Apple TV støtter nå bitperfect 44,1 og 48 kHz

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.742
Antall liker
7.891
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Apple TV har i alle utgaver opp/nedsamlet all lyd som spilles av til 48 kHz. Dette har vært mitt største ankepunkt mot å bruke denne boksen til streaming av musikk.

Ifølge en av Darko sine nyeste videoer støtter Apple TV nå bitperfect i 44,1 (CD-kvalitet) og 48 kHz. Hires er ikke støttet. Har trolig kommet med en software-update. Se info fra 3:40:

Er det noen som eier en av de nyere modellene som kan ta en sjekk og bekrefte? 🙂
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg ser i allefall at det står 44.1 kHz i display på prosessoren når Apple-tv er i bruk på to kanals kilder , og slår over til 48 kHz når jeg f.eks setter på en film med flerkanals spor.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.742
Antall liker
7.891
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg ser i allefall at det står 44.1 kHz i display på prosessoren når Apple-tv er i bruk på to kanals kilder , og slår over til 48 kHz når jeg f.eks setter på en film med flerkanals spor.
Det høres jo lovende ut (y)
Tidligere har man fått 48 kHz helt uavhengig av kildematerialet. Hadde satt veldig pris på om du kan ta en kontrollsjekk en dag du har tid.

Hvis det stemmer så vil jeg vurdere å anskaffe en, da det eneste jeg savner med WiiM Pro er å kunne ha en "play screen" på TVen. Jeg har HDMI inn (og ut) på DACen min, så da kan jeg kjøre den rett i den uten at TVen sitt OS trenger å ødelegge.

Jeg har uansett ikke fokus på hires, da jeg må innrømme at jeg oftest bruker Spotify selv om jeg også har Qobuz.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Det høres jo lovende ut (y)
Tidligere har man fått 48 kHz helt uavhengig av kildematerialet. Hadde satt veldig pris på om du kan ta en kontrollsjekk en dag du har tid.

Hvis det stemmer så vil jeg vurdere å anskaffe en, da det eneste jeg savner med WiiM Pro er å kunne ha en "play screen" på TVen. Jeg har HDMI inn (og ut) på DACen min, så da kan jeg kjøre den rett i den uten at TVen sitt OS trenger å ødelegge.

Jeg har uansett ikke fokus på hires, da jeg må innrømme at jeg oftest bruker Spotify selv om jeg også har Qobuz.
Hvordan skal jeg kontrollsjekke det mer enn det jeg har gjort ..?
Jeg ser jo at det nå står 44.1 kHz når jeg benytter f.eks Strim som kilde , mens det tidligere stod 48 kHz …
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.742
Antall liker
7.891
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hvordan skal jeg kontrollsjekke det mer enn det jeg har gjort ..?
Jeg ser jo at det nå står 44.1 kHz når jeg benytter f.eks Strim som kilde , mens det tidligere stod 48 kHz …
Beklager, ser jeg leste litt fort. Trodde du skrev at "du mente (les trodde) at det nå stod 44,1".
Nei men da er saken grei, da støtter den 44,1 da (y)
Siden dette er software-relatert så gjelder det sikkert alle av de senere års modeller. Vet du hvilken modell du har?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.742
Antall liker
7.891
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det er ikke så lenge siden Darko snakket om at han fint kunne leve med konverteringen til 48 kHz, da fordelene utover akkurat det var så store. Så tenker at det må ha skjedd noe på dette i løpet av de siste 1-2 månedene. Såkalt lossless (altså ingen begrensning i båndbredde) har jo vært tilgjengelig i et par år, men akkurat den låste konverteringen har jo blitt stående.

Jeg har derfor stusset på at Apple selv ikke har lansert en egen musikkstreamer, siden de faktisk har alt i både CD-kvalitet/hires på siden egen strømmetjeneste - og inntil Eversolo kom så har det nesten ikke funnets en streamer som har støtte for Apple Music. Selv for CD-kvalitet så har man vært avhengig av å kjøre med Lightning/USB-C til usb-A overgang + USB-A til USB-B kabel inn i DAC for å få det på anlegget (før Eversolo). Med hodetelefoner har man vel fått CD-kvalitet på AirPods Max (altså headset'et til 6500kr), ellers har man måttet anskaffe en portabel DAC fra FiiO/Audioquest Dragonfly eller tilsvarende og bruke kabel videre til propper eller headset.

Nå blir det i alle fall en enklere måte å få det til hjemme (y)

PS, for de som ikke har HDMI inn/ut på DAC/forsterker/streamer, men har HDMI ARC - så har Darko i videoen linket i første post bekreftet at det virker med HDMI fra Apple TV inn i TVen, for så å ta lyden ut på ARC fra TV og inn i forsterker/streamer/DAC som støtter ARC
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Beklager, ser jeg leste litt fort. Trodde du skrev at "du mente (les trodde) at det nå stod 44,1".
Nei men da er saken grei, da støtter den 44,1 da (y)
Siden dette er software-relatert så gjelder det sikkert alle av de senere års modeller. Vet du hvilken modell du har?
Jeg har den siste modellen mener jeg , kjøpte ny for ca 1,5 år siden.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.742
Antall liker
7.891
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har den siste modellen mener jeg , kjøpte ny for ca 1,5 år siden.
Takk for svar :)
Ender nok opp med den jeg også i så fall, ser at generasjonen eldre i 64GB-versjon skal folk stort sett ha 1500-1600kr for på FINN, og den nye versjonen med kablet nett har 128GB for 2090kr. Jeg har Plex-bibliotek med musikk, som er det WiiM Pro spiller lokal musikk fra i dag siden den ikke støtter å spille av filer direkte fra lokalt delte mapper på nettverk. I gamle dager støttet ikke Apple sitt univers FLAC-filer direkte i Musikk-appen, mulig det fortsatt er slik sånn at Plex-app på Apple TV blir enkleste måte. Spiller du også av lokalt lagret musikk, i så fall hva bruker du?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Ja man like gjerne kjøpe ny da.
Jeg bruker den ikke til musikk annet enn fra Youtube , for jeg har alle streamingtjenestene pluss muligheten for å spille av fra lokal NAS nnebygd i JBL prosessoren. Og da er det lettvindere å gå den veien.
Når det er sagt så har jeg prøvd med både Spotify og Tidal via Apple-tv tidligere , og det har alltid vært dårligere kvalitet enn andre løsninger , men har ikke testet etter denne oppdaterimgen , så mulig det kan ha endret seg nå da kanskje 🤔
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Uansett om dette stemmer eller ikke, fordrer det også at TV'en ikke resampler og bør ellers være bitperfekt. Min gamle Pioneer plasma resampler alt til 48khz uansett, + demper lyden med -10dB eller deromkring. Har man en dac som har et lavt utgangsnivå på rundt 1V, så blir det vanskelig å få høyt nok volum faktisk.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.742
Antall liker
7.891
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Uansett om dette stemmer eller ikke, fordrer det også at TV'en ikke resampler og bør ellers være bitperfekt. Min gamle Pioneer plasma resampler alt til 48khz uansett, + demper lyden med -10dB eller deromkring. Har man en dac som har et lavt utgangsnivå på rundt 1V, så blir det vanskelig å få høyt nok volum faktisk.
Godt innspill. Har man DAC eller receiver med HDMI inn/ut er dette ikke noe problem, men Darko sa i videoen at man unngår resampling dersom man bruker HDMI ARC ut fra TVen og inn på en DAC, streamer eller forsterker som har ARC inngang også. Men dersom man er avhengig av å hente ut signalet med toslink/optisk fra TV så vil den nok resample til 48khz.
 
Topp Bunn