AndersRL's anlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du kan fortelle henne at det ikke er mer enn ei uke siden eller noe slikt at vi satt og minnet JanR. Tråden hans ble vekket til live for en liten hyllest fra flere av oss. :)

Let litt rundt så vil du finne nok forslag til rørpre, og siden jeg har null erfaring med 2a3 så jeg tror andre er mer kompetente til å komme med konkrete forslag. Som jeg nevnte tidligere finnes det også småhøyttalere som er rørvennlige, som de fra Zu som ligger på brukttorget her på forumet. Dine Krix er gode høyttalere, det er jeg sikker på selv om jeg bare har lest om dem. Men sammen med 2a3 blir de litt feil, du har ikke mye å gå på da. Den som gav deg det rådet visste nok ikke hvilken forsterker du skulle drive dem med, eller kanskje du hadde en annen da du kjøpte dem?

Det trenger forresten ikke bli så dyrt med rørpre. Det lå (eller ligger kanskje fortsatt) en Copland til 3500 kroner på Finn. Ellers er ikke jeg allergisk mot kinesiske forsterker slik noen her inne er. Allergier kan være dyre lidelser. Men først tror jeg du skal tenke på siste ledd i kjeden, det er der du har mest å hente akkurat nå. H6-kloner, Klipsch, Impulse Lalo eller Zu som jeg foreslår som plassbesparende alternativ - all good men akkurat passe størrelse er best. Og det betyr store men ikke for store for rommet. Og da kan du legge til lillebroren til mine høyttalere, Monopulse S. De bør dine 2a3 klarer å drive, men jeg er ikke helt sikker så ta en prat med Audiomix om akkurat den kombinasjonen. Selv har jeg Monopulse 82A, men de kan bli litt mer krevende å møblere med og kanskje også for forsterkeren. Har sett dem gå for så lite som 5000 kroner brukt. :)

AndersRL

Medlem
Ble medlem
18.04.2016
Antall liker
17
Sted
Sarpsborg
Du kan fortelle henne at det ikke er mer enn ei uke siden eller noe slikt at vi satt og minnet JanR. Tråden hans ble vekket til live for en liten hyllest fra flere av oss. :)

Let litt rundt så vil du finne nok forslag til rørpre, og siden jeg har null erfaring med 2a3 så jeg tror andre er mer kompetente til å komme med konkrete forslag. Som jeg nevnte tidligere finnes det også småhøyttalere som er rørvennlige, som de fra Zu som ligger på brukttorget her på forumet. Dine Krix er gode høyttalere, det er jeg sikker på selv om jeg bare har lest om dem. Men sammen med 2a3 blir de litt feil, du har ikke mye å gå på da. Den som gav deg det rådet visste nok ikke hvilken forsterker du skulle drive dem med, eller kanskje du hadde en annen da du kjøpte dem?

Det trenger forresten ikke bli så dyrt med rørpre. Det lå (eller ligger kanskje fortsatt) en Copland til 3500 kroner på Finn. Ellers er ikke jeg allergisk mot kinesiske forsterker slik noen her inne er. Allergier kan være dyre lidelser. Men først tror jeg du skal tenke på siste ledd i kjeden, det er der du har mest å hente akkurat nå. H6-kloner, Klipsch, Impulse Lalo eller Zu som jeg foreslår som plassbesparende alternativ - all good men akkurat passe størrelse er best. Og det betyr store men ikke for store for rommet. Og da kan du legge til lillebroren til mine høyttalere, Monopulse S. De bør dine 2a3 klarer å drive, men jeg er ikke helt sikker så ta en prat med Audiomix om akkurat den kombinasjonen. Selv har jeg Monopulse 82A, men de kan bli litt mer krevende å møblere med og kanskje også for forsterkeren. Har sett dem gå for så lite som 5000 kroner brukt. :)
Høyttaler kjøpet ble gjort helt uten grunnlag for noen forsterker, 2A3'n ble som sagt lånt bort til meg lenge etter kjøpet av høyttalerne.
Er åpen for alle forslag så produksjonsland skal det ikke stoppe opp på. Står forsåvidt GuiGuang 2A3 rør i ampen, så vidt jeg vet er vel det kinesiske rør.

Skal absolutt ta en titt på det du foreslår!

konemor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2013
Antall liker
852
Nå måtte jeg nesten logge meg inn på hifisentralen :) Lenge siden sist. Klart det blir Klipch, det er jo det eneste som funker :) hehe

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nå måtte jeg nesten logge meg inn på hifisentralen :) Lenge siden sist. Klart det blir Klipch, det er jo det eneste som funker :) hehe
Han bør vel følge familietradisjonen og satse på noe i Heritage-serien fra Klipsch. Da blir alle vi gubbene glade, for vi liker jo å anse slikt som en form for arv våre barn og stebarn skal ha etter oss. Nå skal vi ikke fokusere på arv, men tradisjon kan vi godt ha i mente. Han startet litt lite planmessig med å kjøpe høyttalere som passer bedre til en litt mindre monden sak enn den han har endt opp med. Krix er bra saker, men hører som oftest hjemme i et mellomklasseanlegg basert på en transistorforsterker eller en push pull-forsterker med litt watt å by på. Siden gutten har anledning til å prøve seg ut med Forte III så er jo det helt ypperlig. Da vet han hva han går etter. Hvis han savner noe av det "hifiriktige" i Krix så er vel flere av de andre forslagene i tråden mer en mellomting mellom "hifiriktige" apekister og de mer ekstreme Klipsch-ene i lydsignatur.

Kjekt å se deg på banen, konemor. Håper du har hatt det greit siden sist. :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.090
Morsomt å se at du har kastet deg ut i det :cool:

Nuvel Baluba, jeg tror ikke jeg var helt på jordet når jeg anbefalte AndersRL et par Krix Equinox som "entry level" høyttalere.
Det lå ikke i kortene at det skulle kobles opp en 2A3 Joplin amp på dem, men vi lurte fælt på om det var liv i droget fordi JanR hadde snakket om at den trengte en overhaling/reparasjon. Men nær sagt rett ut av esken, spelte det musikk gett.
Saken er vel mer den at den unge herremannen kan få prøve seg litt frem før han gjør neste valg. Nå trengs mer "power" og membranareal skjønner jeg. Det kan jo fikses, men det koster.
Jeg ser du heller kraftig mot å fortsette på rørstien, samt sjekke ut lettdrevne høyttalere.
Dog skal vi ta en dag Anders hvor jeg tar med DP forsterkeriet mitt bort til deg eller vi tar Krixene over hit i kjellerstua, så skal du få høre hva de små tassene kan. Vi havner jo da helt i andre enden av skalaen med strøm og watt i "overkill" klassen.
Så kan vi bytte litt kabler, sette inn en råere CD-spiller osv.osv. kort sagt leke litt.
Men som Baluba allerede har vært inne på, så vil det ikke være noen vei tilbake :rolleyes:
Så da er du advart.

Når det gjelder lån av Klipsch Forte II, så må du ta det med din mor.
Som du er inne på er de i daglig bruk, og jeg har nylig kastet ut "hyssing" høyttalerkablene som Tequila (den ene av 4 katter) gnager på, og satt inn ett sett Cardas Cross (mer mm2 kobber). I tillegg trodde vi TVen var på vei til resirkulering. Den knitret og skrapet i noen uker for så nekte å bli slått på. Du vet jo hvor tung bruk det er av TVen her borte.
Det viste seg at strømkabelen som fulgte med apparatet simpelthen var knekt. Med en feit LMC FAT strømkabel koblet inn fikk TVen til å sprute av farger og ro. Så nå har vi både bedre bilde og bedre lyd her borte i lia.
Neste oppgradering her vil bli en ny integrert forsterker til TV og film lyden, og litt heftigere saker i kjellerstua :cool:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var nok ikke gitt at han skulle havne på noe rørkjør, men når han først har en rørforsterker så er det beste å ta utgangspunkt i hans beste komponent, som er nettopp Joplin. Med å ta hensyn til den vil han komme mye nærmere hifihimmelen siden den er hans sterkest kort. :)

AndersRL

Medlem
Ble medlem
18.04.2016
Antall liker
17
Sted
Sarpsborg
Morsomt å se at du har kastet deg ut i det :cool:

Nuvel Baluba, jeg tror ikke jeg var helt på jordet når jeg anbefalte AndersRL et par Krix Equinox som "entry level" høyttalere.
Det lå ikke i kortene at det skulle kobles opp en 2A3 Joplin amp på dem, men vi lurte fælt på om det var liv i droget fordi JanR hadde snakket om at den trengte en overhaling/reparasjon. Men nær sagt rett ut av esken, spelte det musikk gett.
Saken er vel mer den at den unge herremannen kan få prøve seg litt frem før han gjør neste valg. Nå trengs mer "power" og membranareal skjønner jeg. Det kan jo fikses, men det koster.
Jeg ser du heller kraftig mot å fortsette på rørstien, samt sjekke ut lettdrevne høyttalere.
Dog skal vi ta en dag Anders hvor jeg tar med DP forsterkeriet mitt bort til deg eller vi tar Krixene over hit i kjellerstua, så skal du få høre hva de små tassene kan. Vi havner jo da helt i andre enden av skalaen med strøm og watt i "overkill" klassen.
Så kan vi bytte litt kabler, sette inn en råere CD-spiller osv.osv. kort sagt leke litt.
Men som Baluba allerede har vært inne på, så vil det ikke være noen vei tilbake :rolleyes:
Så da er du advart.

Når det gjelder lån av Klipsch Forte II, så må du ta det med din mor.
Som du er inne på er de i daglig bruk, og jeg har nylig kastet ut "hyssing" høyttalerkablene som Tequila (den ene av 4 katter) gnager på, og satt inn ett sett Cardas Cross (mer mm2 kobber). I tillegg trodde vi TVen var på vei til resirkulering. Den knitret og skrapet i noen uker for så nekte å bli slått på. Du vet jo hvor tung bruk det er av TVen her borte.
Det viste seg at strømkabelen som fulgte med apparatet simpelthen var knekt. Med en feit LMC FAT strømkabel koblet inn fikk TVen til å sprute av farger og ro. Så nå har vi både bedre bilde og bedre lyd her borte i lia.
Neste oppgradering her vil bli en ny integrert forsterker til TV og film lyden, og litt heftigere saker i kjellerstua :cool:
Har allerede gått nedover den stien, og må si det er utrolig morsomt og faktisk høre forskjellen bare ved om bytte en enkel komponent :)

Skal ta deg på ordet, vi må sette av en dag der jeg tar med Krixene, er jo meget sannsynlig at jeg ikke får det fulle potensiale med det anlegget jeg har nå, så skal bli spennende og se.

Må også få hørt Firebirden din en dag!

AndersRL

Medlem
Ble medlem
18.04.2016
Antall liker
17
Sted
Sarpsborg
Tror dere en Abrahamsen V2.0 kan sparke litt liv i høyttalerne?
Har tittet litt på en slik en stund, men avventet.
Det er selvfølgelig ikke rør, men så er det noen begrensninger i lommeboken også, rør har en tendens til og koste litt mer.
Lest mange gode ord om Abrahamsen sin serie. Spennende og høre om det er noen erfaringer her med denne, og noe tungtdrevne(?) stativhøyttelere. 6 ohm, 88dB/w/m. Leste forsåvidt også at Krix anbefaler en amp med 20 - 120 w RMS.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Helt sikkert, men det vil nesten være for galt å ikke heller prøve å sikte etter ht som passer joplin-forsterkeren. Hvis det ikke er slik at forsterkeren er lånt og skal leveres tilbake, da.

AndersRL

Medlem
Ble medlem
18.04.2016
Antall liker
17
Sted
Sarpsborg
Helt sikkert, men det vil nesten være for galt å ikke heller prøve å sikte etter ht som passer joplin-forsterkeren. Hvis det ikke er slik at forsterkeren er lånt og skal leveres tilbake, da.
Den er forsåvidt på lån på ubestemt tidspunkt, da det er JanR's eldste sønn som er arvetager av denne. Han skal når bo forhold tillater det, bygge ett anlegg rundt den.
Prøver og ikke knytte meg for mye til den, men det er helt klart horn og rør jeg kommer til og gå for i det lange løp, må bare vente på at det bygger seg opp en liten sum sparepenger først :)

I mellomtiden tror jeg at jeg skal kose meg litt med Krixene og en god transistor amp.

Sett at du har postet en del om Abrahamsen, rop ut om du vet om en V2.0 til salgs!

Vet at V2.0 UP har bedre display, samt software som fungerer litt bedre. Men utgjør oppgraderingen en stor forskjell på lyden? Vet det skrives at det er en markant forskjell. Hva syns du?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oppgraderingen er hovedsakelig en strømforsyning med mye større kondensatorbank og at den spiller litt lenger i klasse A. En V2.0UP er en veldig strømsterk "70" W forsterker og vil sannsynligvis være glimrende til høyttalerne dine, og større gulvstående senere, for den del.

Mener Abrahamsen selger dem enda.

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
74
Jeg har hørt begge versjoner, dog ikke "head to head". Vet ikke om forskjellen er så markant, men Abrahamsen er vel et av de "tryggeste" forsterkerkjøpene du kan gjøre for en rimelig penge. Lett å like, og nok power til å fungere på de fleste aktuelle høyttalere mtp pris.

AndersRL

Medlem
Ble medlem
18.04.2016
Antall liker
17
Sted
Sarpsborg
Det gjør de. Ser sånn ut i nettbutikken værtfall :)
Tenkte det var litt og spare på å kjøpe den brukt.

Skal holde øynene åpne for en slik fremover.

Topp Bunn