Arnold Schönberg/Schoenberg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.027
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke den enkleste av komponister å få tak på, men NRK kan hjelpe. Bra artikkel om årets jubilant:

Wikipedia:

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.460
Jeg har sansen - krevende og slett ikke enkel, men givende likevel -
de fire strykekvartettene gir et interessant innblikk i utviklingen i tonespråket hans.
Nr 2 ble nevnt i artikkelen og bør absolutt høres av alle musikk interesserte.

Det er et pågående arbeid å få disse og andre verker "under huden".

krrm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.12.2013
Antall liker
150
Ikke så enkel nei. I anledning artikkelen la jeg til strykekvartett nr 2 og Verklärte Nacht mellom La Düsseldorf, bandet altså, som forsåvidt ikke har noe i denne kanalen å gjør, og Mozarts hornkonserter i spillelisten. Kom til å konsentere meg litt vel mye om menyen 5. januar litt ut i Verklärte Nacht, men merket godt når Mozart tok over føringen.

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.446
Torget vurderinger
1
Anbefaler å høre hele Spillerom programmet, informativt og godt, Eystein Sandvik er god synes jeg. Nå er heller ikke jeg den som helt får taket på, eller nyter atonal musikk, jeg er nok langt mer mot høyre hjernehalvdel og foretrekker det melodiøse, som i langt større grad treffer meg emosjonelt. Samtidig er det spennende å utfordre seg litt også, vi har vel alle godt av litt synapsebøying som @Valentino så fint benevnte i klassisk tråden. Før jeg hørte programmet, har jeg kategorisk unngått det atonale, nå har jeg litt større forståelse for tilnærmingen og Schönberg. Jeg har sagt det før, og repeterer meg selv; klassisk musikk er fantastisk.

Sist redigert:
Topp Bunn