Høyttalere ........" and coloration in a system eventually makes everything sound the same ..."

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Jeg leker litt med tanken om neste valg i hobbyen selv om det sannsynligvis er mange år til. Men dette er absolutt ikke noen anbefaling tråd, please. I forbindelse med at jeg snuser på Focal Sopra 1, som jeg lurer på blir for analytisk kom jeg over denne uttalelsen i https://www.alpha-audio.net/review/review-living-with-the-focal-sopra-no1-for-four-years/:

In the more than four years that we now play with this speaker, we have noticed that a neutral back-end (amps, sources, cables…) works best. The more neutral, the better. Now that’s taste, of course. However, we are also of the opinion that the recording should be heard. And coloration in a system eventually makes everything sound the same: a warm system makes everything sound warm. A cool system… well, you get it.

Jeg følte meg truffet. For det er slik med Sonus faber. De får nesten alt til å låte bra, men alt låter mer likt også. De er elendige til å avsløre innspillingskvaliteten. Men er ikke det bra? Eller? Jeg er jo kjempefornøyd med lyden, men de får ikke de virkelilige gode innspillingene til å skinne. Men de er det vel få av? Jeg har hatt nesten alle typer høyttalere, varme, trege, kjappe og analytiske på grensen til det kjølige. Men fasiten på hva som fungerer best? Det er jeg neimen ikke sikker på enda. Det finnes kanskje ikke? Noen sier det beste anlegget er det som får alt til å låte bra, andre vil hevde at de beste får frem alt som finnes på innspillingene. Det er vel fordeler og ulemper med alt...

Hva mener du?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
3.563
Sted
Polen
Det er jo et reelt dilemma, men i og med at det finnes så svært mye god musikk med mindre god innspillingskvalitet, føler jeg at for min del er det viktigere og riktigere å ha et litt mer tilgivende system.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Det er jo et reelt dilemma, men i og med at det finnes så svært mye god musikk med mindre god innspillingskvalitet, føler jeg at for min del er det viktigere og riktigere å ha et litt mer tilgivende system.
I hvor stor grad? Hvordan finner du det "gylne snittet"?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.996
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har ikke jeg hørt moderne Sonus faber, dvs. nyere enn ca. 2005 (før Franco Serblin solgte ut), men de jeg har hørt har vært av de få som har klart å få gode opptak av uforsterkede stemmer til å låte naturlig.
Jeg har to par hodetelefoner, et gammeølt sett Sennheiser HD 580 Precision og noen ganske nye Beyerdynamic DT 1770 Pro. Førstnevnte er "snillere" enn sistnevnte. Sistnevnte er glimrende til å lete etter feil med.
Dette er frekvensgangen i lytteposisjon hos meg, eller mitt "gylne snitt". Legg merke til den brede dalen 2-4 kHz.
1722606079704.png

Det er vel 19 år siden sist jeg kjøpte butikkhøyttaler til hovedanlegget.

Tillegg: Alt som kommer ut av kassehøyttalere høres ut som om det kommer ut av kassehøyttalere er det noen som har sagt. Det er noe i det.

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Nå har ikke jeg hørt moderne Sonus faber, dvs. nyere enn ca. 2005 (før Franco Serblin solgte ut), men de jeg har hørt har vært av de få som har klart å få gode opptak av uforsterkede stemmer til å låte naturlig.
Ja, men Sf låter ikke helt nøytralt. Selv om moderne Sf er litt mindre varm i klangen enn før er de fortsatt tydelig varm/fyldig. Og de glatter over litt. Det er jo ofte bra, men ikke alltid tenker jeg.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.996
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
3.563
Sted
Polen
I hvor stor grad? Hvordan finner du det "gylne snittet"?
Har ikke noe godt svar på det. En må vel nesten bare prøve seg litt frem med innspillinger av ulik kvalitet, men noen innspillinger er det vel ikke håp for uansett.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
503
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Er vel like mange meninger om dette som det er hoder/ tastatur. Men har man absolutt ingenting å finne på, så er det bare å skrive ;)

• Liker
Reaksjoner: KMR

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Er vel like mange meninger om dette som det er hoder/ tastatur. Men har man absolutt ingenting å finne på, så er det bare å skrive ;)
Og siden du skriver her har du vel lite annet å finne på ;). Hva er din mening?

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
503
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Kan bli en endeløs tråd, uten at det finnes noen fasit. Man må bare finne noe man liker ut fra egne preferanser, noe som er vanskelig/ umulig å sette ord på.

Mvh

T

TT.

Gjest
Så lenge HFS er norsk og morsmålet er norsk for flesteparten av HFS medlemmer, hva er da poenget med å ha trådtitler på fremmendlansk? Jo, jeg kan snakke og forstå engelsk godt, både muntlig og skriftlig. Klarer man seg ikke å gjøre seg forstått på norsk, da har man i mine øyne og ører et problem. Benytt gjerne GOOGLE TRANSLATE om det skal være vanskelig!

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Så lenge HFS er norsk og morsmålet er norsk for flesteparten av HFS medlemmer, hva er da poenget med å ha trådtitler på fremmendlansk? Jo, jeg kan snakke og forstå engelsk godt, både muntlig og skriftlig. Klarer man seg ikke å gjøre seg forstått på norsk, da har man i mine øyne og ører et problem. Benytt gjerne GOOGLE TRANSLATE om det skal være vanskelig!
Fordi det er et sitat fra et engelsk nettsted. Jeg regner med at folk her kan engelsk.

Er folk enig i uttalelsene: However, we are also of the opinion that the recording should be heard." ...... and coloration in a system eventually makes everything sound the same ..."

Det er det jeg lurer på, ikke alt annet :).

Om noen ikke forstår det så sier google translate dette;

Vi er imidlertid også av den oppfatning at opptaket bør høres." ...... og fargelegging i et system får til slutt alt til å høres likt ut ..."

T

TT.

Gjest
Fordi det er et sitat fra et engelsk nettsted. Jeg regner med at folk her kan engelsk.

Er folk enig i uttalelsene: However, we are also of the opinion that the recording should be heard." ...... and coloration in a system eventually makes everything sound the same ..."

Det er det jeg lurer på, ikke alt annet :).
Det skjønte jeg, men skriv en tittel på norsk, ikke verre enn det! 😉

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Burde ikke komme som en overraskelse, folk er kanskje lei av tråder som man vet ikke ender i noe.
Typisk tråd hvor trådstarter får sin 15 min i solen
Jeg er ikke ute etter noen fasit, bare hva folk tenker. Men om folket ikke vil diskutere så går det helt fint deg også. Jeg kan høre på musikk i stedet :) .

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
Jeg følte meg truffet. For det er slik med Sonus faber. De får nesten alt til å låte bra, men alt låter mer likt også. De er elendige til å avsløre innspillingskvaliteten. Men er ikke det bra? Eller? Jeg er jo kjempefornøyd med lyden, men de får ikke de virkelilige gode innspillingene til å skinne. Men de er det vel få av? Jeg har hatt nesten alle typer høyttalere, varme, trege, kjappe og analytiske på grensen til det kjølige. Men fasiten på hva som fungerer best? Det er jeg neimen ikke sikker på enda. Det finnes kanskje ikke? Noen sier det beste anlegget er det som får alt til å låte bra, andre vil hevde at de beste får frem alt som finnes på innspillingene. Det er vel fordeler og ulemper med alt...
Så, hvem likte du best? Er du lei av SF? Prøv Focal da vel. Du vet jo dette best. Kanskje du skal teste ut Klipsch for alt jeg og vi vet. Jeg var kjempefornøyd med Kef ref 1, likevel så solgte jeg de i går. Må ha noe annet bare. Jeg vet ikke om det er hva du føler, kanskje bruke litt tid på det?

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.458
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Et anlegg som farger mye gjør at jeg mister interessen. Minst mulig støy og forvrengning og mest mulig transparens i hele kjeden har jeg tilstrebet. Det gjør at innspillinger låter forskjellig.

Men det er en tornefull vei. En objektiv forbedring låter ikke alltid bedre subjektivt. Det kan bli tydeligere dårlig, støy eller forvrengning som blir borte gir et mer nakent og bassfattig lydbilde. Avvik i frekvensgang blir tydeligere for å ta et eksempel.

Belønningen er fascinerende innsyn i lydbildet, rik klang og levende dynamikk om man lykkes.

Nøytrale høyttalere er etter mitt skjønn å foretrekke. Så kan litt farge tilsettes til slutt gjennom valg av kilde eller forsterker. Eventuelt DSP for de avanserte. :)

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Så, hvem likte du best? Er du lei av SF? Prøv Focal da vel. Du vet jo dette best. Kanskje du skal teste ut Klipsch for alt jeg og vi vet. Jeg var kjempefornøyd med Kef ref 1, likevel så solgte jeg de i går. Må ha noe annet bare. Jeg vet ikke om det er hva du føler, kanskje bruke litt tid på det?
Nei, ikke absolutt ikke lei av Sf. Jeg skal nok ha dem noen år til :). Denne fargingen tenker jeg er flott på spesielt klassisk musikk. Jeg hører mer på det nå enn før.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Et anlegg som farger mye gjør at jeg mister interessen. Minst mulig støy og forvrengning og mest mulig transparens i hele kjeden har jeg tilstrebet. Det gjør at innspillinger låter forskjellig.

Men det er en tornefull vei. En objektiv forbedring låter ikke alltid bedre subjektivt. Det kan bli tydeligere dårlig, støy eller forvrengning som blir borte gir et mer nakent og bassfattig lydbilde. Avvik i frekvensgang blir tydeligere for å ta et eksempel.

Belønningen er fascinerende innsyn i lydbildet, rik klang og levende dynamikk om man lykkes.

Nøytrale høyttalere er etter mitt skjønn å foretrekke. Så kan litt farge tilsettes til slutt gjennom valg av kilde eller forsterker. Eventuelt DSP for de avanserte. :)
Takk, det var slike tanker jeg håpet å få :). Hva hver enkelt prioriterer. Etter å ha prøvd begge deler tenker jeg også at det er en tornefull vei. Innsyn i lydbildet kan være veldig givende, men ikke alltid. Jeg kjenner meg som sagt igjen med dette at innspillinger låter mer likt med mer farging. Og at det går litt utover dynamikk og klarhet. Ikke alltid like lett å finne den fine balansen. Jo, selvfølgelig om man kunne ha testet et sett med høyttalere/forsterkere men de færreste kan det.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Det skal være et ganske dårlig anlegg om alt har samme lyd! Noe a la en transistorradio, DUX tre-i-en fra 70 tallet eller liknende. Dette viser til farging av lyden ja men også total fravær av oppløsning, som å bruke en liten spiker istedet for original nål på platespilleren......ellers skjønner jeg ikke helt argumentet. Et sånn middels anlegg klarer helt fint å skille forskjellige innspillingers lyd og man får et innblikk i teknikeren bak spakene i studio....

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.138
Torget vurderinger
2
Interessen for en debatt var i alle fall svært lav, men ok sånn er det.
Det finnes flere tråder om beslektede temaer, så jeg linker til et innlegg i en slik tråd. Jeg deler ikke helt oppfatningen om at en hver fargelegging fører til at alt låter likere, i noen tilfeller tvert om:

PS: Jeg tar ikke en ny runde på temaet, men her har du i alle fall mitt ståsted. :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.656
Torget vurderinger
49
Uansett din egen mening eller ståsted finnes det mange andre måter å gjøre det på.

Imho ( in my humble opinion) (TT kan translate😅) er du i mål når du er fornøyd med lyden i ditt rom på den musikken du liker (med trykk på DU).

For meg er lyd en smakssak, du liker din lydsignatur jeg liker min lydsignatur.
For meg er musikk underholdning, siden svært få opptak er perfekte, er jeg fornøyd hvis det er underholdene.
Hva som underholder/beveger meg trenger ikke underholde/bevege deg….etc du forstår hva jeg mener😎

Mange mener lyd er objektivt og at riktig lyd kan man måle seg frem til, teoretisk er dette helt riktig.
Dette er på en måte veldig bra fordi man tar ut den personlige subjektive mening og får noe håndfast å forholde seg til.

Finne en høyttaler som låter slik du ønsker på den musikken du liker i ditt rom høres enkelt ut, men….

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Hva som underholder/beveger meg trenger ikke underholde/bevege deg….etc du forstår hva jeg mener😎
Absolutt, men det er egentlig ikke trådens tema som er mer å svare på påstandene som ble fremlagt. Hvis man vil :). Underholdt kan jeg bli med både analytisk og farga anlegg. Sikkert fra anlegg som er målbart bra også...

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.656
Torget vurderinger
49
Absolutt, men det er egentlig ikke trådens tema som er mer å svare på påstandene som ble fremlagt. Hvis man vil :). Underholdt kan jeg bli med både analytisk og farga anlegg. Sikkert fra anlegg som er målbart bra også...
100%,

Noen sier det beste anlegget er det som får alt til å låte bra, andre vil hevde at de beste får frem alt som finnes på innspillingene. Det er vel fordeler og ulemper med alt...

Hva mener du?
Det finnes mange veier til Rom, velg den som passer best for deg……
Sonus Faber har en lydsignatur mange liker, lån/kjøp et par med litt annen filosofi feks Focal som en nevnte.for å se om de fungerer bedre for deg og din musikk.
Det finnes ikke noe universelt svar på hvilke type lyd som fungerer best for deg, eller meg.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.340
Sted
Oslo
Det finnes mange veier til Rom, velg den som passer best for deg……
Sonus Faber har en lydsignatur mange liker, lån/kjøp et par med litt annen filosofi feks Focal som en nevnte.for å se om de fungerer bedre for deg og din musikk.
Det finnes ikke noe universelt svar på hvilke type lyd som fungerer best for deg, eller meg.
Det vet jeg, og det var heller ikke spørsmålet.

Topp Bunn