da har jeg fått gjort noen målinger med variabel spenning på min SB3.
Den fungert helt fint i området 4V til 6,1V.
Under 4V begynte displayet å flimre før den kuttet helt ut både display og lyd ved 3,6V.
Over 6,2V kuttet den også ut, synes derfor det er litt på kanten å kjøre 6V blybatteri direkte, ettersom et nyladet batteri fort er over denne spenningen.
Prøvde også å starte opp med lav spenning og hadde ikke noe problem med det, testet ned til 4,2V.
Så Back-door, tror nok ikke det er spenningen i seg selv som er problemet ditt. Heller noe muffens med regulatorkretsene tenker jeg.
Edit: Kommentar til Ragfurs innlegg.
Nominell driftspenning er 5V, og den trekker ca 1A uansett om den er i standby eller ikke.
Tenkte på det samme!Hva med å prøve med en lineær regulator istedet for en switchet?
Mye av poenget her er vel å unngå høyfrekvent switchestøy?
Vet det finnes lineære regulatorer til RC bruk, se f.eks:
http://www.fromeco.org/shop/aregulators.htm
Ville kanskje også hørt med med Gylling Teknikk, de har peil på batterier:
http://www.gylling.no/batterier.htm
Denne var virkelig et interessant alternativ til den modellen som Bolder tilbyr til 750usd(!)
Kan nok tendere til å være enig i det.Er det nå egentlig bryet verdt å tenke batteri..?