Artikkel om Lindberg Lyd på side 82 i Fidelity #32

K

KindOfBlue

Gjest
Har selv vært hos 2L (de skriver selv 2L på plater o.a., ikke?) og opplevd deres oppsett - og når jeg skriver det jeg skriver så er det i full erkjennelse av at det også handler om tilvenning. Har vært til stede i så mange hundre forskjellige konserter med etablert perspektiv at det blir noe annet å skulle sitte midt i lyden, for å si det slik.

Men at det er rått er det liten tvil om!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Det som var interessant for meg var nettopp bakkanalene. Jeg har tidligere uttalt at jeg foretrekker meget forsiktig bruk av bakkanalene men etter å ha hørt suroundmix med hard bruk av bakkanalene hos LL så har jeg endret mening. Det er ikke bare snakk om å sitte midt i orkesteret (som forresten var helt utmerket) men også og ha muligheten til å bevege seg rundt i lokalet uten at alt faller sammen. Lyst til å sitte ved strykerene ? ikke noe problem, hva med en tur til blåserrekka ? ikke noe problem det heller.
Grunnen til at man sitter i den tradisjonelle publikumsposisjonen er vel primært at det er det eneste som er praktisk mulig med mange mennesker. Hvorfor ikke sitte blandt musikerene når man er hjemme i stua og har muligheten til det ?
Dette rokker vel heller ikke med moderat gjengivelse bak, for er det mikset hardere, så skal jo bakhøyttaler gjengi den SPL som er reell. Dette setter jo sine krav, da.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.999
Torget vurderinger
16
KindOfBlue skrev:
Har selv vært hos 2L (de skriver selv 2L på plater o.a., ikke?) og opplevd deres oppsett - og når jeg skriver det jeg skriver så er det i full erkjennelse av at det også handler om tilvenning. Har vært til stede i så mange hundre forskjellige konserter med etablert perspektiv at det blir noe annet å skulle sitte midt i lyden, for å si det slik.

Men at det er rått er det liten tvil om!
2L skriver de, ikke LL slik jeg skrev :) Jeg er helt enig med deg at det handler om tilvenning og at det ene kan være like riktig som det andre. Jeg har ikke styrtet ut for å kjøpe ekstra høyttalere og forsterkere enda og kommer sikkert ikke til å gjøre det på mange år, til det er det for lite software på markedet. Jeg fikk imidlertid øynene opp for alternative måter å lytte til musikk på og er ikke lenger så kategorisk når det gjelder multikanal.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Jeg fikk imidlertid øynene opp for alternative måter å lytte til musikk på og er ikke lenger så kategorisk når det gjelder multikanal.
En ærlig erkjennelse. Snart tid for en ny poll ;D

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.999
Torget vurderinger
16
Distinctive skrev:
Det som var interessant for meg var nettopp bakkanalene. Jeg har tidligere uttalt at jeg foretrekker meget forsiktig bruk av bakkanalene men etter å ha hørt suroundmix med hard bruk av bakkanalene hos LL så har jeg endret mening. Det er ikke bare snakk om å sitte midt i orkesteret (som forresten var helt utmerket) men også og ha muligheten til å bevege seg rundt i lokalet uten at alt faller sammen. Lyst til å sitte ved strykerene ? ikke noe problem, hva med en tur til blåserrekka ? ikke noe problem det heller.
Grunnen til at man sitter i den tradisjonelle publikumsposisjonen er vel primært at det er det eneste som er praktisk mulig med mange mennesker. Hvorfor ikke sitte blandt musikerene når man er hjemme i stua og har muligheten til det ?
Dette rokker vel heller ikke med moderat gjengivelse bak, for er det mikset hardere, så skal jo bakhøyttaler gjengi den SPL som er reell. Dette setter jo sine krav, da.
Ja, 5 like høyttalere er påkrevd for full utnyttelse siden alle kanaler har likt nivå (fullfrekvent)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
HC skrev:
Distinctive skrev:
Ja, 5 like høyttalere er påkrevd for full utnyttelse siden alle kanaler har likt nivå (fullfrekvent)

Sliter litt der, gitt (selv om det er fordelaktig) :-\

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.999
Torget vurderinger
16
Distinctive skrev:
HC skrev:
Distinctive skrev:

Sliter litt der, gitt (selv om det er fordelaktig) :-\
Høyttalerene behøver ikke være fullfrekvente selvom signalet inn er det, man har jo også sub. Det skulle vært morsomt å hørt et budsjett oppsett med f.eks 5 stk rimelige Patos + sub. Tror det kunne fungert overraskende bra

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.316
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, men så skulle vel det samme anlegget også ta seg av tokanalsmaterialet og da...

(102k pluss multikanalpre ville oppgradering til fem like koste hos meg, og da ville jeg kjøre 5.2 i stedet for dagens 2.2. I tillegg kommer den sannsynlige separasjon med påfølgende skilsmisse fordi jeg sikkert ville insistere på at greiene fortsatt skulle stå der de står. ;D)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Valentino skrev:
Ja, men så skulle vel det samme anlegget også ta seg av tokanalsmaterialet og da...
Ja, dette er jo et vesentlig poeng !

PS:
Skilsmissen får det heller være med, men man mister jo WIFE-Bonusprogrammet, da.....
(WIFE = Washing, Ironing, Fucking, Etcetera)

Topp Bunn