Arm - 9" eller 12"?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Med en 12" bør pu være meget stiv.
En 12" har mindre fejlsporing men større bevægelig masse.
Er du tilhænger af bløde til mellembløde pu, skal du gå efter den kortere arm.
Det kommer vel an på massen til armen. Det finnes lette 12" og det finnes tunge 9", selv om en gjennomsnittlig 12" er tyngre enn en gjennomsnittlig 9".

Finnes det noen god oversikt med sammenligning av ulike armer vedr f.eks offset og masse der ute?
Hva med 10" armer, er ikke de ofte laget som et tenkt kompromiss her?
Databasen hos vinylengine.com er vel det mest komplette, tipper jeg.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Med en 12" bør pu være meget stiv.
En 12" har mindre fejlsporing men større bevægelig masse.
Er du tilhænger af bløde til mellembløde pu, skal du gå efter den kortere arm.
Det kommer vel an på massen til armen. Det finnes lette 12" og det finnes tunge 9", selv om en gjennomsnittlig 12" er tyngre enn en gjennomsnittlig 9".
Så enkelt kan du ikke stille det op.
Hvis den lange arm skal være lige så stiv som den korte, vil den blive mye tungere for ikke at flexe på et tidligere tidspunkt.
Du kan jo forsøge at slå en lang stang igennem luften, frem og tilbage, frem og tilbage og sådan fremdeles.
Prøv så med en kortere stang, den kan gerne være tungere.
Den lange stang vil i alle tilfælde være mere træg at manøvrere. (men bevares, det er ikke tonearme).
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
ps.
Men da inte det bare drejer sig om teori, men om hvad der lydder bedst, og der nok er lige mange tilhængere til begge pg.a ligemange fordele og ulemper, dømmer vi split descision.:)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg mener at 12" kommer til sin rett med pickuper som blir for kostbare for de fleste av oss.9" tonearmer er som en standard på hvor lang en tonearm bør være.
Man kan få de til å spille helt lytefritt med god pickup,spiller og riaa.Med 12" armer går man noe utover standard og man beveger seg i det som jeg mener blir litt
mikrodetaljering.En platespiller og tonearm som er god skal man normalt ikke behøve oppgradere.Heller skal man ikke behøve å stille inn spiller,tonearm og pickup i
tid og utid.Det kan fort bli en mekaniker utav musikk-lytteren.Jeg liker mest å lytte og jeg har funnet ut at det som lyder best er 9" med god pickup.
Det er det også lettere å finne budsjett for.
Mvh Kenneth
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Praktiske erfaringar rundt problemstillinga er kanskje det mest verdfulle. Eg veit at Rudi har gått djupt inn i dette, og at han har både 12" og 9" SME V-armar, som han har gjort massevis av utprøvingar med, i tillegg til andre armar. Eg trur ikkje han er komen til nokon endeleg konklusjon på feltet, men eg har ein mistanke om at lengd og vinkelfeil er vanskelegare å hamle opp med enn masse og resonansar. Det kjem sjølvsagt an på pickupen som vert brukt. Men ein moderne, dyr pickup med kvalitetssliping er ganske krevande, samanlikna med koniske stiftar.
Sjølv har min 12" arm effektiv masse på 13gram. Det er ikkje vanskeleg å forholde seg til. Denne armen er betre enn min gamle 9", men kan ikkje samanliknast då dei er frå ulike produsentar og etter ulike pivoteringsprinsipp. Slikt har også mykje å seie.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Denne drakampen mellom 9" og 12" og deres ulike fortrinn/lyter er noe vrien å forholde seg til som novise.
Sentralen er selvsagt litt skummel å hente inn generelle råd fra, da noen selvfølgelig er villige til å dra det langt lengre enn trådstarters intensjon (all ære til det, hurra for entusiasme og villighet) eller er i gruppen som lett faller til ro med valg på lavere hyller, og man kan fort diskutere to ulike virkeligheter og muligens selv ikke befinne seg i noen av de.

Om jeg sier følgende da:
Skulle jeg ha kjøpt ny spiller, så hadde jeg antageligvis i dag ville hatt en følsesmessig pris/ytelse brems på rundt 20k.
Snurra er et sterkt ønske om å hygge seg med vinyl igjen, da som selvbygg fordi jeg finner stor glede i det og forhåpentligvis ende opp med en spiller som jevnt over presterer ypperlig om enn ikke i særklasse. Om en 12"+ er det som gjelder for å hente ut det aller siste på en PU i Veyron-klassen, så skyter vi nok litt over mål. Det produseres en rekke 9" snurrer som hylles både her og der, så helt bortreist er de da vel ikke som utgangspunkt. Kanskje det holder for meg?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Med en 12" bør pu være meget stiv.
En 12" har mindre fejlsporing men større bevægelig masse.
Er du tilhænger af bløde til mellembløde pu, skal du gå efter den kortere arm.
Det kommer vel an på massen til armen. Det finnes lette 12" og det finnes tunge 9", selv om en gjennomsnittlig 12" er tyngre enn en gjennomsnittlig 9".
Så enkelt kan du ikke stille det op.
Hvis den lange arm skal være lige så stiv som den korte, vil den blive mye tungere for ikke at flexe på et tidligere tidspunkt.
Du kan jo forsøge at slå en lang stang igennem luften, frem og tilbage, frem og tilbage og sådan fremdeles.
Prøv så med en kortere stang, den kan gerne være tungere.
Den lange stang vil i alle tilfælde være mere træg at manøvrere. (men bevares, det er ikke tonearme).
Du hevder kategorisk at lange armer passer stive pickuper og korte til myke, at lange armer er tunge og korte armer er lette, og så er det jeg som forenkler for mye? Da så! ;)

Det er ikke gitt at alle armer er like stive.

At en lang arm har høyere treghetsmoment er selvsagt, men det er en helt annen sak, som kanskje bare er en fordel for en tonearm.

Selvsagt er det slik at en tonearm med høyere masse passer stivere pickuper enn en med lavere masse, men mitt poeng var nettopp at saken var mer komplisert enn at man kan generalisere fullt så mye som du gjorde. Man må finne en arm som passer pickupen sin, eller omvendt, og det er fullt mulig at en gitt 12" kan ha lavere effektiv masse enn en gitt 9".
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
hej Dazed.
Ja, det har du ret i, det er ikke helt så "enten-eller" jeg måske gav indtryk af.
Man bør altid lytte sig frem til rette kombination, da det ikke er helt muligt at læse sig frem.

Min egen Mørch dp6 med 12"arm, spiller med mere detalje-fokus og ro, som Svartkeiko var inde på, men mangler den drive og dynamik som en 9"arm med samme pu, fremfører musikken med.

Og det mener jeg må skyldes træghed (pg.a den længere afstand til leje).
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
919
Antall liker
727
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Ikke noe forskjell av betydning mellom 9" og 12" arm,,,da har jeg sammenlignet med min SME 30.2 m/9" og bruttern`s SME 30.12 m/V-12,,,på samme type RIIA og PU....
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
men mangler den drive og dynamik som en 9"arm med samme pu, fremfører musikken med.

Og det mener jeg må skyldes træghed (pg.a den længere afstand til leje).

Jeg tenker motsatt. Den større tregheten i en tyngre/lengre arm vil gjøre at platerillene ikke setter selve armrøret så lett i bevegelse, slik ta mer av utsvingningene blir tatt opp i selve pickupen. Noe som burde bidra til bedre dynamikk.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Armrøret skal selvfølgelig ikke være for let, da bliver nålefanens bevægelser kompenseret af armens bevægelser.
Men med et trægt eller for tungt armrør, kommer armens bevægelser forsinket, og det kompenserer også fanens bevægelser.
I begge tilfælde giver det forvrængning. Og hvordan (godt eller skidt) forvrængningen høres, kan der være flere svar på.
Derfor er det vigtigt at kombinationen Arm/pu passer sammen. (hvilket vi vist heller ikke er uenige om)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Armrøret skal selvfølgelig ikke være for let, da bliver nålefanens bevægelser kompenseret af armens bevægelser.
Men med et trægt eller for tungt armrør, kommer armens bevægelser forsinket, og det kompenserer også fanens bevægelser.
I begge tilfælde giver det forvrængning. Og hvordan (godt eller skidt) forvrængningen høres, kan der være flere svar på.
Derfor er det vigtigt at kombinationen Arm/pu passer sammen. (hvilket vi vist heller ikke er uenige om)
Nettopp. Armen kan være så lett eller så tung den vil, bare man monterer en pickup med en ettergivenhet (compliance) som passer armens effektive bevegelige masse.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Ja, vigtigheden hører man specielt, når man tilbagevender igen til radialarm efter en periode med tangentialarm.
Nu lydder lydbillede med radialarmen til at være beskåret. Forestil dere et billed med de to øverste hjørner klippet bort. Det giver en forestilling om den billede-mæssige forskel. Med tangentarm får man et mere ubeskåret billed.
Men,men,men tangentarmene har også deres svagheder og de er mere af lydmæssig art. Og næsten altid noget med mindre bas, pg.a afspilning uden fast forankring.
Men en anden devaluerende tendens med tangent-arme, har at gøre med de samme ting der ovenover i tråden bliver nævnt.
Pu laves ikke med compliance i sidevejs-plan, så de for alvor passer til tangentarmes lette horisontale bevægelser.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Einig med deg, Nils. Eg spelte på tangentialarm i mange år, trass i utfordringane. Ser at 12" er eit utmerka kompromiss, men skulle likt å prøve Kuzma sin 4P i 14" utgåve. 35 cm vil hjelpe på....men så har vi 19 gram masse, så han er skikkeleg tung. Kanskje tingen for ein Audionote IO?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
19 gram? Det burde vel være kurant. En Jelco 750L har vel 26 gram effektiv masse eller noe.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det skal du få meg til å tro! :) Jelco får duge. ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Ikke noe forskjell av betydning mellom 9" og 12" arm,,,da har jeg sammenlignet med min SME 30.2 m/9" og bruttern`s SME 30.12 m/V-12,,,på samme type RIIA og PU.....PUNKTUM.
Testet i samme rom og anlegg?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Veldig interessant å høre. Det overrasker meg ganske mye.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Meg også!
Skulle likt å diskutert dette med Rudi, som har erfaringar på same måten, men med sine to 9" og 12" SME V-armar. Eg har inntrykk av at 12" er best. Men det kan vere avhengig av pickup og nålesliping. Eg merkar at azimuth og VTA er mindre kritisk på t.d. ein DL 103 enn Audio Note IO (som har VdH-stift). Her bør ting undersøkjast nøye.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg må innrømme at jeg er kanskje en smule overrasket.Men ved testing av dette har jeg kommet fram til at i en 10" arm hører man mest forskjell uten at jeg kan si
at det er bedre enn 9" kontra 12".Nå har heller ikke jeg kunnet teste dette på samme type arm av samme fabrikat.Men det jeg har bitt meg merke i er at en 10" arm
blir adskillig mere "pickupvennlig".Den spiller bra med alle pickuper som jeg har prøvd.Ved testing av 3012 SME kontra 3009 M-2 SME fant jeg den arm som skal på
min Garrard 301.Det blei nemlig 3009 M-2.Jeg kom frem til at dette er en arm som kanskje er den beste i sin prisklasse til min Garrard.Så får det være med den 12"
armen.Jeg kunne vel montere den men da får jeg nok en mindre universal arm ved ev. senere pickup bytte.Jeg skal da herved ikke påstå at 9" spiller bedre en 12" men at forskjeller blir mikroskopiske.På min Project 10.1 Evo sitter det en 10" arm og når du får denne riktig justert viste deg seg at den spilte best av alle.
Pickup under testing blei Shure V 15 med Jico SAS.Så mitt valg ville definitivt bli en spiller lik Project med 10" arm.
Da trenger man ikke noen annen spiller til de fremtidige pickupvalg.Den spiller vidunderlig med alt av pickuper.
Mvh Kenneth
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Er det noen her som har testet lang Kuzma 4Point mot standard/kort 4Point?
 

MrSonus

Medlem
Ble medlem
01.01.2009
Innlegg
14
Antall liker
7
Sted
Bergen
http://www.isokinetik.co.uk/

Her finner du alle kjente og noen ukjente nye Jelco varianter:
ISOKINETIK

Gutta har gode ting og denne 9' ser jo skikkelig retro ut, og prisene er meneskelige - selv med svak olje krone

isokinetik-melody-one-tonearm-chrome-silver-9-inch.jpg
 
Topp Bunn