Legger inn samme tekst her som i tråden Paradigms venner (samt egen tråd). Tenker at videre diskusjon rundt ARC kanskje passer bedre å ta her da veldig mange Anthem produkter har ARC mens det ikke berører så mange av produktene til Paradigm.
Har nå hørt en del på høyttalern i "fabrikkmodus" og hos meg ga dette litt for mye bass. På enkelte opptak gikk det greit, men stort sett ble det for mye og en del during. På film og da spesielt den nye Scull / King Kong så var det helt perfekt Hørtes ut som kjempen var på vei gjennom veggene.....
ARC på 9H korrigerer området 500 Hz og nedover slik at bassen skal fungere best mulig for hver høyttaler i ethvert rom. Man kan også bruke programmet til å finne optimal plassering, noe som anbefales å gjøre før man kjører korrigering. Her var jeg såpass låst at jeg fant det lite hensiktsmessig. Om/når det blir eget lytterom kan dette bli spennende.
Korreksjonsprogrammet lastes ned fra nett og en høyttaler om gangen kobles til pc og derfra til mic.
Minimum 5 målepunkter pr høyttaler.
Som nevnt over så ble det mye bass uten korrigering og regnet med at dette ville korrigeres og justeres ned i en eller annen grad og var forberedt på at det da ville låte slankt etter korrigering i starten til jeg ble vant til forandringen. Slik ble det.
ARC gjorde veldig mye men ikke bare i bassen. Det ble som nye høyttalere og det ble annerledes fra bunn til topp.
Da nivået i bassen ble noe redusert og med jevnere frekvensgang ble mellomtone og diskant også bedre og mer fremtredende. Det jeg har lest om den klare og åpne toppen i Personaserien fikk jeg først erfare fullt ut etter at ARC hadde gjort jobben.
Bassen ble betydelig forandret og låter veldig stramt og kun der det skal være bass, i motsetning til før hvor den hørtes i langt større grad. ARC har nå korrigert bassen mest mulig "korrekt" og jeg har ikke kunnet justere noe etter eget ønske enda da vi hadde relativt kort tid på oss før Mr. Windows måtte dra. Holder nå på å bli vant til den "nye" lyden og begynner å vende meg til mindre og mer korrekt bass. Det høres uten tvil bedre ut så korrigeringen fungerer bra. Men når jeg har anskaffet ny pc så vil jeg nok eksperimentere og justere bassen slik jeg vil ha den. Kanskje litt mer enn det jeg har nå.
Har for øyeblikket ingen ting å vise av grafer. Så det da vi holdt på i går og skal forsøke å få tak i dette.
Kommer ikke til å foreta noen justeringer på en stund enda da jeg vil tilvende meg høyttalern slik det låter nå. Nå blir det kun musikklytting