Antall plater i forhold til kostnad på avspillings

Antall plater i forhold til kostnad på avspillings

• Mindre enn 10

Stemmer: 0 0.0%
  • 10 - 20

• 21 - 40

• 41 - 70

• 71 - 100

• 101 - 140

• 141 - 200

• Over 200

• Totalt antall stemmer
    0

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Re: Antall plater i forhold til kostnad på avspill

det er selvsagt ikke viktig, men i forhold til betyr delt på; hvis vi spør hvor mange hus det er i Bergen i forhold til antall innbyggere tar vi antall hus (100.000?) og deler på antal innbyggere (250.000) og får 0.4. Dvs det er 0.4 hus pr innbygger, eller det bor 2.5 innbyggere pr hus (antall innbyggere i forhold til antall hus).

Vel vel, det var dagens flisespikkeri.
Tja.. jeg mener vel at forholdet mellom to tall kan utrykkes både invertert og ikke invertert fortsatt jeg da.. ;) Selv om man setter "feil" faktor først i setningen. Men det er mulig det blir "matematikk-gramatisk" feil å utrykke det slik jeg gjorde.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo

Å hva med verdi på plater? Ikke alt i samlinga mi koster 149.-/169.- . Noen koster langt mer enn enkelte komponenter i anlegget. 8) ;) ;D

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm

Jeg hører for det meste på litt eldre heavy, så jeg syns det er ganske bra med 800 plater jeg::)
210000 / 800 = 262.5

S

smil

Gjest

om lag 1300

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13

Arve, har du ikke hørt om det å være platesamler?
At enkelte samler på stereoutstyr er en ting ,det er mye
morsommere å samle på plater.
Dersom markedsverdien skulle brukes som divisor i mitt
tilfelle, vil kvotienten være en haug med desimaler med
0 foran. Kjempetanke!!!!!!

O

OldBoy

Gjest

Nå har også jeg gjort min borgerplikt og stemt.

Forøvrig: "Ingen kommentar". Er det ikke det alle sier når de kommer ut av valglokalet?

Vent, må bare sjekke....regnet jeg riktig nå?

Skal vi se ca.....(dere trodde kanskje at dere skulle få se noen tall nå?) delt på ....(å nei, jeg holder da tunga rett i munnen!)......regne, regne....= Det var da pokker til stort tall, må se å skaffe meg noe flere plater.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Jo, det er riktig det egentlig, men grunnet mangelen på flere svaralternativer (max 7) så ble det barre sånn  :)
"Ble det bare sånn?" Det er jo du som bestemmer intervallene, og burde kanskje gjort noen av intervallene bredere for å nyansere ekstremforholdene noe. Jeg har ikke spesielt dyrt anlegg, men likevel havnet jeg svært nær 200 i forholdstall siden jeg ikke har enormt mange plater (men anlegget brukes jo til TV, radio DVD etc. i tillegg, så antall CD-plater sier lite om bruksverdien av anlegget...)

O

OldBoy

Gjest

(men anlegget brukes jo til TV, radio DVD etc. i tillegg, så antall CD-plater sier lite om bruksverdien av anlegget...)

Godt tenkt!

Her ligger nok min hund begravet også.

Regner vi for eksempel 1 TV-time = 1 radio-time = 1 CD/LP, havner jeg i den helt andre enden av avstemningsskalaen.

Dessuten telte jeg bare titler, ikke plater. Jeg har ganske mange med to, tre, fire og t.o.m. flere plater i.

Sitter med en mye bedre følelse nå. Jeg har nok ikke overinvestert i utstyr likevel.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.226
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Antall plater i forhold til kostnad på avspillingsutstyr..

Undersøkelsen er selvsagt helt anonym
Og fullstendig uten verdi!

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1

Det er da virkelig helt meningsløst å diskutere dette! Svar på det tråden ber om og vær fornøyd, eller la være! Hvis dere mener at noe er alvorlig feil så start en egen tråd.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Helt uten verdi er vel ikke dette.  Men at noen rister på hodet over verdien på anlegget kontra platene, så er vel ikke dette noen galskap å snakke om.  Det er mye mer interessant å snakke om verdi kontra brukstid.  Og det er interessant å snakke om hvor mye nytelsen verdsettes.  

En dedikert hifi-interessert bruker sikkert 1-2 timer hver dag (i snitt) til dedikert lytting.  Om dette er basert på en samling på 50 plater eller 5000 plater er vel ganske uinteressant.  Med 1-2 timers lytting hver dag oppnår man 350-700 timers nytelse i løpet av et år.  Dette tilsvarer 15-30 døgn.  Sammenligner man dette med hvor ofte folk bruker millionbåtene sine eller millionhyttene sine, så synes jeg investeringen i et dyrt anlegg lett lar seg forsvare, uavhengig av størrelsen på platesamlingen.  Forholdet mellom antall plater og kostnaden på anlegget blir litt som å sammenligne prisen på en bil med stor kjøreglede bilen med hvor mange ulike veier bilen kjøres på...

Det må vel være lov å diskutere det som belyses av en slik utspørring. Uten diskusjon rundt spørringen og resultatet, så er ihvertfall utspørringen relativt verdiløs.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1

Diskutere saklig er bra.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.997
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46

Må nesten påpeke denne Leif...er ikke du vant til å jobbe med store tall!

Mvh
OMF
:eek: ::) ;D  litt trøtt kansje?

dessuten jobber jeg sjelden med tall under 10 millioner ::)

P

Parelius

Gjest

140.000/4.500=31,1111111111111

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0

ca 200.

Her er min mening om saken, satt litt på spissen:
Jeg vil mye heller ha 100 skiver og et anlegg til 100.000 (forholdstall på 1000!) enn 10.000 skiver og et anlegg til 10.000 (forholdstall på 1).

Hvis jeg har 100 skiver kjenner jeg alle sammen godt, og kan nyte dem maksimalt over et meget godt anlegg. Har jeg 10.000 skiver vil jeg aldri ha tid til å høre på alle en gang, så det oppfatter jeg som meningsløst. Da er det bedre å ha få skiver med så god lyd som mulig.

For ordens skyld: Jeg har stor respekt for samlere som vil ha alt av alle artistene de liker, og foretrekker å samle på skiver fremfor å ha dyrt anlegg. Jeg prioriterer bare annerledes.

N

nb

Gjest

ca 200.

Her er min mening om saken, satt litt på spissen:
Jeg vil mye heller ha 100 skiver og et anlegg til 100.000 (forholdstall på 1000!) enn 10.000 skiver og et anlegg til 10.000 (forholdstall på 1).

Hvis jeg har 100 skiver kjenner jeg alle sammen godt, og kan nyte dem maksimalt over et meget godt anlegg. Har jeg 10.000 skiver vil jeg aldri ha tid til å høre på alle en gang, så det oppfatter jeg som meningsløst. Da er det bedre å ha få skiver med så god lyd som mulig.

For ordens skyld: Jeg har stor respekt for samlere som vil ha alt av alle artistene de liker, og foretrekker å samle på skiver fremfor å ha dyrt anlegg. Jeg prioriterer bare annerledes.
Og jeg som trodde det var viktig å ha skiver med så god musikk som mulig ;D

O

OldBoy

Gjest

Da er det bedre å ha få skiver med så god lyd som mulig.
Du er inne på noe her.

Kanskje forholdstallet "antall gode plater"/"totalt antall plater" er en vel så interessant brøk. Den sier i hvert fall noe om hvor flinke, eller sløve, vi er til å disponere CD/LP-budsjettet.

Tør ikke tenke på hva jeg ligger på, men nå ødelegger jeg vel hele tråden her.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.052

Slo meg der, gitt, eg var på 35....
...men kor mykje vits er det å ha 10 000 album? Livet er for kort til å spele meir enn ca 3000 av dei sånn regelmessig nokre gongar i året. Vert det ikkje mest samling for samlinga si skuld?
Mitt forholdstall har doblet seg den siste måneden, men nå saster jeg alt på at det kryper sakte men sikkert nedover igjen...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881

Hvorfor i all verden skulle man ha flere cd'er dersom man har en kostbar stereo? Man får da ikke mer tid til å høre musikk av det. Det er ikke noe vits i å ha flere cd'er enn man rekker å bli godt kjent med.

Jeg har et forholdstall på ca 600, hvis jeg regner med villedende priser. Men jeg synes ikke 500 cd'er er lite.

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Antall liker
12

Ca 500000/ca900=551

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1

:eek: ::) ;D  litt trøtt kansje?

dessuten jobber jeg sjelden med tall under 10 millioner ::)
O.T. Hmmm ... komma feil har en tendens til å gå i takt med antall nuller. Selv spør jeg stadig vekk om tallene er i kilo kr, mill. kr eller mrd. kr.

mvh
KJ

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2

120

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0

Jeg kom ut med 0,05. Jeg er arkeolog og tweaker/bygger. Jeg har hørt mye hifi gjennom årene, men mest på musikk. Jeg er meget godt fornøyd.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.052

Hvorfor i all verden skulle man ha flere cd'er dersom man har en kostbar stereo? Man får da ikke mer tid til å høre musikk av det. Det er ikke noe vits i å ha flere cd'er enn man rekker å bli godt  kjent med.
Med bare noen svært få unntak har alle mine vel 4500 plater vært bevisste innkjøp. Fra tenårene har jeg dessuten hatt et bevisst forhold til å bygge en, etter min forstand og preferanser, så eklektisk som mulig samling av kvalitetsmusikk. For meg er derfor gleden ved samlingen ikke relatert til at jeg bør/må bli godt kjent med alle, men snarere ha en samling som jeg selv synes er spennende å utforske.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0

Er det ikke det jeg egentlig sier? :)

"Det er bedre å ha få skiver med så god lyd som mulig."
Ah! Ser at den setningen kan misforstås. Sett i sammenheng med det andre jeg skrev skulle det ikke være vanskelig å forstå hva jeg mener. :)

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1

Er det sunnere dess lavere...? I så fall er jeg nokså sunn (kanskje det eneste sunne ved min hobby), fordi mitt 200k+ system lar meg falle på et forholdstall under 10 allikevel..
Tallet virker forholdsvist sunt på meg. Det er jo bedre å bruke pengene på musikk enn f.eks. narkotika ;D. Må si jeg lar meg imponere av noen som har klart å samle over 20.000 plater. Selv har jeg anskaffet meg rundt 4.000 i løpet av 20 år. I den siste måneden har jeg vel kjøpt rundt 3 CD'er per dag (for å sette meg inn i klassisk musikk), men fremdeles er det jo langt igjen til 20.000. I min leilighet har jeg jo også allerede plass-problemer, og jeg jeg har vel rundt 300 CD'er jeg ikke har rukket å høre på. Det er jo alltid noen gode tilbud på Platekompaniet (59,50) og CD'er som står i fare for å utgå, slik at jeg må handle... Synes det kan være et stort dilemma å velge hvilken CD jeg skal høre på til enhver tid. Hvordan er da dette for deg? :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.226
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Aldri lett å bli klok på alt.................
Men uten musikk ville det vel ikke vært så mye vits i å lete etter god lyd heller.
Da må det bli i denne rekkefølge. Musikken og så lyden. Mange vil ha større glede av å spille god musikk på et middelmådig anlegg enn å ha et topp-anlegg og lite musikk.

N

nb

Gjest

Aldri lett å bli klok på alt.................
Men uten musikk ville det vel ikke vært så mye vits i å lete etter god lyd heller.
Da må det bli i denne rekkefølge. Musikken og så lyden. Mange vil ha større glede av å spille god musikk på et middelmådig anlegg enn å ha et topp-anlegg og lite musikk.
Meget enig i det, når man ser alt som testes her kan man jo lure på om enkelte i det hele har tid til bare å lytte til musikk.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0

"Ble det bare sånn?" Det er jo du som bestemmer intervallene, og burde kanskje gjort noen av intervallene bredere for å nyansere ekstremforholdene noe. Jeg har ikke spesielt dyrt anlegg, men likevel havnet jeg svært nær 200 i forholdstall siden jeg ikke har enormt mange plater (men anlegget brukes jo til TV, radio DVD etc. i tillegg, så antall CD-plater sier lite om bruksverdien av anlegget...)
ok.. hvor mange ganger vil du jeg skal si det ? Dårlig planlegging.. jeg trodde ikke at en så stor andel skulle havne solid over 200...

Jeg har ikke spesielt dyrt anlegg, men likevel havnet jeg svært nær 200 i forholdstall siden jeg ikke har enormt mange plater
Hva tror du egentliog denne undersøkelsen tar sikte på belyse ? :) Nettopp ! Hvor mange plater du har i forhold til hvor dyrt anlegget ditt er.. intet mer intet mindre..

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0

230000/300=766

Au da.... Jeg må kanskje sykemeldes på musikkfronten også ? ???

Men jeg innrømmer at jeg synes det er moro med duppeditter og prøve seg frem og tilbake :)
det koster deg altså ca 4 ganger så mye å spille en plate enn hva plater i segselv koster ;D
det sier litt om utstyrsmanien er inne.
hvorfor kjøper ikke damer svindyre anlegg? hvorfor kjøper ikke musikere det heller?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Jeg kom ut med 0,05. Jeg er arkeolog og tweaker/bygger. Jeg har hørt mye hifi gjennom årene, men mest på musikk. Jeg er meget godt fornøyd.
Da har du mye musikk.

Eksempel:
Anlegg til 50.000 og 1.000.000 album gir 0,05.

Jeg har neppe plass til så mye musikk, selv i 2 etasjer. 8)

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0

Sammenligner man dette med hvor ofte folk bruker millionbåtene sine eller millionhyttene sine, så synes jeg investeringen i et dyrt anlegg lett lar seg forsvare.
det er enormt større leap fra pioneer-jolle til en princess enn nad til krell.
hallo. se på hva dere betaler hundretusenvis av kroner for. noen små kretskort.
at en stereo skal koste like mye som en ny bil henger ikke på greip uansett hvordan ser på det.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0

Altså bare for å klargjøre trådstarters synspunkt her.. (meg da vettu)

Det er ikke slik at de med score over 200 ikke kommer til himmelen (eller tilsvarende) ;D Tvert i mot, jeg (og mange med meg) mener ikke nødvendigvis at det er noe galt med en høy score. Dere må jo huske på alle de faktorene som gjør det hele rimelig unøyaktig !

Jeg har "handlet anlegg" i nesten 20 år.. mange her har holdt på i 30 og 40 år. Hvor mange penger har ikke de "tullet bort" i gjennom årene.. Noen har handlet skiver i 20 år noen i 2 år osv osv....

Men jeg ville heller hatt 1000 gode plater og dårlig stereoanlegg enn 50 plater og reference anlegg... Ganske enkelt fordi jeg etter hvert har et ganske "sterkt" forhold til ganske mange hundre skiver... Innholdet i disse akryl/vinyl platene betyr uendelig mye mer for meg enn all verdens tekniske innretninger.. Men det er meg

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0

Da har du mye musikk.

Eksempel:
Anlegg til 50.000 og 1.000.000 album gir 0,05.

Jeg har neppe plass til så mye musikk, selv i 2 etasjer. 8)
Eller anlegg til 5 tusen og 100.000 plater (hundretusen plater ???)

Tips : Du kan endre på stemmen din Karl :D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Jeg vet om en som til og med har kommoden i yttergangen full av cd`er.
Han er av typen som vet om og kan meste av klassiske utgivelser. Har alt i alfabetisk og kronologisk rekkefølge.
Men hvordan han får det til med sine 10000vis av LP`er og CD`er...det er for meg en gåte.
Nå skal det sies at han har hatt denne hobbyen i ca 40 år. ;)
Anlegget han spiller på er ikke verdt mange kronene. Men lyden han får ut av dette, er nesten utrolig. Spiller homogent og oppløst, med enorme dynamiske kontraster der det kreves.
Dette oppsettet er bygget for klassisk musikk og jazz.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128

Men dette med platesamling: er det slik her at når man har kjøpt en plate, så skal man ha den til evig og alltid? Jeg har nemlig hørt noen hevde det - at man skal ALDRI kvitte seg med en plate.

Det er jo egentlig noe sentimentalt bullshit. Man begår unektelig bomkjøp innimellom, eller man får ting i gave fra foreldre og søsken som ikke har snøring... Og da synes jeg disse fungerer greit som "byttekapital", så kan jeg få meg litt god og billig årgangsvinyl i steden.

Jeg har følgende regel for bytting: En plate jeg ikke har hørt på i løpet av det siste året, er en sterk byttekandidat. Men som en siste test setter jeg den på. Og dersom det jeg hører ikke interesserer meg nevneverdig, så bytter jeg plata inn. Og jeg har så og si aldri angret på det:)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5

Flaut å komme over 500 :( :( :(

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Solgte unna endel vinyl for noen år siden.....det er vel litt av grunnen til å jeg havner på 110...

Topp Bunn