equilibrium
Overivrig entusiast
Vedr innspilling: sett høyttalerne mot hverandre og snu fasen på den ene. Kanselleringen er såpass effektiv at man kan vri moroknotten en hel del uten at ører og naboforhold ryker.
Helt klart, og det er sannsynlig at for de fleste av oss så er det rommet som forårsaker de største svakhetene i lydbildet. Rommet kan gjerne sies å utgjøre minst 50% av lydkvaliteten og burde prioriteres deretter. Rette ræven som fiser her, med anlegg til over 100 ganger kostnaden av akustikktiltakene...Som oftest er skarp og ubehagelig lyd et romrelatert problem. Refleksjoner, og da helst fra de nærmeste flatene er ofte største kilde til problemet.
Spiller man høyt, vil rommets evne til å dempe / svelge unna utstrålt energi ha samme effekt. Når rommet "går i metning", vil resultatet ofte være hard, ubehagelig lydgjengivelse.
Mvh
Håkon Rognlien
Ca 100db. Så høyt spiller jeg aldri i stuen, så dersom det må spilles over 90-95 db i snitt for å spille inn høyttalere så har jeg aldri spilt inn noen par. Derav forbeholdet.Hva legger du i "absurd høyt"?enten må man spille absurd høyt for å spille inn
Det er mulig, men jeg har som sagt ikke erfart forskjeller hverken målemessig eller lyttemessig på mine kii three som har 6,5 " basselementer som spiller ned til 20hz.Det er det sikkert. F.eks. vil nok store elementer med liten slaglengde ternge mindre "oppmykning" av opphenget enn små elementer som settes til å spille dypt og høyt med store slaglengder.eller så er det veldig høyttaler-avhengig.
Hva skal til for å høre forskjell på bassen? Hva tilsvarer det i slaglengde? Snakker vi om mer eller mindre forvrenging enn utgangspunktet? Er det kalkulert fra produsent at det skal bli endring til det bedre over tid eller er det bingo?Ja, du... Tror ikke det. Ikke på produkter der det faktisk er mekaniske komponenter som kan "slites til" så friksjonen minker. Pickuper og høyttalerelementer, f.eks. Kabler og loddepunkter? Not so much!Blir feil å si at alle som har opplevd endringer bare innbiller seg ting, men det er sannsynlig at det kan være tilfelle.
Ser nokså store ut. Usikker på om de hadde fått plass i den lille "TV avdelingen" i stua, så sant de ikke er plasseringsvennlige og tåler å stå tett på veggene. De langt billigere Canton GLE 496 har fått 6 stjerner i Lyd og bilde og konkurrerer mot langt dyrere høytalere som blant annet Monitor audio silver 6, så jeg tviler ikke på at Canton lager gode høytalere GLE 496 selges atpåtil av Komplett (som tilbyr 45 dagers åpent kjøp og fri retur) til kun 5990 for paret. Er som sagt det med stua da. Redd de ikke hadde fått nok plass...Har du vurdert Canton? Strekke budsjettet litt med f eks Canton Chrono SL 595.2 DC. Har ikke hørt dem selv, men har hørt langt dyrere Canton og de var kjempe engasjerende.
For akkurat Klipsch sitt tilfelle, så er har det vært mumla i dBh. Spill høyt og bruk få timer, eller spill lavere og bruk lengre tid.Ca 100db. Så høyt spiller jeg aldri i stuen, så dersom det må spilles over 90-95 db i snitt for å spille inn høyttalere så har jeg aldri spilt inn noen par. Derav forbeholdet.
Det er påviselige forskjeller i t/s-parametre mellom et nytt og ubrukt element og et innspilt et. Nå går det riktignok ikke så forferdelig mange timer før det grøvste har gått seg til.Det er mulig, men jeg har som sagt ikke erfart forskjeller hverken målemessig eller lyttemessig på mine kii three som har 6,5 " basselementer som spiller ned til 20hz.
Så jeg ville tatt påstander med en klype salt og iallefall ikke kjøpt høyttalere I den forventning om at det blir bedre med tid. Kanskje det blir det, men bør man gå utifra det?
fs synker, Vas øker og Qt synker.Hva skal til for å høre forskjell på bassen? Hva tilsvarer det i slaglengde? Snakker vi om mer eller mindre forvrenging enn utgangspunktet? Er det kalkulert fra produsent at det skal bli endring til det bedre over tid eller er det bingo?
Hvorfor har ingen kommentert denne?
PA høytalere er vel beregnet på å nå ut til en større gruppe mennesker over et større område (type konsertsal eller arena)?. Dette er en liten stue i en liten leilighet med naboer tett på. Tror faktisk ikke jeg kan gå for noe så alt for stort til denne lille stua. Trenger jeg energiske høytalere? Ja, helt klart! Trenger de være store for å fylle stuen med lyd eller høres godt også i andre rom? Nei. Små bokhyllehøytalere kan faktisk fylle denne stuen med lyd og høres nokså greit i alle de andre rommene i leiligheten. Grunnen til at jeg først og fremst har sett etter gulvstående fremfor stativhøytalere er at de har et bredere register. Kan jeg spille grisehøyt? Nei, for da blir naboene mest sansynlig fly forbanna Musikken vil bli spilt på moderat høye nivåer. Høyt nok til å rocke løs, men langt ifra øredøvende nivåer. Høytalerne skal bli brukt like mye til film og TV serier som musikk.Hvorfor har ingen kommentert denne?
Dette må da være konge på denne typen musikk! Med rett forsterker altså...
Noen som har disse eller har hørt de?
Eventuelt:
JBL 4612 caberett speaker, kr. 2500/stk (Finn)
Og har du vurdert PA høyttalere? Om utseende ikke betyr så mye?