Arbeidsmiljøloven (arbeidstid)

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Er litt usikker på hva reglene/loven sier angående arbeidstid, pga mange unntak osv.

F.eks : Nå har jeg akkurat kommet hjem fra jobb, og jeg begynte klokken 0700 i dag tidlig. Det vil si, 16 timer sammenhengende. Skal også på jobb igjen 0700 i morgen tidlig.

Jeg kan sikkert nekte, men vet at sjefen blir "dritsur". I tillegg til at jeg ofte "får det som jeg vil" ellers, siden jeg står på litt ekstra.

Men den dagen kroppen ikke orker mer av dette og jeg er møkklei, er det da noen paragrafer jeg kan slå i bordet med?

Kan også nevne at jeg har en fysisk tung jobb.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Fra Arbeidsmiljøloven, § 10-6 om overtid:

( 1 ) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

( 2 ) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

( 3 ) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

( 4 ) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

( 5 ) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

( 6 ) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

( 7 ) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

( 8 ) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

( 9 ) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

( 10 ) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

( 11 ) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

( 12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Formuleringer fra Arbeidsmiljøloven som det er enkelt å forholde seg til, og som gjelder alle uavhengig av om du har tariffavtale eller ikke:

Samlet arbeidstid (inkl. overtid) må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager.

Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.
Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Alt annet kan være mat for Arbeidstilsynet.

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Boe skrev:
Formuleringer fra Arbeidsmiljøloven som det er enkelt å forholde seg til, og som gjelder alle uavhengig av om du har tariffavtale eller ikke:

Samlet arbeidstid (inkl. overtid) må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager.

Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.
Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Piss-preik!

Rett og slett pisspreik.
Jeg jobber 16 timer helt lovlig i løpet av 24 timer. 8 timer på, 8 timer av, og så 8 timer på.

Jon A

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
JAND skrev:
Boe skrev:

Piss-preik!

Rett og slett pisspreik.
Jeg jobber 16 timer helt lovlig i løpet av 24 timer. 8 timer på, 8 timer av, og så 8 timer på.

Jon A

Pisspreik er det ikke, finnes unntak fra loven både for enkelte stillinger/og kan vel i søkes om unntak fra loven

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
JAND skrev:
Boe skrev:

Piss-preik!

Rett og slett pisspreik.

Jon A
Her refereres det til bestemmelser i AMLs kapittel 10: Arbeidstid.
Dette er de generelle bestemmelsene, men det finnes muligheter for unntak fra loven som det også påpekes her.
Unntak kan feks. være reduksjon av arbeidshvilen ned til 8 timer, eller gjennomsnittberegning av arbeidstiden og overtiden. Men dette krever avtale.
Man er også for det meste unntatt hvis man har en ledende stilling eller særlig uavhengig jobb.
Unntak kan gjøres etter avtale med tillitsvalgte, gjennom samtykke fra Arbeidstilsynet, eller ved at departementet avviker bestemmelsen med en forskrift slik det er beskrevet her i §10-12 Unntak:
Dersom arbeidet er av så særegen art at det vanskelig lar seg tilpasse bestemmelsene i kapitlet her, kan departementet i forskrift gi særlige regler og fastsette unntak fra disse bestemmelsene.

For alt jeg vet kan trådstarters arbeidstid komme inn under et unntak eller en avtale, han/hun sier ikke noe om det. Imidlertid kan det virke som vedkommende her blir pålagt overtidsarbeid i et omfang ut over lovens grenser. Arbeidstaker og arbeidsgiverer er gjensidig forpliketet til å holde seg innenfor lovens grenser for bruk av overtid. Imidlertid vil neppe arbeidtaker bli straffeforfulgt slik arbeidsgivere av og til blir.

Det er sjelden jeg opplever at en arbeidstaker kaller referanser til loven som "piss-preik", som oftest er det arbeidsgivere som kan ha hang til det. Jeg vil derfor oppfordre JAND til å sette seg inn i kapittelet om arbeidstid som han finner her: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-12

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Julenissen skrev:
JAND skrev:
Boe skrev:

Piss-preik!

Rett og slett pisspreik.

Jon A

Pisspreik er det ikke, finnes unntak fra loven både for enkelte stillinger/og kan vel i søkes om unntak fra loven
Ja det fremgår av paragraf 9 i loven.

Ellers så er det jo viktig å merke seg paragraf 10. "Vektige sosiale grunner". Antar det gjelder f.eks. bursdagsselskap for barna side ol.

I tillegg fremgår det også av 10 at fritak gis etter anmodning dersom arbeidet kan utføres av andre.
Hvis man så spesialisert kompetanse at arbeidet ikke kan utføres av andre, så antar jeg at man stiller sterkt i lønnsforhandlingene ;)

S

Supertramp

Gjest
Skiftarbeidere har vel egne avtaler? (8 på, 8 av osv)

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Det er noen yrker og bransjer som har unntak fra loven. Den brytes selvsagt over en lav sko i mange bransjer - adovakatfirmaer, konsulentfirmer, mediabedrifter, meglerhus osv osv. I disse tilfellene kan det kanskje i en del tilfeller diskuteres i hvilken grad arbeidstiden er "pålagt", men jeg tror det ville oppstå visse problemer om man som ung, nyutdannet jurist i et privat advokatfirma gjør det klart at man ikke er interessert i å arbeide utover det loven sier er maksimum.

Det er en ganske ullen betegnelse av "særlig uavhengig stilling" som kan gi grunnlag for unntak, men jeg vet ikke hvordan denne tolkes.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
jeg tror det ville oppstå visse problemer om man som ung, nyutdannet jurist i et privat advokatfirma gjør det klart at man ikke er interessert i å arbeide utover det loven sier er maksimum.
Det går helt greit men du blir verken partner eller kan vente deg særlig fett lønnsoppgjør.
Fair enough

Jeg vil råde trådstarter til å ta kontakt med fagforening dersom vedkommende er medlem av det og få råd av den, eller gå inn på LO sine nettsider. Det ligger masse info om dette på nettet.

Skiftarbeidere kommer inn under særordninger, men det er hviletidsbestemmelser m.v. som bla. gjør at s.k. kort overbytte (dvs. hvor du kun har fri 8 timer før du er på igjen) ikke kan skje så ofte. I mine hårde studentdager som smelteverksarbeider var det vel 1-2 korte overtidsbytter i løpet av en 5 ukers periode (5 skiftsordning).

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
Supertramp skrev:
Springskift er noe dritt! Forøvrig må du ha disp for å ha så kort friperiode som 8 timer mellom skift. Hvilket for arbeidsgiver er noe dritt fordi det blir vanskeligere å sette opp en turnusplan. For arbeidstaker føles det dumt fordi man da får kortere "langfri". Men tro meg det ER en grunn til disse begrensningene i AML. Jo det funker som fan når du er ung å jobbe som en jævel, men du må ofte "betale tilbake med renter" når du blir eldre. Been there, seen it, done it. I flere år har jeg jobbet sammen med 3 andre med tilgjengelighet H24. Dvs 4 stykker delte hele året mellom oss. De værste periodene var det 2 "hele" mann + 1 på 50% sykmelding. Springskift, utstrakt bruk av "hjemmevakt" med utallige utrykkinger, overtid i bøtter og spann, ferie avviklet med "tilstede skift" 24 timer og 48 timer fri i 3 1/2 måned for å avvikle sommerferie. All annen ferie, fridager, helligdager ble dekket på overtid. Det går fint i noen år og det gir masse grunker i kassen, men en dag dukker det opp en Nemesis som biter deg i ræva! 100% jobb + ca 1600 timer "ekstra/overtid" er vel rekorden min på et år. I ettertid er det bare en ting å si: GALSKAP!!

Følg AML, de pengene du får ekstra i dag er ikke verd det når slitasjeproblemene kommer i framtiden. Når du ikke lenger klarer å stå i en 100% jobb og arbeidsgiver da kommer og forteller deg at du som ikke lenger kan stå på 140% har vi ikke lenger bruk for! Deg sender vi over til NAV!! Da føler du deg rimelig dum da !! Da er det ingen som husker det duhar gjort for firmaet tidligere. Da får du ingenting igjen for de juleaftenen og bursdagene ungene helst ville hatt deg hjemme, men du heller dro på jobb. Du føler deg sikker "uunværlig" mens det står på, men jeg skal love deg at DET er du IKKE!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Arbeidsledere som blir sure på grunn av at en arbeidstaker ikke vil jobbe 16 timer i døgnet over lenger tid burde fjernes fra stillingen sin. Det er desverre mange jyplinger som har tatt lærdom av diverse serier fra amerikanske arbeidsplasser hvor lederens eneste oppgave er å opptre bøllete overfor arbeidstakerene.
Angående skiftarbeid og unntak fra hviletidsregelen; disse arbeidsgiverene har en generell dispensasjon fra arbeidsmiljøloven og dette er også avklart med arbeidsplassens fagforening.
Jeg har jobbet 5-skift i 30 år og kan bekrefte det Spiralis sier om ting som forandres når man blir eldre. Vi har en uke i turnusen hvor vi jobber 56 timer, for oss godt voksne er den helt pyton, mens de yngre syntes den uken er grei, premien er jo en hel uke fri hver 5 uke. Jeg kunne godt unnvært deler av friuken og hatt mindre press i uken med 56 timer.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hei!

Anbefalingen om å oppsøke fagforeningen tiltredes. Det høres ut som om det er behov for en liten gjennomgang av arbeidstidsbestemmelsene i din bedrift. Har dere tariffavtale?

Normalarbeidstid i løpet av en dag er 9 timer, dersom ikke annet er bestemt.

Hviletid skal være 11 timer, men unntak kan avtales, dog ikke mindre enn 8 timer. (Fagforeningen min anbefaler ikke å inngå avtaler om 8 timer hvile, vi vil i enkelte tilfeller akseptere 9 timer der dette gir en bedre helhetlig turnus.)

Enig i alt Spiralis skriver, lovens bestemmelser er til for å verne arbeidstaker fra skader og slitasje. Ingen kommer og takker deg når du er utslitt, men allikevel har 15 år igjen til pensjonsalder. :/

Ta vare på deg selv. :)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Har også senvakt (ferdig mellom 00.00 og 01.00) med påfølgende tidligvakt (08.00) i ny og ne - tar fullstendig futten ut av min 34 år unge kropp.
Ga sjefen klar beskjed om nettopp slike ting er medvirkende årsak til lange sykemeldinger og høyt gjennomtrekk ( på generell basis, ikke på noen måte som en trussel) Ble ikke satt opp på noen slike sen/tidlig skift i September gitt :)
Apropos: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10018063 ( er i samme bransje...)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Pink_Panther skrev:
Arbeidsledere som blir sure på grunn av at en arbeidstaker ikke vil jobbe 16 timer i døgnet over lenger tid burde fjernes fra stillingen sin. Det er desverre mange jyplinger som har tatt lærdom av diverse serier fra amerikanske arbeidsplasser hvor lederens eneste oppgave er å opptre bøllete overfor arbeidstakerene.
Angående skiftarbeid og unntak fra hviletidsregelen; disse arbeidsgiverene har en generell dispensasjon fra arbeidsmiljøloven og dette er også avklart med arbeidsplassens fagforening.
Jeg har jobbet 5-skift i 30 år og kan bekrefte det Spiralis sier om ting som forandres når man blir eldre. Vi har en uke i turnusen hvor vi jobber 56 timer, for oss godt voksne er den helt pyton, mens de yngre syntes den uken er grei, premien er jo en hel uke fri hver 5 uke. Jeg kunne godt unnvært deler av friuken og hatt mindre press i uken med 56 timer.
Jeg selv jobber 6-skift og kan også skrive under på at ting forandrer seg med alderen, bare vent om 10 år wotg!
Men neste uke går jeg på 64 timer med nattevakt (fordelt på 7 dager), (noe som vi søker disp for årlig til arbeidstilsynet og får godkjenning for) jeg er godt voksen men synes IKKE det er pyton!
Jobber stort sett 3 uker på - 3 uker av, og vil ikke bytte ut de lange jobbdagene/periodene mot mine lange friperioder for alt i verden! ;D

Topp Bunn