Arne koser seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja ikke sant!! Er en kompis av meg som har spesialisert seg på det, beolink over alt og rendyrket B&O 85-95 i hele huset. Tårnhøyttalere og vegghengte kuriosa. Skulle tatt flere bilder når jeg tenker på det..

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    NRHF sin forsommerauksjon i dag. Dårlig idé å komme med bussen, da man må drasse med alt man får tilslag på samme dag. Men moro var det likevel, skulle nå gjerne ha bydd på mer gitt. Bedre forberedt neste gang.

God stemning, med en auksjonarius jamret og okket seg over enkelte gjenstander som gikk alt for billig etter hans syn. Hammarlund-mottagere er ikke så ettertraktet som de en gang var visstnok. Vi unge jyplinger vet ikke å sette pris på en god radio, og det har han nok sikkert rett i. Kassettspillerne derimot gikk som varmt hvetebrød. Tandberg og Teac, flotte saker. Til og med en fullt fungerende Studer CD-opptaker (er det ikke Studer som er så hypet her på sentralen). Og tonnevis med analoge instrumenter, målebroer, oscilloskop osv.

IMG_3044.jpeg IMG_3043.jpeg IMG_3042.jpeg IMG_3041.jpeg IMG_3040.jpeg IMG_3034.jpeg IMG_3033.jpeg IMG_3032.jpeg IMG_3031.jpeg IMG_3030.jpeg

Bilder litt på måfå, enkelte gedigne bokser og annet jeg gjerne skulle ha knipset.

Noe fikk jeg da med meg, en god bråte ICer og et Siemens transfilter.. noen som kjenner til sistnevnte?

IMG_3038.jpeg IMG_3047.jpeg

Alt i alt en god dag, været til tross :)

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kom noen på døren..

IMG_3171.jpeg

Kan vi få noe moro ut av dette mon tro? Adyton P6000 skal tilbake til eier etter en liten fiks, men høyttalerne blir her. Hvis jeg får skikk på dem.. kanskje like greit at det ble bysommer i år? 🌞🔊🙂

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Lite aktivitet på meg her på sentralen, har vært en periode med mye annet. Er litt sånn med flere har jeg inntrykk av, om det skulle være en trøst. Joda. Jeg er trøstet. Selv om jeg ikke har skrevet så mye som jeg gjerne skulle ha gjort, så har livet latt meg utføre ting som i sum ikke er så ille likevel.

Jeg er nå ferdig med et prosjekt jeg har holdt på med de to siste månedene:

IMG_3202.jpeg

Garantert livsfarlig

Mye av tiden har gått med til research og eksperimentering. Så jeg har blitt litt klokere. Men merker det fortsatt er mye jeg trenger å vite, særlig når det kommer til filterteori.

Men uansett, dette er mitt forsøk på en strømforsyning. Men ikke en hvilken som helst forsyning - det er en strømforsyning for gitarpedaler. Var en venn av meg som ymtet frempå dette, han har spilt i band i mange år. De hadde litt suksess på 90-tallet har jeg skjønt, så det var livet hans i en grei periode. Vi ble opprinnelig kjent i en av mine tidligere jobber da jeg leide ham inn som "Scrum master" og testleder. Tror han kom rett fra skolebenken og var bikket 50, men det er ingen hindring. Han hadde litt teori under beltet, og det var fint, men det som slo meg umiddelbart var at han var en person med menneskelig innsikt. "Agile methodologies" osv kan alle lære seg på en snau time. Men å forstå menneskelig samspill krever at du har levd et liv, og ikke stukket nesa nedi bøker.

Jeg trenger vel ikke fortelle at han var en glimrende "Scrum master"/ditt/datt. Vi har holdt kontakten siden.

Men hva slags PSU er dette da? Tung sak ble det. Joda, den har fem utganger, hvorav alle er fullstendig isolert fra hverandre for å unngå jordsløyfer. Det er en miks mellom lineær og SMPS, med kraft nok til å drive både gamle rørbokser og moderne prosessormonstre. Totalt yter denne 130W. Den skal tåle konsertturneer, kortslutninger og dårlige beslutninger, alkohol og oppkast. Og jeg som knapt har vært på en konsert i hele mitt liv!

IMG_3203.jpeg

Testing, testing..

Kunne nok ha skrevet en arbeidstråd om denne. Men kanskje ikke så mange her på sentralen som hadde syntes det var spennende. Uansett, en reise har det vært, og jeg tror det å jobbe med (og temme!) svitsjede strømforsyninger er noe som frister til videre pirking. Som sagt, filterteori. For du verden for noen bråkebøtter de er! Er vel en grunn til at mange audiofile skyr dem som pesten. Men jeg liker det umulige, og om ikke annet så kommer man fra det hele en god del klokere.

I morgen skal vi teste den ut med ekte utstyr. Det blir stas. Har jobbet som en hest med å få ned rippel og støy, og kommet til et nivå hvor jeg tenker at det er meningsløst å sitte og jokke, og på tide å introdusere apparatet til den virkelige verden. Vi krysser fingrene! 🤞🤞

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.699
    Sted
    Under stjernene
    Kom noen på døren..

Vis vedlegget 1035200

Kan vi få noe moro ut av dette mon tro? Adyton P6000 skal tilbake til eier etter en liten fiks, men høyttalerne blir her. Hvis jeg får skikk på dem.. kanskje like greit at det ble bysommer i år? 🌞🔊🙂
    Quad ELS, ML-1 og EC 25W spilte storveis på slutten av 70 tallet😊

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg endelig bekreftelse på at jeg ikke er helt idiot!

I dag var dagen for å teste og høre dommernes hårde tale:

IMG_3213.jpeg

IMG_3211.jpeg

"Vakke mye støy her gitt!"

Eksamen bestått! Alt låt meget pent, og jeg kunne puste lettet ut. Hvem vet, kanskje det blir flere slike bokser? Kan i hvert fall jobbe med å minske størrelsen litt.. 🙃

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    ¨Hva syns du om subplatteren på p3 kontra den gamle?
    Tangospinneren mener du, altså subplatteroppgraderingen på P3? Oi, det er en stund siden.. men mener at lyden strammet seg litt opp? Bedre grep om tallerkenen med to strikker, og merket ikke noe mer støy/rumble heller.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fremtiden har kommet også til vores hus - vi kjøpte en robotstøvsuger, og kona syntes den var så høflig og stillegående at vi bestilte en til:

IMG_3827.jpeg

Å ha det kinesiske kommunistpartiet i eget hjem kan være en skjellsettende opplevelse for mange, men jeg er ikke så vågal at jeg tør koble dem til wifi. Er sikkert flott å kunne styre med en app, men jeg foretrekker å la 3D-scanning, høyoppløselige kamera og mikrofoner ikke strømme data til Xi sin sky. Det fungerer like fint uten.

Ikke at robotisering er fremmed for meg altså; jeg har min trauste Roomba 563 som har fulgt meg siden 2010 og nå fyller 14 år! Noen batteribytter og litt kjærlighet har det vært, men den fungerer fortsatt og gjør jobben like godt som dag én :)

Det vil si, etter disse kinesiske tøysekoppene kom i hus begynte den å bråke noe infernalsk. Det ante meg at den var en smule sjalu, så opp på benken bar det. La oss se på girkassen..

IMG_3815.jpeg

Etter fjerning av en skog med støv og hår. Ser du problemet?

Altså, om ikke annet, så er dette et testamente til hvor vanvittig overdimensjonerte Roomba laget motorene sine. De holder. Ulempen er kanskje det, at når girkassen er så full av støv og skitt at hjulene knapt går rundt, så gunner den likevel på. Midten på det ene tannhjulet er borte. Mikroskopet bekrefter at her har det skjedd noe brutalt!

IMG_3816.jpeg

Hvis man prøver hardt nok..

Ser rett og slett ut som at midten av tannhjulet har smeltet, har blitt presset utover, eller en kombinasjon av dette, i ukjent rekkefølge. Stakkars lille nylonvesen. Her må jeg vekke vaktmestergenet i meg og improvisere en fiks!

IMG_3818.jpeg

Enda mer solid enn før!

En M5-bolt presset inn i midten gir en perfekt erstatning. Dette vil funke som smør, det er jeg stålsikker på (hoho). Smekker på litt grease for ordens skyld. Har rengjort denne girkassen en gang før for mange år siden, da brukte jeg WD40, og tenkte lenge på om dette ble for tynt. Kanskje jeg egentlig burde kjøre på med masse grease for å holde skitt ute. Menmen. Det er en svakhet ved disse maskinene at det etter hvert kommer bøss inn her, men med 8 år mellom hver gang det blir en utfordring så er det vel kanskje "innafor".

Å finne nye tannhjul er sikkert umulig tenker jeg, men se! https://www.thingiverse.com/thing:3391183

3D-printing er virkelig fremtiden om vi ønsker ta vare på de gamle i blant oss! Har ikke 3D-printer selv, det er ikke en utgift jeg kan gå god for enda (ei heller kan jeg nok, og det virker som teknologien fortsatt er på entusiastnivå). Men det er nok ikke dumt å lete etter noen som kan presse ut et par hjul for meg.

IMG_3819.jpeg

I farta igjen!

Kall meg gjerne en nostalgisk nisse, men jeg innser nå hvor utrolig glad jeg er i denne lille maskinen. Den har fulgt meg i mange år, fra kuet samboer til viril ungkar og videre til lykkelig gift, samt andre av livets opp- og nedturer. Har for så vidt en tilsvarende gulvvaskemaskin i kjelleren som er like gammel og trenger en omgang med vaktmestergenet.. 🙃

Men altså, enten det er ukens mote eller årgangsvin, fancy AI eller hifi laget av stein -- teknologi som varer, det varmer hjertet!

Det gjør også god musikk, og hele dette reparasjonsraptus ble utført under påvirkning av tidenes ypperste organist - for de som er priviligert nok til å kjenne hans navn. Vår alles tøffelhelt:

IMG_3820.jpeg

Vedlegg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn