Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    er ikke mange db forskjell på 100 og 500 watt hvis man absolutt skal makse :) +- 3db?
    Er det ikke slik at hvis man dobler ifra 100 watt så blir det 3 db økning.
    Dvs. 100 til 200 watt = 3 db økning.
    Deretter ifra 200 til 400 watt blir nye 3 db økning.
    Og ifra 400 til 800 watt blir det enda 3db til,så konklusjonen blir da at å gå ifra 100 watt til 800 watt så blir det totalt 9db økning av volum. Arrester meg hvis jeg tar feil.


    jeg ikke skråsikker men ganske sikker på at jeg lærte meg at hvis en høyttaler trenger 1 watt for å spille 90 db så trenger den 2 for 91, 4 for 92 , 8 for 93 osv allså en dobling av watt pr db videre oppover
    så hvis man trenger 100 watt for å spille ønsket lyd db, så kan man klatre noen få db ytterligere oppover med 500
    Hadde en Coda forsterker som kun hadde 125 watt (de første 25 wattene i klasse A). Den hadde enda mer stålkontroll, bedre rytme og trøkk en Musical Fidelity monoblokkene jeg solgte som var på 750 watt i 8 ohm. Codaen hadde en strømforsyning på vannvittige 3kva. Watt er bare watt og kan ikke måles i lydkvalitet.
    Som regel så dobler prisen seg fra en 100 watter til 200 watter fra samme merke. Lydkvaliteten er ofte identisk til et viss volum på normale høyttalere som er relative tungdrevne. AS blomstrer med 100 watteren og gir mange derfor mulighet til å parre dem mot drømmeforsterkeren til halv pris.
    Du treffer spikeren på hodet, det er en fordel for alle som ikke er født med gullskjeen dypt nedi halsen og vite at en kommer langt og vil ha mulighet for svært god lyd på AS med en god 100W amplikasjon på hver side, derfor ser ikke helt meningen å skulle anbefale mange hundre watt til mange ganger prisen av det en trenger.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Subwoofere derimot, de tipper jeg konkurrerer mot priser som befinner seg i en langt høyere prisklasse. Synd ikke Håkon er en bassjunkie for her hadde han hatt potensiale til å teste bass som hadde blåst både han og pennen sideveis samtidig som kvaliteten ivaretaes. :eek:
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har ikke lest denne testen.... Jeg har bare hatt en del høyttalere... Blant annet bw 802d, som er skrytt opp i himmelen av kritikere..... Nå skal det sies at de er veldig tungdrevne og trenger masse krefter og kvalitet til å oppnå sitt potensiale. Og det fikk de nok ikke hos meg.
    Dynaudio focus 360 og sa Master Explorer har jeg spilt på samme forsterker med samme kabler og de låt mye dårligere enn tower. Focus 360 fikk 6 stjerner i lyd og bilde!!!!!
    Som konklusjon skal ikke jeg diktere andre og si at dette er verdens beste høyttaler! Det må folk finne ut selv :) vi er forskjellige og har forskjellig smak. Tower kommer nok til å stå i mitt oppsett i en god del år :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    kjører man bare receiver så må man jo velge høytaler litt utifra det imo, 100 kvalitets watt eller 25 klasse A f.eks skal kunne drive det meste greit :) det har holdt greit for meg ihvertfall, selv om jeg også har hatt mer watt sterke greier i hus
    hvis det er slik at dagens høytalere ikke kan drives med en recevier så er det mange som lures daglig i denne hobbyen


    Nesten alle høyttalere kan drives av en reciever. men en reciver vil forvrenge, og låte ubehagelig på høyere volum. Samtidig som dynamikken begrenses. Ved bare å benytte seg av en reciever, så vil 60% av AS høyttalerenes potensiale gå tapt dessverre. Tenk dere en bil med 200hk motor. Den vil kunne akselrere ganske heftig, men hekter en på fire biler til, så blir det fort noe annet. Dårlig forklart, men håper dere forstår poenget.


    skjønner godt poenget jeg, og det svarer på det jeg spurte om i utgangspunktet, takker for det : da blir det garantert Klipsch igjen på meg

    uansett kjempeartig med norsk høyttaler merke i vinden igjen
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    AS er nok ikke verdens beste høyttalere. Men de er laget for å fungere best mulig i vanlige rom/stuer, og det er for meg verdt ganske mye. Det er nok lettere å få god lyd ut av AS i et vanlig rom enn de fleste konkurrenter i prisklassen.
    Musikksmak teller jo en del for hva som kreves av en høyttaler. For min del er det metal og tung rock, mye med tvilsom innspillingskvalitet, og AS leverer varene.
    Hvordan det låter på KKV og 2L innspillinger er ikke viktig for meg.
    I mitt rom, til min musikksmak, i denne prisklassen, tror jeg AS er vanskelig å slå.
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    341
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Subwoofere derimot, de tipper jeg konkurrerer mot priser som befinner seg i en langt høyere prisklasse. Synd ikke Håkon er en bassjunkie for her hadde han hatt potensiale til å teste bass som hadde blåst både han og pennen sideveis samtidig som kvaliteten ivaretaes. :eek:
    Ut fra det jeg vet om Rågnlien og hans musikksmak, så tror jeg ikke han har noe imot bass ;)
     

    ToreA

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Alta
    AS er nok ikke verdens beste høyttalere. Men de er laget for å fungere best mulig i vanlige rom/stuer, og det er for meg verdt ganske mye. Det er nok lettere å få god lyd ut av AS i et vanlig rom enn de fleste konkurrenter i prisklassen.
    Musikksmak teller jo en del for hva som kreves av en høyttaler. For min del er det metal og tung rock, mye med tvilsom innspillingskvalitet, og AS leverer varene.
    Hvordan det låter på KKV og 2L innspillinger er ikke viktig for meg.
    I mitt rom, til min musikksmak, i denne prisklassen, tror jeg AS er vanskelig å slå.

    Godt å høre! :)

    Jeg tenkte da jeg leste testen, at det kanskje var litt for mye fokus på klassisk musikk, og andre stilarter. Men så tenkte jeg også at høyttalere i en slik prisklasse kanskje bør takle de fleste typer musikk med godt resultat...
    Du som liker samme type musikk som meg; har du prøvd å sammenligne AS med Klipsch?
    RP-280F f.eks er jo nesten halve prisen.
    Er 1723 såpass mye bedre at det forsvarer merkostnaden?
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    AS er nok ikke verdens beste høyttalere. Men de er laget for å fungere best mulig i vanlige rom/stuer, og det er for meg verdt ganske mye. Det er nok lettere å få god lyd ut av AS i et vanlig rom enn de fleste konkurrenter i prisklassen.
    Musikksmak teller jo en del for hva som kreves av en høyttaler. For min del er det metal og tung rock, mye med tvilsom innspillingskvalitet, og AS leverer varene.
    Hvordan det låter på KKV og 2L innspillinger er ikke viktig for meg.
    I mitt rom, til min musikksmak, i denne prisklassen, tror jeg AS er vanskelig å slå.

    Godt å høre! :)

    Jeg tenkte da jeg leste testen, at det kanskje var litt for mye fokus på klassisk musikk, og andre stilarter. Men så tenkte jeg også at høyttalere i en slik prisklasse kanskje bør takle de fleste typer musikk med godt resultat...
    Du som liker samme type musikk som meg; har du prøvd å sammenligne AS med Klipsch?
    RP-280F f.eks er jo nesten halve prisen.
    Er 1723 såpass mye bedre at det forsvarer merkostnaden?
    Har ikke sammenlignet med klipsch dessverre, så det vet jeg ikke.
    AS takler alle musikktyper med godt resultat, det skal du ikke være redd for
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Gjør gjerne den samme øvelsen du har gjort her over med motsatt fortegn, dvs. finn fram alle de positivt vinklede setninger. :)

    Arendal er definitivt mye høyttaler for en moderat sum penger. Veldig mye. Men er det en perfekt høyttaler? Langt i fra.

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Innlegget mitt skyldes nok at erfaringene jeg har lest tidligere har vært utelukkende positive, og at jeg kanskje fikk et inntrykk av at 1723 var det utvilsomt beste valget i prisklassen, uten noen særlige svakheter. Derfor ble det vel en liten 'kalddusj' å lese en litt mer balansert og grundig anmeldelse. :p

    Jeg er nok også litt redd for å gjøre et feil valg når jeg etterhvert skal investere i nye høyttalere. Satser jo på å ha dem i mange, mange år...

    Med den returordninga som lsound har så går man jo egentlig ikke feil uansett..!

    Jeg er iallefall knallfornøyd.. skal skrive litt etterhvert om åssen jeg har opplevd receiver på tower senere...

    I forhold til klipsch så syns jeg sammenhengen er mye bedre på AS. De er mer tilgivende og altspisende imo..selv til prisen
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har lest testen til Rognlien nå, og det er den mest informative testen hittil som jeg har lest av Tower. Jeg har hatt inntrykk av at disse høyttalerne "topper heile skjiden" basert på en del tilbakemeldinger, så jeg var interessert i hva de kan og ikke kan gjøre i forhold til både pris og konkurrenter. Her har vi fått et ærlig svar fra en person med stor erfaring som har sammenlignet direkte med en naturlig konkurrent.

    Det er viktig å vise til spesifikke referanser i en test for at det skal gi noe mening for leseren, og her har Rognlien brukt en billig, godt kjent og lett tilgjengelig høyttaler som hovedreferanse. Det er smart og noe jeg satt stor pris på, for jeg kjenner til rp280f. Og siden jeg kjenner til referansen kan jeg også relatere til hva han skriver, selv om jeg ville brukt helt andre ord basert på min egen smak.

    RP280F er, for meg, en aldeles grusom høyttaler å bruke tid på. Altfor skarp, lys og kald uten å være spesielt oppløst eller luftig. Litt metallisk er et ord jeg ofte tenker når jeg hører på Klipsch rp - serien. Så når Rognlien sier Tower er mer tilbakelent og avslappet i framførelse så tenker jeg umiddelbart at dette er, for meg, en helt definitiv styrke og ikke en svakhet.

    Testen forteller også at rp280f går vesentlig dypere, det forteller meg at man trenger subwoofer for å nå de store høydene- for rp280f spiller ikke kjellerdypt de heller. Så der fikk man et godt svar på om Tower kan regnes som en konkurrent til "high-end" relativt til størrelsen. Nei, selvsagt ikke. Kompromisser i en slik prisklasse kommer man ikke unna. Evnen til å engasjere og ta i bruk de dypere oktaver er gjerne der "high-end" imponerer mest i forhold til mid-fi, så det var opplysende for meg å lese Tower sine egenskaper relativt til dette mot en konkurrent til halv pris.

    Skulle jeg vurdert Tower (har ikke stort nok rom) ville jeg ha funnet stor nytte av de relative betraktningene til Rognlien ettersom jeg da ville stått bedre rustet til å gjøre meg opp en mening om hvilke kompromisser og egenskaper jeg ønsket å prioritere.
    Utifra det han skrev ville jeg vært mer tilbøyelig til å vurdere Tower, ikke mindre, ettersom de egenskapene han beskrev relativt til rp280f passer bedre inn mot min smak enn det tilsynelatende gjør mot hans.

    Jeg har alltid sagt at en test uten noen referanser å vurdere ting relativt mot er en intetsigende og meningsløs test. Kudos til Rognlien for å bruke en spesifikk og lett tilgjengelig høyttaler som referanse, det gjorde testen til noe jeg kan relatere til slik at den blir gyldig også i min virkelighet.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Sier bare igjen at jeg har sammenlignet med flere høyttalere som er mye dyrere.....
    Det som slår meg er at såkalte eksperter er forsiktige med å være for positive til mindre tilgjengelige merker.... Grunnen til at AS produkter er billigere er at de har et enkelt utsalg, basert på Internett. Slike ting kommer kunden tilgode :)
    Skulle Lsound begynne med agitur til andre ville prisen gått kraftig opp!
    Jeg tror at alle som får en demonstrasjon på AS produkter på grei effekt vil bli mektig imponert. Det ble jeg :)
    Ikke hør hva andre sier, spesielt eksperter!
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Når AS selger såpass massivt i en relativ stiv prisklasse, og konkurerer mot de beste merkene i verden ( som ofte kan fåes kjøp med god rabatt).
    De har beste hjemlån avtalen, som de fleste benyttet seg av, og de ville returnert høyttalerene om de ikke var 100% fornøyde.
    De aller fleste erstatter dem mot like dyre høyttalere eller langt dyrere, og siden det ikke er 1 krone og hente i rabatter, så taler salgstallet for seg.
    Legger vi til subbenes vannvittige egenskaper, så er pakka latterlig god, og det uten zip i avslag.
    En må nok ofre pitte litt tap av oppløsning og 100% klangnøyaktighet, men fordelene og evnen til å skape realisme på både hifi og musikk, setter nok flipp sidene totalt i skyggen. SA spiller både klokkerent, åpent og elegant, men slår brutalt til når de skal, og denne egenskapen fås normalt ikke uten å betale flere ganger mer.
    Selv har jeg vært på jakt etter den perfekte høyttaleren i over 20 år, og stort sett alltid endt opp med super oppløste konstruksjoner som er hårsår mot både akustikk, rom og elektronikk, samt enkelte musikk sjangere og dårlige innspillinger.
    Da tipper jeg det er befrienda å høre SA i eget oppsett første gang, uten å legge merke til forvregninger, men få kanon bass og dynamikk slengt rett i trynet uten tegn av ubehageligheter. Hva mer kan en ønske, og samtidig slippe å betale seks siffret beløp.
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    synes mye av det jeg leser av inntrykk og styrker her minner meg om Patos , er det innenfor eller her på jordet ?
    for øvrig vil jeg ta med at Hr Rognlien pleier å være edruelig om enn entusiastisk :), som Klipsch venn så opplevd at han kan være rimelig nådesløs mot dårlig modeller
    fra de også, selv i Klipsch vennetråden, uten at det tas dårlig opp, takhøyde må til for at merket ikke skal bli snevert
    som tidligere sagt veldig artig at det er litt vind i seilene på ett norsk merke, forhadles disse i utlandet også ? i tilfelle til hvilke priser sammenlignet med de Norske ?
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Selges over hele Europa. Får gode tilbakemeldinger på flere av-relaterte forum. Sjekk hjemmesiden deres så dukker det opp en del reviews fra forskjellige land.
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    341
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    synes mye av det jeg leser av inntrykk og styrker her minner meg om Patos , er det innenfor eller her på jordet ?
    for øvrig vil jeg ta med at Hr Rognlien pleier å være edruelig om enn entusiastisk :), som Klipsch venn så opplevd at han kan være rimelig nådesløs mot dårlig modeller
    fra de også, selv i Klipsch vennetråden, uten at det tas dårlig opp, takhøyde må til for at merket ikke skal bli snevert
    som tidligere sagt veldig artig at det er litt vind i seilene på ett norsk merke, forhadles disse i utlandet også ? i tilfelle til hvilke priser sammenlignet med de Norske ?
    Angående AS utenlands så vet jeg de satser mot både det engelske og tyske markedet. + hvorenn de kan skape etterspørsel i resten av verden. Tower starter på 2700 euro. Sjekk siden www.lsound.eu

    Jeg har tidligere hatt Patos 502mkII og Symphonic IV. Uten å ha sammenlignet disse direkte mot hverandre finner jeg få likheter mellom disse merkene. 502 slet med resonans fra litt svake kabinetter. Symphonic var mye bedre der, men leverte ikke den dynamikken jeg opplever fra Tower. Derimot var Symphonic 4 mer oppløste oppover, og absolutt en strålende høyttaler. AMT diskanten var veldig god.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har patos lydig 502 som bakhøyttaler og AS roser og senter dø fram... Spiller på alle stereo akk nå pga innspilling og sjekket faktisk litt lyden opp mot hverandre. Men synes ikke det var noe likheter...... Patos var mye mer frempå og skarpere i lyden.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: Iby

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har patos lydig 502 som bakhøyttaler og AS roser og senter dø fram... Spiller på alle stereo akk nå pga innspilling og sjekket faktisk litt lyden opp mot hverandre. Men synes ikke det var noe likheter...... Patos var mye mer frempå og skarpere i lyden.....
    good to know, jeg oppfattet alltid patos som litt mørke her hjemme, da faller bitene på plass i hodet mitt
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    vil for øvrig takke alle som har svart på mine spørsmål, grunnen til at jeg buste inn i tråden med uttrykket kinohøytaler var at jeg leste test i stereo? eller hva det no heter
    der kalles de modellene de tester for nettopp det
    for øvrig synes jeg dere har klart å få frem ett bilde i hodet mitt på hvordan de spiller og hva de ikke spiller
    utifra hva jeg skjønte på Zeke sine kommentarer om sammenligningen med klipsch fra Rognlien og hans egne betrakninger om det så tror jeg fortsatt det blir klipsch på meg da jeg som Rognlien er glad i enkellte av egenskapene der i gården, men det kommer flere korsveier fremover og som sagt til det kjedsommelige av meg , veldig veldig artig med norsk høytaler i vinden igjen
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sier bare igjen at jeg har sammenlignet med flere høyttalere som er mye dyrere.....
    Det som slår meg er at såkalte eksperter er forsiktige med å være for positive til mindre tilgjengelige merker.... Grunnen til at AS produkter er billigere er at de har et enkelt utsalg, basert på Internett. Slike ting kommer kunden tilgode :)
    Skulle Lsound begynne med agitur til andre ville prisen gått kraftig opp!
    Jeg tror at alle som får en demonstrasjon på AS produkter på grei effekt vil bli mektig imponert. Det ble jeg :)
    Ikke hør hva andre sier, spesielt eksperter!
    Jeg tenker at det er greit å høre på hva andre sier, spesielt de som har lang erfaring, men likevel gjøre seg opp sin mening selv. Letteste måten å gjøre dette på er å lytte selv, men om det ikke er praktisk mulig er det fornuftig å samle inn så mange forskjellige erfaringer fra andre som man kan slik at man kan danne seg en viss oversikt over tingenes tilstand.

    Personlig synes jeg enkelte tolket testen som en slags negativ omtale, men jeg er uenig i det. Rognlien var veldig positiv til Tower og likte dem godt, men trakk også frem sider som ikke nødvendigvis er klasseledende eller egenskaper alle vil foretrekke. Dette synes jeg er nødvendig i en anmeldelse dersom man skal kunne bruke en test som noe matnyttig for forbrukerne.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Sier bare igjen at jeg har sammenlignet med flere høyttalere som er mye dyrere.....
    Det som slår meg er at såkalte eksperter er forsiktige med å være for positive til mindre tilgjengelige merker.... Grunnen til at AS produkter er billigere er at de har et enkelt utsalg, basert på Internett. Slike ting kommer kunden tilgode :)
    Skulle Lsound begynne med agitur til andre ville prisen gått kraftig opp!
    Jeg tror at alle som får en demonstrasjon på AS produkter på grei effekt vil bli mektig imponert. Det ble jeg :)
    Ikke hør hva andre sier, spesielt eksperter!
    Jeg tenker at det er greit å høre på hva andre sier, spesielt de som har lang erfaring, men likevel gjøre seg opp sin mening selv. Letteste måten å gjøre dette på er å lytte selv, men om det ikke er praktisk mulig er det fornuftig å samle inn så mange forskjellige erfaringer fra andre som man kan slik at man kan danne seg en viss oversikt over tingenes tilstand.

    Personlig synes jeg enkelte tolket testen som en slags negativ omtale, men jeg er uenig i det. Rognlien var veldig positiv til Tower og likte dem godt, men trakk også frem sider som ikke nødvendigvis er klasseledende eller egenskaper alle vil foretrekke. Dette synes jeg er nødvendig i en anmeldelse dersom man skal kunne bruke en test som noe matnyttig for forbrukerne.

    Det du skriver er fornuftigt coolio, men også baseret på at du kender Rognliens måde at skrive på - og kender den Klipsch der bliver sammenlignet med.
    Jeg kender ingen af delene, og fik indtryk af at artiklen fremstillede en middelmådig høytaler med (nærmest) flere minusser enn plusser, både ved første gennemlæsning og flere senere. Kunne helt enkelt ikke genkende Tower, fra mine egne oplevelser.

    De fleste der har kommenteret på artiklen synes at ha samme opfattelse, både eiere og een der læste som potentiel køber.
    Jeg ser pointet med Rognliens skrivestil, men føler nok ordene tar magten i forsøget på at formidle den store erfaring han besidder.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er en forutsetning at man enten kjenner forfatterens preferanser eller produktene som blir brukt som referanser for å forstå vurderingene, iallefall umiddelbart.
    Men det handler også om å lese hva som skrives, ikke bare omfanget av det som skrives eller telle antall plusspoeng vs minuspoeng. Det gir ingen mening annet enn i sport og økonomi :)

    Generelt sett har jeg hatt store problemer med hvordan pressen anmelder hifi-produkter da man stort sett får servert lange setninger med merkelige ord og uttrykk som ikke gir noe som helst mening da det ikke blir satt inn i en forståelig kontekst.

    La meg ta et eksempel; Jeg sier i en test av en Kia småbil at komforten er helt himmelsk, kjøreegenskapene sitter som et skudd og veigrepet er usannsynlig bra. Det gir ingen mening før man setter det i en kontekst. Komfort er himmelsk, i forhold til hva? Mercedes S-klasse eller Think? Kjøreegenskapene sitter som et skudd, hva betyr det? De færreste vet hvordan et skudd sitter, med beina på bordet kanskje?

    Jeg synes Rognlien fikk til å konkretisere egenskaper ved å sette det opp mot egenskaper som definerer et annet velrenommert produkt. Da blir det enklere å forholde seg til hvor mye vekt man ønsker å tillegge de forskjellige egenskapene selv.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Hvor mange høyttalere i denne prisklassen veier over 50 kg?
    Høyttalerterminalene oser av kvalitet!
    We magnetdekslene er brilliante :)
    jeg lurer på hva kritikerne hadde skrevet dersom det sto bw, klipch eller dynaudio på høyttalere?
    Da tror jeg pipa hadde fått en annen lyd !
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.797
    Antall liker
    11.510
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har forståelse for at det kan oppleves urettferdig at jeg har innsigelser også på AS fantastiske høyttalere. Men jeg ville ikke gjort jobben min, dersom jeg ikke fortalte at høyttalere til 25000,- faktisk har visse grenser å forholde seg til

    En høyttaler det er helt naturlig å sammenligne med er Martin Logan Motion 60XT. Denne er på samme måte som Arendal en god allrounder med mange elementer, men også denne må se seg nødt til å bli slått på flere felter av andre høyttalertyper. Dersom jeg skulle sammenlignet Arendal direkte med Martin Logan 60XT, ville bl.a. byggekvaliteten være et felt Arendal Tower ville være vinnere.

    https://rognlien.wordpress.com/2015/09/27/martin-logan-motion-60xt/

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Ingenting som er urettferdig, jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, dette er ikke høytalere som scorer høyt på alle parametre men de har egenskaper som gjør de svært gode i prisklassen. At du for bedre høytalere er det ingen som helst tvil om.

    edit,
    Istedenfor å være så opptatt av hvordan de konkurrerer med andre og hvor mange watt de trenger bør fokuset heller være å få de til å låte beste mulig i rommet de står i, her har jeg fått prøvd mange forskjellige typer plasseringer og konklusjonen er trekk de for guds skyld ett godt stykke ut fra frontvegg. AS har flere sider om emnet i sin manual som kan være verdt å åpne.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.797
    Antall liker
    11.510
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting som er urettferdig, jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, dette er ikke høytalere som scorer høyt på alle parametre men de har egenskaper som gjør de svært gode i prisklassen. At du for bedre høytalere er det ingen som helst tvil om.

    edit,
    Istedenfor å være så opptatt av hvordan de konkurrerer med andre og hvor mange watt de trenger bør fokuset heller være å få de til å låte beste mulig i rommet de står i, her har jeg fått prøvd mange forskjellige typer plasseringer og konklusjonen er trekk de for guds skyld ett godt stykke ut fra frontvegg. AS har flere sider om emnet i sin manual som kan være verdt å åpne.
    Bra innspill. Arendal Tower er for øvrig relativt lettplasserte, wave-guide begrenser refleksjonsproblematikken noe, og gjør dem litt mindre følsomme for flater i nærheten.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Tower låter sikkert bra til prisen, men det er jo begrenset hvor bra en 8 toms bass kan låte i mellomtonen, til tross for lav deling.
    Skulle gjerne hatt en stor Tower med 4 stk 8 basselementer og egen mindre (evt to stk) mellomtone. Et høyt tårn uten helling bakover, prisen kan gjerne være rundt 50.000,-
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere til mellom 20 og 30 tusenlapper betyr kompromisser, begrensninger og prioriteringer. Den interessante diskusjonen vil derfor handle om hvilke prioriteringer som kan komme gunstig ut i forhold til parametre som rom, plassering, smak, øvrig utstyr osv. Gjennom kloke og godt orienterte valg kan kompromisser, begrensninger og prioriteringer bli plussord i forhold til opplevelse per krone.

    Alle journalister som skriver om lyd, har en smak. Ellers hadde de neppe engasjert seg i skriving om hi-fi. Nettopp engasjementet puster liv i skriveriene, og inspirerer til å utvikle et språk som kan beskrive lytteinntrykk. At det er en krevende øvelse, burde alle som har prøvd seg her på HFS vite. Og hvis skribenten klarer å kombinere uttalt bevissthet om egen smak med et bredt erfaringsgrunnlag, kan leseren med en dose konstruktiv velvilje ha betydelig utbytte av en gitt publikasjon. Som for eksempel Fidelity.

    Et eksempel til slutt: Til omtrent samme pris som Arendal Tower, kan du kjøpe Amphion 3L. Det er en mye mindre, toveis høyttaler med langt lavere følsomhet og beskjedent membranareal. Det eneste den i grunnen har til felles med AS, er waveguide. 3L har sine klare begrensinger. Trolig er det disse begrensningene som muliggjør noen egenskaper jeg setter pris på. Av og til tar jeg dem frem for å justere inntrykket av andre høyttalere og ulike forsterkere jeg også har i hus, og av og til lyder de skikkelig flott i forhold til en hel rekke forutsetninger. Da gleder jeg meg over det de kan, og skyver det de ikke kan på armlengdes avstand.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Høyttalere i prisklassen 25000kr er aldri perfekte. Og selv om de beste høyttalerene i prisklassen har klart å få fram flott luftighet og ballanse, så er de dessverre dørgende kjedelige allikevel fordi de mangler headroom og spilleglede. AS leverer nettopp headroom og spilleglede på et høyt nivå. Hadde prislappen vært 50000kr, så ville jeg krevd mer, men i sin prisklasse, så er det ingen konkurrenter som kan levere mer kinder-egg, hvis volum og musikkglede står i fokus.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok mye rett i det, Jonas. Personlig tror jeg de traff blink her, i slike prisklasser er det gjerne moro, trøkk og fantefakter som selger. Kinohøyttalere med oppløsning og luftighet som toppegenskaper gir ikke mye mening.
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Hifi Critic vurderte monitor som svært gode mtp på pris. Retail pris på rundt 1600£. Når Russel som er Arendals representant i UK skulle hente monitor etter testen fikk han beskjed om at de godt kunne kostet 3000£ Er også flere eiere av AS som har "nedgradert" etter å ha hørt de. Altså solgt vesentlig dyrere høyttalere til fordel for AS høyttalere.
     

    lsound.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    118
    Antall liker
    83
    Sted
    Arendal
    Åpen dag.jpg


    Endelig skjer det, vi inviterer deg til den lille byen vår for en uhøytidelig, men hyggelig demodag med Arendal Sound produkter. Vi håper du vil komme for å ta del i dette der vi både vil demonstrere produktene som stereooppsett og 5.1.2 surroundsystem med Atmos.

    Sett av lørdag 8.april for en uforglemmelig demo, dørene åpnes 12.00. Det blir enkel servering av snacks, kaffe og kald drikke. Det koster selvsagt ingenting å komme inn.

    Meld deg på her, Åpen Dag - Arendal Sound

    Les mer om Arendal Sound HER
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Da har jeg hatt tower i en uke, og de begynner å løsne litt innspillings messing :)
    Ikke for å dra diskusjonen videre angående hva de er verdt, vil jeg bare si at dersom disse høyttalerne hadde blitt solgt i vanlige former..... Hifiklubben eller swsg, så hadde ikke utsalgspris vært 25000kr, men nok om det.
    Jeg har høyttalere i en kjellerstue på ca 22m, 3,6m bred og 6,5m lang... Ganske avlangt rom med andre ord. Har derfor mulighet til å trekke de litt ut fra bakvegg ca 80cm og 60cm fra sidevegger.... Bare litt vinkling innover har jeg funnet ut er bra :)
    De er koblet opp mot emotiva xmc-1 (pre) og xpr-5 (effekt). Den er oppgitt i fem ganger 400w i 8 ohm. Men gir 500w i stereo....
    Lydtrykket disse høyttalerne gir er enormt! Ser at ut ifra specs så skal de bare gå ned til 34Hz.... Men det virker som de går mye dypere!
    Men er kanskje mest imponerende hvor bra de formidler stemmer, både kvinnelige og mannlige stemmer låter veldig bra, synes stereo perspektiv låter fjellstøtt. Vokalen er kanskje litt mer bakpå enn frempå uten å virke sjenerende :) gitar og piano synes jeg også kommer frem på en fin måte. Spesielt akustisk musikk blir veldig bra. På tida finnes en del master opptak. Enja, første låt humming låter helt sinnsykt bra!
    Den nye Beyoncé platen låter veldig bra :)
    Sleng på bomfire med knife fight så blir du nesten blåst i bakken!
    Ingen tvil om at denne høyttaleren gjør seg best på pop og akustisk musikk. Adele låter helt fortreffelig :)
    Det som jeg var mest engstelig for var om jeg ville oppleve lyttetretthet...... Men de er veldig behagelig å høre på, til og med på veldig høye volum. Ikke så silkemykt som dynaudio focus 360 som jeg også har. Men tower spiller med mye mer trykk!
    Synes jeg de har noen svake punkt...... Da vil det kanskje være mellomtonen. Jazz og musikk med mye detaljer, der er der sikkert høyttalere som gjør en bedre jobb. Nå er det musikk jeg verken liker eller spiller. Så det gjør ikke meg noe......
    Når det gjelder kinolyd..... Så er det bare en ting å si, rett og slett helt rått! Har kjøpt center også og den gjengir stemmer helt fortreffelig og høyt! Og AS kan spille høyt!
    Lsound har en mulighet til å angre..... Jeg kan garantere at det skal ikke jeg :)
    Hvor mye er disse høyttalerne verdt får andre finne ut selv, jeg synes de er verdt mer :)
    Disse blir nok stående lenge i kinoen min :) sikkert til de kommer med en ny versjon :)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Er det noen som har fått testet AS Surround, og kan skrive litt om erfaringer her?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Da har jeg hatt tower i en uke, og de begynner å løsne litt innspillings messing :)
    Ikke for å dra diskusjonen videre angående hva de er verdt, vil jeg bare si at dersom disse høyttalerne hadde blitt solgt i vanlige former..... Hifiklubben eller swsg, så hadde ikke utsalgspris vært 25000kr, men nok om det.
    Jeg har høyttalere i en kjellerstue på ca 22m, 3,6m bred og 6,5m lang... Ganske avlangt rom med andre ord. Har derfor mulighet til å trekke de litt ut fra bakvegg ca 80cm og 60cm fra sidevegger.... Bare litt vinkling innover har jeg funnet ut er bra :)
    De er koblet opp mot emotiva xmc-1 (pre) og xpr-5 (effekt). Den er oppgitt i fem ganger 400w i 8 ohm. Men gir 500w i stereo....
    Lydtrykket disse høyttalerne gir er enormt! Ser at ut ifra specs så skal de bare gå ned til 34Hz.... Men det virker som de går mye dypere!
    Men er kanskje mest imponerende hvor bra de formidler stemmer, både kvinnelige og mannlige stemmer låter veldig bra, synes stereo perspektiv låter fjellstøtt. Vokalen er kanskje litt mer bakpå enn frempå uten å virke sjenerende :) gitar og piano synes jeg også kommer frem på en fin måte. Spesielt akustisk musikk blir veldig bra. På tida finnes en del master opptak. Enja, første låt humming låter helt sinnsykt bra!
    Den nye Beyoncé platen låter veldig bra :)
    Sleng på bomfire med knife fight så blir du nesten blåst i bakken!
    Ingen tvil om at denne høyttaleren gjør seg best på pop og akustisk musikk. Adele låter helt fortreffelig :)
    Det som jeg var mest engstelig for var om jeg ville oppleve lyttetretthet...... Men de er veldig behagelig å høre på, til og med på veldig høye volum. Ikke så silkemykt som dynaudio focus 360 som jeg også har. Men tower spiller med mye mer trykk!
    Synes jeg de har noen svake punkt...... Da vil det kanskje være mellomtonen. Jazz og musikk med mye detaljer, der er der sikkert høyttalere som gjør en bedre jobb. Nå er det musikk jeg verken liker eller spiller. Så det gjør ikke meg noe......
    Når det gjelder kinolyd..... Så er det bare en ting å si, rett og slett helt rått! Har kjøpt center også og den gjengir stemmer helt fortreffelig og høyt! Og AS kan spille høyt!
    Lsound har en mulighet til å angre..... Jeg kan garantere at det skal ikke jeg :)
    Hvor mye er disse høyttalerne verdt får andre finne ut selv, jeg synes de er verdt mer :)
    Disse blir nok stående lenge i kinoen min :) sikkert til de kommer med en ny versjon :)
    Takk for fint review! Mye av mine erfaringer også! Gleder meg veldig til å ha bedre tid å lytte til dem, har jo egentlig komplett nytt ALT sammen men tida strekker ikke til for øyeblikket desverre!!
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Dette blir min neste invetering! Har ikke hørt dem, men de skal være utrolig bra! har sett de da, og de er SVÆRE!!
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Center har akkurat samme element som tower..... Alle modellene til AS har samme elementer, så i et surrond oppsett vil det være lik lyd over hele linja. Jeg har tower og center.... Men noen gamle patos lyric 502 til bakhøyttalere. Men frontrekka er viktigst :)
    Centeren er rå!
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    235
    Antall liker
    309
    Sted
    Arendal
    Centeren er helt rå ja. Og har aldri før hatt så sømløs overgang mellom de forskjellige høyttalerne i front rekken. Man merker at center er identisk til Monitor, og dermed også fryktelig like til Tower.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn