Armer opp, ned og i mente....

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Man går (sitter, ligger og står) i tanker om å anskaffe en brukt arm av godt kaliber til en Le Tallec Stasis. På denne sitter det fra før av en SME 312 som man føler nå har vært alene alt for lenge. Armer er jo som kanarifugler, de blir lett deprimerte når de ikke har selskap av artsfrender og man kan ikke lengre med god samvittighet fortsette å vanskjøtte den på sådan vis.

For tiden, og forsåvidt til enhver tid, er der jo en veritabel myriade armer å velge mellom på forskjellige steder, men problemet er at man ikke har den helt store kjennskapen til hva man må, skal eller bør betale for de enkelte. Der er det d'herrer vinylistene her inne kommer inn - forhåpentligvis. Nedenunder kan man finne en liste over de, for en og akkurat nu, mest aktuelle og sikleverdige kandidatene. Om så noen med fartstid, erfaring og en smugle økonomisk sans kunne opplyse en om hva man i den ydderste konsekvens burde hoste opp for hver og en så hadde undertegnede blitt såre glad og (tilnærmet) evig takknemlig. Listen er per her & nu som så:

Fidelity Research FR-64fx (den sorte og slungne)
Alphason HR100S
Helius Orion Mk II
Roksan Tabriz ZI
Roksan Artemiz

Betraktninger rundt den enes kvalitet og fortreffelighet (eller eventuell mangel på sådan) i forhold til den andre kan såvisst også være meget nyttig og vil mottas med takk og gjengjeldes med varme tanker, samt innlemmelse i opptil flere fremtidige aftenbønner. Armen vil bli brukt i spann med et MC element (eller flere, dog ikke på samme tid) av stødig kaliber og normal stivhet (mellem 5 og 20 tenkes det) etter moderne standard. Det forespeiles en definitiv mangel på elementer av type Shure og deres like.... Andre armer kan ellers også saktens foreslås.

Se så, det var da vel det hele. Da gjenstår bare å vente i spenning på hva d'herrer måtte finne det for godt å dele av sin informasjon og rikholdige erfaring.

Ærbødigst og med megen forventning,

The Canny Man
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.719
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Har desverre ikke så mye å bidra med i henhold til spørsmålet ditt. Vil bare ønske deg velkommen til forumet ;D
Men, du får nok noen kloke svar ganske snart.

mvh
Lars
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Velkommen skal du være!
Som helt usedvanlig fornøyd bruker av en av armene du har på shortlist, FR64Fx, kan jeg helhjertet anbefale den. Problemfri, låter som en kule,gir i alle fall meg masser av eierglede, den har ekstremt høy lagerkvalitet og finish, samt evnen til virkelig å tyne det beste ut av elementer fra både Denon, Dynavector, Grado, Ortofon og Benz (i det minste her i huset!).
Den avløste forøvrig en av de andre armene på listen din, Helius Orion, som jeg personlig aldri fikk helt fot for. Den låt litt slankt og mellomtonefokusert, og hadde ikke FRs sømløse sammenheng. Selvfølgelig kommer valget an på hvilke MC-elementer du kommer til å bruke. Sitter du for eksempel på en Koetsu (eller flere!), skal visstnok Helius være en enormt god match.
Ellers vil jeg jo påpeke at du burde legge Mørch DP6 til listen din. En vanvittig god og svært fleksibel arm som kan tilpasses de aller fleste elementer ved bytte av armrør. Den ser utrolig flott ut, og kan skaffes brukt til en svært anstendig pris.
En annen armprodusent det kan være lurt å være på utkikk etter armer fra, er japanske Saec. Noen mener at disse parkerer FR, uten nødvendigvis å ha oppnådd like høy annenhåndsverdi foreløpig.

Lykke til!
Og hold oss underrettet, for all del! :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Velkommen til HFS.

For en nydelig spiller du har. Må nesten driste meg til å spørre hvor du har fått tak i den....?



Har du egne blider, vil vi på vinylasylet her , være meget takknenemlige :)

Jeg har selv SME312 arm på min Vyger og den fungerer meget bra der.

Har du sjekket ut denne?:
DV 507 mk.II



Jeg har sett og hørt hva denne armen presterer. Og når det gjelder PU bytte, er det faktisk enklere med denne enn på 312 armen :)
Alle justeringer går som en lek. En slik vil jeg ha en vakker dag.

Det er bare en ting som jeg anser som negativt med denne armen. Pris.

Hvordan har du tenkt å gjøre det rent teknisk med ny arm på spilleren din, montering etc?
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Man takker for den blide velkomst, denslags varmer ens hjerte!

impulse -

Mange takk for informasjonen angående Fidelity Research armen; det var også ens inntrykk at den er en kvalitetsarm som takler de fleste normale MC elementer. Dog, mon ikke Orion, eller for den del en yngre slektning, kunne være noget om disse skal være spesielt synergistiske med Koetsu. Man eier faktisk 2 Koetsu elementer; en gammel Black og en nyere Urushi Tsugaru Signature. Dog blir kun den nyere jevnlig brukt, da den sorte er et produkt av salige Sugano-sans hånd og således kanskje ikke så fornuftig å slite ut. En Mørch kunne sikkert også være noget, men man må med en viss tristesse innrømme at man har litt lite sans for dens oppsyn.... Det bør ellers kanskje nevnes at man har mest sans for litt eldre produkter som også har en smugle særpreg, såsom armer fra Helius, Syrinx og fler. De behøver dog selvsagt ikke å være aldeles aparte av utseende og ei heller streber man etter den "ultimate" arm, eller noget annet ultimat for den del. Man kjøper derimot komponenter fordi man liker dem, og finner det eksterne

johna -

Joda, man er godt fornøyet med sin Le Tallec, både når det gjelder det eksterne og den lyd den frembringer. Spilleren kom man over for en del år tilbake (helt når har man visst glemt) ved en visitt til Bordeaux, en aldeles sjarmerende metropol i den franske republikk. Man kom i skade for å passere en dertil passende butikk, hvor ens Stasis sto alene, sørgmodig og forlatt etter at dens eier hadde blitt forføret av en nyere modell (et vanlig problem har det blivet en fortalt, både inden Hi-Fi og annet) og byttet den inn. Man forsto med en gang at dette måtte bøtes på og etter en kort passiar med den stedlige kremmer ble spilleren uten større dikkedarier ens egen. Transporten var noget verre å få til, men det gikk også bra til slutt. Siden har man levet lykkelig og forventer å fortsette samlivet inntil en av oss legger ut på den siste reise. Gitt partnerens komposisjon og oppbyggning, kan den første meget vel bli en selv, i hvilket tilfelle alt er såre vel.

Når det gjelder billeder har man dessverre et problem, idet man ikke besitter annet enn et eldre 35mm kamera. Dette egner seg relativt dårlig til internett-bruk, spesielt da man ei heller eier et apparat hvori man kan scanne ordinære billeder. Imidlertid ser ens Stasis akkurat ut som det billedet du selv har skaffet til veie (det må da være en Syrinx PU2 monteret, eller hva?). Den eneste forskjell er at ens Stasis er utføret i Celebes Maccassar Ebony. Den er således noget mer lik bildet under (lokaliseret på nettet). Man fant også et bilde som er meget likt treet i spilleren og du kan gjerne forsøke å transplantere dette over for å forestille deg hvordan den ser ut i levende live.

Le Tallec Stasis



Macassar Ebony



Jo, man kjenner selvsagt til Dynavector armen (dog ikke med nogen intimitet), men igjen blir der problemer med det kosmetiske. Den bliver nok aldeles for "teknologisk" for en stakkars nostalgiker og må dermed utgå er man redd. Den kan selvsagt gjerne være den perfekte arm, men det bekymrer en i grunn særdeles lite. Man er egentlig ikke ute etter bedre lyd (noget som utvilsomt er som å resitere fra den satanistiske bibel under en høymesse, gitt at dette er et Hi-Fi forum), da lyden er god nok som den er, men kun flere underholdende dingser for å elevere sin sinnsstemning og generelle fornøyelse. Dog må de selvsagt være velfungerende, men det er også tilstrekkelig.

Når det gjelder montering av den nye arm, vil det problemet bli delegeret over til en dertil egnet person. Selv har man endelig store nok problemer ved utskiftelse av glødelamper om man ikke skulle legge denslags byrde til egne, særdeles lite egnede, skuldre.

Ærbødigst,

The Canny Man
 

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hei og velkommen til forumet! Slutter meg til beundriningen av den flotte spilleren din. Når det gjelder armer, har jeg hatt FR64fx i mange år. Det er en meget god arm som fungerte relativt smertefritt, og ga mye vellyd. Kjenner ikke de andre armene på lista di inngående, men synes kanskje du skal tenke på å utvide listen litt. Armen som overtok jobben her i huset etter FR armen min, var den imponerende MG-1 tangentialarmen http://airtech.atspace.com/mg1.htm. Den ga en enda bedre lydgjengivelse enn FR armen min på et Opera Consonanse LP2.0 verk, med fast plinth og høy masse. For å sitere mine notater fra de første lytteinntrykk: Det som slår meg, er at lyden virker mye mer lettflytende. Det neste er at diskantområdet virker mye bedre oppløst og at lydbildet er mye dypere og større. Fundamentet i bassområdet virker til å være det samme som med FR64fx armen min, men med bedre kontrast i mellombassen. Det er lettere å følge en bassgitar der de fleste anslag på bass strengene ligger nettopp i mellombass området. Jeg hadde vel egentlig ikke trodd på de store lydmessige utslagene, men forskjellene er betydelige nok til at jeg absolutt synes at dette var pengene verdt, faktisk så aner det meg at MG-1 armen er et fantastisk bra kjøp mth pris/ytelse!! Dette er oppløst, dynamisk og lettflytende! Så langt er jeg meget godt fornøyd. Disse lytteinntrykkene er gjort i sammenlikning med FR64fx armen. Begge armene ble brukt med både en Lyra Dorian og en Grado the reference pickup.MG-1 armen er en kopi av den berømte Airtangent armen, som lykkeligvis ble erstatteren for MG armen hos meg. Flere har antydet at MG armen lydmessig er et av de aller beste kjøp under 20k. Tror du får armen ny med pumpe for ca 8k ferdig importert. Det er vel omtrent det samme som du må ut med for FR armen i god stand i hvertfall. Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke ut Audiogon (men trå varsomt) og evt. få tak i en snadder arm der! Kunne personlig tenke meg å prøve den Dynavector armen som ble nevnt litt over. Så ikke avskriv den, selv om den ser rar og sær ut :)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Canny_man og velkommen til forumet.
Har hatt Stasis på min drømmeliste helt siden denne kom ut. så hvis du skal selge så... ;)
Tror faktisk jeg har et gammelt High Fidelity med test av denne spilleren.
Av de armene du har listet opp tror jeg at jeg ville satset på FR 64
Har dog IKKE hørt Roksan armene så her melder jeg pass.
Ville også sjekket ut SAEC armene ( ikke lettvektsarmen/e) for byggekvalitet på disse er formidabel
og eiergleden meget stor.
Det er vel også noen som er begynt å lage "syrinx" armene på nytt, men kommer ikke på hva de heter i farta. ( Kansje KH kan komme inn her, da jeg tror han skulle kjøpe en slik)
Lykke til med klenodiet ditt og lykke til med ny arm uansett hva du velger.
PS: håper du kjenner noen med digital kamera så vi får litt bilder.
Mvh Jan I
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Jan_I skrev:
....
Det er vel også noen som er begynt å lage "syrinx" armene på nytt, men kommer ikke på hva de heter i farta. ....
Mvh Jan I
Det er vel Jelco Japan som laget og fortsatt lager de armene, er det ikke? Nå under eget navn riktignok.

Velkommen til forumet, Canny_man :)
Støtter ellers forslagene om FR 64 og Saec.

mvh Trond Kjetil
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Nei, den der er ikke Jelco, beklager mitt noe forvirrede sinn, jeg tenkte på en annen arm, jeg :D

mvh Trond Kjetil
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Nå har jeg selv en DV507MKII og elsker den armen. Men dersom den blir for "teknisk" for deg (ser langt bedre ut i virkeligheten enn på bildet over) så må man kanskje se seg om etter alterntiver. Mørch har jeg også hatt, og den er god, men den var jo ikke aktuell.

Hva med Ikeda 407, noen som kjenner til dem? Kunne sett pent ut på den spilleren tror jeg (har skjønt at du er litt opptatt av utseende også).
Eller kanskje Da Vinci hadde kledd spilleren? Legger til at jeg ikke har hørt de to siste armene, men det har sikkert flere andre her (Impulse?)
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Atter takk for velkomsthilsner!

Ikeda ja, se det var gjerne en tanke. Man har en mengde kontakter i den oppstående sols land, så kanskje burde man ty til disse. En rekke interessante elementer ser man Ikeda-san har fått til også, som kunne friste en til å forlate den smale shopping-sti. Da Vinci er dog ukjent, så her må der vel googles.

PU7 ser også interessant ut og har fått megen smiger i det siste (tror man) Hi-Fi World.

Huff, her er meget at beskjeftige sitt ringe intellekt med.
 
K

kbwh

Gjest
Velkommen til forumet, Canny_Man. Jeg setter stor pris på språket du fører i innleggene dine. Jeg lurer derfor på om du kan skrive litt om hvorfor en arm som Well Tempered ikke er på listen.
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Så må man takke igjen.... Ikke minst for kommentaren angående ens sprogføring, skjønt nogen vil vel heller se det som en ren afektasjon. Nuvel, man er den man er, er man ikke? Det skorter da ikke på dem som knappest mestrer annet enn et slags forkvaklet sms-sprog, så den annen leier er da fremdeles i mektig overtall.

Hva angår den veltempererede så er den da i godt selskap, eller hva? Der er utvilsomt en mengde armer som burde være på listen, om man bare visste om eller husket på dem. Eller fant deres eksteriør tiltalende. Nå har man da imidlertid blitt minnet på også denne og alt er atter såre vel. La oss så se hva google har at komme med.

Kanskje burde man ha innledet sitt opprinnelige innlegg med å opplyse om at man lider av langt fremskredet beslutningvegring? Muligens nærmest terminal. Dog for sent nå, antar man.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Alpason virker interesant, og relativt sjelden 8)
AudiOrigami lager en ny-utviklet utgave av Syrinx PU2 -> PU-7.
Denne kan bestilles på mål, med forskjellig base, og den farge du ønsker...

Arne K
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Interessant, og ikke minst rent uforskammet fleksibelt. Kan herren byde på inntrykk angående kvalitet på konstruksjon og den frembragte lyd? Man må slukøret inrømmet at man ikke umiddelbart gjenkjenner spilleren hvorpå den er monteret, men det kan se ut som om den kan være av den fjærende type? I hvilket fall ditt resultat selvsagt ikke vil være direkte overførbart til min egen situasjon, dog uten at det er nogen grunn til engstelse.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg har hatt litt med Audio Origami å gjøre, og det har vært en ren fornøyelse. Deres booster oil kit er en ren nødvendighet, og dette til popcornpris. Selskapet drives av noen av folkene bak hengangne Syrinx, og deres PU 7 er da også en videreutvikling av den klassiske treeren. Det ligger forøvrig en klassisk PU3 med nye lagre og kabling på Origamis sider til en usedvanlig hyggelig pris. Origamisjefens gamle, kan det virke som. Sikkert en ide å sjekke ut. Forøvrig må jeg si meg enig med den gode Valentino, trådstarters språkføring må sies å være langt over gjennomsnittet. Kudos, som det heter på oversjøisk.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Den avbildede platespilleren er en Technics SP10. Den er usedvanlig lite fjærende oppbygget, for å si det forsiktig. Ingen grunn til engstelse, altså.
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Ah, det var da en salig lettelse. Man takker ellers ydmygt for videre ros.

Audio Origami har man selvsagt allerede surfet innom (for omtrentlig 8 minutter tilbake. Huff hvor tiden flyver) og den gjenoppståtte Syrinx virket absolutt som et alternativ. Mon tro hvilke farvevalg man så skal gjøre for at den best skal passe ens samling elementer og spillerens ibenholt? Akk hvilke problemer en skal stilles ovenfor....

Booster kit? Tja, man får i så tilfelle videreføre anbefalingen til ens service manager, for å si det på oversjøisk. Den avbildede og annonserte arm er imidlertid en PU2, heller enn en PU3. Også en klassiker selvsagt, bare etter sigende langt mere problematisk å ha med å gjøre. Dog et nydelig eksemplar av arten og den peneste man kan huske å ha lagt sitt øye på.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
impulse skrev:
Den avbildede platespilleren er en Technics SP10. Den er usedvanlig lite fjærende oppbygget, for å si det forsiktig. Ingen grunn til engstelse, altså.
8)
Absolutt solid!!! (50+ år gml. mahogny)

Armen ble spesial-bygd, i messing. Min er 11" lang, men du får den så lang du ønsker/har plass til.
Og kan spesifisere arm-masse, så den passer de pickuper du har tenkt...
"Std/basic"-utgaven ble testet av ei engelsk blekke, spør etter kopi...
Jeg kan bare si; MAGIC
-og den (min) passer utmerket sammen med Dynavector XX2..

Arne K
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
En liten faktaoplysning hvis det ikke allerede er basiskunnskap; det er mr. Ikeda som har konstruert FR64 armen i sin tid.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Selvfølgelig er det en PU2, Canny_Man. En utilgivelig glipp i logistikken her. ;)
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Såda, der er lite som er utilgivelig her i livet og ord på papir (virtuelt eller ikke) er minsanten ikke blant dem. At Ikeda-san tidligere var med i Fidelity Research visste man forsåvidt, skjønt kunnskapen lå ikke nettopp lagret rett bak pannebrasken.

Man får nok ellers tenke alvorlig på denne veritable fugl fønix fra kaledonien og vurdere hvilke parametre man eventuelt vil ha den konstrueret efter. Skjønt man har jo et halvt øye eller så på eBay også, samt andre fora. En Helius frister stadig, da man finner deres design generelt svært tiltalende.
 

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20
Jeg leser av dine innlegg at det er denne du er på jakt etter:http://www.heliusdesigns.co.uk/page18.html Omegaen er lekkert håndarbeid tvers gjennom. Jeg anbefaler at du tar direkte kontakt med Helius for informasjon og pristilbud. Du vil få all den service du kan ønske deg.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Canny_Man:

Jeg kan ikke tilfore noen viten om emnet, men jeg onsker deg velkommen til forumet.

Maaten du skriver paa gjoer at det er en ren fornoyelse aa lese!

Jeg ser fram til flere innlegg fra deg fremover.

Selv er jeg nettopp blitt lykkelig (og veldig spent) eier av en RIAA som jeg ser fram til aa koble opp, og som dere faar hoere om og se bilder av om et par ukers tid.
 
E

espenj2005

Gjest
Herregud, nå er det rett før Kåre Conradi melder sig paa ;D
Mvh
 

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Innlegg
60
Antall liker
0
Kan desverre ikke være til noen hjelp med armen men kjøpte nettopp en brukt gyrodec |hær på forumet) hos kwil med en Mørch DP 6 arm og den er fantastisk. Hvordan den blir sammen med SME kan jeg ikke si men alene er den fantastisk. Uansett så har du en meget bra spiller så du må vel litt opp i pris på ekstra arm.

Mvh,
Steve
 

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Sammen med SME?
 

audioorigami

Fersking
Ble medlem
02.12.2007
Innlegg
1
Antall liker
1
Cobra2 skrev:
Jan_I skrev:
Vet ikke om det var jelco, fant den ikke på sidene deres.
Tenkte på denne armen:


PU 7

ser de selger fra audioorigami ( se midt ned på siden)
http://www.audioorigami.co.uk/F_Sale/ForSale.htm

Mvh Jan I
Den er min - den er min - den er min!!!! ;D

Arne K
YES!!

well done Arne

you have 1 of the most beautful arms i have ever made...and you had the trust and faith to order it before it won the 2007 hifi world tonearm of the year award (putting the graham phantom into 2nd place :)

my idea was to make a arm ...that my friends at syrinx would be proud of...
i think i have suceeded :)

best wishes as ever
j7
 

Vedlegg

Topp Bunn