Takk for mandagens seanse. Var hyggelig å treffe nye folk og å høre et nytt anlegg med god musikk.
Helt enig i at anlegget låter veldig stort. Noe annet som slå meg var presisjonen av alt som skjedde. Synes ikke minst vokalgjengivelsen imponerte veldig. Et anlegg med en helt annen lydsignatur enn hva jeg er vant med. Alt var strammere og større og spilte som ei kule. Personlig blir det kanskje for mye av det gode for meg, men du verden som det satt under den seansen vi hadde. Moro dette.
Er også enig i at rørpreen nok gjør seg i oppsettet, den hindrer at lyden blir for skarp, samtidig som man beholdt de gode egenskapene effekttrinnet og høyttalerne hadde. Presisjonen imponerte i hvert fall meg.
Jeg tror også dette er et oppsett som virkelig kan avsløre styrker og svakheter ved kilder, cd'er, kabler ol på en lett hørbar måte. Lite tilgivende, samtidig som det imponerer med den rette matchingen. Jeg ble i hvert fall bare sittende å lytte når lyden spredde seg utover rommet.
Til cd-spiller sammenligningen.
Vil si vi brukte låter som kledde anlegget godt.
Cayin: Låt noe flisete og hardt, men ble ikke skikkelig lagt merke til før de andre spillerne ble testet. Men det låt uansett bra også med denne innkoplet. Det betyr bare at anlegget har mer å gå på med en annen kilde. Men ingen spiller å skamme seg over.
Naim: Som nevnt var dette mye musikk. Snill og rund i toppen. Jeg forstår godt de som lever lykkelig med denne. Virket litt mer laid back i spillestilen. Ikke treg altså, men den bare spilte naturlig uten å prøve å presse seg på. Noe som matchet oppsettet bra i mine ører.
Wadia: Dette er min spiller. Det første som slo meg var at den utvidet et allerede stort rom til å bli et enormt rom. Godt fundament i bunnen som jeg setter pris på. Jeg er enig i at den var noe skarpere i toppen enn Naim.
Copland: Gjorde ingenting galt, alt hørtes korrekt ut. Den var jevnt god på alle parametre, men matchet ikke de to forrige på deres spesielle styrker. Det var dog et untak jeg la merke til, den hadde en fantastisk klang på piano. En spiller som ikke imponerte meg sånn direkte, men jeg vil anta at dette er en spiller man virkelig liker over tid. En spiller som blir værende i anlegget nettopp av den grunn at den ikke trenger seg noe særlig på.
Hvilken spiller var best?
Tja, preferanser. Jeg skjønner at mange vil foretrekke Naim, og Copland kan jeg tenke meg er fin over tid. Selv må jeg si at med det oppsettet jeg har hjemme passer min Wadia meg utmerket og av disse er dette spilleren for meg. Jeg har et oppsett som roer den noe spisse toppen.
Ser man bort fra innebygd volumregulering og tenker nypris vil jeg si at Naim er rundens "value for the money". Det vil være interessant å teste ut hva volumreguleringen i min Wadia er god for. Det er helt sikkert noe å hente på en god pre, men hvor mye man jeg gi for å oppnå samme kvalitet? Eneste jeg har sammenlignet med er EC 4.6 og EC'en ble solgt.
Regner vi ny Naim mot brukt Wadia med volumstyring så tror jeg at jeg personlig nok en gang hadde valgt Wadia. Men alt dette er subjektivt og basert på egne preferanser. Ingen av spillerne bør skamme seg. Det var artig å høre litt, for meg, ukjente komponenter. Mye man har lest om, men ikke hørt.
Dette var artig, håper vi kan gjenta dette.