Politikk, religion og samfunn Arbeiderpartiet - Quo vadis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tyskland er ikke norge, men arbeiderbevegelsens sentralparti er i (fritt?) fall begge steder, på tross av at den økonomiske stoda i begge stater ikke er (umiddelbart) urovekkende. og spd prøver fortvilt å få en ny ledelse på plass, men som visse partitunger sier: die Partei wirke „wie von allen guten Geistern verlassen, orientierungslos, mutlos, ideenlos, verzagt, wehleidig“. overførbart til norske forhold, skulle jeg mene.

(https://www.faz.net/aktuell/politik...-spd-in-fundamentaler-sinnkrise-16333266.html)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.926
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Godt sagt.... DNA er i ferd med å selvdestruere, med ledere som er mer opptatt av egen maktposisjon enn visjoner for landet. Ingen lytter til velgerne og den berømte grasrota, men det gjelder nå de fleste partiene.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Støre er borte før neste stortingsvalg er mitt tips, men Barth-Eide greier seg ganske bra synes jeg. Han er klar og tydelig i motsetning til tåkefyrsten.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.446
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er opptatt av arbeidslivskriminalitet og kamp mot uthuling av rettigheter, sosial dumping og useriøst arbeidsliv . Syns jeg ser at stadig flere områder infiseres av bandittbedrifter feks i , bygningsbransjen vedlikehold frisører bilservice restauranter osv. Profittørbedrifter i helse-omsorg og . På sykehjemmet min svigermor er på er det vanskelig å kommunisere pga den store andelen fremmedarbeidere med dårlig norsk og fremmede holdninger til pasienter. De seriøse bedriftene med klassiske ansattegoder konkurreres ut og vi sitter igjen med selskapskontruksjinen med dårlig kvalifiserte folk på leilendingskontrakter.
    Høyre og FrP bryr seg fint lite om dette , og Ap nevner det i en bisetning av gammel vane. Men stemmer jeg Ap kommer fanatikerne til venstre til makta. Huff
    Er det bare jeg som bekymrer meg for dette?
    Vi er på vei bort fra et anstendig arbeidsliv og på vei mot amerikaneriseringen
    Men bompenger og miljømaset overskygger alt annet

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er opptatt av arbeidslivskriminalitet og kamp mot uthuling av rettigheter, sosial dumping og useriøst arbeidsliv . Syns jeg ser at stadig flere områder infiseres av bandittbedrifter feks i , bygningsbransjen vedlikehold frisører bilservice restauranter osv. Profittørbedrifter i helse-omsorg og . På sykehjemmet min svigermor er på er det vanskelig å kommunisere pga den store andelen fremmedarbeidere med dårlig norsk og fremmede holdninger til pasienter. De seriøse bedriftene med klassiske ansattegoder konkurreres ut og vi sitter igjen med selskapskontruksjinen med dårlig kvalifiserte folk på leilendingskontrakter.
    Høyre og FrP bryr seg fint lite om dette , og Ap nevner det i en bisetning av gammel vane. Men stemmer jeg Ap kommer fanatikerne til venstre til makta. Huff
    Er det bare jeg som bekymrer meg for dette?
    Vi er på vei bort fra et anstendig arbeidsliv og på vei mot amerikaneriseringen
    Men bompenger og miljømaset overskygger alt annet
    Høyre og Frp er forkjempere for det useriøse arbeidslivet du beskriver, alternativet vil være partier til venstre, en kombinasjon av et anstendig arbeidsliv og et godt miljø kan da umulig være helt feil.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.926
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nokså enig med deg om problemene, BC, men som det ser ut nå, så tror jeg du er helt avhengig av de som langt til venstre for AP for å få balansen tilbake til noe vi tror er normalt... AP selv ser jo ikke ut til å bry seg...

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Her snakker vi leserberev med pondus:

(bak betalingsmur så jeg har copy-paste innholdet)

https://www.fvn.no/mening/kronikk/i...EJpSFr0olHn_XqFqCjMJmMna3GGVeUKYOPuSAFn1LJkVo

"Ørnen må lande
    Arbeiderpartiet bør snakke til meg, for jeg er en arbeider. Ørnen gjør ikke det, den har fått blått blod.

Svein Rune Scheldrup Rosenvold KRISTIANSAND
    OPPDATERT: 13.AUG.2019 19:28 PUBLISERT: 14.AUG.2019 15:00 ABONNENTKRONIKK

Det siste utspillet er skolemat. Skolemat er en erkjennelse av nederlag, for ørnen snakker ikke til de fattige lenger. Mat dekker over et problem. Det løser det ikke. De fattige er under press, og i livets dans, danser de til høyre uten valg. Venstresiden tilbyr intet økonomisk, og da blir valget lett.

Alt de fattige ser er flere avgifter som rammer usolidarisk. Mer skatt, og alt blir tyngre. Heller hat og håp, enn fine ord som surrer bort i tåkeheimen der de røde ørnungene piper uten mål og mening. Heller håp enn flere lærere, og sosionomer. Heller håp enn statlige byråkrater. Når hjalp arbeidsplasser for høyt utdannede fattige? Heller håp enn kulturelle bygg, og kunstnere som burde brødfø sin kunst, ikke snylte den fram. De er arbeidsføre alle i hop. Heller hat enn å hjelpe folk i nød.

Det fiffen i Arbeiderpartiet ønsker er makt. Ikke makt for forandring, men makt for egen del. Det skinner når ordførerkandidaten ønsker et teknisk samarbeid med Demokratene. Dersom de vil snakke til meg må de gi meg konkrete ideer om hvordan vi minsker forskjeller her til lands, for ingen ser dem nederst med bordet.

Regelen ser ut til å være, har du lite, tar vi mest.
    Flere byråkrater er ikke svaret. Ingen privat eller offentlig etat ansetter folk, med angst, fibromyalgi eller folk mobbet til et punkt de bare ser ned. Like muligheter er en illusjon bare kapitalister tror på. Til overmål har ørnens svar på nye utfordringer ofte vært nye avgifter. Avgifter rammer alltid de svakeste hardest. Når det samlende trykket av avgifter overstiger skatt, bør bjellen ringe. For hvem betaler prosentvis mest? Regelen ser ut til å være, har du lite, tar vi mest.

Dersom ørnen var en ekte ørn, ville den kjempet med nebb og klør mot alle avgifter. Det gjør den ikke, fordi den er en spurv for eliten. Hvem er eliten? Eliten er ikke barn, ikke gamle eller funksjonshemmede. Det er ikke sosialbrukere, uføretrygdede eller nordmenn uten norsk.

Eliten er oss, vi som har det greit. Vi som stemmer etter lommeboken. Vi som klarer avgiftene. Ja, jeg hører deg der du piper, mere skatt! Er det svaret, når vi har ni tusen milliarder på bok? Bør ørnen heller se om det offentlig redet er blitt for stort? Er redet så stort at vi ikke ser eller føler dem som datt ut? Du sier, vi ansetter flere for å løse problemet...?. Jeg undres.

En ørn skal hjelpe de svake, og støtte oss som betaler skatt. Ørnen skal ikke gjøre det dyrt å komme til jobb når det ikke går buss. Ørnens primære oppgave er ikke å støtte finkultur, og siloer fulle av skattefri kunst. Vet i det hele tatt ørnen at det lever masser av folk med mindre i posen enn minstepensjons trygd? Så, hvordan ble en ørn en liten spurv? Jeg tror det var når de gamle tok kvelden, og det ble typisk norsk å være god. Solidariteten døde. Det var min tyngste tid som sosialdemokrat. Den gangen den øvre klassen utklasset den lave klasse og stjal som ravner. Dersom legen ikke hadde vært lege, ville hun visst, det er typisk norsk å løfte i flokk. Jeg har respekt for alle som skaper, med det mål for øye, å dele, og dem som sender sine barn til paradis uten skatt, bør kanskje ikke dø, men seriøst blø. Jeg kan ikke fordra folk som higer etter posisjoner, penger og makt, uten en plan for de små. Jeg er lei all ideologi. Jeg er lei venner som har venner. Jeg liker folk som ser folk, og vil gjøre det bedre for alle. Jeg leter etter saker som faktisk kan utgjøre en forskjell, der noen får det bedre. Kan det kombineres med at samfunnet blir bedre kommer jeg til å stemme på dem.

Det blir ikke høyre, eller lille høyre (Ap) ikke rødt, eller grønt, men gult denne gang.

Jeg kommer til å stemme på KrF i år. Dette fordi de kjemper for dem hvis liv er hvert å kjempe for. De viser meg at de bryr seg, noe ørnen bør se og lære av. Gutter som begynner for tidlig på skolen. Mitt hjerte brenner for dem. En prøveordning vil fungere. Mange gutter trenger tid. Vi vil da slippe å gå til terapeuter, og gå på tusen møter i offentlig regi. Mange gutter har ingen diagnose, vi modnes i forskjellig fart, og om likestilling overhode skal ha en mening, bør guttene begynne et år senere enn jentene. Fritidskort kan også fungere. Kulturen er viktig for små, ikke store. Vi dannes som små. Barndommen er undervurdert for hva samfunnet blir til slutt. Begynnelsen er lik slutten. Kultur er forskjellig, og noen vil få råd til fotballtrening, mens andre vil begynne med dans. Definer hva kultur er, og da må fritidskortet kun brukes der. De som tror at enslige mødre og eninntektsfamilier har penger til kultur bør stikke fingeren i jorden og se ut av bystyrehallen. Det er ikke barn av folk med lite penger som får gratis billetter til kultur. Hvem? Politikere generelt bør se mer enn til deres egen lommebok. Næringsliv er viktig, men ikke så viktig som barns oppvekstmiljø.

Godt valg til alle, også du som har gitt opp."

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.446
    Torget vurderinger
    2
    Godt sagt. « Du må ikke tåle så inderlig vel den politikk som ikke rammer deg selv»

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.648
    ^^ Det var litt schwung over avisinnlegget helt frem til siste avsnitt, da raknet det helt.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

Esben Sand Aasen
    14:32:39

Trond Giske blir leder i lokalt Ap-lag
    Tidligere Ap-nestleder Trond Giske (55) er valgt som leder for Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim.
    – Jeg har blitt leder i Trøndelags minste lokallag, det hadde i høst bare ni medlemmer, sier Giske til VG.
    Han forteller at lokallaget nå har vokst til 16 medlemmer, men at de fortsatt er nok et av de minste, både i Trøndelag og Norge.
    Giske opplyser om at han ser frem til å delta i organisasjonsbyggingen og ikke minst å bidra til at Arbeiderpartiet vinner kommunevalget i Trondheim i 2023.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn