Enig, DVD-A versjonen er knall.rico skrev:Ellers så er jeg enig med Voff; hvis Fremer mener "Fragile" låter dårlig så må jeg nok si han er "på tur"; "Fragile" låter veldig bra!
Enig, DVD-A versjonen er knall.rico skrev:Ellers så er jeg enig med Voff; hvis Fremer mener "Fragile" låter dårlig så må jeg nok si han er "på tur"; "Fragile" låter veldig bra!
Hva med Gentle Giant sin Aquiring the Taste? Den låter iallefall knall på et skikkelig anlegg.Voff skrev:Mener Fremer "unlike Yes Fragile"? Fragile er en av de bestlydende rockeproduksjoner fra 1971. Den låter virkelig bra!quad_lars skrev:Understand: like Acoustic Sounds' release of Yes's Fragile, Aqualung was not a great recording to begin with.
Tror faktisk det er det Vidar, de ga den først ut før de ordnet opp med problemene de fikk med de første 200 gr. platene, så var den borte til "den nye" vinylen ble oppfunnet, så presset Classic nytt opplag.Vidar P skrev:Enig, Fragile låter veldig bra. Synes "The Yes Album" på den nye vinyl også låter veldig bra jeg.
Det er flere remasteringer av Aqualung fra Classic eller?
Det rimer godt ja, for den jeg hørte var virkelig dårlig, og det stemmer ikke med det de andre her rapporterer. Da antar jeg at jeg hørte den første mislykkede pressingen jeg da. Hvilket forhåpentligvis betyr at de nyere nåværende Classic'ene med rette sies å ikke være så verst.rico skrev:Tror faktisk det er det Vidar, de ga den først ut før de ordnet opp med problemene de fikk med de første 200 gr. platene, så var den borte til "den nye" vinylen ble oppfunnet, så presset Classic nytt opplag.Vidar P skrev:.. Det er flere remasteringer av Aqualung fra Classic eller?
Hvis en ser på Classic sine sider så står release date 1 Juni 2007, husker ikke når jeg kjøpte den men det var noen år før det.
http://www.classicrecords.com/item.cfm?item=ILPS 9145-200G
Da var den bestilltVoff skrev:Noen som forresten har prøvd Classics nye 45rpm versjon av Aqualung? Bruker de samme master?
Helt klart. Den låter varmt og fin. Lenge siden jeg har spilt den på vinyl...Skink_123 skrev:Hva med Gentle Giant sin Aquiring the Taste? Den låter iallefall knall på et skikkelig anlegg.
Den er helt rå spør du megVoff skrev:Helt klart. Den låter varmt og fin. Lenge siden jeg har spilt den på vinyl...Skink_123 skrev:Hva med Gentle Giant sin Aquiring the Taste? Den låter iallefall knall på et skikkelig anlegg.
Denne remasteren låter ikke særlig bra nei. De er forøvrige den samme 25anniversary remaster for Aqualung som benyttes på den "nye" Aqualung remasteren. Også Thick as a brick bruker 25anniversary masteren. Resten av Tullkatalogen er remastra senere og her har de gjort en bra jobbf skrev:Hadde med Cd-en i bilen i dag, og den låt faktisk ennå verre enn mange av radio kanalene, men den kunne spilles til nød, hvis volumet ble skrudd opp mye!
Har nå hørt den samme CD-en tre ganger på hjemmeanlegget, og skjønner nå også, mye bedre, hvorfor det er så lenge siden den er blitt spillt :'(
Dette er en 25th Anniversary special edition CD fra 1996, og lyden rett og slett dårlig ???
Nei! Som jeg sier er den "nye" Aqualung remasteren identisk med 25anniversary masteren!f skrev:Ok, da prøver vi en nyere Aqualung CD.
Jeg har originalen UK Thick as a brick og den låter ganske muddy. Faktisk er CD remasteren langt å foretrekke. Mye bedre separasjon og mer luft...Vidar P skrev:Jeg har dessverre bare en tysk Chrysalis av Thick... og har ingen egentlig gode forslag til en super pressing. Vanligvis så vil kanskje UK originaler være et sikkert kort, men har ikke hørt noen av akkurat den. Jeg har ikke sett den gjenutgitt av noe audiofilt selskap, men kan ikke garantere at den ikke er det.
Ingen likte den gang? Den solgte enormt, gikk til topps i USA om jeg ikke husker feil. Samme skjedde med neste plate selv om det ble for mye med musikkjournalistene.pang skrev:Der sa du det , det er en spesiell sound på Tull platene. Jeg tar det for det det er. Er svak for
Thick as a brick , konseptlen som ingen likte den gang. Jeg har ikke fulgt tråden så nøye , hvilken
lputgave vil du anbefale ? Selskap og nr. om du vil.
Amund
Jeg har akkurat hørt på Aqualung på Classic 200g pressing. Jeg har en sen utgave. Den låter egentlig ganske bra til å være Aqualung. Kan godt høres på som Hi-Fi. Den har fin separasjon og fin romklang. Transienter er flotte. Men plata har er rar klang eller akustikk. Det meste foregår i mellomtonen og transienter og attakk mangler fundament i bassen slik at den låter litt rart.pang skrev:Jeg blandet kortene her , jeg mente en bra pressing av Aqualung. Har du en anbefaling her?
Amund
Skink_123 skrev:Ingen likte den gang? Den solgte enormt, gikk til topps i USA om jeg ikke husker feil. Samme skjedde med neste plate selv om det ble for mye med musikkjournalistene.
Tull var særs populære.
Vidar; "Thick as a brick" ble gitt ut på en 180 gr. vinyl med original aviscover på slutten av 90 tallet engang. Jeg har plata men er ikke hjemme nå så jeg kan ikke sjekke men synes å huske at det var EMI UK som ga den ut i forbindelse med ett eller annet jubileum. Plata låter faktisk ganske så bra den, kan ikke huske å ha sett denne på brukten heller i den senere tid.Vidar P skrev:Jeg har dessverre bare en tysk Chrysalis av Thick... og har ingen egentlig gode forslag til en super pressing. Vanligvis så vil kanskje UK originaler være et sikkert kort, men har ikke hørt noen av akkurat den. Jeg har ikke sett den gjenutgitt av noe audiofilt selskap, men kan ikke garantere at den ikke er det.
KJ skrev:Det skal (etter «sigende») ha vært stor variasjon i kvaliteten på mastertapene som ble brukt til EMI 100-serien.
[mvh
KJ
Kan synes som om det er en viss forvirrelse her (som jeg for øvrig deler). EMI var svært flinke med omslagene og presningene, men så vidt jeg husker så var det ingen opplysniner om kildene.Bartesam skrev:Mener å huske at EMI 100 utgavene var remastret fra digital master, og ikke analogt ???
Voff skrev:Da var den bestilltVoff skrev:Noen som forresten har prøvd Classics nye 45rpm versjon av Aqualung? Bruker de samme master?
Rapport følger om et par ukers tid....
WOWVoff skrev:Jeg nominerer herved Classic Records til Fredsprisen.... ;D
Planen var å lytte litt på denne og så sammenligne med den ordinære Classic utgaven. Slik gikk det ikke. Ble sittende å høre på hele plata igjennom med et forbløffet uttrykk i ansiktet!
Dette må da være den ultimate utgaven av Aqualung. Det er spesielt i mellomtonen man hører forskjell. Romklang er langt mer fremtredende enn jeg har hørt før; på enkelte spor låter det nesten som man har lagt på ekstra ekko! Også mer luftig generelt i mellomtonen og toppen. Stereoperspektivet er også forbløffende dypt. Faktisk låter plata svært godt og det som før har fremstått som tvilsom produksjon framstår nå som spesiell akustikk. Det er stor forskjell mellom sporene og man kan tydelig høre at de er tatt opp til forskjellig tid med forskjellig klang.
Dette låter som en master. Fantastisk hvor bra vinyl kan låte...!
Det negative; som vanlig for Classic (og amerikanske pressinger generelt) er vinylen ikke støyfri....
På tide at Classic gir ut mer av Tullkatalogen; hva med Songs from the wood? (og mer Zappa også ;D)
Skink_123 skrev:Min er sliten og burde skiftes ut.
Hvor en får tak i?
Og har de mikka med opptaket for å få det slik, eller er det bare god pressing rett fra master.