Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoelArt

    Fersking
    Ble medlem
    31.12.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hej, jag har en XTZ 10.17 men är intresserad av SVS SB3000 eller Arendal 1961 S1 i huvudsak för film, spel och lite musik i ett 20m² rum. Vill ha en så liten subwoofer som möjligt men 30~20hz bass extension då jag tycker min XTZ 10.17 är rätt svag efter 30hz, den kan återge ner till ca 25hz och sen väldigt svagt ner till 21hz på högre volymer men då hör man membranets vibrationer.

    Här är mina slutsatser:

    XTZ 10.17 kan köras både portat eller sluten. Billig. Svag <30hz bass extension.
    SVS SB-3000 har en app så man slipper springa fram och tillbaka för att göra inställningar. Verkar ha djup bass extension och ska fungera bra med musik.
    1961 S1 Är inte så stor vilket jag gillar och lite billigare är SB-3000.

    Om man bortser får pris vilken tror har bäst ljudkvalitet och bass extension?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hej, jag har en XTZ 10.17 men är intresserad av SVS SB3000 eller Arendal 1961 S1 i huvudsak för film, spel och lite musik i ett 20m² rum. Vill ha en så liten subwoofer som möjligt men 30~20hz bass extension då jag tycker min XTZ 10.17 är rätt svag efter 30hz, den kan återge ner till ca 25hz och sen väldigt svagt ner till 21hz på högre volymer men då hör man membranets vibrationer.

    Här är mina slutsatser:

    XTZ 10.17 kan köras både portat eller sluten. Billig. Svag <30hz bass extension.
    SVS SB-3000 har en app så man slipper springa fram och tillbaka för att göra inställningar. Verkar ha djup bass extension och ska fungera bra med musik.
    1961 S1 Är inte så stor vilket jag gillar och lite billigare är SB-3000.

    Om man bortser får pris vilken tror har bäst ljudkvalitet och bass extension?
    SVS vil gi mer power i bunnen mens AS vil gi en mye mer raffinert/renere lyd oppover i frekvens.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hmm , 84 kg til og med...:)
    Flere suber eller ?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Var i går kveld kurier for en SUB1. Helt enkel oppsatt, med lett justering på gehør, gav dette et stort glis hos eiern. Vi ble enige om å ta kalibreringen mer nøye når den har fått litt initiell mosjon (aka innspilling). Nå har jeg bedt han om å gi den så ofte mosjon som mulig :) At dette er "lillegutten" i serien er litt komisk. Eiern hadde ikke helt tro på at huset hadde tålt en SUB3 på pådrag, basert på førsteinntrykket av SUB1.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Var i går kveld kurier for en SUB1. Helt enkel oppsatt, med lett justering på gehør, gav dette et stort glis hos eiern. Vi ble enige om å ta kalibreringen mer nøye når den har fått litt initiell mosjon (aka innspilling). Nå har jeg bedt han om å gi den så ofte mosjon som mulig :) At dette er "lillegutten" i serien er litt komisk. Eiern hadde ikke helt tro på at huset hadde tålt en SUB3 på pådrag, basert på førsteinntrykket av SUB1.
    Ja SUB3 er rimelig heftige greier, en ting er at de kan spille 120db men der andre bare flytter luft og gir trykk gjør SUB3 det med en innlevelse og nyanser i bassen som er svært avhengighetskapende :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    authentic

    Du har ikke tenkt på å stacke SUB 3 selv da? Får vel glatt plass til 3 i høyden hos deg? Kanskje 4 til og med? Subber får man aldri nok av .... :D
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser bra ut Torbjørn, ved første øyekast så det ut som du delte på 60hz og hadde en tids issue med overgangen frontene/sub. Du kan forsøke å leke deg med forskjellige xover innstillinger og flytte sub i tid for å se om du for gjort noe med dippen der :) Subben står 10db over resten ?
    Supersent svar, men ja - har jobbet litt mer med det nå og endt opp med 60hz deling og åpne porter på høyttalerne. Kommer ikke 100% i mål med frekvensrespons siden det er en vanlig stue, men spiller bra nå :) Har også gått over til EQ2, mindre bass helt i bunn men litt mer headroom til film.

    final-response-60hz.jpg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen av dere med Arendal-suber som har erfaring med andre gode suber fra REL, JL Audio, B&W osv og som kan si noe om hvorvidt Arendal-subene er i samme kvalitetsliga osv? Jeg har i dag en JL Audio F113, har sluttet med hjemmkino og bruker den dermed kun til 2-kanals hifi. Merker jeg burde hatt en til, men å gå til anskaffelse av en F113 til er uaktuelt pga pris (den har økt 100% siden jeg kjøpte min i 2013)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Er det noen av dere med Arendal-suber som har erfaring med andre gode suber fra REL, JL Audio, B&W osv og som kan si noe om hvorvidt Arendal-subene er i samme kvalitetsliga osv? Jeg har i dag en JL Audio F113, har sluttet med hjemmkino og bruker den dermed kun til 2-kanals hifi. Merker jeg burde hatt en til, men å gå til anskaffelse av en F113 til er uaktuelt pga pris (den har økt 100% siden jeg kjøpte min i 2013)
    Jeg hadde JL Audio F113 og bytta i sin tid de ut med 2 * Arendal Sound sub 2 med hell.

    Men har i dag 2 * REL S/812 som jeg synes er bedre enn noen av de nevnte.

    Hos meg er det musikk som er fokus og ikke kino.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen av dere med Arendal-suber som har erfaring med andre gode suber fra REL, JL Audio, B&W osv og som kan si noe om hvorvidt Arendal-subene er i samme kvalitetsliga osv? Jeg har i dag en JL Audio F113, har sluttet med hjemmkino og bruker den dermed kun til 2-kanals hifi. Merker jeg burde hatt en til, men å gå til anskaffelse av en F113 til er uaktuelt pga pris (den har økt 100% siden jeg kjøpte min i 2013)
    Jeg hadde JL Audio F113 og bytta i sin tid de ut med 2 * Arendal Sound sub 2 med hell.

    Men har i dag 2 * REL S/812 som jeg synes er bedre enn noen av de nevnte.

    Hos meg er det musikk som er fokus og ikke kino.
    Akkurat...det var jo det jeg "fryktet"...:cool:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja det blir spennende :)
    Virker som han ble imponert av førsteinntrykket i allefall :)
     

    Olavxxx

    Fersking
    Ble medlem
    07.03.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei,
    Jeg sliter litt med å velge sub, men tror det blir en hvit Arendal Sound.
    Ideellt sett bør subben være 50Cm høy eller høyere for å skjule kabler bak subben (stikk/uttak).
    I tillegg da 50cm bred og helst ikke unødvendig dyp.

    I tillegg bør jo den gå dypt (20 Hz minst), å spille maks volum er ikke så viktig (pga samboer og 2-åring i hus), men vil ha bra lydkvalitet.
    Er B&W Inwall + inceil som jeg da kjører 5.1.2 oppsett (to høydekanaler). Recieveren min er en. midend: 686 Onkyo.

    Rommet er nok litt utfordrende med åpen løsning på stue+kjøkken+gang, men sitter da inne i et "avlukke" 5,3 meter unna hjørnet hvor subben kan stå.
    Er ikke plass til to subber, så det må bli en. Jeg synes egentlig klipsch 15" ble for dypt ut i rommet, men jeg ser jo Arendal Sound bør jeg kunne plassere sidelengs og på den måten ikke bygge like mye ut i rommet.

    Ellers har jeg nå prøvd en EarthQuake Thor IWS (uten å veggmontere den), men den går bare til 30 Hz når jeg tester tone sweep.
    Iflg spesifikasjonene skal den gå ned til 20 Hz, men det går ikke med den plate-ampen jeg kjører den på i alle fall. Muligens at det ville gått med en hissig DSP-plateamp, men jeg er litt skeptisk til at en slavebass inwall 10" skal klare 20 Hz på -3db.

    Ser prisen er ganske lik for Sub 1, Sub 1S, Sub 1V. Inntrykket jeg får av tester er at sub 1S spiller overraskende dypt og mer kontrollert siden den er lukket.
    Sub 1V ser jeg på papiret spiller dypere enn Sub1. Sub 1S og sub 1V sine forsterkere ser litt mer fancy ut med skjerm/kontroll der (mer kontroll?). Sub 1S er egentlig "for liten", siden den ikke vil skjule øverste strømuttak på veggen bak, men jeg kan alltids finne på en lur måte å skjule det på.

    Har noen erfaring med 1V vs 1S vs 1?
    PS. dette er da i vanlig stue, ikke dedikert hjemmekino :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hei,
    Jeg sliter litt med å velge sub, men tror det blir en hvit Arendal Sound.
    Ideellt sett bør subben være 50Cm høy eller høyere for å skjule kabler bak subben (stikk/uttak).
    I tillegg da 50cm bred og helst ikke unødvendig dyp.

    I tillegg bør jo den gå dypt (20 Hz minst), å spille maks volum er ikke så viktig (pga samboer og 2-åring i hus), men vil ha bra lydkvalitet.
    Er B&W Inwall + inceil som jeg da kjører 5.1.2 oppsett (to høydekanaler). Recieveren min er en. midend: 686 Onkyo.

    Rommet er nok litt utfordrende med åpen løsning på stue+kjøkken+gang, men sitter da inne i et "avlukke" 5,3 meter unna hjørnet hvor subben kan stå.
    Er ikke plass til to subber, så det må bli en. Jeg synes egentlig klipsch 15" ble for dypt ut i rommet, men jeg ser jo Arendal Sound bør jeg kunne plassere sidelengs og på den måten ikke bygge like mye ut i rommet.

    Ellers har jeg nå prøvd en EarthQuake Thor IWS (uten å veggmontere den), men den går bare til 30 Hz når jeg tester tone sweep.
    Iflg spesifikasjonene skal den gå ned til 20 Hz, men det går ikke med den plate-ampen jeg kjører den på i alle fall. Muligens at det ville gått med en hissig DSP-plateamp, men jeg er litt skeptisk til at en slavebass inwall 10" skal klare 20 Hz på -3db.

    Ser prisen er ganske lik for Sub 1, Sub 1S, Sub 1V. Inntrykket jeg får av tester er at sub 1S spiller overraskende dypt og mer kontrollert siden den er lukket.
    Sub 1V ser jeg på papiret spiller dypere enn Sub1. Sub 1S og sub 1V sine forsterkere ser litt mer fancy ut med skjerm/kontroll der (mer kontroll?). Sub 1S er egentlig "for liten", siden den ikke vil skjule øverste strømuttak på veggen bak, men jeg kan alltids finne på en lur måte å skjule det på.

    Har noen erfaring med 1V vs 1S vs 1?
    PS. dette er da i vanlig stue, ikke dedikert hjemmekino :)
    Jo dypere subben går og uten stålkontroll på hvor subben kan stå for best gjengivelse kan det bli mer hodebry med en som går dypt framfor en som kutter litt høyere. Med andre ord en lukket AS sub vil nok være ett godt valg, husk at de fleste filmer er filtrert uansett mellom 20-30hz. De som har ULF kan du nesten telle på to hender i siste tiårs filmer som er utgitt. Musikk er jo enda mindre med ULF toner.

    Har erfaringer med 1V og den spiller på høyde med mine SUB3 foruten om maks SPL.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Ikke helt nei men ikke langt unna heller da. Det som påvirker mest er størrelsen på rommet og den massive dempinga i front på 60cm,- gir ett enormt lydbilde og spillerom for alle surrerundt kanalene. 3XSUB3 med en utfyllende bak sofaen.
    MarkusH
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Noen som har testet eller hørt tower 1723 på Dynamic Precision og kan si noe om det?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet eller hørt tower 1723 på Dynamic Precision og kan si noe om det?
    Nei.
    Men kan si på generelt grunnlag at Arendal responderer godt på både kraft og kontroll. Og på de to punktene passer DP perfekt inn. Min kvalifiserte gjetting er at det ikke er mange forsterkere på planeten som blåser mer liv i Arendal enn akkurat DP.
    Har trua på det meste som er laget fra og med 6.12 og utover. Og A1S bør være kanon.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Noen som har testet eller hørt tower 1723 på Dynamic Precision og kan si noe om det?
    Nei.
    Men kan si på generelt grunnlag at Arendal responderer godt på både kraft og kontroll. Og på de to punktene passer DP perfekt inn. Min kvalifiserte gjetting er at det ikke er mange forsterkere på planeten som blåser mer liv i Arendal enn akkurat DP.
    Har trua på det meste som er laget fra og med 6.12 og utover. Og A1S bør være kanon.
    Takk for svar .Har dessverre ikke fått anledning til å stifte bekjentskap med AS har lest mye om dem og veldig mange er jo veldig fornøyd, som jeg tolker beskrivelser er det i den gata jeg er på utkikk etter. er litt redd for at det skal bli for mye i topp da DP er transparang og ikke legger til noe særlig .og ja dette er A1S-C1S
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Er fantastisk fornøyd med arendalsound :)
    har 30 cm på bakvegg, bassfeller i front og side og tak første refleksjon.....
    Lyden er helt vill både i kino og stereo :)
    tenker på å oppgradere til Atmos i år :)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Er fantastisk fornøyd med arendalsound :)
    har 30 cm på bakvegg, bassfeller i front og side og tak første refleksjon.....
    Lyden er helt vill både i kino og stereo :)
    tenker på å oppgradere til Atmos i år :)
    Så bra! Hva driver du dem med?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar .Har dessverre ikke fått anledning til å stifte bekjentskap med AS har lest mye om dem og veldig mange er jo veldig fornøyd, som jeg tolker beskrivelser er det i den gata jeg er på utkikk etter. er litt redd for at det skal bli for mye i topp da DP er transparang og ikke legger til noe særlig .og ja dette er A1S-C1S
    Arendal er ikke så veldig hissig i toppen, så tipper det ikke er noe å bekymre seg for. Klar og utilslørt uten å bli skarp!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn