Arbeidssko

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har nylig fått en jobb hvor det kan bli snakk om å arbeide stående i endel timer av gangen. Jeg er ikke så vant til slikt, og merker at ryggen og lårene protester litt. Jeg regner med at dette vil bedre seg etterhvert, men jeg kunne ha lyst til å skaffe meg sko som egner seg til slikt arbeid. Har sjekket litt på nettet, men der dreier det seg mest om vernesko. Hvor kan jeg henvende meg for å få sko som passer meg? Utgiftene blir dekket av arbeidsgiver, men det er opp til meg å finne optimale sgko.
Jeg bor i Asker, men tar selvsagt turen til Oslo hvis det er der ekspertisen er.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Løplabbet har i tillegg til løpesko, en del sko som egner seg på jobben.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Crocs er gode å stå i. Tren opp rygg og mage!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Crock er ikkje så veldig gode å stå i. Eg brukar ein slags plastkloggar på jobben. Liknar på desse dei brukar i helsevesenet, og er svært gode over tid. Det er viktig å spare ryggen når ein går på harde golv. Står du mykje, er det endå verre.
Skal du ha joggesko eller liknande, kjøp iallfall noko med tjukk, mjuk og fjørande såle.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gode joggesko beregnet til gange på asfalt er etter min erfaring det beste alternativet. Nike Air Moto er de jeg selv likte best å bruke til å stå på betonggulv. Men går man til løplabbet eller slike butikker kan man måle foten sin og finne de beste skolene til fot og formål. Vel verdt å investere litt i gode sko, ellers får du det tilbake i knær og rygg ganske fort.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Gå til en godt utstyrt butikk for idrettsfottøy, og forteta en trykkmåling av fotbladet. Så får du spesialtilpasset en sko som dekker dine behov. Ikke spesielt kostbart, men likefullt en god investering.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Dere er jo helt på bærtur her! Å stå og jobbe i joggesko er usunt, klamt om foten og lite støtte for rolig arbeid!

Crocs har lufting, og er kjempemyke. Et alternativ er sportssandaler, men da av enkel sort med ganske flat såle.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Dere er jo helt på bærtur her! Å stå og jobbe i joggesko er usunt, klamt om foten og lite støtte for rolig arbeid!

Crocs har lufting, og er kjempemyke. Et alternativ er sportssandaler, men da av enkel sort med ganske flat såle.
Croks er laget av plastik og puster omtrent like godt som en plastpose rundt bena med noen gaffelhull i. Dessuten har de gnagende stropper og er lite egnet til annet enn å se tåpelig ut i. Har prøv og forkastet slike til dette bruket.

Gode joggesko puster derimot meget godt og man blir ikke klam på bena av dem. Men hvis man vil ha den beste løsningen kjøper man 2 litt forskjellige joggesko i og bytter halvveis. Men man får det man betaler for. Hvis man i stedet mistror den kapitalistiske skoindustrien og handler noe mikk på samvirkelaget så får man som fortjent også.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Alle vet da at joggesko er drivhus for bakterier og tåfis. Crocs derimot har så store åpninger at du unngår å bli klam. Da blir det ikke tåfis heller.

Stroppene kan du plassere som du vil, og de gnager ikke på mine.
 
J

Jurassic

Gjest
Alternativet er å finne en jobb hvor en kan sitte hele dagen.

Finnes gode og mindre gode joggesko avhengig av hva man vil betale for.
Mine føtter trives best med Asics Gel og jeg pleier å ha de på ca halve arbeidsdagen og andre halvdelen går jeg på sokkelesten nå vinterstid.
Sommerstid bytter jeg ut gore-tex joggeskoa med noen lettere modeller fra samme produsent og de puster virkelig godt, må ha sandaler for å ha noe som puster bedre.

Så fungerer det utmerket å vaske joggesko i vaskemaskinen for å holde de rene og luktfrie (gjør ikke det med vinterskoa).
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.536
Antall liker
9.981
Prøv også om det lar seg gjøre å ha en meget høy taburett å sitt/lene seg på. Deler av min jobb er slik at jeg enten kan stå, med medfølgende ryggplager, eller sitte på nevnte taburett.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Eller så går det an å høre litt hva en kiropraktor ville brukt i samme situasjon.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.400
Antall liker
37.283
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Et familiemedlem sverger til MBT sandaler. Ikke billige, men han sier de er verdt prisen. MBT har også vanlige sko, ikke bare åpne sandaler. MBT nevner et par forhandlere i Asker (Asker Bandage og Asker Kiropraktorklinikk) på sin web-side. Velg "Forhandlere" så får du hele listen.
http://www.swissmasai.no/Default.aspx?lang=nn-NO
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Ikke meningen å "tråkke noen på tærne" her (...), men ta en tur på hvilket som helst sykehus som har gulv som ikke gir statisk elektrisitet, og se hva de bruker der. Nesten bare crocks... Jeg har selv brukt de med stort hell, og jeg sliter med de fleste sko. De er uansett ikke så dyre at de ikke er verdt et forsøk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
MaHa skrev:
Eller så går det an å høre litt hva en kiropraktor ville brukt i samme situasjon.
Regningsblokken og rå makt sannsynligvis.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
De MBTene så lovende ut. Skal teste slike hvis jeg trenger sko igjen til dette bruket.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Aksnes skrev:
Ikke meningen å "tråkke noen på tærne" her (...), men ta en tur på hvilket som helst sykehus som har gulv som ikke gir statisk elektrisitet, og se hva de bruker der. Nesten bare crocks... Jeg har selv brukt de med stort hell, og jeg sliter med de fleste sko. De er uansett ikke så dyre at de ikke er verdt et forsøk.
På enkelte sykehus så er disse forbudt!Har store problemer med statisk el.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Sko løser heller ikke alt. Problemene oppstår like mye fordi man belaster ryggen og skjelettet mye mer enn hva som er normalt. Parallelt med gode sko bør man derfor trene ryggen så den blir sterkere. Finnes plenty av øvelser til dette formålet, men her er det altså mye å hente.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
MaHa skrev:
Sko løser heller ikke alt. Problemene oppstår like mye fordi man belaster ryggen og skjelettet mye mer enn hva som er normalt. Parallelt med gode sko bør man derfor trene ryggen så den blir sterkere. Finnes plenty av øvelser til dette formålet, men her er det altså mye å hente.
Absolutt. Hvis man vil ta dette alvorlig kan man også gå til anskaffelse av et exoskjelett. Dette vil avlaste muskler og ledd og gjøre arbeidsdagen mye lettere. Ser ikke så mye mer corny ut enn croks heller.

 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Crocs er kult fottøy. Når du går med Crocs så viser du at du er mann. Finnes ikke fottøy med høyere cred enn Crocs!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
I beg to differ!

Gjest skrev:
Crocs er kult fottøy. Når du går med Crocs så viser du at du er mann. Finnes ikke fottøy med høyere cred enn Crocs!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Crocs er kult fottøy. Når du går med Crocs så viser du at du er mann.
Jojo, man skal vel være mann på et vis for å våge å bli sett med noe slikt på beina.



Crocs kommer i tre farger:

My Little Pony Pink, Disney Yellow og Fairy Green

Finnes ikke fottøy med høyere cred enn Crocs!
Sant nok. Men det forutsetter at du er en 8 år gammel pike. :)



De har jo også dedikert plass til små kosedyrfigurer.

Tydligvis ekstrautsyr til kalde dager også.

 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Croc har noe for enhver smak!

Om du foretrekker de lyserøde, så skal jeg ikke disse deg for det, Deph!
;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Croc har noe for enhver smak!

Om du foretrekker de lyserøde, så skal jeg ikke disse deg for det, Deph!
;)
Mine er mintgrønne. Det var de eneste som var igjen i riktig størrelse, og jeg ville nok ikke blitt sett i disse på gaten selv for god betaling.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Mine er svarte, og de brukes til å spille gitar og til å hente posten med. Suverent!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Mine er svarte, og de brukes til å spille gitar og til å hente posten med. Suverent!
Som tøfler er de sikkert helt greie ja.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
719
Respektløst pjatt! Crocs er for de som forstår alvoret i både posthenting og gitarspill. Spesielt når andre ser og hører. Man rammes lett av misbilligende blikk om fottøyet ikke er korrekt. Det krever sin mann!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Respektløst pjatt! Crocs er for de som forstår alvoret i både posthenting og gitarspill. Spesielt når andre ser og hører. Man rammes lett av misbilligende blikk om fottøyet ikke er korrekt. Det krever sin mann!
Er jeg langt unna når jeg tipper at gitaren din ser slik ut?



Og postkassen noe i denne gaten?

 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Julenissen skrev:
Aksnes skrev:
Ikke meningen å "tråkke noen på tærne" her (...), men ta en tur på hvilket som helst sykehus som har gulv som ikke gir statisk elektrisitet, og se hva de bruker der. Nesten bare crocks... Jeg har selv brukt de med stort hell, og jeg sliter med de fleste sko. De er uansett ikke så dyre at de ikke er verdt et forsøk.
På enkelte sykehus så er disse forbudt!Har store problemer med statisk el.
Ja, som sagt... ;)
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
403
Antall liker
185
Står og jobber hele dagen,bruker å skifte sko 3-4 ganger i løpet av dagen,har 2 typer joggesko,crocs,sandaler,vernesko.Men det som hjelper mest fot trøtte bein er avlastningsmatter,helst ringmatte.Da blir du "tvunget" til og ikke bruke samme musklene hele tiden =blir mindre trøtt i beina.Samt at du bør tøye ut bena når du merker at du blir sliten,tøy ut på samme måte som når du har vert og jogget ::)
Flere typer matter her: http://www.trelleborg.com/viking/template/T051.asp?id=689&lang=3
Flere som leverer men fant disse først..
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Aksnes skrev:
Julenissen skrev:
Aksnes skrev:
Ikke meningen å "tråkke noen på tærne" her (...), men ta en tur på hvilket som helst sykehus som har gulv som ikke gir statisk elektrisitet, og se hva de bruker der. Nesten bare crocks... Jeg har selv brukt de med stort hell, og jeg sliter med de fleste sko. De er uansett ikke så dyre at de ikke er verdt et forsøk.
På enkelte sykehus så er disse forbudt!Har store problemer med statisk el.
Ja, som sagt... ;)
Ha ha! så det faktiski ikke før nå :)
 
S

slowmotion

Gjest
Etter min erfaring:

Det er forskjell på å "gå" mye på jobben , og å "stå" mye på jobben.
Står man stille i lange perioder trenger man sko med god støtte.
De aller fleste leverandører av arbeisklær kan også levere sko som er
beregnet på stående arbeid. Mine vernesko er også laget for å stå mye stille,
og er så gode at jeg bruker dem på fritiden også.

Joggesko eller gåsko er skikkert fint også, jeg tror det beste er at man prøver seg frem.
Det som passer for den ene passer nok ikke best for den andre.
Joggesko passer ikke for meg, da blir jeg sliten i ryggen.

Har du mulighet for å bytte på med forskjellige sko er det enda bedre,
som en nevnte tidligere i tråden.

Hvis du står på det samme stedet hele tiden, dvs har fast plass,
ville jeg også satset på en matte på gulvet, det hjelper ganske mye.

Det viktigste tror jeg er at du prøver forskjellige ting,
og bruker det som passer best for deg.
Det er ingen "riktige" løsninger.

;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Som alltid går disse debattene over i det parodiske. (Heldigvis?)

Bortsett fra at Crocs strider i mot alt jeg forbinder med estetikk, er det et ganske alvorlig og seriøst problem trådstarter reiser.

Jeg synes faktisk det burde være arbeidsgivers ansvar, i et HMS perspektiv, å sørge for at de ansatte har det bestearbeidstøy og verneutstyr som kan skaffes for penger! At Crocs er det optimale fottøy har jeg vondt for å tro, det er utviklet mye bra fottøy ment for arbeid som synes meg meget bedre. Ta det opp med HMS ansvarlig i bedriften der du jobber.

Nå så er sagt er selvsagt den beste løsningen på et slik problem å skaffe seg en jobb der man kan sitte i en multifunkjsjons recliner type stol i skinn og med innebygget ventilasjon! ;D
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Som gammel bartender har jeg god erfaring i å stå :)
Hvis kravet er at skoene skal se pene ut (dressko) så har f.ek ecco sko som ser bra ut og har såle omtrent om en joggesko.
Personlig så har jeg funnet ut at det viktigste er sko som er brede i tuppen slik at tærne får god plass når de begynner å bli slitne.
Det å ha med seg to par sko og skifte halveis i skiftet er kanskje det beste rådet jeg kan gi.
Personlig å fortrekker jeg skikkelige dressko som er lagd i skinn og med lær såle, disse puster bra og med innleggssåle og skoskifte halveis i skiftet har jeg ikke hatt noen store problemer med å jobbe 12 - 14 timer.
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Løplabbet har skikkelig proffe folk (i alle fall i Oslo der jeg var). Jeg var først innom en sportsbutikk og kikket på et par asics gel til 1200,-. Så tok jeg turen bort til løplabbet, sprang litt på tredemølle og målte litt trykk og slikt. Selgeren kikket på saktefilm av tredemølle-opplegget, konkluderte med sitt og tuslet bort og hentet et par nike til 450,-. Han sa at å kjøpe de asics skoene (som jeg mener løplabbet også hadde) kom til å gjøre eventuell løping til en trist opplevelse.

De nike-skoene til 450,- er de beste skoene jeg har hatt. (jobbet stående på DHL på Fornebu i de tider).

DrE
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
drerling skrev:
Løplabbet har skikkelig proffe folk (i alle fall i Oslo der jeg var). Jeg var først innom en sportsbutikk og kikket på et par asics gel til 1200,-. Så tok jeg turen bort til løplabbet, sprang litt på tredemølle og målte litt trykk og slikt. Selgeren kikket på saktefilm av tredemølle-opplegget, konkluderte med sitt og tuslet bort og hentet et par nike til 450,-. Han sa at å kjøpe de asics skoene (som jeg mener løplabbet også hadde) kom til å gjøre eventuell løping til en trist opplevelse.

De nike-skoene til 450,- er de beste skoene jeg har hatt. (jobbet stående på DHL på Fornebu i de tider).

DrE
Nå er jo det med sko en meget individuell greie.
For min del (har 3 par joggesko, 2 Asics og 1 Nike) og over tid så foretrekker mine føtter Asics. Bytter forresten mellom joggesko og sko fra Ecco samt at jeg har 2 toppmodeller ut av vernesko fra Sievi.

Å ofte bytte sko er viktig for å ha gode føtter.
 
Topp Bunn