I klipsch tråden får du helt sikkert gode svar på detteHei Coolio!
Hva anbefaler du til et 5.2 oppsett med; Klipsch RP-250F, RP-450C og RP-240S?
BEF som jobber hos Lsound driver jo sine Monitorer kun med receiver han , og det virker å gå rimelig bra.(Les litt lengre bak i tråden) Og det er jo en rimelig kapabel reciver du har , så jeg tror dette kan bli riktig moro jegJeg er jævlig sugen på et 5.2 AS 1723 monitor med surround h.t. oppsett.
Tenkte 2 AS SUBWOOFER 1 i dette oppsettet. Jeg har en Yamaha RX-A 3010 til å drive hele oppsettet (holder den med tanke på at det er 8" elementer i monitorene, og den skal drive hele frontrekka + 1723 surround?
I tillegg har jeg en stue fra akustikkhelvete (L-formet fullt av gips tak og vegger, masse store glassvinduer og eike parkett).
Jeg tenkte også at kanskje XTZ Cinema sine monitorer med 5,25" elementer kanskje ville passe bedre inn i en slik stue, og at 1723 monitorer egentlig trenger seperat effektforsterkeri med mere kraft enn det som sitter inne i en Yamaha RX-A 3010?
Hvordan er dere andre sine erfaringer med å drive et komplett AS monitor oppsett med kun en kraftig receiver?
Noen som har testet Tower mot andre mer kostbare (kjente) høyttalere og kan fortelle om forskjeller/fordeler/ulemper? Har lest her om MA 300, noen andre som kan dele erfaringer?
Vurderer å gå fra tokanals med langt mer kostbar høyttaler (MG 3,7) til surrerundt.
Hørte på Arendal Sound på Hortenmessa, men fikk ikke så bra inntrykk der, ble spilt veldig høyt og det låt hardt!
Er også usikker på om jeg skulle gå for subwoofer 2, eller 3. Om begge kjøres lukket, blir det forskjell av betydning? Er jo vesentlig størrelsesforskjell. Noen som har bedre erfaring med nr. 3 portet?
Noen som har testet Tower mot andre mer kostbare (kjente) høyttalere og kan fortelle om forskjeller/fordeler/ulemper? Har lest her om MA 300, noen andre som kan dele erfaringer?
Vurderer å gå fra tokanals med langt mer kostbar høyttaler (MG 3,7) til surrerundt.
Hørte på Arendal Sound på Hortenmessa, men fikk ikke så bra inntrykk der, ble spilt veldig høyt og det låt hardt!
Er også usikker på om jeg skulle gå for subwoofer 2, eller 3. Om begge kjøres lukket, blir det forskjell av betydning? Er jo vesentlig størrelsesforskjell. Noen som har bedre erfaring med nr. 3 portet?
Sub-2 er bedre tilpasset Lukket løsning.
Sub-3 gir mere valg om og tilpasse lyden til romet om en skulle trenge portet løsning med mere fylde under 35 hz.
Men sub-3 er dempet for lukket bruk.
Kjører deling på 100hz med 2 stykk S-3 nå som lukket. Funker gullNoen som har testet Tower mot andre mer kostbare (kjente) høyttalere og kan fortelle om forskjeller/fordeler/ulemper? Har lest her om MA 300, noen andre som kan dele erfaringer?
Sub-2 er bedre tilpasset Lukket løsning.
Sub-3 gir mere valg om og tilpasse lyden til romet om en skulle trenge portet løsning med mere fylde under 35 hz.
Men sub-3 er dempet for lukket bruk.
For min del er det øvre del av arbeidsområdet til suben (opp mot 80-100Hz) som er viktigst, der er de kanskje veldig like? Men om det er mer trykk nedover med den største (da evt portet) så vil jeg vurdere den likevel.
Uten å foregripe begivenhetene i det kommende Fidelity, kan jeg i det minste si såpass som at Arendal Tower ikke er spesielt effekthungrige. Jeg drev dem til høyt nivå med god kontroll med 50 Watt, likeledes ble de brukbart styrt av en 15 Watter, rett nok rør med svært gode utgangstrafoer, men dog.Jeg er jævlig sugen på et 5.2 AS 1723 monitor med surround h.t. oppsett.
Tenkte 2 AS SUBWOOFER 1 i dette oppsettet. Jeg har en Yamaha RX-A 3010 til å drive hele oppsettet (holder den med tanke på at det er 8" elementer i monitorene, og den skal drive hele frontrekka + 1723 surround?
I tillegg har jeg en stue fra akustikkhelvete (L-formet fullt av gips tak og vegger, masse store glassvinduer og eike parkett).
Jeg tenkte også at kanskje XTZ Cinema sine monitorer med 5,25" elementer kanskje ville passe bedre inn i en slik stue, og at 1723 monitorer egentlig trenger seperat effektforsterkeri med mere kraft enn det som sitter inne i en Yamaha RX-A 3010?
Hvordan er dere andre sine erfaringer med å drive et komplett AS monitor oppsett med kun en kraftig receiver?
Så det kommer test av Arendal Sound i Fidelity også altså..? Blir spennende å leseUten å foregripe begivenhetene i det kommende Fidelity, kan jeg i det minste si såpass som at Arendal Tower ikke er spesielt effekthungrige. Jeg drev dem til høyt nivå med god kontroll med 50 Watt, likeledes ble de brukbart styrt av en 15 Watter, rett nok rør med svært gode utgangstrafoer, men dog.Jeg er jævlig sugen på et 5.2 AS 1723 monitor med surround h.t. oppsett.
Om du uansett tenker å benytte sub, kan du lett omgå effektproblematikken. På receivere finnes oppsett som sørger for at du ikke sender de dypeste frekvensene til fronthøyttalerne, dermed løfter du masse last av skulderene deres, og sender det til sub'en i stedet. Du bør skjære f.eks. et sted rundt 100 - 120 Hz, og la sub ta alt under det. Receiveren jobber da mye lettere, og med bedre kontroll, en hver fornuftig bygget receiver vil dermed lett styre Arendal Tower til så høye nivåer at du gir deg (lenge) før høyttaleren.
Mvh
Håkon Rognlien
Takk for tipset. Dette har jeg som kjent ingen erfaring med.innebærer "svært gode utgangstrafoer" SE audionote som blant annet har forsterkere med utgangsimpedans på hele 13ohm? som da vil f.eks øke en 3ohm dip til minst 15ohm?
slikt utstyr bør aldri brukes til å teste høyttalere med mindre man er klar over de voldsomme endringene det resulterer i.
Ettersom jeg ikke var fornøyd med lyden på Hegel H200/DAC 10 på mine Arendal Sound Tower 1732 så skal jeg nå prøve med Bladelius Advantage S150 som jeg har kjøpt av cb_600. Så den dukker vel opp i posten om noen dager. Så det skal bli spennede, tror ikke det skal være noe problem å drive disse med den. Men hvordan lydbildet blir totalt sett er jo spennende. Noen andre som har erfaringer med Bladelius Advantage S150. Er i grunn ikke så mye å finne på nettet om denne??? Tenkte å kjøre denne i kombo med en Marantz 7008/09/10 eller 11.