Arild's Kingroy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vanvittig lekre.
    Ser ut som 1 million likes.

Jaggu trur jeg dem låter fett også.
    ...har du testa?

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De står fortsatt i verkstedet , men ikke umulig at jeg tar de med hjem ila uka hvis Arild ikke allerede har hentet dem😊

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    De ble kjempefine! Virkelig lekre, ferdig ampet også!:love:
    Har selv liggende 4 slike coaxer og et lass med Royer, både sorte og blanke. Vurderer å lage to sett med to basser i hver, kanskje. 30mm heltre bøk eller ask, med sort vannbeis og halvblank 3-stjernes gulvlakk. Desverre er programmet er helt fullt i lange tider fremover...kanskje neste år?

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    616
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    De står fortsatt i verkstedet , men ikke umulig at jeg tar de med hjem ila uka hvis Arild ikke allerede har hentet dem😊
    Berre å ta dei med heim @inselwind, og gi dei litt ‘mosjon’! 😊
    Gjerne også i demo for den/dei som måtte være interessert! @Bergfinn !? 👍🏻😊

Det kan ta endå nokre veker før eg kjem meg over fjellet for å hente dei.

Mvh Arild 😊

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Jeg måtte jo bare teste disse flotte skapningene, siden Arild enda ikke har hatt anledning til å hente🤓🎵🎶, og førsteinntrykket er alldeles helt topp💪🏼. Nydelig detaljerte og med skikkelig trøkk, så dette kan du glede deg til Arild 😊🍾

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    616
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje, men bare kanskje klarer jeg å få testet ut et par med 2x10" i hver... har alt liggende men lite tid til overs.
    Kingroy byggebeskrivelse

I byggebeskrivelsen side 7, står det å lese at ein kan gjere Kingroy om til ein gulvståande høgtaler med å utvide basskammeret med 50cm, og sette inn to stk SEAS SL26R passive element…. 😇

Mvh Arild 😊

HalvorV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    1
    Er det bedre med et aktivt og to passive enn to aktive?

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Er det bedre med et aktivt og to passive enn to aktive?
    Nei, det kan jeg ikke forestille meg. En aktiv og to passive vil virke som et aktivt portet system. På en måte. Sikkert noen som kan forklare mer her. To aktive vil gi mer trøkk og kontroll, og mindre forvrenging ved samme volum sammenlignet med ett aktivt og to passive.

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    616
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det kan jeg ikke forestille meg. En aktiv og to passive vil virke som et aktivt portet system. På en måte. Sikkert noen som kan forklare mer her. To aktive vil gi mer trøkk og kontroll, og mindre forvrenging ved samme volum sammenlignet med ett aktivt og to passive.
    Kan løysinga med 1 aktiv og to passive bass-element då ha noke å gjere med at FA253/503 ‘kun’ har 3 kanalar?

@Snickers-is ? 🤔

Mvh Arild 😊

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.715
    Sted
    Østfold
    Nei, ser ingen god grunn til at man skulle behøve en ekstra kanal bare fordi man har to basser, om man ikke også går for en kardioideløsning eller noe.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Man kan jo sette inn en Speakon kontakt på baksiden av Kingroy og lage en ekstra kasse, altså en etasje under som Kingroy står oppå. Kammeret lages i samme størrelse og «underetasjen» fungerer samtidig som et stativ?

Dette vil kreve moderate justeringer i DSPn, kanskje bare et trykk på en preset.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.808
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Just 1 Speakon, hvis du vil kjøre med 2 ohm

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Får speakon både med 2, 4 og 8 ledere på en plugg.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.808
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vet det, men hvordan seriekoble uten bryter (har drukket for lite kaffe idag). Eller ser man for seg å koble om permanent?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Vet det, men hvordan seriekoble uten bryter (har drukket for lite kaffe idag). Eller ser man for seg å koble om permanent?
    Kan jo ha en egen plugg med seriekoblingen på den andre siden. F.eks. 1+ til høyttaler 1, 1- til høyttaler 1, -2 til høyttaler 2 og +2 til høyttaler 2. +1 og -2 til amp og -1 og +2 er bare en kobling internt direkte i pluggen. Bare et eksempel, tror det ble rett. Liker best å tegne for hånd på slikt, sitter bare med mobilen nå.

Torvbakkane

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Antall liker
    944
    Sted
    Alver
    Var nå i denne veka og handlet ett sett høytalere hos Inselwind og fikk da muligheten også til å lytte til "Arild's Kingroy".
    Ja det vart ein ny opplevelse for meg, må innrømme er ikke vant til høytalere med innebygget forsterker. Men dei små kassane leverte enormt trøkk. Og fine synes eg dei var også, men er mindre enn dei eg handla "Fantorangen JBL-Look". Øyvind har skrevet sine foreløpige evalueringer lenger oppe i tråden (#55), men når Arild får dei heim til vestlandet så blir det spennande og høyra hannes vurdering. Eg hadde ikke så mye tid for å lytta på høgtalarane men dei gav svært godt inntrykk.

Arild's KingRoy #02 .jpg
    Bilde av Arild's Kingroy lånt av Inselwind tråd 🙂

Sist redigert:

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    616
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    For dei som måtte ha blitt litt inspirerte, så såg eg no at ein selgar på Finn.no har lagt ut 5 stk 26LRO4Y à kr 2500,-, og 3 stk E0057-08/06 à kr 2500,- !
    Så då er det altså høve til å få samla elementa som trengs til eit par Kingroy for kr 10 000,-! Som er vel omlag 1/3 av butikk-pris! 🥳

NB! Kingroy mk3 bruker E0060-08/06, medan mk2 brukte E0057-08/06 - trur eg.
    Men såvidt eg hugsar, så nevnte @Snickers-is at E0057 var MINST like kompetent som E0060, og at endringa i modellnavnet skuldast skifte av leverandør for membranet.

Mvh Arild :)

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    616
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Var nå i denne veka og handlet ett sett høytalere hos Inselwind og fikk da muligheten også til å lytte til "Arild's Kingroy".
    Ja det vart ein ny opplevelse for meg, må innrømme er ikke vant til høytalere med innebygget forsterker. Men dei små kassane leverte enormt trøkk. Og fine synes eg dei var også, men er mindre enn dei eg handla "Fantorangen JBL-Look". Øyvind har skrevet sine foreløpige evalueringer lenger oppe i tråden (#55), men når Arild får dei heim til vestlandet så blir det spennande og høyra hannes vurdering. Eg hadde ikke så mye tid for å lytta på høgtalarane men dei gav svært godt inntrykk.

Vis vedlegget 1070361
    Bilde av Arild's Kingroy lånt av Inselwind tråd 🙂
    Kjekt at @inselwind har høve til å mosjonere Kingroy litt, og vise dei fram til dei som har interesse!
    Framifrå håndtverk derfrå! Og lyden virker det også som matcher!

Hos meg skal Kingroy erstatte eit par Event Opal studiemonitorer, som jo ikkje er noken "sinker" når det gjeld god lyd dei heller.
    Men Kingroy vert nok ein klasse eller to opp! :)

Eg skal ein tur "over fjellet" 11.-12. november, og då er planen at Kingroy skal få komme heim! :)

Mvh Arild :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kor bur du Arild, ser det står Sogn og Fjordane på profilen din. Er sogning sjølv. 😊

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    616
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Då er Arild’s Kingroy på plass og kobla opp i eiga (leigd) stove!
    Maestro er Eversolo DMP-A8.

Kingroy vart henta på tysdag kveld hos mestersnekker @inselwind, som igjen har levert til 20 i stil i byggekvalitet og kjøpsopplevelse! 👍🏻

Kingroy var litt ‘kvass’ i toppen med ‘ullsokk’ i bassen når dei var iskalde. 😱
    MEN dei har åpna og åpner seg fint opp etter kvart som timane går! 😊

Eg opplever eit ekstremt luftig 3D-soundstage, med pinpoint plassering av vokalist og instrument! Kari Bremnes og Fourplay står fjellstøtt mellom høgtalerane! Og scena er stor - brei, høg og djup! 👍🏻

Og musikken vert formidla spenstig og raskt, med luftig og åpen diskant og mellomtone.😊

Bassen ligg litt etter i utviklinga, men eg merker at også den modnast godt, og er på veg å ‘finne formen’. 😊

Spanande! 😊

Mvh Arild 😊

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn