Anlegg til TV og stua? 10-15K!

Tmz89

Medlem
Ble medlem
14.08.2014
Antall liker
1
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe noe nytt til stua, men som også må fungere til TV og Videospill! Nå er det slik at det ikke nødvendigvis må være 5.1 eller annen type surround-systemer. Jeg har vært og tittet litt på Hi Fi klubben's sortiment samt Soundgarden.. det er mye å velge i..

Jeg kan se for meg at jeg kan trives med et 2.1 oppsett, eller 3.1 alt ettersom.
Høytalere jeg har sett på er i hovedsak Dali og B&W..

Alt av tips settes pris på! På forhånd takk! ;)

Tmz89

Medlem
Ble medlem
14.08.2014
Antall liker
1
Virkelig ingen som har noen tips?

Kan avsløre at jeg idag har vært å fått testet ut Dali Lektor 6 og Ikon 6 mk2! Sammen med et av disse parene anbefalte mannen på Hi Fi klubben meg å kjøpe en subwoofer i tillegg. Nå skal jeg vente litt til de får inn Lektor 8, slik at jeg kan sammenligne. Stua mi er ca 40 kvadrat, og jeg sitter om lag 4 meter ifra tv'en.

Jeg har også sett på et helt sett med Lektor 6 fronter, 2 x Lektor 1 kompakt, sub E12 F og LCR senter.. Hmm

Ser ut til at dette blir litt dyrere enn først antatt..

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Om du skal opp på 2.1 eller 3.1 blir det et kompromiss sammenlignet med å kjøre en "tradisjonelt" stereoanlegg. Spørsmålet blir dermed om du skal ha mest mulig kvalitet eller kvantitet for pengene.

Det er også greit å hvite hva skal anlegget brukes mest til? Må det kunne spille høyt? Hvilken type musikk hører du mest på? Har du noen preferanser på hvilken type lyd du liker?

Det største problemet om man skal holde seg innenfor budsjett og samtidig ha relativt store høyttalere er å få en skikkelig forsterker for det som blir igjen etter kjøp av høyttalere.

Geir Arne

Tmz89

Medlem
Ble medlem
14.08.2014
Antall liker
1
Om du skal opp på 2.1 eller 3.1 blir det et kompromiss sammenlignet med å kjøre en "tradisjonelt" stereoanlegg. Spørsmålet blir dermed om du skal ha mest mulig kvalitet eller kvantitet for pengene.

Det er også greit å hvite hva skal anlegget brukes mest til? Må det kunne spille høyt? Hvilken type musikk hører du mest på? Har du noen preferanser på hvilken type lyd du liker?

Det største problemet om man skal holde seg innenfor budsjett og samtidig ha relativt store høyttalere er å få en skikkelig forsterker for det som blir igjen etter kjøp av høyttalere.

Geir Arne

Takk for svar!

Det vil nok bli mest brukt til musikk. Men klart, jeg er også glad i film. Jeg føler ikke at jeg har et skrikende behov for surround, så lenge jeg får punchen actionscener gir osv.. Alt jeg er opptatt av er en ren og behagelig lyd.

Musikken det går i er vel typ Raggae, blues og metal. Jeg vil ha muligheten til trøkket Metallica gir, samtidig som jeg kan nyte noen blues-toner. At muligheten til å skru opp volumet en del er til stede gjør ingenting.

EDIT: Jeg har temmelig liten peil. på dette her, noe som kanskje er tydelig. Før har jeg kjøpt ferdige systemer som elkjøp osv leverer. Men nå føler jeg tiden er inne for å bli voksen..! :)

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
For å få litt punch og morro blir det fort ganske nødvendig med en sub, noe som stjeler en del av budsjettet.

For å holde oss innenfor budsjett ville jeg lyttet på Dali Zensor 5 sammen med en Dali E-12F sub. Sammen med f.eks. den utgående Denon X1000 vil du få et godt resultat og holde deg innenfor budsjett. Alternativt kan man gå for Zensor 3 og 2stk E-12F, men da havner man litt over budsjett.

Et annet alternativ som jeg personlig syntes låter bra er B&W 686 S2 sammen med ASW610. Kombiner dette med NAD 7050 og du har et lite og stilrent oppsett som spiller overraskende godt. Litt over budsjett med nevnte forsterker men den kan alltids byttes med f.eks. Cambridge 651A om budsjett er viktig.

Dette er etter min mening en god start for å kartlegge hva du selv syntes fungerer best. Lett og lytte på hos HFK. Når du vet hva du ønsker kan det også være lurte å kikke på bruktmarkedet.

Lykke til!

Geir Arne

Tmz89

Medlem
Ble medlem
14.08.2014
Antall liker
1
For å få litt punch og morro blir det fort ganske nødvendig med en sub, noe som stjeler en del av budsjettet.

For å holde oss innenfor budsjett ville jeg lyttet på Dali Zensor 5 sammen med en Dali E-12F sub. Sammen med f.eks. den utgående Denon X1000 vil du få et godt resultat og holde deg innenfor budsjett. Alternativt kan man gå for Zensor 3 og 2stk E-12F, men da havner man litt over budsjett.

Et annet alternativ som jeg personlig syntes låter bra er B&W 686 S2 sammen med ASW610. Kombiner dette med NAD 7050 og du har et lite og stilrent oppsett som spiller overraskende godt. Litt over budsjett med nevnte forsterker men den kan alltids byttes med f.eks. Cambridge 651A om budsjett er viktig.

Dette er etter min mening en god start for å kartlegge hva du selv syntes fungerer best. Lett og lytte på hos HFK. Når du vet hva du ønsker kan det også være lurte å kikke på bruktmarkedet.

Lykke til!

Geir Arne

Setter pris på tilbakemeldingene dine. Men etter jobb idag ble det nok rykket ut litt dyrere anlegg..

Endte på følgene etter mye att og fram: Denon AVRX3000; Dali Ikon 6mk2; Dali Ikon SubMk2.
Endte opp med å få en ok pris på utstillinga av Ikon 6 som ikke var ferdig innspillt. Suben fikk jeg også en god pris på, da det var en demo med sprengt element. Mannen hadde ny innmat som låg i eske, altså kjøpingsny til redusert pris. Reciever betaler jeg 4K for.

Jeg tror jeg har gjort en grei deal. Over budsjett, men fornøyd.
Skal hente anlegget imorgen.. Gledes!

Sist redigert:

Tmz89

Medlem
Ble medlem
14.08.2014
Antall liker
1
Har ikke fått henta anlegget enda, da folka er dratt til Stockholm..

Men et spørsmål, om noen har peil: Hvordan er det å kombinere Denon og Dali? Ser at folk snakker om at Dali og Nad er en god match.. Og hva vil i så fall være det mest opptimale for det jeg skal ha? Nad? Denon? Noe annet?

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Jeg hadde Nad 390DD og Dali Ikon 6 MK2. Det var en fin kombinasjon, og slapp å tenke på dac... Nad'n kan fåes brukt for drøye 10k.

A.J.

Tmz89

Medlem
Ble medlem
14.08.2014
Antall liker
1
Jeg hadde Nad 390DD og Dali Ikon 6 MK2. Det var en fin kombinasjon, og slapp å tenke på dac... Nad'n kan fåes brukt for drøye 10k.

A.J.
Men ingen erfaring med Denon? Jeg har smal kunnskap, om noe på dette området, og må derfor stole på fagfolket i butikken. Det blir derfor håpløst for meg å sammenligne div. modeller. Har forsøkt meg på Google og forum som her. Derfor ender jeg opp med å spørre rett ut.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6

A.J.
Men ingen erfaring med Denon? Jeg har smal kunnskap, om noe på dette området, og må derfor stole på fagfolket i butikken. Det blir derfor håpløst for meg å sammenligne div. modeller. Har forsøkt meg på Google og forum som her. Derfor ender jeg opp med å spørre rett ut.
Ingen erfaring, men sikkert ikke ille:p
Dali er vel generelt ganske greie ht å drive og funker nok bra med flere forsterkere. Ikon 6 er også en ht som spiller det meste og fungerer bra på både tv og musikk. Du kommer sikkert til å bli fornøyd med de, men blir du hekta kommer nok oppgraderinger kjappere enn du tror, hehe.

A.J.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Denon og Dali fungerer bra. Ikke noe å bekymre seg for. :)

Geir Arne

Tmz89

Medlem
Ble medlem
14.08.2014
Antall liker
1

A.J.
Ingen erfaring, men sikkert ikke ille:p
Dali er vel generelt ganske greie ht å drive og funker nok bra med flere forsterkere. Ikon 6 er også en ht som spiller det meste og fungerer bra på både tv og musikk. Du kommer sikkert til å bli fornøyd med de, men blir du hekta kommer nok oppgraderinger kjappere enn du tror, hehe.

A.J.
Jeg er sikker på at jeg blir fornøyd. Oppgraderinger kommer den dagen lommeboka tillater det :) Det neste blir en skikkelig senter. Så får vi se hva det neste blir! Har du noen erfaringer med å kjøre doble fronter? Ser at noen gjør det.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Har du noen erfaringer med å kjøre doble fronter? Ser at noen gjør det.
Ville anbefalt to(eller fler) suber før jeg hadde vurdert dobbelt sett fronter. Og før dobbelt sett med fronter bør det heller oppgraderes til større fronter. Derimot kan man, om rommet tillater det, gå for "front wide" høyttalere. Sjeldent noe behov for dette i et kombinert anlegg, men muligheten er der.

Geir Arne

Topp Bunn